مکس بورس ​بهترین سرمایه گذاری در بورس برای افراد محتاط - مکس بورس

آشنایی با ماهیت صندوق درآمد ثابت

سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت مانند سایر انواع صندوق‌ها، یک نوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌شمار می‌ رود. زمانی که سرمایه خود را به این صندوق‌ها می‌سپارید در واقع این امکان را فراهم کرده‌اید که مدیران صندوق سرمایه شما را در کنار سرمایه سایر افراد قرار داده و این مجموعه را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی مختلف کنند و شما نیز در کنار سایر سرمایه‌گذاران، از سود سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید. یکی از مواردی که باعث تمایز صندوق‌های سرمایه‌گذاری از یکدیگر می‌شود، نحوه تخصیص منابع مالی صندوق بین دارایی‌های مختلف است. به‌عنوان مثال، مدیران صندوق درآمد ثابت منابع مالی این صندوق را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون ریسک و با درآمد و سود ثابت می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع ترکیب دارایی‌های صندوق هدیه فارابی به‌عنوان یک صندوق با درآمد ثابت را در نظر بگیرید:

​بهترین سرمایه گذاری در بورس برای افراد محتاط

همان‌طور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید، بخش اعظم منابع مالی صندوق هدیه فارابی، مانند دیگر صندوق‌های درآمد ثابت صرف سپرده‌گذاری در بانک و سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت شده است و بخش کمی به خرید و فروش سهام اختصاص یافته است. این در حالی است که سرمایه گذاری در یک صندوق سهامی کاملا نقطه مقابل این حالت است و بخش مهم‌تر منابع مالی صندوق‌های سهامی صرف خرید و فروش سهام می‌شود.

بررسی نمودار فوق همچنین نشان‌دهنده علت بازدهی بالاتر صندوق با درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی است. زمانی که شما در یک صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع به سرمایه‌گذاری خود تنوع می‌بخشید. چرا که مدیران صندوق نه‌تنها در دارایی‌هایی با درآمد ثابت از جمله اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بلکه بخش دیگری از منابع مالی را نیز به خرید و فروش سهام اختصاص می‌دهند. اگر چه این میزان اندک، ریسکی برای سرمایه‌گذاران ندارد، اما بازدهی سرمایه‌گذاری آن‌ها را نسبت به حالتی که تنها در بانک سپرده‌گذاری کنند، افزایش می‌دهد.

انواع صندوق با درآمد ثابت

یکی دیگر از دسته‌بندی‌هایی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق با درآمد ثابت رایج است، دسته‌بندی صندوق‌ها براساس نحوه خرید و فروش واحدهای آن‌ها است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این جهت به دو دسته صندوق‌های صدور و ابطالی و صندوق‌های قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند.

  • صندوق‌های صدور و ابطالی

خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها از طریق سایت صندوق مورد نظر انجام می‌شود. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت، اگر قصد داشته باشید در یک صندوق صدور و ابطالی سرمایه‌گذاری کنید، کافی است به سایت صندوق مورد نظر مراجعه کرده، پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، حساب کاربری خود را شارژ کرده، سفارش خریدتان را ثبت کنید. فراموش نکنید برای سرمایه‌گذاری در این دست صندوق‌ها هم لازم است از پیش مراحل دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام را تکمیل کرده باشید. صندوق هدیه فارابی یکی از بهترین انواع صندوق‌های با درآمد ثابت از نوع صدور و ابطالی است که در حال حاضر در بازار فعالیت می‌کند. از مهم‌ترین مزایای این صندوق‌ها می‌توان به پرداخت سود دوره‌ای اشاره کرد؛ یعنی با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها شما می‌توانید در صورت تمایل، سود ماهیانه سرمایه‌گذاری‌تان را در حساب بانکی خود دریافت کنید.

  • صندوق‌های قابل معامله (ETF)

صندوق‌های قابل معامله انواعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید درست مانند خرید و فروش سهام، پس از دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام، از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خریدتان اقدام کنید. برای این‌کار کافی است نماد صندوق مورد نظر خود را جستجو کنید و  در قیمت مورد نظر خود سفارش خریدتان را ثبت کنید. صندوق «لبخند فارابی» نیز به‌عنوان یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله پیشنهاد خوبی برای سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها به‌شمار می‌رود؛ بنابراین اگر هدف‌تان از سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت افزایش تنوع در پرتفوی‌تان است، سرمایه‌گذاری در لبخند فارابی می‌تواند گام موثری در این راستا باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب با صندوق با درآمد ثابت آشنا شده و دیدیم این نوع از صندوق‌ها برای افراد محتاط بهترین سرمایه گذاری در بورس است. علت این امر از آن رو است که نه‌تنها با سرمایه‌گذاری در چنین صندوق‌هایی هیچ ریسکی متوجه سرمایه‌گذار نیست، بلکه سود آن نیز بیش از سود سپرده‌گذاری در بانک است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 212 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 25 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.