مکس بورس تحلیل بنیادی نماد کرمان +تحلیل تکنیکال نماد کرمان - مکس بورس

تحلیل بنیادی نماد کرمان

در مطلب حال حاضر به بررسی تکنیکالی و فاندامنتالی نماد کرمان میپردازیم.لازم به ذکر است با توجه به عدم افشای صورت های مالی شرکت های فرعی نماد مزبور امکان تحلیلی دقیق و همه جانبه میسر نیست و بررسی دقیق تر به افشای صورت های مالی شرکت های فرعی و گزارش تلفیقی موکول میگردد.با ما همراه باشید.

تاريخچه فعاليت شركت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نماد کرمان

شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان با نماد کرمان درسال ۱۳۷۶ به صورت شركت سهامي عام تاسيس شده و طی شماره ۳۳۹۵ در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتی كرمان به ثبت رسيده و از همان تاريخ فعاليت خود را آغازنموده است. مركز اصلی شركت در شهر كرمان واقع است.شركت در سال ۱۳۹۰ در بازار دوم فرابورس ايران پذيرش گردید.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

زمینه فعالیت شرکت

صنعت آب و برق: شامل احداث، توليد و توزيع برق و آب و ساير انرژی های نو و تجدیدپذير و بهره برداری از آنها،توليد، توزيع، خريد و فروش برق و آب در داخل و خارج از كشور.

صنعت ساختمان: اجرای عمليات ساختمانی، انبوه سازی، راهسازی، فرودگاه سازی، سدسازی، ساخت نيروگاه ساختمان های صنعتی كارخانجات و پروژه های تاسيساتی، انجام پيمانكاری و مقاطعه كاری ساختمان، توسعه بخش مسكن و عمران شهری، محاسبه و نظارت پروژه های ساختمانی، عمليات اجرايی مربوط به ابنيه عمومی و تخصصی، سرمايه گذاری مستقيم يا مشاركت در طرحها و پروژه ها مرتبط، همچنين خريد، فروش، واردات، صادرات و هرگونه معامله زمين، ساختمان، مصالح، ادوات و ماشين آلات ساختمانی.

صنعت كانی های غيرفلزی: اكتشاف، استخراج و بهره برداری معادن سنگ آهن و ذغالسنگ، احداث كارخانه توليد و فرآوری سنگ آهن و ذغال سنگ، خريد، فروش، صادرات و واردات سنگ آهن و ذغالسنگ و محصولات جانبی، خريد، فروش، صادرات و واردات تجهيزات مورد نياز كارخانه و معدن.
صنعت فلزات اساسی:اكتشاف، استخراج و بهره برداری معادن سرب، روی و مس احداث كارخانه توليد سرب،روی و مس، خريد، فروش، صادرات و واردات سرب، روی و مس و محصولات جانبی، خريد، فروش، صادرات وواردات تجهيزات مورد نياز كارخانه و معدن
صنعت پتروشيمی: احداث مجتمع پتروشيمی به منظور فعاليت در برخی رشته های پتروشیمی و شيميایی وصنايع وابسته به آن، تهيه و توليد انواع مواد و فرآورده های پتروشیمی از قبيل پلي اتيلن، پلي پروپيلن، بوتادين،پلي بوتادين، اسيد استيك، وينيل استات، اكسيد اتيلن و اتيلن گلايكولها، دو اتيل هگزانول و بوتانلها، بوتاكلر/آلاكلر، اتانل آمينها و ساير محصولات قابل توليد در واحدهای پتروشیمی

شركت آرين ماهتاب گستر (سهامی خاص) يكي از بزرگترين شركت های فعال در حوزه احداث نيروگاه و انرژی برق ميباشدكه شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان داراي ۲۲٫۲ % سهام آن ميباشد.در حال حاضر با توجه به كل ظرفيت توليد برق در كشور اين شركت به همراه واحدهای زيرمجموعه خود حدود ۵%از كل برق توليدی كشور را توليد می نمايد.با توجه به روند عملكرد شركت مزبور و شركت های تحت پوشش در سال های گذشته همچنين بهره برداری از پروژه های پايان يافته نيروگاهی شركت مزبور انتظار ادامه روند افزايشی درآمدهای شركت مزبور برای سالهای آتی پيشبينی ميگردد. شايان ذكر است با توجه به درصد مالكيت شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان در شركت آرين ماهتاب گستر و براساس استانداردهای حسابداری شناسایی هرگونه سود حاصل از سرمايه گذاری در شركت مزبور منوط به تقسيم سود درمجمع عمومی صاحبان سهام شركت آرين ماهتاب گستر ميباشد.

شرکت های وابسته نماد کرمان

تحلیل بنیادی نماد کرمان

بخش صنعت راه و ساختمان:

فعاليت های ساختمان و مسكن شركت از طريق شركت فرعی ساختمانی برج هزار كرمان(سهامی خاص) انجام ميشود كه ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان ميباشد. در حال حاضر كليه پروژه های تعريف شده جهت ساخت وساز تماماً به تمام رسيده است.

فعاليت های طراحی، محاسبه نظارت فني و اجرای كليه پروژه های عمرانی اعم از فلز و بتونی و … از طريق شركت فرعی ارژنگسازان ديلمان(سهامی خاص) انجام ميشود كه ۵۷٫۲۸ درصد آن متعلق به گروه سرمایه گذاری توسعه و عمران استان كرمان ميباشد. كه درمرحله قبل از بهره برداری ميباشد

دارائیهای شركت در بخش زمين و ساختمان به شرح جدول ذيل ميباشد.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

با توجه به ركود صنعت ساختمان طی سال های گذشته اين شركت سعی نموده فعاليت های خود را معطوف به ساير فرصتهای موجود در ساير بخشهای صنعت از جمله برق و يا معدن نمايد. لذا طی سالهای گذشته تنها اقدام به فروش واحدهای ساخته شده نموده و در صورت رونق بازار مسكن پروژه های مربوط به ساخت زمين های موجود را در دستور كار خواهد داد كه در اين صورت ارزش افزوده قابل توجهی برای شركت و در نتيجه سهامداران محترم در پی خواهد داشت.در راستای سياست های شركت مبنی بر تبديل دارائی های غيرمولد به دارائی های مولد ساختمان اداری شركت واقع درسعادت آباد تهران در ازای تحصيل ۴ درصد از سهام شركت تامين سرمايه نوين به تعداد ۲۲۰ ميليون سهم، واگذار گرديده است كه مراحل نقل و انتقال قطعی آنها در جريان می باشد.

بخش صنعت معدن:

فعاليت های معدنی شركت از طريق شركت فرعی صنايع روی كرمان(سهامی خاص) صورت ميپذيرد كه ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان ميباشد. اقدامات انجام شده در شركت مزبور كه منجر به سودآوری شركت در سال ۱۳۹۵ و خروج از مشموليت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت گرديده است. معدن روی شركت واقع در منطقه راور كرمان بوده و دارای ظرفيت قطعی ۶۵٫۰۰۰ تن (ذخيره احتمالي۲۵۰٫۰۰۰ تن) بوده كه پروانه بهره برداری
معدن تا ۱۴۰۴/۰۴/۱۳ تمديد گرديده است.با توجه به افزايش قيمت جهانی مواد معدنی و حمايت های دولت از اين بخش توسعه سرمايه گذاری در بخش معدن در دستور كار شركت قرار دارد.

فروش شركت در ۶ ماهه سال قبل بالغ بر ۲۸٫۷۶۲ ميليون ريال بوده كه با ۱۵۵ درصد افزايش در ۶ ماهه سال جاری به ۷۳٫۴۳۰ ميليون ريال رسيده است. كه اين امر ناشی از افزايش سرمايه گذاری، افزايش نرخ جهانی فلز روی، تغييرات مديریتی و در نتيجه افزايش بهره وری در آن بوده است

بخش صنعت خودرو:

فعاليت های توليدی، توزيع، فروش، صادرات و واردات رينگ چرخ انواع خودرو از طريق شركت فرعی شركت رينگ مارال ارگ(سهامی عام) (در مرحله قبل از بهره برداری ميباشد) كه ۵۰ %سهام آن متعلق به شركت سرمايه گذاري توسعه و عمران استان كرمان مي باشد.فعاليت طراحی خدمات فنی و مهندسی در زمينه طراحی و قالب سازی، قطعات انواع خودرو سواری، باربری و ساير ماشين آلات صنعتی و كشاورزی از طريق شركت فرعی شركت ارگ آذين(سهامی خاص) (در مرحله قبل از بهره برداری ميباشد) كه شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان ۴۸٫۶۴ %سهام آن را دارا ميباشد.

بخش صنعت ميكروبيولوژی:

فعاليت در زمينه تاسيس راه اندازی آزمايشگاه و مطالعه در زمينه پلاسمای خون و ساير فرآورده های خوني از طريق شركت صنعت و توسعه پلاسمای نوين(سهامی خاص) (در مرحله قبل از بهره برداری مي باشد) كه ۱۰ %سهام آن متعلق به شركت سرمايهگذاری توسعه وعمران استان كرمان ميباشد.

فهرست سهامداران: فهرست اسامی سهامداران عمده و تعداد سهام هر يك در تاريخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۷ به شرح ذيل ميباشد.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

سرمايه شركت در تاريخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۵ از مبلغ ۲۰۰ ميليارد به ۶۰۰ ميليارد ريال از محل سود انباشته افزايش يافته است.

-اهداف و راهبردها در صنعت برق
– تعامل با ساير سهامداران جهت تقسيم حداكثری سود در مجامع شركت آرين ماهتاب گستر(سهامی خاص)
– تعامل با ساير سهامداران شركت آرين ماهتاب گستر جهت معرفی و ورود شركت مزبور و شركت های تحت پوشش آن به بازارسرمايه
– مشاركت در افزايش سرمايه شركت آرين ماهتاب گستر و برنامه ريزی جهت افزايش سرمايه ساير شركت های زيرمجموعه جهت تكميل طرح های توسعه آن شركت
– پيگيری و اتمام پروژه های سرمايه گذاری نيروگاهی (تجديدپذير- فسيلي- بخار)
– پيگيری لازم جهت تبديل بدهی های ارزی به ريالی و كاهش ريسک نوسانات نرخ ارز
– تعامل با ساير توليدكنندگان برق جهت پيگيری افزايش نرخ فروش برق توسط دولت
– پيگيری و وصول مطالبات فروش برق از شركت توانير

طرح های توسعه شركت سرمايه پذير آرين ماهتاب گستر به شرح ذيل می باشد:

تحلیل بنیادی نماد کرمان

اهداف و راهبردها در صنعت ساختمان

جذب سرمايه گذار و شريك در بخش ساختمان و مسكن جهت اجرای پروژه های زمين رامسر و زمينهای هفت باغ
– انتقال كليه املاک و دارائیهای شركت به شركت ساختمانی برج هزار كرمان با هدف تمركز كليه فعاليتهای ساختمانی
– پيگيری و اخذ تغيير كاربری ملک ۱۷ شهريور به تجاری
شركت جهت تمركز كليه فعاليتهای ساختمانی گروه در شركت ساختمانی برج هزار كرمان قصد دارد تا كليه دارائی های ملكي خودرا به ارزش دفتری به شركت ساختمانی برج هزار كرمان انتقال دهد.همچنين در جهت ايجاد ارزش افزوده در املاک، موضوع تفكيک و قطعه بندی زمين های هفت باغ ۱ و رامسر جهت ايجاد واحدهای ويلایی و تجاری و يا فروش قطعات تفكيكی, همچنين جذب شریک و سرمايه گذاری جهت احداث مجتمع فرهنگی ورزشی وتفریحی هفت باغ ۲ در دستور كار شركت قرار دارد.

-اهداف و راهبردها در صنعت معدن

طرح های توسعه شركت فرعی صنايع روی كرمان به شرح ذيل ميباشد.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

-اهداف و راهبردهای آتي مديريت در خصوص تركيب پرتفوی

پرداخت الباقی تعهد صاحبان سهام در شركت های صنعت توسعه و تجهيز پلاسمای نوين(سهامی خاص) و رينگ مارال ارگ(سهامی عام)
– افزايش سرمايه شركت صنايع روی كرمان (سهامی خاص)
– مشاركت در افزايش سرمايه شركت آرين ماهتاب گستر و برنامه ريزی جهت افزايش سرمايه شركت های زيرمجموعه
– انجام سرمايه گذاری جديد در بازار سرمايه، بورس و اوراق بهادار و تشكيل پرتفوی سرمايه گذاری از محل واگذاری دارائيهای غيرمولد
– سرمايه گذاری در سهام نهادهای مالي از جمله تحصيل ۴ درصد سهام شركت تامين سرمايه نوين(سهامی خاص)، در راستای تبديل دارائی های غيرمولد به مولد

مهمترين منابع و ريسكها و روابط

اين شركت همانند ساير شركتها با ريسک های مختلفی مواجه ميباشد كه مهمترين اين مخاطرات عبارتند از:
۱ -ركود حاكم بر صنعت ساختمان و مسكن منجر به كاهش فروش ساختمان و املاک شركت گرديده است. تداوم ركود مانع از افزايش سطح فعاليت شركت در اين حوزه ميگردد.
۲ -عدم افزايش قيمت فروش برق در بودجه دولت و همچنين افزايش مبلغ هزينه سوخت مصرفی متعلق به نيروگاهها در بودجه دولت
۳ -نوسانات نرخ ارز
۴ -تاخير در وصول مطالبات شركتهای فرعی از شركت توانير بابت فروش برق
۵ -ريسک نوسانات نرخ بهره
۶ -ريسک مربوط به عوامل بين المللی و يا تغييرات مقررات دولتی

سياست پرداخت سود:

با توجه به ضرورت افزايش سرمایه گذاری شركت های زيرمجموعه و علی الخصوص شركت آرين ماهتاب گستر(سهامی خاص) جهت اجرای پروژه های نيروگاهی سياست تقسيم سود شركت طبق مصوبات مجمع عمومی عادی سال مالی قبل تقسيم ۱۰ درصد سود سال بين سهامداران و افزايش سرمايه از محل سود انباشته بوده است.

با توجه به موضوع فعاليت شركت در نتيجه عملكرد شركت تحت تاثير عملكرد شركتهای فرعي و سود دريافتی از شركتهای وابسته ميباشد. لذا در صورت تقسيم سود در شركتهای وابسته و فرعی تغييراتی در عملكرد شركت ايجاد مي گردد.

هزينه های اداری و عمومی:

هزينه های اداری و تشكيلاتي عليرغم تورم موجود، نسبت به دوره مشابه قبل افزايش چندانی نداشته است.

هزينه های مالی: با توجه به تسويه تسهيلات دريافتي از بانك اقتصادنوين در سال مالی قبل، شركت فاقد بدهی بانكی بوده و در نتيجه فاقدهزينه های مالی می باشد.

عملكرد شركت برای دوره مالي منتهی به ۳۱/۰۶ /۱۳۹۷و دوره مالی مشابه قبل به شرح جدول ذيل ميباشد. (مبالغ- ميليون ريال)

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان کرمان در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱  به ازای هر سهم ۱۳ ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹% کاهش زیان داشته که بیشتر ناشی از کاهش هزینه‌های مالی شرکت بوده است..کرمان بر اساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ مبلغ ۷,۶۵۲ میلیون ریال زیان خالص شناسایی کرده است.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

فعاليت های عملياتی شركت منجر به ورود ۹۴۴,۵ ميليون ريال وجه نقد طی سال مالی شده است كه در اين سال مبلغ۵۶۵,۸ ميليون ريال سود سهام پرداختنی پرداخت شده است

به موجب مبايعه نامه شماره ۹۲۷/۰۱/۱۳۹۷ مورخ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ منعقده فيمابين شركت توسعه عمران استان كرمان وشركت پرداخت نوين آرين(سهامی خاص) نسبت به مبادله ساختمان طلائی شركت با ۲۲۰ ميليون سهام شركت تامين سرمايه نوين(سهامی خاص) متعلق به شركت پرداخت نوين آرين(سهامی خاص) به قيمت كارشناسی (كارشناس رسمي)۵۲۹٫۷۶۰ ميليون ريال ارزش سهام بعلاوه مبلغ ۶۹٫۲۴۰ ميليون ريال سرک نقدی اقدام گرديد. پيشبينی اوليه هيئت مديره مبين امكان تكميل فرآيند معامله تا پايان سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ بود و بر اين مبنا تعديل پيشبينی سود به سهامداران ارجمند ارائه گرديد.

سود حاصل از واگذاری و سرک نقدی

۲-۵ -مبلغ ۲۵ ميليارد ريال در تاريخ مبايعه نامه از طرف خريدار به فروشنده پرداخت گرديد و الباقی آن پس از انتقال رسمی به فروشنده پرداخت ميگردد.
۳-۵ -تا تاريخ ارائه اين گزارش مبلغ ۵۸٫۸۰۰ ميليون ريال پيش دريافت سود سهام شركت تامين سرمايه نوين(سهامی خاص)توسط شركت سرمايه گذاری توسعه و عمران استان كرمان وصول گرديده است.
۴-۵ -تا تاريخ تهيه اين گزارش تعداد ۱۲ واحد از واحدهای اداری ساختمان اداری سعادت آباد به خريدار تحويل و خريدار درساختمان مزبور استقرار يافته است.

معرفی شركت آرين ماهتاب گستر

شرکت ماه‌تاب گستر به عنوان اولین شرکت خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‎ی نیروگاهی و تولید برق،  در سال ۱۳۸۰آغاز به کار کرد.

همچنین با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت از انرژی‌های تجدیدپذیر، گروه ماه‌تاب فعالیت‌های خود را به حوزه‎ی انرژی‌های پاک گسترش داده و تاکنون جهت احداث نیروگاه‌های بادی و آبی با ظرفیت مجموعاً بیش از ۳۶۶ مگاوات اقدام نموده و تا ابتدای سال ۱۳۹۷حدود ۶۸مگاوات آن به بهره برداری رسیده است.

بخش نفت و گاز حوزه‎ی دیگری است که گروه ماه‌تاب در آن وارد شده است و علاوه بر تجارت فرآورده، چند طرح از جمله پروژه مایع سازی گاز طبیعی در حال پیگیری می‌باشد.

شرکت های وابسته به شركت آرين ماهتاب گستر

تحلیل بنیادی نماد کرمان

شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان نخستین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۷ را مبلغ ۱۷۷ ریال اعلام کرده است؛ که نسبت به EPS سال ۱۳۹۶ معادل ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

پروژه های  شركت آرين ماهتاب گستر

تحلیل بنیادی نماد کرمان

تحلیل بنیادی نماد کرمان

تحلیل بنیادی نماد کرمان

نتیجه کلی

بر اساس گزارش حسابرسی نشده سرمايه گذاری توسعه و عمران استان کرمان در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱  به ازای هر سهم ۱۳ ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹% کاهش زیان داشته که بیشتر ناشی از کاهش هزینه‌های مالی شرکت بوده است..کرمان بر اساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ مبلغ ۷,۶۵۲ میلیون ریال زیان خالص شناسایی کرده است.بنابراین برای تحلیل پذیری بهتر میبایست منتظر گزارش ۶ ماهه ماند.

با توجه به موضوع فعاليت شركت در نتيجه عملكرد شركت تحت تاثير عملكرد شركتهای فرعي و سود دريافتی از شركتهای وابسته ميباشد. لذا در صورت تقسيم سود در شركتهای وابسته و فرعی تغييراتی در عملكرد شركت ايجاد مي گردد.

صورت های مالی  شرکت ساختمانی برج هزار کرمان در سامانه کدال وجود ندارد.آخرین اطلاعات مربوط به این شرکت مربوط به سال مالی قبل است که ۱۲ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۶۹ درصدی را نشان میدهد که با توجه به اینکه کرمان در حال تغییر پرتفوی خود است انتظار فعالیتی  مهم در بخش ساختمانی از این شرکت نمیرود.با توجه به ركود صنعت ساختمان طی سال های گذشته اين شركت سعی نموده فعاليت های خود را معطوف به ساير فرصتهای موجود در ساير بخشهای صنعت از جمله برق و يا معدن نمايد. لذا طی سالهای گذشته تنها اقدام به فروش واحدهای ساخته شده نموده و در صورت رونق بازار مسكن پروژه های مربوط به ساخت زمين های موجود را در دستور كار خواهد داد كه در اين صورت ارزش افزوده قابل توجهی برای شركت و در نتيجه سهامداران محترم در پی خواهد داشت.در راستای سياست های شركت مبنی بر تبديل دارائی های غيرمولد به دارائی های مولد ساختمان اداری شركت واقع درسعادت آباد تهران در ازای تحصيل ۴ درصد از سهام شركت تامين سرمايه نوين به تعداد ۲۲۰ ميليون سهم، واگذار گرديده است كه مراحل نقل و انتقال قطعی آنها انجام شده است.

پرتفوی شرکت سرمایه گذاری کرمان بیشتر شامل صنعت برق و ساختمان است. دولت به صورت تضمینی برق شرکت ها را خریداری می کند که
اطمینان از فروش محصول نکته مثبتی برای شرکت های زیر مجموعه کرمان به خصوص ماهتاب گستر است.

با توجه به اینکه  شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج با نماد بکهنوج در مالکیت ۱۰۰ درصدی آرین ماهتاب گستر است و این شرکت بورسی در نه ماهه توانسته است  به ۱٫۹۲۶٫۳۰۳ میلیون ریال درآمد عملیاتی دست یابد.با فرض اینکه بکهنوج بتواند در دوازده ماهه ۱۳۰ تومان سود بسازد و با توجه به مالکیت ۲۲ درصدی کرمان بر  آرين ماهتاب گستر ,انتظار تحقق سود برای هر سهم کرمان برابر با ۲۸۶ ریال به ازای هر سهم خواهد بود.همچنین با توجه به ظرفیت اسمی (نه ظرفیت تولیدی)نیروگاه شوباد ۴۸۴ مگاوات است ونیز با توجه به ظرفیت کلی تولید آرین ماهتاب گستر در تولید ۳۷۲۹ مگاوات بر ساعت میتوان بصورت فرضی و انتظاری تحقق ۷٫۷ برابری را نمود که برابر ۲۲۰۰ ریال به ازای هر سهم زیر مجموعه های آرین ماهتاب گستر را شاهد خواهیم بود در اینصورت ۴۸۴ ریال سود به ازای هر سهم برای کرمان محثقق میشود که با توجه به برنامه های افزایش سرمایه آرین ماهتاب گستر و سیاست تقسیم سود ۱۰ درصدی انتظار تحقق سود ۵۰ ریالی به ازای هر سهم برای کرمان از زیر مجموعه های آرین مهتاب گستر  میرود.

در فرضی دیگر با تحقق درآمد عملیاتی ۲۴۹۳۵۳۶ میلیون ریالی و حاشیه سود خالص ۵ درصدی و سهم ۲۲ درصدی کرمان در بکهنوج مبلغ ۴۵۷ ریال سود به ازای هر سهم محقق میگردد که با سود تقسیمی ۱۰ درصدی انتظار میرود کرمان ۴۵ ریال سود دشت کند.

از محل سرک نقدی مبایعه نامه منعقده فيمابين شركت توسعه عمران استان كرمان وشركت پرداخت نوين آرين(سهامی خاص) به مبلغ ۶۹۲۴۰ میلیون ریال که به حساب کرمان واریز میگردد انتظار تحقق سود ۱۱۵ ریالی به ازای هر سهم میرود.کرمان نسبت به مبادله ساختمان طلائی شركت با ۲۲۰ ميليون سهام شركت تامين سرمايه نوين(سهامی خاص) متعلق به شركت پرداخت نوين آرين(سهامی خاص) به قيمت كارشناسی (كارشناس رسمي)۵۲۹٫۷۶۰ ميليون ريال ارزش سهام بعلاوه مبلغ ۶۹٫۲۴۰ ميليون ريال سرک نقدی اقدام گرديد.باید گفت، تامین سرمایه نوین با نمادتنوین در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج گردید.به این ترتیب باید منتظر عرضه اولیه جدید در در بورس ایران باشیم که این نیز یکی از نکات مثبت پرتفوی بورسی کرمان است.

تا سال ۱۳۹۹ مجموعا ۵۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید آرین ماهتاب گستر افزوده میگردد.در اینصورت تغییرات بااهمیتی در سود کرمان اتفاق خواهد افتاد.

فروش شركت فرعی صنايع روی كرمان در ۶ ماهه سال قبل بالغ بر ۲۸٫۷۶۲ ميليون ريال بوده كه با ۱۵۵ درصد افزايش در ۶ ماهه سال جاری به ۷۳٫۴۳۰ ميليون ريال رسيده است. كه اين امر ناشی از افزايش سرمايه گذاری، افزايش نرخ جهانی فلز روی، تغييرات مديریتی و در نتيجه افزايش بهره وری در آن بوده است.از این شرکت فرعی انتظار تحقق ۱۲۲ ریال سود به ازای هر سهم برای کرمان میرود.

با توجه به عدم افشای صورت های مالی ۱۱ شرکت زیر مجموعه کرمان و علی الخصوص آرین ماهتاب گستر امکان دقیقی در خصوص برآورد سود حاصله از زیر مجموعه ها وجود ندارد.همچنین گزارش تلفیقی در سامانه کدال وجود ندارد که این امر بر ضرورت شفاف سازی بیشتر کرمان دلالت دارد.

با این حال در سال های آتی و با توجه به اینکه کرمان هوشمندانه در حال تغییر پرتفوی خود است انتظار تغییرات بنیادی از سهم میرود.

برخی نسبت های اهرمی

ارزش دفتری ۱۲۳۷ ریال محاسبه گردید.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

 

نسبت جاری:این نسبت برای کرمان برابر با ۱٫۴ محاسبه گردید.این نسبت به عنوان یک شاخص توانایی تادیه تعهدات کوتاه مدت از محل دارائیهای جاري بشمار میرود.نسبت جاری شـاخص لازم را بـرای ارزیـابی توانـائی بازپرداخت بدهی و رضایت خاطر اعتبار دهندگان فراهم میکند.این نسبت نشان میدهد که بستانکاران میتوانند اطمینان داشته باشند که مطالبات آنان در سررسید پرداخت میگردد واحداین نسبت، دفعه، مرتبه یا بار است و جهت آن نیز مثبت است یعنی هر چه بیشتر باشد از نظر اعتباردهندگان بهتر است.

نسبت سریع:برای کرمان برابر با ۳٫۵۲ محاسبه گردید.نسبت سریع شرکت فوق الذکر بزرگتر از یک است .این بدین معنی است که تمام بدهیهای جاری را میتوان از محلدارائیهای سریع پرداخت کرد.

جمع بدهی به جمع دارایی:برای کرمان برابر با ۰٫۷ محاسبه گردید.ایـن نسبت نشان میدهد که بیش از نصف دارائیها از محل ایجاد بدهیها تامین مالی شده است.این نسبت اطلاعاتی راجع به توانائی واحد تجاری در تحمل کاهش خالص دارائیها براثر زیانهای وارده بدون به مخاطرهافتادن منابع اعتبار دهندگان را ارائه میکند، بالا بودن این نسبت بیانگر ریسک بالای اعتبار دهندگان بوده و موجب میگردد تاآنها نظر مساعدی نسبت به تمدید اعتبار یا اعطای اعتبار جدید نداشته باشند. سطح مطلوب این نسبت بستگی به ثبات سودآوری در طی سالیان متفاوت دارد هر چه ثبات سودآوريی تاریخی بیشتر باشد اعتبار دهندگان و سرمایه گذاران نسبتهای بالاتری راتحمل خواهند کرد.

نسبت سود خالص به فروش:برای کرمان برابر با ۰٫۱ محاسبه گردید.این نسبت میزان بازدهی را به ازای هر ریال از فروش نشان میدهد.

P/E:با P/E=28 کرمان و در حالیکه P/E گروه برابر با ۱۶٫۱۲ میباشد ,کرمان گراان است.

با توجه به اینکه هیچ تحلیل بنیادی ای بدون تحلیل تکنیکال کامل نیست بنابراین نگاهی بر تحلیل تکنیکال کرمان میکنیم.

تحلیل بنیادی نماد کرمان

 

سهم در قالب الگوی پهنه مدتی است در روی حمایت مهم ۵۷۰ الی ۵۸۰ در حال استراحت میباشد.برای حرکت و شکست مقاومت مهم ۶۸۰ تومان نماد نیاز به اخبار بنیادی مناسب در کنار حرکت شاخص انبوه سازان دارد بنابراین در مقطع فعلی انتظار حرکت شارپ از سهم نمیرود اما بنظر هم نمیرسد سهم اصلاح عمیقی داشته باشد.حمایت های مهم نماد در ۵۸۴ تومان ,۵۷۰ تومان و ۲۶۳ تومان است که بسیار بعید بنظر میرسد.برای ورود به موقعیت معاملاتی میبایست به شدت به حد ضرر پایبند بود و بهتر است همزمان با ارایه گزارش شش ماه و مشخص شدن بهتر عملکرد صورت های مالی اقدام به ورود به موقعیت معاملاتی نمود.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است و وبسایت پرشین بورس صرفا در راستای فعالیت خود اقدام به تحلیل سهام مختلف بازار سرمایه میکند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : گروه های بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها