مکس بورس با ۱۰ تاثیر مثبت کتابخوانی بر ذهن آشنا شوید - مکس بورس

امروز نیز همانند دیروز در ساعات صبح از خواب بیدار می‌شویم تا با خوردن صبحانه‌ای مختصر، به مدرسه، دانشگاه و محل کار برویم و اگر به اندازه کافی از خواب لذت نبرده باشیم، روز خود را با دنده چپ بگذرانیم و آرزو کنیم که این روز نیز به شب برسد؛ سپس بدون توجه به کتاب‌های درون کتابخانه و عدم علاقه به کتابخوانی وسایل خود را جمع کنیم تا ابتدای روز خود را هرچه سریعتر به پایان برسانیم.

پس از آن، سوار وسایل نقلیه عمومی و شخصی می‌شویم و بدون هیچ هدفی، وقت خود را صرف مشاهده دوباره ساختمان‌ها و مسیرهایی می‌کنیم که هر روز از آن‌ها می‌گذریم و امیدوار هستیم که شاید برای این بخش بروزرسانی منتشر شود و شاهد تغییرات بصری باشیم. در بین گذراندن وقت‌های ارزشمند پشت شیشه‌ها، افرادی را می‌بینیم که بدون توجه به پیرامون، سر در کتاب به دنبال دانش و ارضای روح هستند و زمان آن فرارسیده تا شما نیز به خود تکانی دهید و کتابخانه را تنها به عنوان یک بخش دکوری نگاه نکنید.

۱۱ پادکست مهم فناوری که حتماً باید گوش کنید

اگر از هر کتابخوانی بپرسید که تجربه خواندن کتاب چگونه است، پاسخ می‌دهد که کتابخوانی رابطه مستقیمی با مغز دارد و حین خواندن متون و قرار گرفتن در شرایط مختلف، قدرت تخیل، شما را به شکلی در خود غرق می‌کند که انگار وارد محیط واقعی شده‌اید و حتی بعضی از حواس شما نیز فعال خواهد شد.

تاثیر کتابخوانی به قدری روی مغز زیاد است که توانایی تغییر ساختار آن را دارد و با کمی تمرین می‌توانید مغز خود را گول بزنید که انگار آن کتاب را به شکل واقعی تجربه کرده‌اید. در این بخش قصد داریم تا به معرفی ۱۰ تاثیر مثبت کتابخوانی بپردازیم که انگیزه شما را به خواندن کتاب افزایش می‌دهد؛ بنابراین به نفع شما است که با ما همراه باشید.


حین کتابخوانی ذهن به شکل خودکار سناریو و تصاویر کتاب را تولید می کند

کتابخوانی کتاب

خواندن کتاب و سایر متون با همکاری قدرت تخیل سر زنده، نه تنها جالب و کاربردی است، بلکه باعث می‌شود که بتوانیم یک جهان متفاوت را در ذهن خود ایجاد کنیم؛ جهانی متمایز نسبت به آن چیزی که در آن زندگی می‌کنیم. این قدرت و مهارت یکی از ابزارهای نوشتن کتاب است که خواننده می‌تواند حین خواندن متون از آن استفاده کند و گاهی مغز نیز به شکل خودکار به آن دسترسی داشته باشد.

محققان دریافته‌اند که تخیل بصری به شکل خودکار انجام می‌گیرد و نتایج تلاش‌های آن‌ها ثابت کرده است که افراد می‌توانند با خواندن متن، موضوعات مختلف را در ذهن خود بپرورانند و شکل بصری آن را به سادگی بفهمند؛ این حالت برای افرادیکه کتابخوان هستند نیز برقرار است و پس از استفاده از قوه تخیل و درک موضوع به خواندن ادامه کتاب می‌پردازند.

کتاب های صوتی مغز را به کار می اندازند

کتابخوانی کتاب

شاید علاقمندان کتابخوانی، کتاب‌های صوتی را به عنوان تجربه‌ای مشابه خواندن کتاب‌های کاغذی در نظر نگیرند، اما تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به کتاب‌های صوتی و با موضوع داستانی می‌تواند عملکرد تشخیص مغز شما را بهبود دهد.

زمانیکه درحال شنیدن داستان صوتی هستیم، بخش پردازش زبان و تجربی مغز شما فعال می‌شود؛ بخش قشر حسی مغز نیز حین شنیدن توضیحات درباره غذا فعال می‌شود، درحالیکه فعال شدن قشر حرکتی مغز نیازمند حرکت است.

از اینرو، ممکن است پیش خود تصور کنید که این بخش‌های مغز تنها در صورت شنیدن کتاب های صوتی فعال می‌شوند، اما محققان دریافته‌اند که مغز ما بیشتر اوقات با روایات و توضیحات مخاطبان در طول روز همراه است. Jeremy Hsu، محقق این حوزه در این باره گفت:

داستان‌های شخصی و شایعات بیش از ۶۵ درصد از مکالمات ما را سهیم می‌شوند؛ بنابراین، به داستان سفر همکارتان گوش دهید، بخشی از وقت خود را برای شنیدن رادیو بگذارید و یا در خودرو از طریق اسپیکر به شنیدن کتاب‌های صوتی بپردازید؛ تمرین و پرورش مغز با روش‌های آسانی میسر است و در آینده برای شما کاربردی خواهد بود.

خواندن تجربیات نویسنده مانند سهیم شدن در زندگی اوست

کتابخوانی کتاب

آیا برای شما نیز پیش آمده است که به قدری در خواندن کتاب غرق شوید که به بخشی از تجربیات یا زندگی شما تبدیل شود؟ دلیلی که این حس را به شما منتقل می‌کند این است که مغز شما این اتفاقات را باور می‌کند و زمانیکه در حال خواندن کتاب هستید، مغز نمی‌تواند تمایزی در خواندن تجربیات شخصی و یا زندگی واقعی ایجاد کند؛ از اینرو به قدری در عمق کتاب قرار می‌گیرید که تصور می‌کنید واقعا در کتاب‌ها زندگی می‌کنید.

چه مطالعه کنید و یا آن را تجربه کنید، نواحی یکسانی از مغز تحریک می‌شوند. به عنوان نمونه، رمان‌ها این توانایی را دارند تا به افکار و احساسات ما وارد شوند.

درحالیکه بسیاری از علاقمندان دنیای بازی‌های ویدئویی و فناوری برای تجربه فضاهای متفاوت و متنوع به واقعیت مجازی رجوع می‌کنند، اما خواندن کتاب یک روش مقرون بصرفه و کاربردی برای فعال کردن قابلیت‌های منحصر بفرد مغز است که در جنبه‌های مختلفی از زندگی کاربردی خواهد بود.

سبک های مختلف کتابخوانی، الگوهای متفاوتی را در مغز ایجاد می کنند

کتابخوانی کتاب

هر نوع از محتوا همانند یک تحریک برای مغز شناخته می‌شود که مغز باید براساس آن همگام سازی شود، اما انواع گوناگونی از سبک‌های کتابخوانی تجربه متفاوت و مزایای مختلفی را برای مغز به همراه دارند.

محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که ژرف خوانی ادبیات همانند تمرینی پیچیده و چندگانه برای مغز است. آن‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که ژرف خوانی رمان و فکر کردن به ارزش محتوای کتاب، یک تمرین مفید مغز است.

یادگیری زبان جدید و کتابخوانی مغز را پرورش می دهند

کتابخوانی کتاب

قصد دارید تا مغز خود را به چالش بکشید؟ پاسخ این سوال در یادگیری زبان جدید و خواندن کتاب نوشته شده با همان زبان نهفته است. محققان دانشگاه Lund آزمایشی را روی دانش آموزان مترجم در آکادمی نیروهای مسلح سوئد (در این آکادمی، دانش آموزان به یادگیری فشرده زبان های خارجه عادت دارند.) و همچنین دانشجویان علوم پزشکی و شناخت پیاده کردند.

در این آزمایش، هر دو گروه سه ماه قبل و بعد آزمایش تحت اسکن مغزی قرار گرفتند و نتایج مطالعه شگفت انگیز است. در نهایت، دانشجویان مترجم در آکادمی نیروهای مسلح با رشد شگفت انگیزی از مغز در هیپوکامپ و قشر مغز روبرو شدند.

مغز در مدت ۷ روز به کتاب های الکترونیکی عادت می کند

کتابخوانی کتاب

اگر به خواندن کتاب‌های کاغذی عادت کرده‌اید، خواندن متون روی کتاب‌های الکترونیکی برای شما تا مدتی دشوار و شاید غیر قابل تحمل خواهد بود. اما متخصصان بر این باور هستند که طراحی و معماری مغز به گونه‌ای است که به فناوری‌های جدید عادت خواهد کرد.

از اینرو، اهمیتی ندارد که چند سال دارید، هرچه بیشتر از کتاب الکترونیکی استفاده کنید، بیشتر به آن عادت خواهید کرد و پس از گذشت مدتی، دیگر به آن به عنوان یک دستگاه اعصاب خوردکن نگاه نمی‌کنید.

مغز ضعف کتاب های الکترونیکی در مقایسه با کتاب های واقعی را تشخیص می دهد

بااینکه مغز به سرعت در استفاده از فناوری‌های جدید و بخصوص کتاب‌های الکترونیکی سازگار می‌شود، اما بدان معنا نیست که نسبت به کتاب‌های کاغذی، مزایای یکسانی را برای خواننده به اشتراک می‌گذارد.

کتاب‌های کاغذی این قابلیت را برای ما فراهم می‌کنند تا با آن‌ها از طریق ورق زدن و علامت زدن تعامل برقرار کنیم و حس مثبتی حین استفاده از آن به ما منتقل شود. در مقابل، کتاب‌های الکترونیکی تنها یک تبلت نازک هستند که از طریق اسکرول کردن یا سایر الگوهای حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقاط ضعفی مانند باتری و نقطه قوتی مانند: تاثیر در کاهش میزان قطع درخت دارند

در بین این موضوعات، کمپانی‌هایی مانند: آمازون که در تولید کتاب های الکترونیکی ید طولایی دارند، تغییرات مهمی را در محصولات خود ایجاد کرده‌اند تا کاربران حین استفاده از دستگاه، حسی همانند استفاده از کتاب کاغذی داشته باشند و علاقه و انگیزه آن‌ها نسبت به مطالعه کاهش نیابد.

ساختار داستان دامنه توجهات را افزایش می دهد و مغز ما را تشویق می کند تا به ترتیب فکر کنیم

کتابخوانی کتاب

داستان‌ها از ۳ بخش اصلی آغاز، بخش میانی داستان و پایان تشکیل شده‌اند. این ساختار مغز شما را تشویق می‌کند تا به ترتیب به مفاهیم فکر کند و به اتفاقات رخ داده در طول داستان وصل شود. هرچه بیشتر به مطالعه کتاب بپردازید، مغز شما بیشتر با خط فکری داستان سازگار خواهد شد.

دانشمندان علوم اعصاب، والدین را تشویق می‌کنند تا آنجاکه می‌توانند برای فرزندان خود کتاب بخوانند تا ساختار داستان را در مغز انعطاف پذیر فرزندانشان تزریق کنند و دامنه توجهات آن‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

کتابخوانی ساختار مغز شما را به شکل مثبتی تغییر می دهد

کتابخوانی کتاب

تمامی اقشار جوامع جهانی کتابخوان نیستند و افرادیکه مشکل خواندن دارند و یا بنا بر دلایلی نمی‌توانند کتاب بخوانند، نمی‌توانند لذت ادبیات را درک کنند. بااینحال، این وضعیت در صورت بروز علاقه شخص تغییر خواهد کرد و درصورتیکه شخص به خواندن کتاب بپردازد، ساختار مغز او نیز در این فرایند تغییر خواهد کرد.

متخصصان Carnegie Mellon, در طول یک دوره مطالعاتی ۶ ماه که به شکل روزانه پیگیری می‌شد، به این نتیجه رسیدند که میزان ماده سفید در بخش زبان مغز افزایش یافته است. در ادامه، آن‌ها اذعان کردند که ساختار مغز در طول این دوره بهبود یافته و کتابخوانی را بیش از قبل مورد توجه قرار داده است.

مطالعه عمیق کتاب ما را عاطفی تر می کند

کتابخوانی کتاب

غرق شدن در دنیای کتاب حسی فوق العاده به ما می‌دهد و همانطور که گفته شد، خواندن کتاب به شکل روزمره می‌تواند ساختار مغز را به شکل فیزیکی تغییر دهد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مملو از درگیری‌های ذهنی و اطلاعات جدیدی است که حتی اگر علاقه‌ای به شنیدن آن‌ها نداشته باشیم، به شکل خودکار در امواج آن ها قرار می‌گیریم؛ از اینرو، چرا با شیرجه زدن در دنیای کلمات، زندگی و ذهن خود را از مشغله‌ها فارغ نکنیم و با قدرت ذهنی و حسی بیشتر در مقابل مشکلات نایستیم؟

خواندن کتاب، انسان‌ها را به هم نزدیکتر و همدل‌تر می‌کند تا با آگاهی و هوشیار بودن بیشتر به زندگی شخصی بپردازیم و نگاهی نیز به دنیای پیرامون داشته باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.