مکس بورس تحلیل بنیادی جامع نماد عرضه اولیه زقیام - مکس بورس

به گزارش پرشین بورس , ۱۰ درصد از سهام  شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد. در ادامه با تحلیل بنیادی سهم با ما همراه باشید.

بدین ترتیب شرکت کشت و دام قیام اصفهان با قیمت هر سهم ۲۳۰۰ تا ۲۳۶۹ ریال در روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۹۷ عرضه اولیه خواهد شد. مدیر عرضه و متعهد خرید عرضه اولیه زقیام شرکت کارگزاری بورس بهگزین خواهد بود. سقف تعهد خرید حداکثر تا ۵۰ درصد سهام قابل عرضه می باشد. براساس اطلاعیه مندرجه , حداکثر سهام قابل خرید برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۷۰۰ سهم خواهد بود که با فرض سقف قیمتی برای این عرضه مبلغی در حدود ۱۶۶ هزار تومان برای شرکت در عرضه اولیه مورد نیاز خواهد بود.بهتر است در مقدمه یاددآوری کنیم که با توجه به مقدار سهام شرکت و میزان ناچیز سهام عرضه اولیه و روانشناسی بازار , تحلیل بنیادی نماد در اولویت دوم قرار میگیرد و بنابراین  خرید این مقدار سهم ریسک مالی بالایی برای فعالان بازار سرمایه نخواهد داشت با هم نگاهی بر وضعیت سهم و معرفی شرکت و  تحلیل بنیادی شرکت میپردازیم

تاریخچه تشکیل و راه اندازی شرکت کشت و دام قیام اصفهان

شرکت کشت و دام قیام اصفهان (سهامی عام )در تاریخ ۱۳۷۲ دراداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و از تاریخ ۱۳۷۳/۰۱/۰۱
شروع به بهره برداری نموده است. شرکت در سال ۱۳۸۰ وبا تصویب مجمع عمومی فوق العاده به شرکت سهامی عام تبدیل شده است . درحال حاضر شرکت کشت و دام قیام اصفهان جزء شرکت های فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروی فردوس پارس است و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می باشد.نشانی مرکزاصلی شرکت جاده اصفهان تهران روبروی پلیس راه کیلومتر۹جاده دهق _علویجه می باشد

سهامدارن شرکت کشت و دام قیام اصفهان

سهامداران عمده شرکت کشت و دام قیام اصفهان ,  شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با تملک  ۱۷۹ میلیون سهم و معادل با ۵۱ درصد و همچنین  بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با ۱۷۱ میلیون سهم و معادل با ۴۸٫۹۹ درصد میباشد.شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس مالک سهام شرکت های کشت و دام بینالودبا نماد زبینا به میزان ۱۸۴ میلیون سهم  و سهام شرکت   کشاورزی و دامپروی مگسال با نماد زمگسا  به تعداد ۶۱٫۲ میلیون سهم و همچنین  شیر و گوشت زاگرس شهرکرد با نماد  زشگزا به میزان ۳۲٫۴۲ میلیون سهم  و  همچنین شرکت دامداری نمونه تلیسه  با نماد تلیسه  به میزان ۳۱٫۲۸ میلیون سهم است. آخرین  ترکیب سهامداری شرکت کشت و دام قیام اصفهان به شرح تصویر ذیل میباشد.

تحلیل بنیادی زقیام

زمینه فعالیت شرکت

انجام کلیه امور مربوط به کشاورزی،زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبور عسل، ماهیو هر گونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر و سایر فرآورده های پروتئینی و سایر مواد کشت و صنعت وابسته به کشاورزی و دامداری و واردات هر نوع دام و مواد اولیه و ماشین آلات می باشد.

دارایی های فیزیکی

۱) واحد پرورش و تولید گاوهای شیری با ظرفیت۵۷۰۰راس دام مولد و ۱۱۴۰۰ راس کل دام طبق پروانه بهره برداری که در حال حاضر دارای تعداد ۱۰۴۱۶ راس دام می باشد. واحد های موصوف در زمینی به مساحت ۵۴  هکتار(واحد قیام) واقع شده است که دارای سند مجزا بنام شرکت و ۱۰ هکتار واحد ایوان اجاره از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور می باشد.

۲)واحد زراعت به مساحت ۴۹۷ هکتار می باشد که کل اراضی مزبور بنام شرکت می باشد.

زمین های زراعی شرکت شامل اراضی قلعه خواجه می باشد که ۱۲۵ هکتار قابل کشت بوده و ۱۰۰ هکتار اراضی دارای آبیاری تحت فشار می باشد.

پروژه ها ، طرحها و برنامه های توسعه شرکت کشت و دام قیام اصفهان

احداث گاوداری ۳۰۰۰ راس دام مولد نورآباد لرستان

مصوبه طرح احداث گاوداری ۳۰۰۰ راس دام مولد نورآباد لرستان با مبلغ سرمایه گذاری برآوردی۷۲۰۹۷۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ از صاحبان سهام دریافت گردید. که احداث آن از سال ۱۳۹۵ آغاز و در سال ۱۳۹۸ پایان میابد و تاکنون ۷ درصد رشد فیزیکی داشته است  از جمله اقدامات اساسی مورد نظر احداث یک واحد گاوداری شیری با ظرفیت ۳۰۰۰ راس مولد در استان لرستان با ظرفیت تولید شیر۱۲۰تن روزانه جایگاه نگهداری گاو خشک و تلیسه ها، کارخانه خوراک دام، ایجاد سیلوهای ذخیره علوفه، احداث جایگاه نگهداری گاوهای شیری و سیستم تصفیه فاضلاب و … می باشد . با بهره برداری از طرح موصوف تولید شیر این شرکت بالغ بر ۱۰۳۳۰۰ تن خواهد بود.

ریسک تغییر تکنولوژی  

شرکت در حال حاضر یک واحد شیردوشی قدیمی دارد و در سال آتی نسبت به تجهیز و مکانیزاسیون آن اقدام خواهد نمود.

ریسک ورود رقبای جدید

در سال ۱۳۹۶ واحدهای کشاورزی و دامپروری جدیدی به صنعت زراعت و خدمات وابسته اضافه شد. برای سال آینده نیزپیش بینی می شود تا شرکت های جدید دیگری به صنعت زراعت و خدمات وابسته اضافه گردد.

ریسک بازاریابی و فروش

از نمونه های ریسک بازاریابی و فروش می توان به نامشخص بودن سیاستهای حمایتی دولتی در قیمت گذاری شیر و سایر محصولات و محدودیت در امکان تعیین نرخ فروش شیر متناسب با افزایش هزینه های تولید و اعمال سقفهای قیمتی  توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و عدم وجود تشکل های صنفی کارآمد در راستای اجرای قانون تضمینی محصولات کشاورزی و دامپروری اشاره کرد.

منابع مالی در اختیار شرکت کشت و دام قیام اصفهان

در پایان دوره منتهی به ۳۱ خرداد۱۳۹۷، شرکت وجوه نقدی معادل ۶۱۳۵ میلیون ریال، دریافتنیهای تجاری وغیرتجاری معادل ۲۴۹۰۶۰ میلیون ریال، موجودی مواد و کالا معادل ۱۴۴۹۱۶ میلیون ریال، مجموع دارایی جاری معادل ۴۱۹۱۳۲ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری معادل ۶۲۶۹۱۱ میلیون ریال داشته است این موضوع موجب کسری سرمایه در گردش شرکت شده است. کسری سرمایه در گردش موجب افزایش مانده تسهیلات مالی دریافتی در پایان سال نسبت به سال مالی قبل شده است. شرکت در نظر دارد در کوتاه مدت از طریق صادرات دام به کشورهای همسایه و با بالا بردن راندمان دامپروری کسری سرمایه در گردش را جبران نماید.

مطالبات شرکت

مطالبات شرکت نسبت به سال مالی قبل حدود۳۹درصد افزایش یافته است.با توجه به مانده مطالبات شرکت در پایان دوره۳ماهه منتهی به۳۱خرداد ۱۳۹۷ ، مدیریت شرکت کمیته ای به منظور پیگیری وصول مطالبات از مشتریان تشکیل داده است. مدیریت شرکت کشت و دام قیام اصفهان انتظار دارد تا با وصول به موقع مطالبات و مدیریت وجه نقد، تسهیلات سرمایه درگردش دریافتی را در همین سطح نگه دارد.

موجودی مواد و کالا

موجودی مواد و کالای شرکت نسبت به سال قبل ۱۵ درصد معادل ۵۵۶۶۵ میلیون ریال کاهش یافته است. علت کاهش موجودی مواد و کالا، فصلی بودن خرید مواد اولیه (عمدتا در ابتدای نیمه دوم سال) میباشد.

دارایی های ثابت مشهود شرکت کشت و دام قیام اصفهان

داراییهای ثابت شرکت در دوره منتهی به۳۱خرداد سال۱۳۹۷نسبت به سال گذشته، حدود ۶۶۱۳میلیون ریال افزایش یافته است. این امر ناشی رشد دارایی های زیستی مولد می باشد.

تسهیلات دریافتی شرکت شرکت کشت و دام قیام اصفهان

مانده تسهیلات پرداختنی دردوره منتهی به ۳۱خرداد سال ۱۳۹۷ ، مبلغ ۱۴۳۹۱۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گدشته ۲٫۲ درصد افزایش یافته است  مانده تسهیلات شرکت از بانک ملت به مبلغ۳۴۸۲۴کشاورزی به مبلغ ۲۱۱۸۳  میلیون ریال، بانک صادرات۲۴۵۳۷میلیون ریال و بانک سینا ۶۳۳۷۰ میلیون ریال، با نرخ سود ۱۸تا ۲۱ درصد میباشد. با توجه به برنامه ریزی انجام شده جهت سرمایه گذاری در سال مالی آتی احتمالا مانده تسهیلات شرکت افزایش یابد. لیکن تغییر نرخ سود تسهیلات در اختیار این مدیریت نمیباشد. بدیهی است تغییر در نرخ سود تسهیلات موجب تغییر درهزینه های مالی شرکت خواهد شد.

 

عملکرد شرکت برای دوره مالی منتهی به۳۱خرداد ۱۳۹۷ بشرح جدول زیر ارائه شده است.

 

بر اساس اطلاعات و صورت های مالی میاندوره ای منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ شرکت کشت و دام قیام اصفهان یعنی در دوره سه ماهه  مبلغ ۵۸ ریال به ازای هر سهم سود محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۲۴ درصدی را نشان میدهد در دوره سه ماهه مجموع درآمد عملیاتی شرکت مبلغ ۲۶۵۲۸۳  میلیون ریال بوده است که  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته است  شایان ذکر است که مجموع درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۹۱۸۶۳۵ میلیون ریال بوده است و بنابراین پوشش ۲۸ درصدی را در سه ماهه اول ۱۳۹۷ نسبت به سال مالی قبل  محقق نموده است که به شرح تصاویر ذیل میباشد.

تحلیل بنیادی عرضه اولیه زقیام

فروش شیر شرکت کشت و دام قیام اصفهان

مقدار فروش شیردر دوره۳ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷/۵ درصد افزایش یافته است این موضوع در نتیجه افزایش تولید شیر صورت گرفته است. این شرکت در نظر دارد با حفظ روابط با خریداران عمده شیر در کشور، سطح فروش شیر خام صنعتی خود را برای سال ۱۳۹۷ افزایش دهد.مبلغ فروش شیر خام نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. این امر به علت با توجه به هدف شرکت برای سال مالی ۱۳۹۷ دستیابی به فروش ۷۱۰۰۰تن شیرخام میباشد. ذکر این موضوع ضروری است که شیر مصرف عمومی دارد، لذا تبلیغ کافی در مورد لزوم مصرف شیر ممکن است دستیابی به میزان فروش پیشبینی شده شرکت را ممکن سازد. تولید این محصول در ۱۰ سال گذشته در نمودار زیر ارایه شده است.

 

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت کشت و دام قیام اصفهان

بهای تمام شده درآمد های عملیاتی ۳ ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل از مبلغ ۱۸۶۰۶۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۴۹۵۷۲ میلیون ریال افزایش یافته است (یعنی۳۴درصد افزایش)، عمده افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش بهای مواد مصرفی میباشد. علت افزایش مواد مصرفی بصورت جداگانه بشرح زیر تشریح میگردد

 

 هزینه های  فروش ,اداری و عمومی 

هزینه های فروش، اداری و عمومی شرکت کشت و دام قیام اصفهان نسبت به دوره مشابه سال قبل از مبلغ ۸۴۶۲ میلیون ریال به مبلغ ۷۰۳۸میلیون ریال کاهش یافته است (یعنی ۱ درصد کاهشعلت کاهش هزینه های فروش، اداری و عمومی ناشی از کاهش هزینه استهلاک ، کنترل هزینه ها و اقدام ویژه در جهت حذف هزینه عوارض آلایندگی بوده است.

هزینه های مالی شرکت در دوره منتهی به۳۱خرداد۱۳۹۷مبلغ ۷۹۳۸ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۵۲ درصد افزایش یافته است. علت افزایش هزینه های مالی، افزایش و استمهال مبلغ وام دریافتی از بانک های سینا ، صادرات و ملت بوده است. با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای تولید و فروش شرکت و همچنین تامین مالی و در صورت ثبات نرخ سود تسهیلات، انتظار می رود هزینه های مالی شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷ در دامنه ۲۹۰۰۰ میلیون ریال تا ۳۲۰۰۰میلیون ریال قرار گیرد.

سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی

سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل از مبلغ ۸۰۱ میلیون ریال به مبلغ ۱۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است (یعنی ۱۲۴ درصد افزایش) علت افزایش مزبور ناشی از افزایش در غرامت های دریافتی بابت دام می باشد.

سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی

سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل از مبلغ۸۹۴۵ میلیون ریال به مبلغ ۱۷۷۵۷ میلیون ریال افزایش یافته است (یعنی ۹۸ درصد افزایش علت افزایش مزبور ناشی از فروش ۳۰۰ راس تلیسه باردار به شرکت های گروه می باشد

براساس گزارش  ۱۲ ماهه  منتهی به  ۳۰/۱۲/ ۱۳۹۵ شرکت کشت و دام قیام اصفهان مبلغ  ۵۸۰ ریال به ازای هر سهم کسب نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۲ درصد رشد نشان میدهد در سال ۹۵ درامد عملیاتی  مبلغ  ۸۵۶۵۳۸ میلیون ریال بوده است.

براساس گزارش  ۱۲ ماهه منتهی به  ۳۰/۱۲/ ۱۳۹۶ مبلغ ۲۱۹ ریال سود کسب نموده است  و افتی ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است  همچنین میزان درآمد عملیاتی مبلغ ۹۱۸۶۳۵  میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷ درصدی داشته است.

به عبارتی روند سودآوری شرکت هر ساله روند نزولی با شیب تند داشته است.

منابع انسانی و روند فروش ۵ ساله و برنامه تقسیم سود مجمع زقیام

تحلیل بنیادی عرضه اولیه زقیام

 

محاسبات مربوط به p/e نماد و ارزش دفتری شرکت کشت و دام قیام اصفهان

با توجه به سود محقق شده سال مالی دوازده ماهه سال مالی ۱۳۹۶ و در سقف قیمتی مقدار p/e =10.8 حاصل میشود که در مقایسه با p/e گروه که مقدار ۸٫۲۹  میباشد قیمتی چندان دلچسب نخواهد بود.

ارزش دفتری هر سهم نماد زقیام برابر ۱۲۶۵ ریال محاسبه گردید .

با توجه به جمیع موارد فوق اگر چه شرکت زیان ده محسوب نمیگردد لیکن بدلیل کسر سرمایه در گردش , و بدهی بالای بانکی به لحاظ بنیادی در شرایط رضایت بخش توصیف نمیگردد  همچنین بنیاد مستضعفان نیز سابقه خوبی در زمینه اعلام آمار واقعی ترازنامه ای در گذشته نداشته است . مضافا بر این موارد  ارزش گذاری قیمت زقیام   چندان دلچسب نیست .معهذا با توجه به کوچکی شرکت کشت و دام قیام و صرفا بر مبنای روانشناسی بازار اقدام به خرید این سهم خواهیم کرد .

در پایان متذکر میشویم حداکثر سهام قابل خرید برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۷۰۰ سهم خواهد بود که با فرض سقف قیمتی برای این عرضه مبلغی در حدود ۱۶۶ هزار تومان برای شرکت در عرضه اولیه مورد نیاز خواهد بود. با فرض سقف قیمتی و مشارکت ۱۸۰ هزار کد تنها  ۱۹۴ سهم به هر کد معاملاتی تعلق میگیرد که در این حالت مبلغ مورد نیاز برابر ۴۶ هزارتومان خواهد بود لذا این مقدار به هیچ عنوان ریسک مالی محسوب نمیگردد.

عرضه اولیه زقیام

 

سلب مسئولیت :پرشین بورس هیچگونه پیشنهادی در خصوص خرید و یا فروش نماد خاص ندارد و مبنای تصمیم گیری وبسایت تنها آمار رسمی منتشره  است فلذا کاربران گرامی وبسایت میبایست خود راسا نسبت به تصمیم گیری اقدام فرمایند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 360 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 31 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها