مکس بورس تحلیل بنیادی کگهر - مکس بورس

تحلیل بنیادی کگهر

در مطلب حال حاضر  پرشین بورس  , به تحلیل بنیادیعرضه اولیه شرکت سنگ آهن گهر زمین با نماد کگهر میپردازیم.

تحلیل بنیادی کگهر

شرکت سنگ آهن گهرزمین در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸   نزد اداره ثبت شرکتهای سیرجان و به منظور بهره برداری از آنومالی شماره ۳ واقع در منطقه عمومی گلگهر با برآورد ذخیره ۲۴۰ میلیون تن واقع در جنوب غربی شهرستان سیرجان و فرآوری محصول به منظور ایجاد ارزش افزوده و با توجه به توافق سهامداران به منظور استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ آهن در سال جهت تولید ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله به ثبت رسید. بلافاصله پس از تأسیس شرکت، طیصورتجلسه هیئت مدیره مشترک شرکت های معدنی و صنعتی گلگهر و گهرزمین  ،منافع و بهره برداری از معدن فوق الذکر به همراه قراردادهای خاک برداری و سایر تعهدات و هزینه های انجام شده برای اکتشاف و استخراج معدن مذکور، به شرکت سنگ آهنگهرزمین انتقال یافت.

جواز تاسیس کارخانجات خطوط تولید کنسانتره(شامل ۵ خظ و هر خط ۲ میلیون تن در سال)و خطوط تولید گندله(شامل ۲ خط هر کدام با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن در سال)با مدت اعتبار تمدید شده تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ میباشد.خط تولید خردایش با توجه به اینکه بخشی از پروسه تولید این کارخانجات میباشد نیازی به اخذ جواز تاسیس ندارد.شروع بهره برداری رسکی از طرح های مولد شرکت که منجر به فروش کلوخه برداشتی از معدن گردیده است از تاریخ دیماه ۱۳۹۴  بوده و خردایش سنگ آهن توسط ماشین آلات پیمانکاران و کنسانتره سنگ آهن خطوط ۱و۲ تولیدی نیز از تاریخ دیماه ۱۳۹۴ بوده است.همچنین جهت اخذ پروانه بهره برداری جهت خطوط تولیدی کنسانتره و گندله اقدامات اساسی صورت گرفته و با توجه به موضوع اخذ گواهی عدم آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست,تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.جهت اخذ گواهینامه عدم آلایندگی از سازمان مذکور پیگیری های لازم بعمل آمده است و در مرحله تعیین تکلیف میباشد.با توجه به ترکیب سهامداران شرکت  در حال حاضر جز شرکت های فرعی گروه سرمایه گذاری امید میباشد و بر اساس قرارداد منعقده با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) انجام عملیات تجهیز, آماده سازی,باطله برداری و استخراج حداکثر ۲۴۰ میلیون تن سنگ آهن از توده  شماره ۳ گل گهر سیرجان به مدت ۲۵ سال به این شرکت واگذار شده است.(بر اساس آخریت توافق سهم مالکانه ایمیدرو از برداشت معدن معادل ۲۲ % است)

موضوع فعالیت شرکت

فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، به شرح زیر میباشد:

۱-اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد ازآن.
۲-نصب و راه اندازی، تعمیرات، نگهداری، بازرسی، سرویس تجهیزات و ماشین آلات موردنیازشرکت.
۳-خرید و تهیه انواع و اقسام ماشین آلات و تجهیزات و تأسیسات و مصالح موردنیاز برایانجام موضوع شرکت
۴-انجام خدمات مهندسی، مشاوره، آموزش، مدیریت و فراهم نمودن دانش فنی از داخل و یا خارج برای تحقق موضوع شرکت
۵-مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکتها و طرح های معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهاي پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی
۶-مبادرت به کلیه امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، صادرات و واردات و کلیه امور و عملیاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشتهباشد.

سهامدارن عمده کگهر

تحلیل بنیادی کگهر

تحلیل بنیادی کگهر

طرح های اصلی شرکت بشرح ذیل طبقه بندی گردیده است:
۱-اکتشاف تکمیلی، آماده سازی، تجهیز و بهره برداری از معدن
۲-احداث کارخانجات فرآوری سنگ آهن با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال
۳-احداث کارخانجات گندله سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال
۴-ایجاد زیر ساخت ها

هدف شرکت تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله با تأمین سنگ آهن مورد نیاز از معدن شماره ۳ منطقه گلگهر برای استفاده در واحدهای احیا مستقیم کشور میباشد که در حال حاضر بخشی از گندله موردنیاز خود را از خارج از کشور وارد می نمایند.مراحل اجرای طرح شامل خرید زمین، آماده سازي زمین سایت، تأمین تاسیسات و زیربناهای موردنیاز ایجاد راههای دسترسی و اتصال به شبکه راه آهن، ساخت ساختمان های صنعتی وغیرصنعتی و عمومی، ایجاد یک واحد سنگ شکن با ظرفیت ورودی ۱۵ میلیون تن سنگ آهن،بخش همگن سازی برای ظرفیت ۱۵ میلیون تن، ایجاد پنج خط تولید کنسانتره هر یک به
ظرفیت ۲ میلیون تن جمعاً ۱۰ میلیون تن و دو خط تولید گندله هر یک به ظرفیت ۵ میلیون تن و جمعاً به ظرفیت ۱۰ میلیون تن گندله میباشد.در فاز یک علاوه بر تملک کلی زمین کلیه عملیات آماده سازي سایت، ایجاد بخش عمده ای ازساختمان های غیر صنعتی، ایجاد شبکه انتقال آب و برق و گاز در حد ظرفیت کامل، تامین
انشعابات ذکر شده در حد هر دو فاز، اتصال به شبکه ریلی، ایجاد واحد سنگ شکن با ظرفیت ۵ میلیون تن بطور کامل، ایجاد سه خط تولید کنسانتره جمعا به ظرفیت ۶ میلیون تن و ایجادیک خط تولید گندله به ظرفیت ۵ میلیون تن جزء اهداف میباشد. در فاز دو ساختمان های صنعتی متناسب با نیاز کلی دو خط تولید کنسانتره به ظرفیت هر یک ۲ میلیون تن و جمعا ۴ میلیون تن و یک خط تولید گندله به ظرفیت ۵ میلیون تن ایجاد خواهد شد.

براساس مطالعات صورت گرفته، ذخیره معدن سنگ آهن گهرزمین معادل ۶۴۳ میلیون تن برآورد گردیده است.

تحلیل بنیادی کگهر

طراحی معدن و مطالعات مهندسی پایه

با استفاده از نتایج چاه های اکتشافی و برداشت های ژئوفیزیکی و صحرایی، مطالعات زمینشناسی و طراحی معدن با مشارکت شرکت های کوشا معدن، SRK انگلیس و WGM کانادا ضمن انجام مطالعات مهندسی پایه پیگیری گردید، در این مطالعات، برنامه ریزی و طراحی معدن با هدف استخراج توده به میزان ۲۱۰ میلیون تن به روش روباز انجام و مابقی آن بهروش استخراج زیر زمینی قابل برنامه ریزی است، برنامه ریزی براي تولید ۱۵ میلیون تنسنگ آهن در سال انجام گردیده و بر این اساس عمر معدن در بخش روباز ۱۵ سال خواهدبود که ۳ سال آماده سازی معدن و برداشت رو باره به این مدت افزوده میگردد، لازم به ذکر است در مدت آماده سازی معدن ساخت کارخانجات فرآوری نیز انجام خواهد شد.

آماده سازی و استخراج

معدن سنگ آهن گهر زمین بزرگترین ذخیره سنگ آهن ناحیه معدنی گل گهر می باشد که مجموع کل ذخیره قطعی و احتمالی معدن سنگ آهن گهر زمین بر اساس آخرین مطالعات تخمین ذخیره معدن در حدود ۶۰۰ میلیون تن و همچنین متوسط عیار عنصر Fe کل ذخیره ماده معدنی ۵۳ درصد برآورد گردیده است. عملیات بهره برداری از معدن از آبان ماه ۱۳۸۳ آغازو در فاز اول، تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۶ به میزان ۲۹٫۴  میلیون مترمکعب خاک برداري صورت گرفته است. در فاز دوم نیز از سال ۱۳۹۰ تا ۳۰ آذر ۹۶ به میزان ۹۴٫۱ میلیون مترمکعب خاکبرداری و باطله برداری و ۶٫۴ میلیون مترمکعب استخراج و حمل سنگ آهن به دپوها صورت گرفته است. درواقع با استخراج حدود ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن در مردادماه ۱۳۹۱ تولید سنگ آهن در معدن آغاز شده است که بر اساس آخرین عملیات برداشت نقشه برداری معدن تا انتهای آذر ماه سال ۹۵ در حدود ۲۵۲ میلیون تن روباره و باطله سنگی از محدوده پیت معدن استخراج گردیده است. از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان بهمن ماه مجموع عملیات استخراج از مرز ۶۸ میلیون تن و آمار استخراج کلی سنگ آهن معدن از ابتدای سال نیز از مرز ۱۴٫۵ میلیون تن گذشت. درواقع تولید معدن تاکنون روند رو به رشدی را طی نموده است تا اینکه در بهمن ۱۳۹۶ تولیدسنگ آهن معدن از رکورد ماهیانه در مجموعه گلگهر با استخراج ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ تن سنگ آهن عبور کرد. با توجه به اهمیت تولید ، مقدار تولید در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است همچنین تولید سنگ آهن دانه بندی ازابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز با رشد ۱۴۷ درصدی همراه بوده است.

در جدول ذیل احجام معدنکاری در طی دورره مالی نشان داده شده است :

تحلیل بنیادی کگهر

 

تحلیل بنیادی کگهر

-با توجه به افزایش ۲۶ درصدی میزان استخراج در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵  تا انتهای سال ۹۶ برابر با ۳۲٫۸ میلیون تن استخراج از معدن صورت گرفته است.

-تا انتهای بهمن ماه ۹۶ مجموع عملیات استخراج از ابتدای سال ۹۶ از مرز ۶۷٫۹ میلیون تن گذشت.

-رشد ۱۳۱ درصدی استخراج سنگ آهن از ابتدای سال ۹۶ تا پایان بهمن ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵

-رکورد تولید سنگ آهن معدن در بهمن ماه ۹۶ با تولید ۲٫۰۹ میلیون تن ماده معدنی

-رشد ۱۶۸ درصدی تولید سنگ آهن دانه بندی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان بهمن ماه ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵

 

تحلیل بنیادی کگهر

تحلیل بنیادی کگهر

حداکثر تناژ استخراج سنگ آهن توسط شرکت گهرزمین در منطقه گل گهر در بهمن ماه ۹۶ به شرح تصویر ذیل است

تحلیل بنیادی کگهر

۱-اتمام مطالعات پایداری شیب و تعیین تکلیف نحوه ادامه روند عملیات استخراج و باطله برداری دیواره شمالی معدن
۲- استخراج سالیانه ۱۵ میلیون تن سنگ آهن همراه با حداقل ۶۰ میلیون تن باطله برداری
۳- اتمام فاز دوم عملیات حفاری اکتشاف تکمیلی به میزان ۱۰٫۰۰۰ متر ( با این روند تعداد گمانه های اکتشافی معدن گهرزمین به ۲۲۷ حلقه و میزان نهایی حفاری ها به ۶۹٫۰۰۰ متر خواهد رسید
۴- ادامه روند همگن سازي و تأمین خوراک واحدهای فرآوری گهرزمین با نظارت بر واحدهای خردایش

صنایع بالادستی

پروژه حاضر عبارت است از اجرای واحد سنگ شکنی ، انباشت و برداشت و انتقال سنگ های خرد شده به کارخانه کنسانتره سنگ آهن گهر زمین به صورت EPC.
در این پروژه پیمانکار مشارکت میدکو (فکور صنعت ، آسفالت طوس ، شرکت صنایع فوالدگسترش)میباشد. که تقسیم کار انجام شده به صورت خلاصه  عبارت است از  :
– مجموعه کارهای مهندسی ، تأمین داخل ،مدیریت تأمین خارج ، تأمین منابع مالی ومدیریت پروژه با شرکت مهندسی فکور صنعت تهران

-مجموعه کارهای سیویل ( عملیات خاکی و بتنی)و تجهیز کارگاه با شرکت صنایع فولاد گسترش

-مجموعه کارهای ساخت و حمل و نصب استیل استراکچر و نصب تجهیزات مکانیکی ،برق و ابزار دقیق به همراه راه اندازی و تست های عملکردی با شرکت آسفالت طوس مشاور این طرح شرکت مهندسی برسو میباشد.این پروژه در مجاورت معدن شماره سه در ۶۰ کیلومتری شهرستان سیرجان به سمت شیرازواقع میباشد.

پيشرفت پروژه

این بخش شامل سنگ شکن های ژیراتوری، مخروطی، استکر و ریکالیمر جهت دپو سازی وهمگن سازی محصول این بخش میباشد که از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن شروع گردیده است. این بخش تا کنون پیشرفت بیش از ۹۸ %داشته است.عملیات اجرایی بزرگترین خط سنگ شکنی خاورمیانه، شامل بخش های سیویل، مکانیک و برق نیز انجام و کارخانه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ وارد فاز راه اندازی گردید که در طول دوره راه اندازی خط سنگ شکنی بیش از ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی با اندازه mm 50 بخش سنگ شکنی نیز با دپوسازی ۳۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی جهت خوراک دهی خطوط کنسانتره (۱۰۰ هزار تن خوراک دهی مستقیم) همزمان با بخش سنگ شکنی موردتست تضمین عملکرد قرار گرفت که هم اکنون در مدار تولید و بهره برداری قرار گرفته است.

بازارهای اصلی و مشتریان شرکت:

بازارهای اصل شرکت مشتمل بر صنعت استخراج کانه های فلزی و تامین  مواد اولیه در بخش صنعت فولاد کشور میباشد.از جمله مشتریان اصلی شرکت  بابت محصولات تولیدی(شامل کلوخه ,کنسانتره,و سنگ آهن دانه بندی)شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر,جام تجارت آریانا و فولاد مبارکه است

محصولات شرکت

محصولات شرکت شامل سنگ اهن شامل کلوخه ,کنسانتره,و سنگ آهن دانه بندی میباشد که در مورد محصول کنسانتره فروش شرکت داخلی و صادراتی است.جمع محصولات تولیدی شرکت در سال ۹۶ ۲۴٫۶۳۸٫۴۸۵ تن و در شش ماهه ۹۷ حدود ۱۵٫۸۳۹٫۱۱۳ بوده است و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت در حال حاضر برای سه خط تولید سنگ آهن کلوخه ,سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تن میباشد

سنگ آهن کلوخه

ظرفیت تولید سنگ آهن کلوخه شرکت ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تن در سال میباشد که در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان ۹٫۴۱۴٫۷۳۲ تن تولید داشته است.

سنگ آهن دانه بندی

ظرفیت تولید سنگ آهن دانه بندی شده ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تن در سال است که در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان ۲٫۶۶۴٫۰۳۵ تن تولید شده است.

کنسانتره سنگ آهن

هدف شرکت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن (۵ خط ۲ میلیون تنی)کنسانتره و ۱۰ میلیون تن (۲ خط ۵ میلیون تنی)گندله است که در حال حاضر ۲ خط ۲ میلیون تنی به بهره برداری است و یک خط ۲ میلیون تنی دیگر دردست بهره برداری است.بعد از بهره برداری از خط گندله سازی ,شرکت از کنسانتره تولیدی برای خوراک گندله سازی استفاده خواهد کرد.لازم به ذکر است در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان تولید کنسانتره سنگ آهن ۲٫۱۷۴٫۱۶۸ تن بوده است.

نحوه دور زدن تحریم ها

در رابطه با سیاست فروش محصولات شرکت شایان ذکر است با توجه به تعهدات ارزی شرکت  در رابطه با واردات ماشین آلات  تولیدی خط گندله و خط سه کنسانتره و با در نظر گرفتن محدودیت های ناشی از تحریم ها, جهت ارسال و حواله نمودن مبلغ این ماشین آلات و تجهیزات,شرکت طی درخواست کتبی از مشتریان خارجی خود تقاضا نموده است بدهی خود را به حساب فروشنده قطعات واریز نماید و پس از اخذ اطمینان از پرداخت مطالبات,ماشین آلات تامین خواهد شد.این کار باعث صرفه جویی در هزینه به علت اعمال نرخ رسمی بانک مرکزی و جلوگیری از هزینه های کارمزد اضافی صرافی و نتیجا کاهش بهای تمام شده پروژه گندله وخط ۳ کنسانتره میگردد.در حال حاضر ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما یا بازار ثانویه ثبت و عرضه میگردد فلذا با توجه به اینکه تعهدات ارزی شرکت قبل از تصویب قانون مذکور میباشد ,شرکت موطف است پس از اتمام تعهدات ارزی,ارز حاصله را در سامانه نیما با نرخ مشخص عرضه کند.

تحلیل بنیادی کگهر

وضعیت فروش محصولات شرکت

تحلیل بنیادی کگهر

تغییرات قیمت محصولات شرکت، بر مبنای نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن و نیز درصدی از قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان تعیین میشود.

نکات مثبت شرکت

-تامین خوراک کارخانجات فولادی کشور و کمک به زنجیره تولید در چرخه فولاد کشور به عنوان بزرگترین معدن کشور

-تامین بخش عظیمی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

-حق بهره برداری از ذخایر عظیم سنگ آهن در معدن شماره ۳ منطقه گل گهر

-دپو محصولات صادراتی شرکت در منطقه آزاد واقع در اسکله شهید رجایی بندر عباس

-دسترسی سریع به آب های آزاد خلیج فارس از اسکله شهید رجایی

-دارا بودن ایستگاه ریلی بارگیری مستقل  گهرزمین در محدوده کارخانه در منطقه گل گهر جهت برقراری اتصال  با خطوط ریلی سراسری

-تجهیزات پیشرفته و به روز از اروپا

-تکمیل ۸۵ درصد از کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال که پیش بینی میشود این پروژه تا سه ماه اول ابتدایی ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد که در اینصورت از خام فروشی جلوگیری نموده و ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد.

-سرمایه گذاری در شرکت انتقال آب خلیج فارس جهت استفاده از آب انتقالی از خلیج فارس برای تامین اب مصرفی پروژه های آتی

-صادرات محصول بر اساس برگزاری مزایده عموم فروش به بالاترین قیمت
– پذیرش در بورس کالاو امکان فروش محصول در بورس کالا با بالاترین قیمت پیشنهادی
– برخورداری از معافیت مالیاتی ، پس از پذیرش در فرابورس

نقاط ضعف شرکت

وجود پروژه های در حال  ساخت که نوسانات نرخ ارز موجب تغییراتی در قیمت تمام شده پروژه ها میگردد.
– قیمت گذاری محصولات بر اساس نرخ مصوب شورای عالی شرکت های معدن اعمال میگردد که به صورت درصد مشخص از قیمت فروش شمش شرکت فولاد خوزستان است.

خط تولید گندله و سیاست شرکت در خصوص فروش این محصول

براساس برآورد انجام شده خط تولید گندله شرکت با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن گندله ، در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ راه انداری و به بهره برداری خواهد رسید که بر اساس استاندارد ضریب مصرف,معادل همین مقدار کنسانتره به عنوان خوراک این کارخانه مصرف خواهد شد.در حال حاضر ۲ خط تولید کنسانتره شرکت با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن در سال در حال بهره برداری است و به منظور تکیل کنسانتره مورد نیاز خط تولید گندله,خط سوم کنسانتره نیز در حال اجراست و پیش بینی میشود با توجه به محدودیت های تحریمی حداکثر طرف مدت ۲ سال آتی به بهره برداری برسد که در این صورت مازاد کنسانتره موجود,معادل یک میلیون تن در سال قابل فروش و عرضه خواهد بود.با توجه به ارزش افزوده بالای محصول گندله که حدود ۲٫۵ برابر ارزش محصول کنسانتره میباشد,برای این شرکت مقرون به صرفه خواهد بود که کلیه تولیدات کنسانتره خود را به خط تولید گنذله ارسال و مازاد آن را به فروش برساند.در این رابطه سیاست شرکت در خصوص فروش گندله نیز شایان ذکر است که در وهله اول هدف این شرکت کسب سود بیشتر بوده و در عین حال به دلیل مصرف گندله توسط بسیاری از شرکت های فولادی کشور,این شرکت نگاهی به رفع وابستگی کارخانجات فولادی به واردات دارد و در نظر دارد در این زمینه با توجه به حجم بالا و کیفیت مرغوب گندله تولیدی,سهم بسزایی در رفع وابستگی داشته باشد.در خصوص سیاست شرکت در زمینه  صادرات و یا فروش محصولات در داخل کشور،با توجه بو بالا بودن قیمت جهانی محصولات کنساتره و گندله، برای ای شرکت به جهت کسب ارزش افزوده بالاتر،اولویت فروش با صادرات خواهد بود و در صورت عدم فروش کامل به صورت صادرات ، مازاد در بازار داخل عرضه خواهد
شد.پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهر  با هدف تولید سالیانه ۵ میلیون تن گندله  در حال ساخت میباشد. سرمایه گذاری مورد نیاز طرح طبق براورد اولیه شامل دو بخش ارزی و ریالی است که به ترتیب مبلغ ۸۳  میلیون یورو و ۵٫۵۶۹ میلیارد ریال میباشد و از محل فروش محصولات شرکت تأمین  میشود.

خط سه کنسانتره

با توجه به چشم انداز شرکت گهر زمین جهت تولید ۱۰ میلیون کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله، برنامه ریزی جهت احداث  خط ۳ کنسانتره انجا شد و در شهریور ماه ۱۳۹۳ همزمان با خاکبرداری زمین کارخانه خط سه کنسانتره،عملیات اجرای طرح مذکور آغاز گردید. سرمایه گذاری مورد نیاز طرح طبق برآورد اولیه شامل دو بخش ارزی و ریالی است که به ترتیب مبلغ ۶۰ میلیون یورو و ۱۰۰۰ میلیارد ریال میباشد و از محل فروش محصولات شرکت و افزایش سرمایه،تأمین خواهد شد.

همچنین  جهت تأمین آب مورد نیاز در فاز دو کارخانجات کنسانتره، عملیات ساخت مخزن شماره ۲ آب به ظرفیت ۷۰۰۰ مترمکعب وارد مرحله  اجرایی شد. پروژه های خط سوم کنسانتره و مخزن شماره ۲ آب، هم اکنون دارای پیشرفت کل ۲۳ درصد میباشد.

در سال ۱۳۹۳ به موجب مصوبه هیات مدیره,مقرر گردید سفارش اقلام زمان بر خط سوم کنسانتره شامل ball mill و hpgrبه مبلغ ۱۵٫۲۰۳٫۰۰۰ میلیون یورو ثبت گردد.پس از اجرای مناقصه و برنده شدن شرکت مشارکت گهرفام مبلغ مذکور پرداخت و به حساب منظور گردید.در حال حاضر تجهیزات مذکور به کشور وارد شده و در محل سایت نگهداری میشود.از طرفی به دلیل عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی ,پروژه خط سوم تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و به علت اتمام زمان قرارداد,صورتحساب های ارسالی پیمانکار توسط مشاور تایید و ارسال نشده است.بر اساس آخرین مذاکرات انجام شده در جلسه هیات مدیره مقرر شده است مذاکرات فنی بر اساس ارتقا طرفیت از ۲ میلیون تن به ۲٫۷ میلیون تن و همچنین افزایش بلین,نهایی شده و قرارداد اصلاح شده به پیمانکار ابلاغ شود

تحلیل بنیادی کگهر

پیش بینی تولید در سال ۹۷

تحلیل بنیادی کگهر

اهداف شرکت

-آماده سازی و تجهیز آنومالی سنگ آهن شماره ۳ گل گهر و برداشت بالغ بر ۱۵ میلیون تن سنگ آهن

-احداث خط ۳ کنسانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال

-بهره برداری از خط ۱ گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال

وضعیت سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت سنگ آهن گهر زمین

کگهر به منظور انجام خدمات و عملیات خود در سهام شرکت های نظم آوران صنعت,و معدن گل گهر ,شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا و شرکت توسعه عمران منطقه گل گهر و شرکت انتقال آب خلیج فارس سرمایه گذاری نموده و به ترتیب مالک ۲۰ ,۱۶٫۷ ,۱۴ و۱۰ درصد سهام شرکت های یاد شده است.

نسبتهای نقدینگی

تحلیل بنیادی کگهر

جدول سود و زیان مقایسه ای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ با ۱۳۹۶/۰۳/۳۱

تحلیل بنیادی کگهر

بر اساس جدول فوق مبلغ فروش شرکت در ۶ ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۴ درصد رشد داشته که با وجود رشد ۱۲۶ درصدی بهای تمام شده، سود ناخالص شرکت ۱۴۵ درصد رشد را نشان میدهد. هزینه مالی شرکت در طی این  مدت با کاهش ۶۱ در صدی همراه بوده و در نهایت سود خالص رشد ۱۷۹ درصدی داشته است که نشان ازعملکرد مناسب شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به سال قبل آن میباشد.

درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده

تحلیل بنیادی کگهر

روند فروش و بهای تمام شده

تحلیل بنیادی کگهر

هزینه های سربار و هزینه های عمومی و اداری شرکت

تحلیل بنیادی کگهر

برآورد شرکت از تغییرات نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه

تحلیل بنیادی کگهر

با توجه به تغییرات نرخ ارز و اینکه بهای تمام شده عملیات معدن کاری به میزان ۲۵ درصد آن متاثر از تامین قطعات یدکی خارجی می باشد عملا تغییرات نرخ ارز دربهای تمام شده تاثیر دارد.

وضعیت ارزی

تحلیل بنیادی کگهر

تحلیل بنیادی کگهر

تحلیل بنیادی کگهر

سایر درآمد(هزینه)های غیر عملیاتی

تحلیل بنیادی کگهر

عملکرد مالی دو سال اخیر-نگاهی به صورتهای  مالی شرکت

سال مالی ۱۳۹۵:-بر اساس گزارش حسابرسی نشده سنگ آهن گهر زمين در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۶۲ ریال سود محقق کرده است کگهر براساس عملکرد ۱۲ماهه برای سال مالی منتهی به ۹۵/۰۹/۳۰ مبلغ۵۱۲,۳۹۱ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.(اطلاعات قبل از سال مالی ۱۳۹۵ در سامانه کدال وجود ندارد)

سال مالی ۱۳۹۶:-بر اساس گزارش حسابرسی نشده سنگ آهن گهر زمين در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۴۴۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۷% رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۱۴۰%درامدهای عملیاتی میباشد.کگهر براساس عملکرد ۱۲ماهه برای سال مالی منتهی به ۹۶/۰۹/۳۰ مبلغ ۵,۴۸۳,۰۲۷ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.(رشد ۴۳۰ درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل)

نه ماهه ۱۳۹۷:-بر اساس گزارش حسابرسی نشده سنگ آهن گهر زمين در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۵۲۳ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳% رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۵۶%فروش میباشد.کگهر براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۹۷/۰۹/۳۰ مبلغ ۶,۴۳۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.

کلیات مطالب گفته شده

براساس مطالعات صورت گرفته، ذخیره معدن سنگ آهن گهرزمین معادل ۶۴۳ میلیون تن برآورد گردیده است.

هدف شرکت تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله با تأمین سنگ آهن مورد نیاز از معدن شماره ۳ منطقه گلگهر برای استفاده در واحدهای احیا مستقیم کشور میباشد که در حال حاضر بخشی از گندله موردنیاز خود را از خارج از کشور وارد می نمایند.مراحل اجرای طرح شامل خرید زمین، آماده سازي زمین سایت، تأمین تاسیسات و زیربناهای موردنیاز ایجاد راههای دسترسی و اتصال به شبکه راه آهن، ساخت ساختمان های صنعتی وغیرصنعتی و عمومی، ایجاد یک واحد سنگ شکن با ظرفیت ورودی ۱۵ میلیون تن سنگ آهن،بخش همگن سازی برای ظرفیت ۱۵ میلیون تن، ایجاد پنج خط تولید کنسانتره هر یک به
ظرفیت ۲ میلیون تن جمعاً ۱۰ میلیون تن و دو خط تولید گندله هر یک به ظرفیت ۵ میلیون تن و جمعاً به ظرفیت ۱۰ میلیون تن گندله میباشد.در فاز یک علاوه بر تملک کلی زمین کلیه عملیات آماده سازي سایت، ایجاد بخش عمده ای ازساختمان های غیر صنعتی، ایجاد شبکه انتقال آب و برق و گاز در حد ظرفیت کامل، تامین
انشعابات ذکر شده در حد هر دو فاز، اتصال به شبکه ریلی، ایجاد واحد سنگ شکن با ظرفیت ۵ میلیون تن بطور کامل، ایجاد سه خط تولید کنسانتره جمعا به ظرفیت ۶ میلیون تن و ایجادیک خط تولید گندله به ظرفیت ۵ میلیون تن جزء اهداف میباشد. در فاز دو ساختمان های صنعتی متناسب با نیاز کلی دو خط تولید کنسانتره به ظرفیت هر یک ۲ میلیون تن و جمعا ۴ میلیون تن و یک خط تولید گندله به ظرفیت ۵ میلیون تن ایجاد خواهد شد.تکمیل ۸۵ درصد از کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال که پیش بینی میشود این پروژه تا سه ماه اول ابتدایی ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد که در اینصورت از خام فروشی جلوگیری نموده و ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد. مقدار تولید در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است همچنین تولید سنگ آهن دانه بندی ازابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز با رشد ۱۴۷ درصدی همراه بوده است.محصولات شرکت شامل سنگ اهن شامل کلوخه ,کنسانتره,و سنگ آهن دانه بندی میباشد که در مورد محصول کنسانتره فروش شرکت داخلی و صادراتی است.جمع محصولات تولیدی شرکت در سال ۹۶ ۲۴٫۶۳۸٫۴۸۵ تن و در شش ماهه ۹۷ حدود ۱۵٫۸۳۹٫۱۱۳ بوده است و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت در حال حاضر برای سه خط تولید سنگ آهن کلوخه ,سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تن میباشد.

ظرفیت تولید سنگ آهن کلوخه شرکت ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تن در سال میباشد که در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان ۹٫۴۱۴٫۷۳۲ تن تولید داشته است.

ظرفیت تولید سنگ آهن دانه بندی شده ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تن در سال است که در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان ۲٫۶۶۴٫۰۳۵ تن تولید شده است.

کنسانتره :هدف شرکت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن (۵ خط ۲ میلیون تنی)کنسانتره و ۱۰ میلیون تن (۲ خط ۵ میلیون تنی)گندله است که در حال حاضر ۲ خط ۲ میلیون تنی به بهره برداری است و یک خط ۲ میلیون تنی دیگر دردست بهره برداری است.بعد از بهره برداری از خط گندله سازی ,شرکت از کنسانتره تولیدی برای خوراک گندله سازی استفاده خواهد کرد.لازم به ذکر است در شش ماه اول سال مالی ۱۳۹۷ میزان تولید کنسانتره سنگ آهن ۲٫۱۷۴٫۱۶۸ تن بوده است.

کگهر به منظور انجام خدمات و عملیات خود در سهام شرکت های نظم آوران صنعت,و معدن گل گهر ,شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا و شرکت توسعه عمران منطقه گل گهر و شرکت انتقال آب خلیج فارس سرمایه گذاری نموده و به ترتیب مالک ۲۰ ,۱۶٫۷ ,۱۴ و۱۰ درصد سهام شرکت های یاد شده است.

تکمیل ۸۵ درصد از کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال که پیش بینی میشود این پروژه تا سه ماه اول ابتدایی ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد که در اینصورت از خام فروشی جلوگیری نموده و ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد.

براساس برآورد انجام شده خط تولید گندله شرکت با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن گندله ، در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ راه انداری و به بهره برداری خواهد رسید که بر اساس استاندارد ضریب مصرف,معادل همین مقدار کنسانتره به عنوان خوراک این کارخانه مصرف خواهد شد.در حال حاضر ۲ خط تولید کنسانتره شرکت با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن در سال در حال بهره برداری است و به منظور تکیل کنسانتره مورد نیاز خط تولید گندله,خط سوم کنسانتره نیز در حال اجراست و پیش بینی میشود با توجه به محدودیت های تحریمی حداکثر طرف مدت ۲ سال آتی به بهره برداری برسد که در این صورت مازاد کنسانتره موجود,معادل یک میلیون تن در سال قابل فروش و عرضه خواهد بود.با توجه به ارزش افزوده بالای محصول گندله که حدود ۲٫۵ برابر ارزش محصول کنسانتره میباشد.

خط سه کنسانتره :با توجه به چشم انداز شرکت گهر زمین جهت تولید ۱۰ میلیون کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله، برنامه ریزی جهت احداث  خط ۳ کنسانتره انجا شد و در شهریور ماه ۱۳۹۳ همزمان با خاکبرداری زمین کارخانه خط سه کنسانتره،عملیات اجرای طرح مذکور آغاز گردید. سرمایه گذاری مورد نیاز طرح طبق برآورد اولیه شامل دو بخش ارزی و ریالی است که به ترتیب مبلغ ۶۰ میلیون یورو و ۱۰۰۰ میلیارد ریال میباشد و از محل فروش محصولات شرکت و افزایش سرمایه،تأمین خواهد شد.

سفارش اقلام زمان بر خط سوم کنسانتره شامل ball mill و hpgrبه مبلغ ۱۵٫۲۰۳٫۰۰۰ میلیون یورو ثبت گردد.پس از اجرای مناقصه و برنده شدن شرکت مشارکت گهرفام مبلغ مذکور پرداخت و به حساب منظور گردید.در حال حاضر تجهیزات مذکور به کشور وارد شده و در محل سایت نگهداری میشود.از طرفی به دلیل عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی ,پروژه خط سوم تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و به علت اتمام زمان قرارداد,صورتحساب های ارسالی پیمانکار توسط مشاور تایید و ارسال نشده است.بر اساس آخرین مذاکرات انجام شده در جلسه هیات مدیره مقرر شده است مذاکرات فنی بر اساس ارتقا طرفیت از ۲ میلیون تن به ۲٫۷ میلیون تن و همچنین افزایش بلین,نهایی شده و قرارداد اصلاح شده به پیمانکار ابلاغ شود.

شرکت در ۶ ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۴ درصد رشد داشته که با وجود رشد ۱۲۶ درصدی بهای تمام شده، سود ناخالص شرکت ۱۴۵ درصد رشد را نشان میدهد. هزینه مالی شرکت در طی این  مدت با کاهش ۶۱ در صدی همراه بوده و در نهایت سود خالص رشد ۱۷۹ درصدی داشته است که نشان ازعملکرد مناسب شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به سال قبل آن میباشد.

شرکت پیش بینی تولید ۴ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن داخلی با نرخ  معادل ۱۳٫۵ الی ۱۴٫۵ درصد شمش فولاد خوزستان و کنسانتره صادراتی به ازای هر تن ۷۰ دلار فوب بندرعباس و تولید ۱۵ میلیون تن سنگ آهن کلوخه با نرخ ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ برای هر تنو تولید ۶ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده با نرخ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال برای هر تن داشته است.

نتیجه کلی

شرکت برنامه افزایش سرمایه را در برنامه دارد اما منبع و میزان آن مشخص نیست

چنانچه فرض کنیم کگهر در هر ماه ۵۸ ریال سود در نه ماهه ساخته است(مجموع ۵۲۳ ریال سود در ۹ ماهه) و با همین میانگین خطی تا انتهای سال مالی پیش برود در اینصورت انتظار تحقق ۶۹۶ ریال به ازای هر سهم کاملا منطقی است .با توجه به موجودی بسیار عالی محصول پایان دوره و با اعمال نرخ های فروش شهریور ماه در صورت فروش این موجودی ، انتظار میرود در سال جاری سود خالص ۱۲۱۹ ريال به ازای هر سهم محقق شود.(انتظار تحقق ۵۲۳ ریال سود به ازای هر سهم از محل موجودی انبار)

اما این همه ماجرا نیست زیراتکمیل ۸۵ درصد از کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال که پیش بینی میشود این پروژه تا سه ماه اول ابتدایی ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد که در اینصورت از خام فروشی جلوگیری نموده و ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد که بر اساس استاندارد ضریب مصرف,معادل همین مقدار کنسانتره به عنوان خوراک این کارخانه مصرف خواهد شد.با توجه به ارزش افزوده بالای محصول گندله که حدود ۲٫۵ برابر ارزش محصول کنسانتره میباشد.در اینصورت با رشد ۲٫۵ برابری ارزش افزوده گندله سود سازی کگهر به نحو بسیار بااهمیتی رشد خواهد کرد از این منظر کگهر برای سهامداران بلند مدتی یک سهم بنیادی ارزشمند محسوب میشود و این نماد به شرط حفظ آهنگ توسعه خود میتواند یکی از سهام ارزشمند آتی بازار تلقی گردد.

ارزش دفتری سهم ۱۶۱۰ ریال محاسبه گردید.با فرض قیمت گذاری نماد در سقف قیمتی ۶۸۰۰ ریال و تحقق سود ۱۲۱۹  ریالی احتسابی , p/e=7 ,  و با فرض تحقق سود ۵۲۳ نه ماهه برابر با ۱۶٫۴ خواهد بود .این در حالی است که p/e گروه کانه های فلزی در آخرین گزارش ماهانه وبسایت بورس ایران برابر با ۱۵٫۳ اعلام گردیده بود .در خصوص گزارش های p/eگروه های بورسی منتهی به مهرماه سال جاری به مطالب پیشین پرشین بورس مراجعه کنید).

با توجه به جمیع مطالب گفته شده انتظار استقبال از عرضه اولیه کگهر از اهالی بازار سرمایه میرود و از این منظر یک نماد بنیادی دیگر به جمع نمادهای خوب بازار سرمایه اضافه شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 209 views بار دسته بندی : گروه های بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها