مکس بورس تحلیلی برای یک خرید مطمئن بورسی در سال ۱۴۰۳/ کدام نمادها سبد سهامداران را بیمه می‌کنند؟ - مکس بورس

مکس بورس – رجا ابوطالبی: بزرگ‌ترین فروپاشی بازارهای سرمایه‌ در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. علت اولیه و سنگ بنای این بحران، انفجار حباب در بازار مسکن آمریکا بود که اوج آن در سال ۲۰۰۴ رخ داد؛ اما ۴ سال بعد از آن با تنها ۵۰ میلیارد دلار سفارش فروش، بزرگترین فروپاشی قرن را شاهد بودیم. این اختلاف زمانی تا حدی با پارامترهای بنیادی قابل توجیه است؛ اما بخش اعظم آن به اتفاقات و تصمیماتی که در بازار از سوی بازارسازها رخ داد، برمی گردد. به همین دلیل رصد فعالیت‌های حقوقی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در گزارشی به چینش سبد پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداختیم. جایی که فولاد، وغدیر و فملی با اختلاف بیشترین حجم سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص دادند. از طرفی نشان دادیم که حقوقی‌ها در افت و رشد بازار پیش قدم شده و قبل از شروع موج‌های اصلی بازار، خرید یا فروش خود را تکمیل کردند. از آن تاریخ یعنی ۴ بهمن ۱۴۰۲، سه نماد یادشده به ترتیب ۱۲، ۸ و ۲۰ درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند؛ بازدهی که در عرض تنها ۲ ماه کسب شده و طبق هر بنچ مارکی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

اکنون اهمیت سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نشان می دهد که رصد فعالیت ماه به ماه آن‌ها خالی از لطف نبوده و می‌توانند معرف نمادهای پر پتانسیل بازار باشند. در آخرین ماه سال ۱۴۰۲، یکه تازی نمادهای فولاد و فملی بار دیگر خودنمایی می‌کنند؛ ۲ نماد بنیادی و بزرگ بازار سرمایه که هم بیش از ۷۰ درصد بازار هدف کشور را تامین کرده و هم برنامه‌های متعددی برای توسعه خود دارند.

به عنوان مثال با اینکه فروش سالیانه نماد فملی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۷۰ درصد افزایش یافته است، اما این رشد برای شرکت کافی نبوده و ۲ پروژه دره زار و دره آلو به بهره برداری رسانده‌است. پر واضح است که درآمد فروش فملی با راه‌اندازی کامل این دو پروژه اعداد اعجاب انگیزی را خواهد دید.

تحلیلی برای یک خرید مطمئن بورسی در سال ۱۴۰۳/ کدام نمادها سبد سهامداران را بیمه می‌کنند؟

اما یکی از تفاوت‌های عمده پرتفو این صندوق‌ها نسبت به پرتفوی ماه‌های گذشته، افزایش قابل توجه وزن گواهی سپرده شمش است. همین امر بار دیگر ثابت می‌کند که تیم تحلیلی صندوق‌ها از سایرین یک گام جلوتر هستند؛ چرا که از ابتدا اسفند تا به امروز، طلای ۱۸ عیار بیش از ۲۰ درصد رشد یافته و قطعا بازدهی بسیار مناسبی را نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرده است.

تحلیلی برای یک خرید مطمئن بورسی در سال ۱۴۰۳/ کدام نمادها سبد سهامداران را بیمه می‌کنند؟

اما این پایان کار نبوده و با رصد صندوق‌های اهرمی، به عنوان دماسنج بازار سرمایه، پی میبریم که این توجه به گواهی‌های طلا بیش از پیش پر رنگ شده و همچنین تنها نمادی که در تمام صندوق‌های اهرمی وجود دارد، فولاد است.

تحلیلی برای یک خرید مطمئن بورسی در سال ۱۴۰۳/ کدام نمادها سبد سهامداران را بیمه می‌کنند؟

می‌توان نتیجه گرفت ۲ نماد فوق الذکر کماکان مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت. همچنین علت اقبال بیشتر به فولاد نسبت به فملی در ماهی که گذشت را تفاوت بازدهی آن‌ها توجیه خواهد کرد. یعنی به نظر می‌رسد فولاد قصد جبران عقب ماندگی خود را نسبت به فملی در ماه‌های پیش رو خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 6 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.