مکس بورس تحلیل بنیادی رنیک - مکس بورس

تحلیل بنیادی رنیک

 

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی شرکت جنرال مکانیک با نماد رنیک میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه رنیک با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم رنیک به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی رنیک

شرکت جنرال مکانیک (سهامی خاص) در سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را آغاز نمود. محدوده فعالیت شرکت در تمامی زمینه های عمرانی از جمله ابنیه سنگین، کارهای زیربنایی، ساخت سدها، خطوط انتقال آب، موج شکن و اسکله سازی، ساخت انواع راههای شهری و برون شهری شامل آزادراه، تونل های طویل، پلها و انجام امور زیرسازی و روسازی ریلی، احداث ساختمان های بلند، شهرک سازی، ایستگاه های راه آهن و ترمینال های فرودگاهی، ساختمان های خاص از جمله ورزشگاه و سازه های صنعتی، تصفیه خانه های تخصصی آب و فاضلاب، حوزه های پایین دستی و بالا دستی نفت و پتروشیمی می توان نام برد.

هم اکنون شرکت تجربه ای بالغ بر شش دهه فعالیت پیوسته عمرانی در داخل کشور و در عرصه بین المللی را داراست، از دلایل تداوم خدمات و ماندگاری شرکت، می توان به اصولی همچون جلب اعتماد و اخذ رضایت کارفرمایان، حفظ و ارتقاء دانش و تجربه فنی کارکنان همچنین مقدم دانستن کیفیت خدمات بر سایر امور نام برد. گستردگی کارها موجب افزایش توان تخصصی شرکت گردیده و با دیدگاه مدیریت پروژه محور همچنین انجام برنامه ریزی صحیح بر حسب استراتژی مناسب مدیریت ارشد شرکت باعث بهره وری و افزایش راندمان تجهیز ناوگان و ماشین آلات شرکت در کلیه زمینه ها از جمله منابع انسانی، تجهیزاتی و مالی گردیده است، هدف گذاری شرکت همراه با انگیزه انجام کار با روش های نوین مهندسی و کیفیت و کمیت مناسب کارهای در دست ساخت در حداقل زمان موجب پایایی و نگرش روشن به افق های رو به توسعه شرکت خواهد گردید.

تحلیل بنیادی رنیک

اطلاعات عملکرد مالی رنیک

بر اساس گزارش حسابرسی شده شرکت جنرال مکانیک در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹  به ازای هر سهم ۶۳۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸٪ افت داشته که عمدتا بدلیل رشد ۲۹٪ بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۳۳٫۷۰۲ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.
بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت جنرال مکانیک در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۱۸۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹٪ رشد داشته که عمدتا بدلیل رشد ۳۸٪ درآمدهای عملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۸۶٫۴۰۴ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

تهدیدهای محیط کسب و کار

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

مشخصات شعب و نمایندگی های شرکت جنرال مکانیک در خارج از کشور

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

سهم پروژه های در دست اجرا براساس زمینه فعالیت

 

تحلیل بنیادی رنیک

تحلیل بنیادی رنیک

عواملی که می توانند اثر عمده ای بر صنعت و محیط بیرونی شرکت داشته باشند.

در حال حاضر عوامل زیادی می تواند بر صنعت و محیط بیرونی شرکت تاثیر گذار باشد که از مهمترین این عوامل میتوان به احتمال افزایش قیمت مصالح ( بواسطه افزایش هزینه ای تولید فولاد) اشاره نمود. بازگشتتحریم های اقتصادی بویژه تحریم بانکی و حذف معافیت فروش نفت و در نتیجه کاهش فروش نفت ایران به
حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز، تهدید عمده ای در صنعت به لحاظ کاهش سهم درآمدهای نفتی دولت و در نتیجه کاهش شدید بودجه عمرانی دولت محسوب می شوند.

برنامه توسعه خدمات و بازارها

با توجه به فعالیت تخصصی شرکت جنرال مکانیک در حوزه راه و راه آهن ، ماشین آلات تخصصی در برنامه خرید و سرمایه گذاری این شرکت قرار گرفته است.همچنین با توجه به رویکرد جدید دولت و همچنینفضای رقابتی این صنعت ، ورود به پروژه های سرمایه گذاری مشترک(تامین مالی بخشی از پروژه)از برنامههای آتی این شرکت می باشد.مجموع برنامه های ذکر شده در راستای گسترش بازار های موجود در داخل و خارج از کشور می باشد.

راهبردهای شرکت برای مواجهه با افزایش هزینه مواد اولیه

با توجه به اینکه فعالیت شرکت، پیمانکاری است لذا در قراردادهای منعقده ضریب تعدیل هزینه ها مد نظرقرار می گیرد. همچنین درخصوص خرید مصالح طبق پیش بینی زمان اجراء پروژه بعضا مصالح پیشخرید می شوند و تا حدودی ریسک افزایش قیمت ها و نرخ ارز پوشش داده می شود.

 

پیش بینی چالش ها و ریسک های پیش رو برای دستیابی به اهداف

مشکل کمبود نقدینگی ، مشکل تامین مالی مناسب، ریسک افزایش نرخ ارز ، مشکل انتقال ارز، مسائل مربوط به تحریم های اقتصادی و اثرات آن بر صنعت و شرکت

تجزیه و تحلیل کفایت ساختار سرمایه شرکت

برمبنای آخرین صورت های مالی حسابرسی نشده شرکت منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ جمع بدهی های شرکت از ۷۰۳۴ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۷ به ۳۲۹۵ در تاریخ مذکور رسیده است که نشان از کاهش ۵۳درصدی بدهی های جاری شرکت است.در این دوره سه ماهه نسبت بدهی ها به دارایی ها ۳۸٫۳ است که نسبت به پایان سال ۹۷ که این نسبت ۵۸٫۹ بود ۳۰٫۶ کاهش یافته است. تغییر نسبت های فوق درساختار دارایی های شرکت مبین تقلیل هزینه های تامین سرمایه و بهبود ترکیب دارایی هاست .

تحلیل بنیادی رنیک

نقدینگی و جریان های نقدی

تلاش های مستمر شرکت برای وصول درآمدهای عملیاتی به صورت نقدی ، اسناد، اوراق و بطورکلی ابزارهای نوین مالی که از سوی کارفرمایان دولتی در ازای مطالبات مربوط به عملیات اجرا شده پیمانها انجامشده است کماکان ادامه دارد و مدیریت نقدینگی و اسناد فوق تا فرارسیدن سررسید موجب استمرار ورود نقدینگی کافی به شرکت شده است به صورتی که نسبت نقدینگی به مجموع دارایی های جاری در دورهمالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ به دور ه مالی ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ از ۵٫۶ به ۸٫۲ افزایش یافته است. افزایش درصدنقدینگی در ترکیب دارایی های جاری موجب افزایش توانایی شرکت در اجرای قراردادها و حصول درآمدخواهد بود.

منابع مالی و غیر مالی مهم در دسترس شرکت و چگونگی استفاده از این منابع برای دستیابی به اهداف اعلام شده

 

تحلیل بنیادی رنیک

ریسک ها و عدم قطعیت های اصلی راهبردی، تجاری، عملیاتی و مالی شرکت شامل ریسک های داخلی و خارجی و تغییرات در آن ریسک ها

 

برای شرکتهای پیمانکاری منابع ریسک فراوانی وجود دارد. مهمترین منابع ریسک شرکتهای پیمانکاری برای اجرای پروژه ها عبارتند از:

 

۱ -کمبود نقدینگی شرکت (همچنین دریافت وام و توانایی بازپرداخت در سررسید، هزینه بهره وام های دریافت شده و همچنین مطالبات این شرکت ها از کارفرماها و به خصوص دولت)

۲ -دریافت نکردن پروژه از سوی کارفرما

۳ -عدم دسترسی آسان به تکنولوژی، دانش روز جهانی برای انجام پروژه ها

۴ -انجام ندادن پروژه در موعد مقرر و پرداخت جریمه بابت تاخیر در اجرای پروژه

۵ -تجاوز هزینه های پروژه از تخمین اولیه و در نتیجه کاهش حاشیه سود شرکت

۶ -ریسک مشکلات احتمالی تهدید کننده ابزارآلات از جمله احتمال آتش سوزی و …

۷ -بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در مقایسه با رقبای خارجی و مشکلات ناشی از عملکرد سیستم بانکی

۸ -نوسانات نرخ ارز

۹ -رکود اقتصادی و عدم تزریق نقدینگی لازم در بخش های سرمایه ای و زیرساختی در کشور

۱۰ -عدم تمایل بانکها و موسسات اعتباری به مشارکت در اجرای پروژه های سرمایه گذاری به جای اعطای تسهیلات مالی

۱۱ -ایجاد تغییرات عمده در قیمت تمام شده بدلیل نوسانات پی درپی قیمت مواد اولیه و مصالح

۱۲-محدودیت در دسترسی به تسهیلات بانکی خارجی

۱۳-وابستگی زیاد درآمدهای شرکت به دولت

مجموع کارکنان شرکت ۱۲۱۳ نفر میباشد.

با عنایت به اینکه عمده درآمدهای عملیاتی شرکت از محل مطالبات دریافتی عملیات انجام شده پیمانهای شرکت می باشد

در دوره سه ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ درآمدهای عملیاتی شرکت ۳۸% نسبت به دوره مالی مشابه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ رشد داشته است . نسبت رشد سود خالص دوره مذکور نسبت به دوره سه ماهه مشابه سال ۹۷ نیز ۴۸% بوده است که نشان از تحرک شرکت در پیشبرد عملیات و کوشش در وصول مطالبات بودهاست .شرکت پیش بینی نموده است با توجه به عبور از وقفه اولیه حال شدن ابزارهای مالی دریافتی ، دریافت بهای عملیات پیمانها روندی مستمر خواهد داشت و جریان رشدمستمر خواهد بود” صورت های مالی این دوره موید پیش بینی های یاد شده می باشد و امید میرود کهاین روند در طول سال ادامه یابد.

 

سیاست ها و برنامه های آتی شرکت

– برون سپاری کارهایی بمنظور توانمند سازی تخصصی بیشتر شرکت در حضور متنوع در مناقصات همچنین انتقال تجربه و دانش فنی و از طرفی واگذاری کارهای اجرایی بهپیمانکاران دست دوم بمنظور کاهش هزینه ها

– افزایش سطح فعالیتها در خارج از کشور با افزایش سهم بازار در کشور های هدف و گسترش محدوده ی کشورهای هدف

-حضور و مشارکت بیشتر در مناقصات تخصصی (با توجه به دست یابی اهداف قبلی و موفقیت در چندین مناقصه بزرگ)

-ورود به بازارهای جدید هدف داخلی خصوصا در بخش نفت و گاز و بنادر

– حفظ سطح عملیات اجرایی پروژه های فعلی داخل و خارج از کشور و توسعه آنها

– افزایش توان تخصصی و ارتقاء مهارت فنی پرسنل شرکت در کلیه زمینه ها بویژه آموزش جهت افزایش بهره وری در پروژه ها

– افزایش راندمان ماشین آلات و تجهیزات موجود شرکت با ایجاد تغییرات لازم(با استفاده از مطالعات  آماری فنی و مالی و مقایسه معمول موجود کارگاهها تحت سامانه وب)

– شناسائی و همکاری با پیمانکاران همکار و فروشندگان و ایجاد بانک اطلاعاتی متناسب با فعالیتهای مذکور

– استمرار حضور و مشارکت در مناقصات تخصصی کلان (با توجه به دست یابی اهداف قبلی و موفقیت در چندین مناقصه بزرگ) و همچنین پروژه های مشارکت در سرمایه گذاری تامین مالی بخشی از پروژه در قالب …,BOO.BLT,BOT ( بطور نمونه پروژه راه اهن بصره-شلمچه)

-شناسایی و بکارگیری تکنولوژی نوین در عملیات اجرایی پروژه ها (بویژه تدارک TBM مناسب جهت تونل غربی البرز) بمنظور تسریع در انجام پروژه و کاهش قیمت تمام شده

– مشارکت و همکاری با شرکتهای بین المللی جهت اخذ پروژه در داخل و خارج از کشور

– مشارکت با شرکتهای خارجی جهت فاینانس پروژه های داخلی و خارجی همچنین حضور در مناقصات با منابع مالی بین المللی( به منظور مقابله با بحران مالی کشور های هدف)

– بهره گیری از ظرفیت های هلدینگ عمرانی (شرکت پایا سامان پارس بعنوان سهامدار عمده) و شبکه شرکت های همکار در هلدینگ جهت اخذ پروژه های کلان تر و افزایش قدرت مذاکره باکارفرمایان طرحهای مختلف.

-پیگیری اهداف استراتژی مصوب شرکت در حوزه بازاریابی خارجی (صدور خدمات فنی و مهندسی) در راستای اهداف کلان هلدینگ و نظام نامه مصوب صدور خدمات برای حضور در کشور هدف بصورت مستقیم در مناقصات بین المللی و ثبت شرکت در کشور های هدف.

تغییر در ترکیب دارایی ها و هرگونه تغییرات یا جابجایی مهم در اقلام ترازنامه

در دوره مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱  نسبت موجودی نقدی در ترکیب دارایی های جاری از ۵٫۶%در پایان سال ۹۷  به ۸% و موجودی مواد و کالا از ۱۲٫۳% درپایان سال ۹۷ به ۱۷٫۶%در دوره مذکور رسیده است که مفهوم عملیاتی آن آمادگی افزونتر برای سرعت در اجرا و محقق کردن درآمدی عملیاتی است .
تغییر در ترکیب دارایی های جاری نوید بخش رشد سود خالص در دوره مالی بعدی است که شرکت امیدوار است در فضای موجود کسب و کار به آن دست یابد.

 

ارائه و تحلیل نسبت های مالی مهم و بررسی روند آنها

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

 

میزان سود (زیان) خالص و سود تقسیم شدۀ شرکت طی سه سال مالی اخیر به شرح زیر بوده است :

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

در خصوص پروژه های شرکت

پروژه های در دست اجرای داخلی

– عملیات احداث بزرگراه کنار گذر لنگرود
– روسازی و زیرسازی راه آهن قم تهران گرمسار
– زیرسازی و روسازی قطعه دوم خط دوم راه آهن کرج قزوین (آبیک قزوین) – EPC
– خط انتقال آب و تصفیه خانه آب شرب شهرهای بم و بروات
– احداث تونل البرز (آزادراه تهران شمال) دهانه جنوبی
– طراحی، تامین و اجرای دو خطه کردن راه آهن شمسی میبد، ارژنگ EPC
– احداث تونل انتقال فاضلاب غرب تهران EPC
– احداث موج شکن و اسکله بندر انزلی
– طراحی و اجرای سد مخزنی شماره یک قصرشیرین و تاسیسات وابسته EPC
– طراحی و اجرای سد مخزنی و تاسیسات وابسته میمه EPC
– واریانت طراحی، تامین و اجرای راه آهن ایستگاه بیسیم به ایستگاه گلدانه – EPC (زیرسازی، پل سازیو روسازی)
– احداث تونل قلاجه و راههای دسترسی طرفین EPC
– احداث تقاطعهای بزرگراه شهید خرازی  (S7 & S10 )
– عملیات تکمیلی باقیمانده قطعه ۷۰ آذرراه تهران شمال –
– عملیات تکمیل و اجرای منطقه ۷D
– جاده های دسترسی میدان نفتی آزادگان جنوبی

پروژه های در دست اجرای خارجی

۱- پروژه راه و تونل های شیص به خورفکان ( SKF10 )
2- پروژه احداث راه کوهستانی به الجیس به طول ۵ کیلومتر
۳- پروژه احداث راه و تونل شیص خورفکان – (SKF2) و کارهای اضافی
۴- پروژه تقاطع غیر همسطح شبدری دیفتا
۵- پروژه راه وتونل دیفتا شیص و الحاقیه
۶- وادی هیلو و وادی مودیق (کلبا)

خلاصه پروژه ها در تصویر ذیل

تحلیل بنیادی رنیک

 

تغییر مقایسه ای شرکت تا پایان خرداد سال ۱۳۹۷ (ارقام به میلیون ریال)

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

آخرین وضعیت درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی پروژه هادر پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

مهمترین معیارها و شاخص های عملکرد برای ارزیابی عملکرد در مقایسه با اهداف اعلام شده –

 

تحلیل بنیادی رنیک

درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ها

 

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

تحلیل نسبت های اهرمی و پیش بینی سود شرکت در سال جاری و سال آتی بهمراه ارزش گذاری هر سهم شرکت با استفاده از نرم افزار آنلاین تحلیل بنیادی وبسایت پرشین بورس صورت گرفته و در لینک زیر در قالب فایل پی دی اف و تصویر برای شما کاربران گرامی قابل دریافت است.

مفروضات پرشین بورس در تحلیل

 

تحلیل بنیادی رنیک

 

نتایج تحلیل حاصله در فایل زیر قابل دانلود است.

financial-report-at-12 شهریور ۱۳۹۸-for-رنیک

بنظر میرسد رنیک با P/E=10.62 کمی گران است. در فایل های ارزش گذاری شرکت ناو اعلامی سهم با ناو محاسباتی وبسایت تفاوت فاحش نشان میدهد. همچنین ارزش گذاری به روش DDM نیز در فایل ارزش گذاری  اعلام نشده است که مطابق با محاسبات ما برابر با ۴۱۵۱ ریال به ازای هر سهم برآورد میگردد. پیش بینی میشود نماد در سال جاری به راحتی به سود  ۷۴۴ ریالی به ازای هر سهم برسد.همچنین پیش بینی میشود نماد سال آینده با حفظ شرایط فعلی به سود ۹۹۸ ریال به ازای هر سهم برسد. باتوجه به افزایش روزافزون کدهای معاملاتی مطابق معمول از این عرضه استقبال میگردد.

میانگین موزون تمامی روش های محاسبه شده توسط وبسایت پرشین بورس برابر با ۵۹۶۹ ریال برآورد میگردد و لذا قیمت ۷۹۰۰ ریال کمی برای این نماد نامناسب است هر چند معتقدیم گران و ارزان واژه هایی نسبی میباشند زیرا در نهایت عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت میباشند.

تصویر ارزش گذاری هر سهم با روش های متفاوت

 

تحلیل بنیادی رنیک

تحلیل بنیادی رنیک در حال بروزرسانی است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : گروه های بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.