مکس بورس تحلیل بنیادی تاصیکو - مکس بورس

تحلیل بنیادی تاصیکو

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی عرضه اولیه  شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با نماد تاصیکو میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه تاصیکو با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی تاصیکو

در راستای اداره بهینه و تخصصی واحدهای اقتصادی متعلق به مجموعه تأمین اجتماعی که فعالیتهای مشابه ومرتبط دارند، شرکت مدیریت سرمایه گذاری کاشی و سرامیک تأمین با سرمایه یک میلیارد ریال به صورت سهامی خاص، تأسیس و در تاریخ ۱۳۷۸ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۸۳/۱۱/۲۸ صاحبان سهام نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری صـدر تأمین (سهامی عام) تغییر یافته است .

بموجب ماده ۳ اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
-سرمایه گذاری در صنایع ساختمانی و معدنی در داخل و خارج از کشور.
-خرید و فروش و پذیره نویسی سهام شرکتهای بورسی و غیر بورسی .
-ایجاد ، تأسیس و بهره برداری شرکتهای جدید و کارخانجات به منظور تحقق اهداف شرکت به تنهایی و یا بامشارکت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی .
-آماده سازی سهام شرکت و همچنین شرکتهای سرمایه پذیر جهت ورود به سازمان بورس و اوراق بهادار.
-اخذ تسهیلات مالی از بانکها و موسسات اعتباری داخل و خارج از کشور .
-سرمایه گذاری و مشارکت در شرکتها و موسسات تولیدی ، تجاری ، بازرگانی ، خدماتی و نهادهای مالی داخلی.
-انتشار اوراق مشارکت و اوراق قرضه و خرید و فروش انواع اوراق بهادار و مشارکت .
-اخذ نمایندگی از موسسات و شرکتهای معتبر داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف مرتبط با موضوع فعالیتشرکت.
-ایجاد و یا حذف نمایندگی ها یا شعب در هر نقطه از ایران و یا خارج از کشور.

-سرمایه گذاری و مشارکت در بازارها و موسسات مالی، پولی و بانکی، سرمایهای و بیمه ای و …
-مدیریت ، نظارت و پشتیبانی ، مشاوره و خدمات مدیریت فنی مهندسی ، مالی ، اقتصادی بازرگانی در صنایعفوق الذکر و مرتبط .
-سرمایه گذاری و مشارکت در فعالیتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در صنایع فلزی و غیر فلزی ، ساختمانی ومعدنی اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری در داخل و خارج از کشور

سهامداران عمده تاصیکو

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

چشم انداز تاصیکو

دسترسی به ۱۵ درصد بازار رده اول و دوم در بخش معادن و فرآوری سنگ آهن و تولید فوالد، رده اول و دوم دربخش معادن و فرآوری مس ، طال، ذغالسنگ، باریت و سرب و روی، اکسید منیزیم از طریق سرمایه گذاری در صنایعمعدنی و فلزی حداقل به میزان ۱۰۰هزار میلیاردریال طی سالهای (۱۳۹۴ -۱۳۹۷ )به نحوی که ارزش بهای تمام شدهسرمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیاردریال و ارزش روز سرمایه گذاری در پایان دوره به ۳۱۵هزار میلیاردریال برسد.تحقق این موضوع بستگی به عوامل مهمی همچون رونق بازار سرمایه، تامین منابع مالی مورد نیاز برای طرحها وپروژه های توسعه ای و . . . دارد.

راهبردهای اصلی شرکت در چهار رویکردبازنگری شده زیر، ارائه شده است.
توسعه سرمایه گذاری در حوزه های جذاب صنعت و معدن ( در مقیاس مناسب )
ارتقاء و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری ) فعلی ( با تاکید بر توان خلق ارزش
ارتقاء بازدهی با بهره گیری از توسعه زنجیره ارزش و ابزارهای مالی
ارتقاء توانمندی ها

تهدیدها و فرصت های هلدینگ

ریسک نوسانات نرخ بهره

در شرکتهای تابعه هلدینگ، نوسانات نرخ بهره تاثیر بسزایی در سود و زیان شرکتها داشته است، بطوریکه
افزایش/ کاهش نرخ بهره بانکهای عامل باعث افزایش/ کاهش هزینه های مالی و کاهش سود آوری شرکتها
گردیده است. در یک جمع بندی ریسک اثرات نرخ بهره در زیر ارائه شده است:
افزایش/کاهش نرخ بازده مورد توقع و اثر بر توجیهپذیری طرحهای جدید و یا در دست اجرا.
افزایش/کاهش میزان جذابیت تولید و تأثیر بر محیط کسب و کار.
میل به استفاده از روشهای تأمین مالی مبتنی بر بدهی توسط شرکت های تابعه هلدینگ .
سیاست استمحال تسهیالت دریافتی و بالتبع کاهش هزینههای مالی شرکتهاو متعاقب آن افزایش سود قابلتقسیم و افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاریها

ریسک نوسانات نرخ ارز

پایین بودن نرخ ارز سبب افزایش واردات و باال بودن آن سبب کاهش واردات میگردد. از طرف مقابل چونبخشی از مواد اولیه شرکتها از منابع خارجی تامین می گردد در نتیجه باال و پایین بودن نرخ ارز سبب افزایش وکاهش نسبی بهای تمام شده محصوالت میگردد. شاید افزایش نرخ ارز در ابتدای امر سبب افزایش بهای تمامشده و نیز تورم شود اما به نظر در دراز مدت به خاطر باال رفتن قیمت محصوالت وارداتی سبب رونق تولید ورقابت محصوالت داخلی با محصوالت خارجی خواهد شد. البته در شرکتهای سرمایه پذیر توصیه شده که بخشصادرات بعنوان یک موضوع جدی پیگیری شده و نسبت به کاهش ریسک ناشی از افزایش یا کاهش نرخ ارز باایجاد تعادل در واردات و صادرات اقدام نماید. در سال ۱۳۹۶ ثبات نسبی نرخ ارز ریسک نوسان را پایین آوردهاست. شایان ذکر است ریسک تغییرات نرخ ارز در دو حوزه درآمدها و تعهدات (بدهیها)تاثیر گذار می باشد. دراصل به لحاظ ماهیت فعالیت شرکت، بخش عمده درآمدها از محل سود تقسیمی سهام شرکتهای سرمایه پذیرمیباشد و لذا، تغییر نرخ ارز بر بهای تمام شده شرکتهای وارد کننده مواد اولیه و فروش شرکتهای صادرکنندهمحصول و سود ویژه شرکتهایی که به سبب اجرای طرحهای توسعه، بدهی ارزی به میزان قابل توجهی اثرگذاراست. به عالوه، تغییرات نرخ ارز بر مبلغ وجوه پرداختی بابت اقساط وام ارزی دریافتی تأثیر خواهد بود

ریسک قیمت نهاده های تولیدی

افزایش مولفه های قیمت تمام شده محصوالت و خدمات شرکتهای تابعه از یک طرف و کاهش درآمدهایعملیاتی و واردات محصوالت مشابه باعث گردیده است که شرکتها نتوانند با قیمت رقابتی مناسبی نسبت بهعرضه محصوالت در بازار رقابتی اقدام موثری داشته باشند. مع الوصف شرکتهای تابعه هلدینگ با رویکرد بهینه
سازی نهاده های تولیدی خصوصا با رویکرد هم افزایی درون تامین و تکمیل زنجیره ارزش مدیریت مناسبی را درمدیریت این ریسک اجراء نموده اند.

ریسک کاهش قیمت محصولات

باال بودن میزان تولید نسبت به مصرف و عدم توانایی کارخانجات برای صادرات انبوه، سبب اشباع و رکود بازاراز محصولات گردیده است. این امر سبب رقابتی شدن شدید قیمت محصولات شده است. از طرف مقابل بهایتمام شده محصولات سبب کاهش حاشیه سود محصولات شده است و در نتیجه شرکت ها در یک حاشیه ایمنیبسیار کم حرکت می کنند. برای کاهش قیمت محصولات بایستی ظرفیت تولید افزایش یابد که این موضوعمستلزم مصرف باال در جامعه میباشد و یا از طریق صادرات بخشی از تولیدات صادر گردد تا جبران کاهش قیمت محصولات صورت پذیرد. همچنین باال بودن بهای تمام شده کاالهای داخلی و ثابت ماندن قیمت ارز سبب تنگتر شدن رقابت بین محصولات خارجی و داخلی شده است.

ریسک مربوط به عوامل بین الملل و یا تغییر مقررات دولت

تعامالت ایران با سایر کشورها از مهم ترین مولفه های رشد و ارتقاء شرکتها می باشد که در طی سال ۱۳۹۶برخی از اقدامات مورد نظر، تاثیرات مناسبی بر کسب و کار شرکتهای تابعه گذاشته است. لیکن برخیمحدودیتهای بین المللی موجب اختلال کسب و کار گردیده و فعالیت شرکتها را تحت تأثیر قرار میدهد.همچنین تغییرات جهانی قیمت کالاها و خدمات و تغییرات قیمت محصولاتی که مشمول نرخ گذاری دولتیهستند بر سود ویژه و ارزش بازار شرکتهای موجود در پرتفوی شرکت هلدینگ اثر داشته و برخی مقررات دولتیمنجمله تعرفه های صادرات و واردات حایز اهمیت به شمار میروند.

ریسک تجاری
بطور کلی ریسک های عمده متوجه صنایع تحت پوشش این هلدینگ در بخش تجارت را میتوان در ۳ عاملداخلی شامل مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها، عوارض خارجی و استفاده ازظرفیت های قابل دسترس عملیاتیتقسیم بندی کرد. پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده و اجرایی شدن آن توسط سازمان امور مالیاتی،
خریداران به علت افزایش قیمت محصوالت سعی نموده از خرید محصول با فاکتور رسمی و ارزش افزوده خودداری کرده و به رقبای دیگر مراجعه نمایند

ریسک نقدینگی

هماکنون برخی از شرکت های تابعه، از نظر نقدینگی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و نسبتهای نقدینگی نیزتأییدی بر این مدعاست که تعادل نسبی در جریانهای نقد ورودی و خروجی برقرار نمی باشد. نقدینگی الزم برای تداوم فعالیت و توسعه را می توان از منابع ۱-افزایش سرمایه،۲ -فروش دارایی های غیر مواد/ اضافی،۳ بکارگیری ابزارهای بدهی تامین نمود

صنایع مختلف و شرکت های آن تحت تاثیر شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی جغرافیایی داخلی وخارجی می تواند دچار رونق و رکود شود. از طرف دیگر هرچه میزان تاکید بر صنایع واسطه ای و مصرفی بیشترباشد و وابستگی این صنایع به خارج بیشتر باشد، ریسک افزایش می یابد که این خود منجر به کاهش درآمد دراین صنایع می شود. در شرکتهای تابعه هلدینگ علیرغم تاثیرات خاص صنعت در اثر تغییراتی همانند نرخ جهانیکاتد مس، قیمت ذغالسنگ، قیمت کک، قیمت سنگ آهن و … با مدیریت مناسب سعی شود  تاثیرات آنمدیریت گردد.

در دوره منتهی به ۹۷/۰۸/۳۰ میزان ۸۶٫۳۷ درصد از مجموع دارایی های شرکت در اختیار صاحبان سرمایه بوده و میزان ۱۳٫۶۳ درصد از دارایی های شرکت بدهی می باشد که عمده بدهی مربوط به بانک بابت تسهیلات دریافتی است.

خلاصه پرتفوی شرکت

با توجه به راهبرد شرکت در تبدیل شدن به یکی از قطب های اصلی صنایع معدنی و فلزی کشور , استراتژی مهم شرکت در سال های آتی خروج از حوزه صنایع کاشی و سرامیک (شامل سه شرکت کاشی البرز , کاشی سعدی و لعابیران )خواهد بود.

تحلیل بنیادی تاصیکو

تحلیل بنیادی تاصیکو

شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ افزایش سرمایه به میزان ۷۹۶% از محل آورده و سود انباشته داشته است.

جمع کارکنان در سال ۱۳۹۷ برابر با ۳۵۱۲ نفر بوده است

نمای کلی گروه صدر تامین

تحلیل بنیادی تاصیکو

صورت وضعیت پرتفوی شرکت

صورت وضعیت پرتفوی بورسی شرکت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ به شرح زیر بوده است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

صورت وضعیت پرتفوی غیر بورسی شرکت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ به شرح زیر بوده است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

ارزش خالص دارایی های شرکت

ارزش خالص دارایی های شرکت با توجه به ارزش بازار سهام بورسی/فرا بورسی پرتفوی شرکت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ونیز لحاظ بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی شرکت به شرح ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

در محاسبه خالص ارزش افزوده پرتفوی بورسی/فرابورسی از قیمت تابلو بورس/فرابورس هر یک از سهام  در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ استفاده شده است و تفاوت قیمت بلوک و سهام خرد که طبیعتا سبب افزایش ناو میشود در آن لحاظ نشده است.

در محاسبه خالص ارزش افزوده پرتفوی خارج از بورس شرکت , ارزش روز سهام معادل بهای تمام شده سهام لحاظ شده است به جز در مورد شرکت ذغالسنگ پرورده طبس که قیمت روز آن معادل ارزش کارشناسی انتقال آن از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به شرکت لحاظ شده است.خاطر نشان میسازد مبلغ ارزش گذاری مورد توافق ۶۸٫۱۹ درصد از سهام منتقل شده این شرکت معادل ۱۲٫۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

محصولات ,ظرفیت و توان واقعی شرکت

اطلاعات کلی در خصوص خالص تولید شرکت و مقایسه با ظرفیت اسمی در شرکت های گروه به شرح ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

جایگاه هلیدینگ در صنعت بر اساس محصولات تولیدی

مبلغ فروش خالص مقایسه ای محصولات هر یک از شرکت های گروه صدر تامین طی سه دوره مالی اخیر به شرح ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

نمودار ترکیب مبلغ فروش

 

جدول مقایسه ای فروش و درآمد ارایه خدمات با بهای تمام شده و حاشیه سود ناخالص محصولات گروه  بر اساس صورت های مالی تلفیقی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ به شرح جدول ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

نمودار مقایسه ای فروش و درآمد ارایه خدمات با بهای تمام شده و حاشیه سود ناخالص محصولات گروه  بر اساس صورت های مالی تلفیقی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ به شرح جدول ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

بهای تمام شده محصولات گروه و سهم مواد مستقیم , دستمزد و سربار به شرح جدول ذیل میباشد.

تحلیل بنیادی تاصیکو

مواد اولیه مصرفی گروه

تامین کنندگان اصلی مواد اولیه شرکت های گروه و مبلغ خرید هر یک بر اساس صورت های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به  ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ به شرح جدول ذیل است.در طی سال مالی مزبور مبلغ ۶٫۷۶۰٫۸۶۲ میلیون ریال ( سال قبل ۵٫۵۹۴٫٫۱۴۸) مواد اولیه توسط گروه خریداری شده است.تامین کنندگان اصلی مواد اولیه به تفکیک کشور و مبلغ خرید به شرح جدول زیر است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

قرارداد خرید سهام شرکت سنگ آهن مرکزی و ذغال سنگ پرورده طبس

بر اساس مبایعه نامه شماره ۷۸-۹۳-۹۳۹۲ مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ و مبایعه نامه مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ فی مابین صندوق بازنشستگی و حمایت کارکنان فولاد و شرکت سزمایه گذاری صدر تامین , ۱۷درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و ۹۵ درصد سهام زغالسنگ پرورده طبس جمعا در مقابل پرداخت مبلغ ۵٫۹۰۹٫۳۸۵ میلیون ریال به صدر تامین واگذار شده است ولی به دلیل ایجاد پاره ای مشکلات در قیمت گذاری سهام مذکور و تاخیر زمانی بوجود آمده در انتقال سهام , صلح نامه جدیدی با صندوق مذکور منعقد شده است لذا بر اساس صلح نامه شماره ۹۷/۵۰۵۱۶/۲۴ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ بین این شرکت و صندوق بازنشستگی و حمایت کارکنان  فولاد وتعداد ۴۰۹۱۵ سهم شرکت ذغالسنگ پرورده طبس معادل ۶۸٫۲ درصد کل سهام به ارزش کارشناسی روز ۱۲٫۵۰۰ میلیارد ریال در مقابل مطالبات این شرکت از صندوق مزبور به صورت قطعی به پرتفوی سهام این شرکت انتقال یافت.

مبایعه نامه های مربوط به جایگزینی سهام فولاد مبارکه و بانک رفاه

در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ تعداد ۱٫۰۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ سهم در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ تعدا ۷۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ سهم در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ تعداد ۵۷۸٫۰۶۰٫۴۴۳ و در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۲۴ تعداد ۳٫۰۴۸٫۰۸۳٫۸۶۷ سهم مجموعا به میزان تعداد ۵٫۳۹۱٫۱۴۴٫۳۱۰ سهم فولاد مبارکه به ارزش ۱۵٫۳۸۲٫۲۰۵ میلیون ریال به بانک رفاه منتقل شد.همچنین بدلیل همگن سازی پرتفوی شرکت و عدم همسو بودن سهام بانک رفاه با سیاست های کلی شرکت برای سرمایه گذاری در صنایع معدنی و کانه های فلزی و غیر فلزی مبلغ ۳٫۳۷۰٫۹۸۰ میلیون ریال سهام این بانک و علی الحساب پرداختی بابت افزایش سرمایه (۱٫۶۸۵٫۴۹۰ میلیون ریال سهام و مبلغ ۱٫۶۸۵٫۴۹۰ میلیون رایل علی الحساب  افزایش سرمایه )از پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صدرتامین به ارزش دفتری به شرکت های کارگزاری بیمه تامین آینده و خدمات مدیریت صبا تامین انتقال یافت.بابت جایگزینی دو انتقال فوق سهام شرکت های زیر که ارتباط بیشتری با استراتژی شرکت دارند توسط شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به این شرکت منتقل شد و مابقی طلب شرکت نیز به حساب شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی منظور شد.

سهام منتقل شده به شرکت در ازای سهام بانک رفاه و فولاد مبارکه

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

برنامه های آتی تاصیکو

مهمترین برنامه های شرکت برای تبدیل به یکی از قطب های  اصلی صنایع معدنی و فلزی کشور , استراتژی خروج از شرکت های صنعت کاشی و سرامیک و حضور گسترده تر در ششرکت های معدنی (خصوصا کانه های فلزی) و صنایع فلزات اساسی نظظظیر فولاد و مس و طلا میباشد.در این راستا اقدامات اولیه به منظور ارزش گذاری شرکت های کاشی و سرامیک تابعه در حال انجام است تا بر اساس آن با خریداران بلقوه و بالفعل مذاکرات مربوطه صورت پذیرد.این شرکت ها شامل سه شرکت کاشی البرز ,کاشی سعدی و لعابیران میشوند.شایان ذکر است که در همین راستا پس از تحلیل های کارشناسی مقرر شده است که هلدینگ صدر تامین نسبت به حفظ و ارتقای  شرکت های خاک چینی ایران , املاح معدنی , فرآورده های نسوز ایران و تکمیل و بهره برداری از ۲ پروژه مهم و اساسی هلدینگ صدر تامین در قالب شرکت های ۱-توسعه معادن پارس تامین و ۲- طلای کردستان اقدام کند همچنین واگذاری شرکت های کاشی الوند , کاشی سعدی  , لعابیران , سرام ارا پس از انجام قیمت گذاری توسط هلدینگ تخضضی صبا تامین اقدامات مربوط به برگزای مزایده و فروش شرکت های مشمول واگذاری را بر اساس صرفه و صلاح هلیدنیگ صدر تامین اقدام نماید.

صورت های مالی تاصیکو

سود سرمایه گذاری های شرکت

تحلیل بنیادی تاصیکو

تحلیل بنیادی تاصیکو

نمودار مقایسه ای درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و سود خالص بر حسب میلیون ریال

تحلیل بنیادی تاصیکو

با توجه به عدم شناسایی سود حاصله از سرمایه گذاری ها تا مقطع پایان سال مالی , از ارایه اطلاعات دوره مالی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۸/۳۰(به مبلغ محقق شده ۳۲٫۲۹۲ میلیون ریال) صرفنظر شده است.

سود سهام شرکت های فرعی از ۳۲ درصد در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ به ۵۷ در صد از کل سود سهام دریافتی شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ بالغ شده است.

کاهش سود سرمایه گذاری ها(سود سهام شرکت های وابسته)عمدتا بدلیل فروش بخشی از سهام فولاد مبارکه به بانک رفاه و همچنین انتشار اوراق تبعی بوده است.

سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت

سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ به شرح زیر است.

 

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت در  دوره ۶ ماهه منتهی به  ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ به شرح زیر است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

اهم نسبت های مالی شرکت برای سه سال مالی اخیر شرکت به شرح تصویر ذیل است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

طرح های توسعه شرکت های زیر مجموعه

تحلیل بنیادی تاصیکو

طرح اکتشاف و بهره برداری از معدن طلای قلقله توسعه معادن طلای کردستان

در شهرستان سقز بوده و مبلغ کل سرمایه گذاری طرح ۱۰۰۰ میلیارد ریال و مخارج انجام شذه تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی طرح ۴۲% میباشد .پیش بینی میشود طرح مذکور در اسفند ۱۳۹۹ پایان یابد.ذخیره قطعی معدن بر اساس گواهی کشف معدن ۱۰ میلیون تن با عیار متوسط ۱٫۲ گرم در تن میباشد.

طرح اکتشاف محدوده خارستان و بیدستر توسعه معادن پارس تامین(طلای سیستان)

مکان پهنه شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان و کل مبلغ سرمایه گذاری طرح ۲۳۸ میلیارد ریال و مخارج انجام شده تاکنون ۶۱ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی طرح ۵۴% است.پیش بینی میشود طرح در بهمن ۱۴۰۰ پایان یابد .کل پیش بینی حفاری مغزه گیری ۲۰ هزار متر مربع میباشد که مقدار ۵۵۰۰ متر ان تاکنون انجام شده است.ذخیره قطعی معدن تا تاریخ تهیه گزارش مشخص نشده است لیککن وجود طلا در این معدن محرز میباشد.

مالیات بر درامد شرکت تا سال ۹۶ پرداخت گردیده لیکن برای سال های پس از آن انجام نشده است.

سیاست تقسیم سود مجمع ۹۰ درصد با در نظر گرفتن طرح های توسعه ای است.

ناو هر سهم تاصیکو

تحلیل بنیادی تاصیکو

مفروضات تحلیل به قرار زیر است.

خلاصه اقلام مهم

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

پیش بینی صورت سود و زیان شرکت 

تحلیل بنیادی تاصیکو

پیش بینی سود حاصل از سرمایه گذاری ها

تحلیل بنیادی تاصیکو

اهم نکات گزارش حسابرس شرکت به شرح تصویر ذیل است.تحلیل بنیادی تاصیکو

 

تحلیل بنیادی تاصیکو

صورت های مالی شرکت زغال سنگ پرورده طبس دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ نشان دهنده افت ۳۳ درصدی سود خالص نسبت به سال مالی قبل است.

عملکرد مالی سال ۹۶ و ۹۷

تاصیکو

بر اساس گزارش حسابرسی نشده  سرمایه گذاری صدر تامین  در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۲/۳۱به ازای هر سهم ۴۶۰ ریال سود محقق کرده است .که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱٪ افت داشته است.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ مبلغ ۹٫۱۹۳٫۷۲۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

تاصیکو

بر اساس گزارش حسابرسی نشده   سرمایه گذاری صدر تامین در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۱/۳۰به ازای هر سهم ۸ ریال سود محقق کرده است .که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴٪ افت داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۱۳۱۸٪ هزینه‌های فروش، اداری و عمومی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۲/۳۱ مبلغ ۱۶۹٫۹۴۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

با توجه به عدم شناسایی درآمدهای عملیاتی شرکت در مقطع ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ امکان برآورد دقیق سود مهیا نیست.

با توجه به مفروضات شرکت اکنون و در انتها اقدام به برآورد سود شرکت در سال مالی جاری و سال آینده با فرض عدم افزایش سرمایه در گردش با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی میگردد.توجه داشته باشید که در این محاسبات از موارد پیش بینی استفاده میگردد و در نتیجه اعداد حاصله میتواند فاصله معنا داری با اعدا حاصله پس از اعلام صورت های مالی داشته باشد.با توجه به عدم قرارگیری صورت های مالی ۱۲ ماهه ۱۳۹۷ بر سامانه کدال تحلیل دقیق نیست.با این توضیحات مفروضات نهایی ما در تحلیل تاصیکو به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

 

نتایج حاصل از تحلیل بنیادی نرم افزار تحلیل بنیادی و ارزش گذاری هر سهم نماد به شرح تصویر ذیل است.همچنین فایل تحلیل بنیادی در قالب pdf  را میتوانید از لینک زیر دریافت نمایید.

تحلیل بنیادی تاصیکو

تاصیکو-۱۳۹۷-۱۳۹۸٫۰۲٫۰۹

ارزش گذاری بر مبنای p/s  به روش مقایسه ای به ازای هر سهم برابر با ۲۶۹۱ ریال برآورد میگردد.

میانگین ارزش ذاتی به ازای هر سهم برابر با ۱۸۳۰ ریال برآورد میگردد.

ارزش دفتری هر سهم برابر با ۱۵۵۰ ریال برآورد میگردد.

برای درک سایر نسبت های اهرمی و مقادیر انها به مطلب نسبت های اهرمی در تحلیل بنیادی در قسمت آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

بنظر مجموعه تحلیل گران وبسایت پرشین بورس از این عرضه استقبال میگردد لیکن انتظار بازدهی بالاتر از ۲۵% از نماد نمیرود.

انتظار میرود سودآوری نماد به مرور و با تغییر فعالیت از صنعت کاشی و بهره برداری از معادن طلا  متحول گردد.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 310 views بار دسته بندی : گروه های بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.