مکس بورس تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز - مکس بورس

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

شرکت معادن منگنز ایران با نماد کمنگنز در تاریخ ۱۳۴۲/۵/۰۶ با نام شرکت سهامی معادن منگنز شاهرخ تاسیس شده و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۷۰ به شرکت معادن منگنز ایران (سهامی خاص)تغییر یافت و مرکز اصلی شرکت از تهران به قم منتقل گردید.شرکت در سال ۱۳۸۰ به سهامی عام تبدیل شده و سرانجام در سال ۱۳۸۱ به عنوان ۳۳۳ شرکت در گروه استخراج کانه های فلزی در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

موضوع فعالیت شرکت بر اساس ماده ۲ اساسنامه شرکت تهیه و اجرای عملیات اکتشافی,استخراج,تغلیظ,و فرآوری مواد معدنی و سرمایه گذاری در جهت کشف اکتشاف و بهره برداری معادن و فرآوری مواد میباشددر حال حاضر عملیات استخراج ماده معدنی در محدوده معادن واقع در بخش کهک روستای ورناچ و شهرستانک قم صورت میگیرد که اطلاعات مربوط به معادن به شرح جدول ذیل میباشد..

ترکیب سهامدارن شرکت

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

شرکت در صنعت استخراج کانه های فلزی(سنگ منگنز)فعالیت میکند اطلاعات و آمار دقیقی از مقدار تولید سنگ منگنز و مصرف محصولات آن در کشور در دسترس نیست در صورتیکه مصرف بازار داخلی از سنگ منگنز تولید داخلی سال حدود ۱۸۰ هزار تن صحیح باشد شرکت معادن منگنز ایران میتواند نزدیک به ۶۰ درصد از این مقدار را تولید کند.شرکت معادن منگنز ایران با برخورداری از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی و ۳٫۵ تن ذخیره احتمالی,بزرگترین معدن سنگ منگنز خاورمیانه به شمار میررود و با تولید حدود ۷۰ هزار تن سنگ دانه بندی در سال ۱۳۹۶ و قابلیت ارتقا ظرفیت تا نزدیک ۸۰ هزار تن برای سال آتی رتبه بزرگترین تولید کننده منگنز ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.بیش از ۶۰ درصد سنگ منگنز مورد نیاز شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان که بطور مستقیم در آگلومراسیونو کوره بلند مورد استفاده قرار میگیرد توسط این شرکت تامین میگردد.

شرکت در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۶ در بورس اوراق بهادار تهران گروه کانه فلزی با نماد کمنگنز پذیرفته شده و سهام آن برای اولین بار دبه ارزش ۴۸۰۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

تهدیدات

-فروش به ذوب آهن و وضعیت پیچیده این شرکت بعنوان مشتری اصلی

-رکود حاکم بر بخش فولاد سازی

-افزایش نرخ حامل های انرژی

-تحریم های جهانی بر صادرات فولاد ایران

-فرصت ها

-افزایش تقاضا بیش از عرضه در محصول پرعیار و درشت دانه

-افزایش تولید در فولاد کشور و راه اندارری کوره بلند های جدید در نتیجه افزایش تقاضا

-افزایش قیمت شمش فولادی و مواد معدنی

اهداف و برنامه ها

مهمترین اهداف شرکت عبارت است از بهبود عملیات معدنکاری شامل افزایش تولید ,افزایش ضریب بازیابی ماده معدنی ,جلوگیری از ترقیق ماده معدنی حین استخراج و بهبود عیار محصول,خردایش مناسب,کاهش بهای تولید شده و تنوع محصول و توسعه بازار

در اواخر  سال ۱۳۹۵ با راه اندازی خط محصول جدید,شرکت موفق شد با تولید سنگ پرعیار قابلیت تولید بخشی از خوراک مورد نیاز واحدهای فروآلیاژ داخل کشور را کسب کند و به اینن ترتیب در سال ۱۳۹۷ و سال های آتی سهم قابل توجهی از این بازار را نیز در اختیار خواهد داشت.

در سال ۱۳۹۷ تولید ۷۴ هزار تن  محصول سنگ منگنز پیش بینی و برنامه ریزی شد از این مقدار بیش از ۵۵ درصد مربوط به تولید دانه درشت است که قیمت بالاتر و تقاضای بیشتری برای آن در بازار وجود دارد. پیش بینی ترکیب فروش در سال ۱۳۹۷ شامل حدود ۴۲ هزار تن انواع محصول درشت دانه و ۳۳ هزار تن ریز دانه است.

در بخش آماده سازی که تضمین کننده تولید آتی معادن است ۴۳۷ متر انواع حفریات زیرزمینی و حدود ۶۰۰ هزار تن باطله برداری روباز پیش بینی شده است در مقایسه با سال قبل مقدار باطله برداری سال ۱۳۹۶ ناچیز بوده و مقدار حفریات زیر زمینی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ به دو برابر افزایش یافنه است.نتایج عملکرد سالانه شرکت نشان دهنده اجرای موفقیت آمیز در روند تولید سنگ با کیفیت است بطوریکه تولید درشت دانه از نسبت ۵۵ درصد به حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است و بنابراین ترکیب فروش  نیز تغییر مساعد یافته است در سه ماهه اول پیش بینی ۸۷۰۰ تن فروش درشت دانه به ۱۴۰۰۰ تن افزایش پیدا کرده است و در نتیجه آن مبلغ فروش نیز افزایش قابل ملاحظه ای یافته است و انتظار میرود این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد

فروش

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

بهای تمام شده:

افزایش هزینه های دستمزد و سایر هزینه ها در سال جاری تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصول تولیدی داشته است لیکن انتظار میرود تکمیل پروژه های در جریان و بهره برداری از مهندسی عملیات و منابع انسانی و بهینه ساز فعالیتها تا حدی تاثیرات ناشی از افزایش عوامل تولید را کاهش دهد.علیرغم افزایش هزینه های دستمزد و نیز تورم سرسام آور هزینه ها,بهای تمام شده واحد محصول در سه ماهه اول تنها ۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش  داشته استشرکت در سه ماهه اول نسبت به تسویه کلیه  تسهیلات دریافتی از بانک ملت اقدام نموده است لیکن برنامه شرکت در ۶ ماهه دوم دریافت تسهیلات ارزان قیمت جهت سرمایه گذاری در پروژه های توسعه است.

تولید:

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

ظرفیت تولید اسمی شرکت هفتاد هزار تن در سال است برنامه اولیه پیش بینی شده برای سه ماهه اول ۱۳۹۷ تولید ۱۶۰۰۰ تن سنگ منگنز دانه و عملکرد واقعی ۱۶۸۲۰ تن بوده است

در نمودار زیر عملکرد تولید سنگ منگنز  نسبت به برنامه تولید به تفکیک ماه گزارش میشود

آماده سازی ها

برای احداث کارگاه استخراج ابتدا نیاز به حفر راهروهای دسترسی و فضاهای مرتبط و تکمیل شبکه معدن است مکه به آن آماده سازی اطلاق میشود طراحی و برنامه ریزی آماده سازی های لازم توسط شرکت و اجرای آن طبق برنامه بوسیله کارکنان شرکت و پیمانکاران انجام میشود در سه ماهه اول ۱۵۶ متر حفریات زیرزمینی پیش بینی شده است که عملکرد واقعی حاکی از تحقق کامل آن است .در سال ۱۳۹۶ با توجه حفر ۱۸۱ متر هر تن در مقایسه با سال قبل ۱/۱۸ برابر رشد داشته است. همچنین آسانسور چاه شماره دو پیروزی در ترازهای ۲۹۰ و ۳۴۰ متری که تأثیر قابل توجهی در تسهیل عملیات استخراج و کاهش هزینه های ترابری خواهد داشت، در سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد.

شرکت فاقد تعهدات سرمایه ای است

شرکت هیچگونه بدهی مالیاتی سنواتی ندارد

یکی از استراتژيهاي مهم شرکت در سنوات گذشته ، تامین سنگ منگنز مورد تقاضای شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بوده است لذا کل تولیدات شرکت به این منظور و در داخل کشور فروش رفته است . نظر به اینکه سنگ منگنز تولیدی شرکت در مقایسه با تولیدات جهانی از عیار پایینی تری برخوردار بوده ، به رغم تلاشهای انجام گرفته امکان صادرات آن میسر نشده و در شرایط کنونی شرکت سهمی از بازار جهانی ندارد .

نتایج عملکرد سالانه شرکت، نشان دهنده اجرای موفقیت آمیز در روند تولید سنگ با کیفیت است. از طرفی علیرغم وجود رقبا در فروش سنگ منگنز به ذوب آهن اصفهان، شرکت توانسته سهم خود را از بازار حفظ نماید.

نگاهی بر عملکرد ۱۳۹۶

برنامه اولیه پیش بینی شده برای سال ۱۳۹۶ تولید ۸۴ هزار تن سنگ منگنز دانه بندی بود . این برنامه به دلایل و محدودیت هاي ذکر شده عملیاتی نبود و لذا در نیمه سال به ۷۲ هزار تن تعدیل شد. در جدول زیر عملکرد تولید سنگ منگنز نسبت به برنامه اصلاحی تولید به تفکیک ماه آورده شده است

فروش خالص شرکت براي سال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ برابر ۹۸۰٫۲۷۹ میلیون بوده که افزایشی معادل ۴۱۰٫۱۹۶میلیون ریال (۲۳۵ درصد) نسبت به سال مالی قبل داشته است.

اطلاعات مالی پایان دوره سال مالی ۱۳۹۶

شرکت معادن کمنگنز ایران در گزارش حسابرسی شده ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲۳۸ ریال سود شناسایی کرد در حالی که در سال قبل از آن ۶۱ ریال زیان محقق نموده است از دلایل این تعدیل میتوان به رشد تولید ,فروش و قیمت فروش اشاره کرد به طوری که تولید با ۳۰درصد افزایش از ۵۴ هزار تن در ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۵ به ۷۰ هزار تن  سنگ منگنز دانه بندی  در ۱۲ ماه انتهای ۱۳۹۶ رسیده است همچنین فروش ۳۶ هزار تن به ۸۷ هزار تن رسیده است که نشان دهنده  رشد شدید ۱۳۸ درصدی میباشد قیمت فروش  هم با افزایش ۲۳۵ درصدی از ۸٫۳ به ۲۸ میلیارد تومان رسیده که عمدتا بدلیل افزایش ۱۳۸ درصدی مقدار فروش بوده است. با وجود افزایش ۱۶۴ درصدی بهای  تمام شده از ۸  به ۲۱ میلیارد و افزایش ۳۱ درصدی هزینه های اداری از ۲٫۵ به ۳٫۲ میلیارد تومان شاهد تبدیل زیان عملیاتی ۲٫۳ میلیارد تومانی به سود ۳٫۳ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ هستیم .این روند در کنار کاهش  ۱۱ درصدی هزینه های مالی توانسته است زیان خالص ۱٫۲ میلیاردی سال ۱۳۹۵ را به سود ۴٫۸ میلیارد توانی  سال ۱۳۹۶ تبدیل کند  که این امر باعث شده است شرکت در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۳٫۴ میلیارد تومان سود انباشته جمع آوری کند. کمنگنز با تولید ۷۰ هزار تن سنگ دانه بندی شده در سال ۱۳۹۶ و قابلیت ارتقا ظرفیت تا ۸۰ هزار تن برای سال ۱۳۹۷ رتبه بزرگترین تولید کننده منگنز ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است همچنین شرکت در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ برنامه فروش مقدار ۷۵۰۰۰ تن سنگ منگنز را دارد که حدود ۲۰۰۰۰ هزار تن آن سنگ منگنز پرعیار جهت صادرات خواهد بود بنابراین با توجه به مفروضات فوق و روند سود آوری در بخش تولید و فروش میتوان شاهد تعدیل مثبت باشیم.

نتایج کلی

شرکت سهمی از بازار جهانی ندارد

شرکت هیچگونه بدهی مالیاتی سنواتی ندارد همچنین شرکت فاقد تعهدات سرمایه ای است

ظرفیت تولید اسمی شرکت هفتاد هزار تن در سال است برنامه اولیه پیش بینی شده برای سه ماهه اول ۱۳۹۷ تولید ۱۶۰۰۰ تن سنگ منگنز دانه و عملکرد واقعی ۱۶۸۲۰ تن بوده است

عملکرد مالی چهار ماهه ابتدایی ۱۳۹۷ کمنگنز

کمنگنز
بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت معادن منگنز ايران در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱  به ازای هرسهم ۱۰۹ ریال سود محقق کرده است در حالی که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۳ ریال زیان محقق کرده بود.فروش رشدی ۹۱ درصدی را نشان میدهد.کمنگنز بر اساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۲,۰۳۰ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

معادن منگنز ايران دردوره ۱ ماهه منتهی به ۹۷/۰۴/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۳۷,۵۹۴ میلیون ریال درآمد داشته استاین شرکت براساس عملکرد ۴ ماهه مبلغ ۱۲۳,۸۴۴ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲% رشد داشته است.

معادن منگنز ايران دردوره ۱ ماهه منتهی به ۹۷/۰۵/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۴۵,۴۸۲ میلیون ریال درآمد داشته استاین شرکت براساس عملکرد ۵ ماهه مبلغ ۱۶۹,۴۴۶ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰% رشد داشته است.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی کمنگنز

 

شرکت درسال۱۳۹۷ برنامه فروش مقدار ۷۵۰۰۰ تن سنگ منگنز را دارد که حدود ۲۰ هزار تن آن سنگ منگنز پرعیار خواهد بود. روند افزایش مبلغ فروش شرکت ادامه دارد و در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۹۰% در مبلغ فروش شرکت را شاهد هستیم.نرخ پایه فروش محصولات براساس قیمت فروش شمش فولاد خوزستان تعیین می‌گردد. بهای تمام شده محصول متناسب با رشد قیمت محصولات تغییر نمی‌کند و موجب افزایش سودآوری شرکت می‌شودزیرا میزان مواد اولیه ناچیز است.تحریم ها میتواانند برای گروه فولادی و در نهایت کمنگنز یک تهدید واقعی محسوب شوند .تمام فروش شرکت داخلی است و تحریم اثر مستقیم بر سودآوری شرکت نخواهد داشت لیکن باعث می‌شود در اثر آزاد سازی نرخ دلار ، شرکت به اندازه گروه‌های صادرتی از این موضوع منتفع نشود.میانگین نرخ فروش فروردین ۱۳۹۷ با مرداد ۹۷ نشان از رشد صددرصدی نرخ فروش دارد.عطف به مبلغ فروش مردادماه کمنگنز از ابتدای سال در دوره پنج ماهه مبلغ۲۰۹ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است.بنابراین به شرط حفظ آهنگ سود سازی فعلی کمنگنز میتواند تا انتهای سال ۸۴۰ ریال سود به ازای سهم بسازد.از این منظر کمنگنز میتواند رکوردار یک تعدیل مثبت سنگین باشد.

تکنیکال کمنگنز

سهم از حمایت مناسب۵۱۴ تومان برخوردار است .حمایت مهم ۴۴۷۰ ریال و استاپ ضرر زیر همین حمایت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 340 views بار دسته بندی : تحلیل نماد تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.