مکس بورس تحلیل بنیادی جامع فسرب ( شرکت ملی سرب و روی ایران ) - مکس بورس

تحلیل بنیادی جامع فسرب :

شرکت ملی سرب و روی ایران با نماد فسرب در تاریخ ۱۳۶۰/۰۹/۲۴ در اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده است.این شرکت در ۱۳۷۹ درسازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده شمش سرب باظرفیت اسمی سالانه ۴۰۰۰۰ تن در سال ۱۳۷۱ و همچنین تولید شمش روی با ظرفیت اسمی سالانه ۱۵۰۰۰ تن در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید.

وضعیت بازارهای موجود:این شرکت در منطقه، علاوه بر تأمین نیاز داخلی توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، به گونه ای که در حال حاضر این شرکت دارای برند جهانی و معتبر با عنوان . NILZ میباشد.تولید شمش روی در کارخانه روی شرکت ملی سرب و روی ایران همانند برخی از شرکت های فعال چون شرکت های مختلف مستقر در شهرك صنعتی تخصصی روی استان زنجان انجام می پذیرد. شایان ذکر است بیش از ۶۰ واحد صنعتی تولید کننده شمش روی در این شهرك تخصصی فعال می باشند.

در زمینه تولید شمش سرب با عیار ۹۹,۹۹ % از محل خاك (کنسانتره)، شرکت ملی سرب و روی ایران تنهاتولید کننده در سطح کشور بوده و دانش تولید محصول شمش سرب ۹۹,۹۹ % در کشور برای این شرکت انحصاری می باشد. از عوامل برون سازمانی موثر بر شرکت می توان به تغییرات نرخ بورس جهانی فلزات لندن  (LME) شمش روی و سرب و همچنین تغییرات نرخ ارز دلار و به تبع آن افزایش یا کاهش قیمت فروش اشاره نمود.

ترکیب سهامداران اصلی شرکت درپایان سال منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹  به شرح زیر است

تحلیل بنیادی جامع فسرب

تولید:

وضعیت تولید شمش روی  در بازه ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶  نسبت به بازه مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وضعیت تولید شمش سرب در بازه ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶  نسبت به بازه مشابه سال قبل ۱۳۸درصد افزایش داشته است.

در رابطه با کارخانه روی، با توجه به راه اندازی خط جدید در کنار خط قبلی الکترولیز، میزان ورق روی به میزان تقریبی ۱,۵ برابر افزایش خواهد داشت که به تبع آن میزان شمش روی تولیدی افزایشی قابل توجه به نسبت سال ۱۳۹۶ و سال های قبلی خواهد داشت. لازم بذکراست این افزایش تولید درصورت وجود /تامین مواداولیه محقق خواهد شد.درهمین راستا این شرکت قرارداد ۴۵۰۰۰ تن خرید مواد اولیه روی ازکشور ترکیه را منعقد نموده که درصورتمحقق شدن خرید، تولید مذکور دور ازانتظار نخواهد بود. همچنین شرکت ملی سرب و روي ایران جهت تکمیل سبد محصولات خود و استفاده از ظرفیت های خالی دسترسی تجهیزات درصدد انجام مطالعات فنی واقتصادی متعددی در سطح کارخانجات خود می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-۱ اجراي طرح تغییر کاربری کوره کالدو جهت تولید عناصر با ارزش از محل ضایعات الکترونیکی و یاخوراك سولفوره.
-۲ اجرای طرح توسعه ی تولید هیدروکسیدروی .
-۳ تولید شمش روی از محل خوراك فلوردار که یکی از اقدامات مهم و موفقیت آمیزتولید دانش فنی توسط کارشناسان این شرکت می باشد.
-۵ اجراي اقدامات زیست محیطی در گستره وسیع وحذف. شرکت ازلیست صنایع آلاینده درسال ۱۳۹۶

و در زمینه برنامه تو سعه بازارهای جدید، با توجه به انحصاری بودن تولید شمش سرب در داخل کشور، هیچ مشکلی این شرکت را ازمنظر رقبای داخلی تهدید نمی کند وتنها مورد قابل اشاره ، تامین مواد اولیه می باشد .

باشد. با توجه به تعریف پروژه های جدید زیست محیطی برای سال جاری و سال آتی، هیچ مشکل زیست محیطی شرکت را تهدید نمی کند

مهمترین منابع، ریسک ها و روابط :

-۱ تغییرات ونوسانات نرخ تسعیر ارز
-۲ تغییرات ونوسانات نرخ بورس فلزات لندن LME)
-3 کمبود مواد اولیه در بازارهای قابل دسترس

حجم تولید شرکت در سال ۹۶ ، به مقدار :

۶۵۹۷ تن شمش روی، بوده است  که درمقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است

۴۸۹۷ تن شمش سرب که درمقایسه با سال قبل ۱۳۸درصد افزایش داشته است.

۲۷۳کیلو گرم نقره  درمقایسه با سال قبل ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

در خصوص اینکه عملکرد سال ۱۳۹۶ تا چه میزان نشانگر دوره عملکرد آتی است، با توجه به رشدمقدار تولید واحد روی نسبت به سال گذشته و همچنین راه اندازی خط ۲ کارخانه روی در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ ،تولید درپایان سال به مقدار ۶۵۹۷ تن رسید و انتظارمی رود که در سال ۱۳۹۷ به تولید ۸۸۰۰ تن شمش روی برسد .در مورد واحد سرب با توجه به افزایش مقدار تولید شمش سرب در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵تولید به مقدار ۴۸۹۷ تن ر سیده است لیکن در سال ۱۳۹۷ با توجه به برنامه اورهال کارخانه سرب (در صورتتائید هلدینگ) تولید سرب به مقدار ۲۵۰۰ پیش بینی می گردد.

میزان فروش در پایان سال ۱۳۹۶ در واحد روی ۵۹۴۸ تن ودرواحد سرب ۵۰۶۶ تن بوده است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶ درصد و ۲۳۷ درصد رشد نشان میدهد.مبلغ فروش شرکت در سال ۹۶ ، شامل مبلغ ۷۵۹,۱۸۷ میلیون ریال شمش روی و ۴۰۷,۰۲۱ میلیون ریال شمش سرب بالغ می گردد که درمقایسه با سال قبل به ترتیب ۴۷ و ۴۰۶ درصد بیانگر افزایش فروش میباشد.

فروش خالص شرکت در پایان سال ۹۶ ، مبلغ ۱,۱۶۶,۲۰۸ میلیون ریال بوده که سهم شمش روی %۶۵ و شمش سرب ۳۵ % را داشته اند .

در قسمت هزینه ها با توجه به صرفه جویی وهدفمندیهای صورت گرفته به نسبت درآمدهای شرکت ۱۵ درصد کاهش در هزینه ها را شاهد هستیم.

در سال ۱۳۹۶ ، شرکت دارای سود خالص به مبلغ ۹۷,۷۵۸ میلیون ریال می باشد که در مقایسه باشرکت از زیان ۱۵ ریال در هر سهم در پایان EPS عملکرد سال گذشته ، رشد ۲۲ برابری را تجربه کرده وسال ۱۳۹۵ (تعدیل شده) به ۳۰۴ ریال در هر سهم افزایش یافته است.

کارکنان در پایان سال ۹۶ ، تعداد ۳۷۱ نفر و عوامل اصلی تعیین کننده هزینه های عملیات شامل موادمستقیم ۵۷ %، حقوق و دستمزد ۱۰ % و سربار ۳۳ % را دارا می باشند.

در محصول شمش روی، کنسانتره روی پر عیار، متوسط عیار و کم عیار و هیدروکسید و در محصول شمش سرب، کنسانتره سرب، سرباره سرب و پودر فیلتر کیک سرب، جزء ا صلی ترین مواد اولیه در تولیدمی باشد که در عملکرد ۱۲ ماهه ۹۶ ، مواد اولیه شمش روی وسرب ۵۷ درصد کل بهای تمام شده را در برمیگیرد.

حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۶ به میزان ۸٫۳ درصد بوده است

– نحوه قیمت گذاری محصولات شرکت براساس (LME )نرخ جهانی فلزات و نرخ ارز می با شد .فروش صادراتی و تا حدودی از فروش داخلی شرکت از طریق شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی ( ازشرکتهاي گروه) انجام می گیرد و با توجه به اینکه نرخ فروش پس از قطعیت سفارش با شرکتهاي خارجی از نظر LME و نرخ ارز محقق می گردد در نتیجه دوره قیمت گذاری فروش اندکی به طول می انجامد .

برنامه های آتی

-۱ ارتقاء میزان تولید روزانه ورق روی(نیم ساخته شمش روی) و بولیون (نیم ساخته شمش سرب) در برنامه کاری شرکت است.

کارخانه روی : پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی میزان تولید شمش روی نسبت به پیش بینی سال قبل

-۲ کارخانه سرب : با پیشنهاد هیات مدیره شرکت مقررگردید درسال ۱۳۹۷ بدلیل انجام تعمیرات اساسی(اورهال) درجهت افزایش راندمان تولیدي ، حدود ۴ الی ۶ ماه کارخانه سرب فعالیتی نداشته وانتظارمیرود تا پایان سال ۹۷ ، تولید شمش سرب شرکت حداکثربه ۲۵۰۰ تن برسد. لازم به توضیح است که عملیات فوق نیاز به تائید شرکت هلدینگ بوده که درصورت تائید پیشنهاد مذکور عملیاتی می گردد و درغیراینصورت تولید شمش سرب طبق تولید سال ۹۶ انجام خواهدشد.درهمین راستا هزینه تامین مالی جهت انجام تعمیرات اساسی(اورهال) به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برآوردمیگردد که انتظارمیرود بتوان ازطریق اخذ تسهیلات بانکی به این مهم دست یافت.لازم بذکراست در فاز اول اجرای این پروژه می بایست مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تامین نقدینگی نمود.

مفروضات بودجه سال ۹۷ از قرار زیر میباشد:

تحلیل بنیادی جامع فسرب

تحلیل بنیادی جامع فسرب

 

تحلیل بنیادی جامع فسرب

صورت های مالی شرکت:

فسرب
بر اساس گزارش حسابرسی نشده ملي سرب و روی ايران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹  به ازای هر سهم ۳۰۴ ریال سود محقق کرده است در حالی که شرکت در مدت مشابه سال گدشته به ازای هر سهم ۱۴ ریال زیان محقق کرده بود.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه آخرین پیش بینی سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ را ۱۱۳% پوشش داده است.

فسرب
ملی سرب و روی ایران دردوره ۱ ماهه منتهی به۹۷/۰۴/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۹۲,۴۲۵ میلیون ریال درآمد داشته است این شرکت براساس عملکرد ۴ ماهه مبلغ ۴۰۳,۳۷۹ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

فسرب
بر اساس گزارش حسابرسی نشده ملی سرب و روی ایران در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۱۹۲ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۰۰درصد رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۷۶درصدی فروش میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۱۷۵۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

 

تحلیل بنیادی جامع فسرب

نتیجه کلی:

تحلیل بر اساس مفروضات شرکت  یعنی تولید ۸۸۰۰ تن شمش روی با نرخ lme=2900  و همچنین تولید ۲۵۰۰ تنی شمش سرب با نرخ lme=2300 صورت گرفته است در حالیکه قیمت فلزات مورد اشاره در بازار جهانی از مفروضات شرکت افت بیشتری داشته است.

حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۶ به میزان ۸٫۳ درصد بوده است.

مواد اولیه شمش روی وسرب ۵۷ درصد کل بهای تمام شده را در برمیگیرد

نرخ فروش شمش سرب در تیرماه سال گذشته ۷۹,۲۲۶,۵۰۶ ریال بوده است در حالیکه فسرب در تیرماه ۱۳۹۷  شمش سرب را با قیمت ۱۶۴,۷۸۹,۵۸۳ ریال فروخته است که نشان از رشدی بالای ۱۱۰ درصدی دارد به عبارتی فسرب شمش سرب خود را با دلار بالای ۸۰۰۰ تومان به فروش رسانده است حاشیه سود خالص شرکت در سه ماهه ابتدایی سال برابر با ۲۱ درصد بوده است.هزینه های عملیات شامل موادمستقیم ۵۷ درصد هزینه ها(مواد اولیه ) را تشکیل میدهد به عبارتی ۴۳ درصد مابقی هزینه ها وابسته به نرخ ارز نخواهد بود.بر این اساس با رشد نرخ فروش کنونی دلار ۸۰۰۰ تومانی ,بهای تمام شده تنها ۵۷ درصد میتواند رشد کند .بر اساس مفروضات شرکت  یعنی تولید ۸۸۰۰ تن شمش روی با نرخ lme=2900  و همچنین تولید ۲۵۰۰ تنی شمش سرب با نرخ lme=2300 ,, و حاشیه سود ۲۱ درصدی سه ماهه ابتدایی سال مالی ۱۳۹۷ ,شرکت میتواند حاشیه سود حداقل چهل درصدی را محقق کند به عبارتی پیش بینی میشود مبلغ فروش به ۲۳۵ میلیارد تومان بالغ شود و سودی در حدود ۹۵ میلیارد تومان محقق نماید.از سویی چنانچه فسرب با نرخ فروش و ثبات سایر شرایط با همین عملکرد فعلی حرکت نماید انتظار تحقق سود ۷۶۸ ریالی به ازای هر سهم میرود که در مقایسه با سود سال قبل رشدی بالای ۱۰۰ درصد خواهد بود .اما  باید دقت داشت که سقوط شدید قیمت فلزات پایه اثر سود آوری تحلیل را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد از این لحاظ مفروضات فسرب بسیار خوشبینانه در نظر گرفته شده است و در مقطع فعلی گزارش تحلیلی نرخ سرب lmeبه ۲۰۰۰ و تن روی شمش lme به ۲۳۷۷ دلار رسیده است (شرکت علیرغم تولید ۹۹۲ تن روی آن را دپو نموده است) که با مفروضات شرکت افتی نسبتا قابل توجه دارد و چنانچه این افت ادامه یابد شرکت میبایست شفاف سازی کند.از این لحاظ در ورود به این موقعیت معاملاتی علیرغم رشد قابل توجه صورت های مالی و سود آوری شرکت در مقابل عوامل منفی ای چون سقوط قیمتی فلزات جهانی نیز قرار دارد و این عوامل میبایست تواما مورد توجه قرار گیرند.در انتها باید به این نکته توجه داشت که ممکن است کاهش نرخ فلزات جهانی با افزایش برابری ریال /دلار تصحیح گردد که در تحلیل فوق نیز بدلیل افزایش نرخ دلار این اثر میتواند افت قیمت جهانی فلزات را خنثی کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : تحلیل نماد تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.