مکس بورس تحلیل جامع و بنیادی ومعلم - مکس بورس

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

در مطلب پیش رو به تحلیل بنیادی بیمه معلم با نماد ومعلم میپردازیم. با توجه به ارایه عملکرد نه ماهه و نیز ارائه گزارش فعالیت اسفند ماه شرکت عملا همه چیز در سال مالی جاری مشخص شده است و بنابراین در تاریخ ارائه تحلیل انتظار تغییرات با اهمیت از نماد نمیرود و لذا گزارش حال حاضر جهت آشنایی فعالان بازار سرمایه با نماد تازه وارد ومعلم است با اینحال عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه ومعلم با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس برای نماد ومعلم از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

تاریخچه شرکت

در دی ماه سال ۱۳۷۳  ،به منظور كاهش اثرات منفی ريسک های سياسی و تجاری و همچنين توسعه فعاليت های صادراتی و ارائه پوشش های بيمه ای لازم در مقابل ريسک های موجود، صنعت بيمه كشور با مشاركت نظام بانكی اقدام به تأسيس«شركت بیمه صادرات و سرمايه گذاری» نمود.در قدم نخست ، شركت بيمه صادرات و سرمايه گذاری، فعاليت خود را در زمينه بيمه های اعتباری آغاز نمود و سپس به تدريج در سالهای بعد، دامنه فعاليتهای خود را در ساير رشته ای بيمه عمومی توسعه داد .پس از واگذاری بخش عمده سهام شركت بيمه صادرات و سرمايه گذاری در سال ۱۳۸۶ ،بر اساس تصميم مجمع عمومی صاحبان سهام، نام اين شركت به «بيمه معلم» تغيير يافت. هم اكنون شركت بيمه معلم بامشاركت سهامداران عمده خود شامل شركتهای «ساختمانی معلم «، » بازرسی مهندسی وصنعتی ايران «، » سرمايه گذاری كشتيرانی « ،» سرمايه گذاری فرهنگيان «، » بانك سرمايه «، » كشتيرانی اقيانوس خروشان كيش «و » شركت سرمایه گذاری راستین نوین کیش ،» در كليه رشته های بيمه زندگی و غيرزندگی فعاليت مينماید.

موضوع فعاليت شركت بر اساس اساسنامه، بدين شرح ميباشد:
انجام عمليات بيمه ای مستقيم در انواع رشته ای  بيمه زندگی و غيرزندگی .
تحصيل پوشش بيمه ای اتكایی در رابطه با بيمه نامه های صادره.
قبول بيمه ای اتكایی  از موسسات بيمه داخلی در حدود مقررات مربوط و ضوابط بيمه مركزی ايران.
سرمايه گذاری از محل سرمايه، ذخائر و اندوخته های فنی و قانونی در چارچوب مصوبات شورای  عالی بيمه.

دستاوردهای سالهای اخير

اولين شركت بيمه خصوصی تأسيس شده پس از انقلاب اسلامي ايران
• نخستين شركت فعال در زمينه بيمه های اعتباری و اعتبار صادرات كالا
• نخستين شركت بيمه ای دارای گواهينامه تعهد به تعالی بر پايه مدل EFQM
• دريافت گواهينامه سيستم مديريت كيفيت (۲۰۱۵:ISO9001)
• دريافت گواهينامه مديريت شكايات مشتريان (۲۰۱۴:ISO10002)
• دريافت گواهينامه مديريت رضايت مشتريان (۲۰۱۲:ISO10004)
• نخستين شركت بيمه خارجی ثبت شده در كشور عراق و دارای دفتر ارتباطی در كشور آذربايجان
• نخستين شركت بيمه داخلی فعال در زمينه بيمه ای I&P و امور تخصصی كشتی و حمل و نقل دريایی
• بهترين بيمه گر پوشش دهنده خدمات دريایی در جشنواره اقتصاد دريا
• يگانه شركت بيمه ارائه دهنده خدمات بيمه ای جامع (در رشته های غير درمان) به جامعه شريف فرهنگيان
• دريافت تنديس برترين های روابط عمومی كشور
• دريافت گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان در سه دوره متوالی
• كسب رتبه دوم در بين شركت های بيمه در آزمونهای صلاحيت حرفه ای بيمه
• اعطاي جايزه «بهترين رهبر كسب و كار سال ۲۰۱۵ «به مديرعامل شركت توسط موسسه MENAA
• دريافت گواهينامه مديريت ريسك (سطح C)
• كسب مقام سوم رضايت مشتری در بين شركتهای بيمه بر اساس گزارش بيمه مركزی
• حضور در فهرست ۱۰۰ شركت برتر كشور

برخي از مهمترين تهديدهای شناسایی شده در صنعت بيمه

رواج پديده دامپينگ و نرخ شكنی از سوی شركتهای بيمه و نمايندگی ها و سلب اعتماد عمومی نسبت به شركتهای بيمه
• محدوديت عملكردی شركتهای بيمه با توجه به قوانين مصوب
• كيفيت پايين شبكه فروش در صنعت بيمه
• شبه انحصاری بودن ساختار بازار بيمه و رقابت دولت با بخش خصوصي
• كمبود نيروی متخصص با سابقه كار مناسب در صنعت بيمه
• پايين بودن سطح اعتماد مردم نسبت به صنعت بيمه
• تغيير شرايط اقتصادی ناشی از ناآراميهای منطقه خاورميانه
• بروز بلايای طبيعی گسترده در كشور

محصولات و خدمات اصلی

انجام عمليات بيمه ای مستقيم در انواع رشته های بيمه زندگی و غيرزندگی.
تحصيل پوشش بيمه های اتكائی در رابطه با بيمه نامه های صادره.
قبول بيمه های اتكایی از موسسات بيمه داخلی در حدود مقررات مربوط و ضوابط بيمه مركزی ايران.
سرمايه گذاری از محل سرمايه، ذخائر و اندوخته های فنی و قانونی در چارچوب مصوبات شورای عالی بيمه

نحوه توزيع خدمات

خدمات بيمه معلم(اعم از فروش انواع محصولات بيمه ای و پرداخت خسارت) از دو طريق زير در بازار بيمه كشور عرضه ميشود:
شبكه فروش مستقيم(شعب):
تعداد شعب شركت در حال حاضر دارای ۳۸ شعبه در كليه مراكز استان ها و برخی شهرستان ها و همچنين ۱۸ باجه درشهرهای مختلف كشور ميباشد كه مشغول خدمت رسانی به مشتريان ميباشند .
شبكه فروش غيرمستقيم(نمايندگان):
تعداد نمايندگان شركت در حال حاضر به بيش از ۱۸۶۶ واحد رسيده است كه از اين تعداد ۱۳۴۶ نماينده جنرال و ۵۲۰نماينده عمردر سطح كشور در حال فعاليت ميباشند. علاوه بر اين، شركت بيمه معلم در حال حاضر با ۳۵۴ كارگزاری،همكاری فعال دارد.

سرمايه شركت بيمه معلم در سال ۹۷ مبلغ ۱۵۰۰ ميليارد ريال بوده است . تركيب سرمايه و سهامداران شركت مطابق ماده ۶ اساسنامه ، به شرح جدول زير ميباشد:

سهامداران عمده ومعلم

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

بيانيه چشم انداز:
شركت بیمه  معلم در افق ۱۴۰۰ ،با كسب سود مطلوب از طرقی توسعه بازار، ايجاد وفاداری در مشتریان  و ارتقای بهره وری جز ۵ شركت برتر صنعت بیمه قرار خواهد داشت.

برنامه توسعه محصول جديد بيمه ای

با توجه به اينكه افزايش سهم پرتفوی كم ريسک، يكی از اهداف كلان شركت بيمه معلم ميباشد، لذا در همين راستا، توليدو توسعه محصولات و خدمات جديد بيمه ای از جمله بيمه های مكمل عمر و بازنشستگی، بيمه مساجد و اماكن مذهبی، طرح بيمه جايگاه های سوخت و… در دستور كار شركت بيمه معلم قرار گرفته است كه شركت مصمم است در سال ۱۳۹۷ نسبت به فروش وسيع و گسترده آن در سطح كشور اقدام نماید.

منابع

منابع شركت به دو دسته منابع مالی و منابع غيرمالی(منابع انسانی) دسته بندی ميشود:

در جدول ذيل روند حق بيمه صادره، سود، سرمايه و سطح توانگری مالی شركت قابل ملاحظه است. بر اين اساس، جهت حفظ و ارتقای سطح توانگری مالی، بايستی متناسب با افزايش پرتفوی شركت، ميزان سرمايه نيز افزايش يابد؛ در غيراينصورت محدوديتهایی از سوی بيمه مركزی در روند كسب و كار بيمه ای شركت اعمال خواهد شد.

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

بر اين اساس بيمه معلم برنامه افزايش سرمايه خود را به شرح ذيل، تدوين نموده است.روند افزايش سرمايه شركت از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۸ مطابق جدول ذيل ميباشد. در سال ۱۳۹۶ ميزان سرمايه شركت معادل ۱٫۵۰۰٫۰۰۰۰ ميليون ريال بوده است.

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

ريسک ها

فرايند مديريت ريسک سازمانی يكي از فرايندهای اصلی سازمان است كه توسط كليه سطوح سازمانی جاری می گردد.بر اين اساس، شركت بيمه معلم، فرآ یندی مديريت ريسک سازمان را طرح ر یزی  و به مرحله اجرا در آورد.اندازه گيری ريسک چه از جهت قيمت گذاری قراردادهای بيمه، چه به لحاظ قراردادهای اتكایی و چه از لحاظ ارزيابی محيط داخلی و خارجی شركت بيمه، يكي از اركان پايه ای مديريت بيمه ميباشد .در شركت بيمه معلم كليه ريسكها با توجه به آييننامه ۶۹ شورای عالی بيمه ای به چند دسته ذيل دسته بندی شده اند وفرايندهای مديريت ريسک از جمله فاز شناسایی و ارزيابی كمي ريسكها، در حال حاضر توسط كميته مديريت ريسکشركت در حال انجام ميباشد كه رياست اين كميته بر عهده يكی از اعضای هيات مديره شركت ميباشد.
۱- ريسک صدور و يا ريسک بيمه ای: ريسكهایی هستند كه شركت به دليل صدور بيمه نامه و قبولی اتكایی با آن مواجه است. در اين راستا شورای فنی شركت، كليه ريسک های بيمه ای را بررسی و سياستهای اجرایی لازم رابه حوزه های مرتبط، ابلاغ مينمايد و از اين طريق نظارت لازم را بر نحوه اجرای آن، مبذول ميدارد. همچنين اين ريسکها غالباً از طريق لحاظ اندوخته ها و ذخاير يا تعريف ظرفيت قابل قبول پذيرش ريسک توسط بيمه مركزی كنترل ميشود.
۲- ريسک بازار: ريسکی است كه شركت بيمه به دليل نوسان قيمت در بازار با آن مواجه است. بخش خاصی از اين ريسک، مربوط به ريسک نرخ ارز است و بيشتر، زمانی بروزميكند كه بيمه نامه ارزی بوده و شركت بيمه تعهدكرده تا خسارت را به صورت ارزی پرداخت كند.از جمله ريسک های شناسايي شده در اين حوزه توسط شركت بيمه معلم ميتوان به ريسك نوسان در نرخ بهره بانکی، اثر بالای تورم بر كاهش توانایی مالی بيمه گذاران اشاره كرد.
۳- ريسک اعتباری: ريسک اعتباری، ريسکی است كه شركت بيمه به دليل احتمال عدم انجام تعهدات مالی توسط طرفهای معامله ای  خود، با آن مواجه است. وجود بيمه نامه های وصول نشده ی منقضی شده ممكن است شناخت سود در شركت بيمه را با مشكل مواجه سازد. اتكای بيش از اندازه به پرتفوی ايجاد شده توسط يك بيمه گذار عمده ميتواند شدت اين ريسک را افزايش دهد. توجه به سابقه ی فعاليت تجاری بيمه گذاران و توجه به ليستهای سياه ارائه شده توسط نهادهای مالی ديگر، ميتواند در كاهش اين ريسک موثر باشد.از جمله ريسكهای شناسایی شده در اين حوزه توسط شركت بيمه معلم ميتوان به ريسک فروش اقساطي بيمه نامه ها و ريسک افزايش مطالبات از بيمه گذاران، نمايندگان و بيمه گران اتكایی اشاره كرد.

۴- ريسک نقدينگی: ريسک نقدينگی، ريسكی است كه شركت بيمه به دليل عدم كفايت دارایی های جاری براي ايفای تعهداتش با آن مواجه است. در مواقعی كه شركت بيمه نقدينگی كافی ندارد، قادر نيست به سرعت و با هزينه ی معقول، به پرداخت تعهدات بپردازد و اين امر، بر سودآوری شركت بيمه تأثير خواهد گذاشت. در همين راستا و به منظور كنترل ريسک نقدينگي و حفظ و ارتقای سطح توانگری مالی، ميبايست متناسب با افزايش پرتفوی شركت،ميزان سرمايه نيز افزايش يابد؛ در غير اينصورت محدوديتهایی از سوی بيمه مركزی در روند كسب و كار بيمه ای شركت اعمال خواهد شد.

ريسک عملياتی: مهمترين انواع ريسک عملياتی در اثر وجود نقص در كنترل های داخلی و عدم رعايت اصول حاكميت شركتی است. اختلالاتی از اين دست، ممكن است از طريق خطا، تقلب يا قصور در اجراي به موقع تعهدات به زيان هاي مالي بيانجامد. شركت بيمه معلم، در همين راستا و به منظور كنترل و كاهش اين نوع ريسك، ازابزارهای مختلفی نظير داشبوردهای مديريتی و سيستم كنترل داخلی به عنوان يك ابزار كارآمد بهره ميبرد. بدينصورت كه سعی شده است تا كليه شاخصهای كليدی و كاربردی نظير بودجه، حق بيمه، خسارت پرداختی و سايرموارد، در قالب داشبورهای آماری، در اختيار كليه مديران شعب، ستاد و همچنين كارشناسان مربوطه قرار گيردتا بدينوسيله، علاوه بر ايجاد يك زبان مشترک، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات مورد نياز، براي كليه افرادسازمان فراهم گردد.

بر اساس آخرين آمارها تعداد كل مشتريان شركت بيمه معلم، ۱۶ ميليون نفر ميباشد با كه در نظر گرفتن جمعيت ۸۰ميليونی ايران، ميتوان گفت كه حدود از %۲۰ كل جمعيت، تحت پوشش بيمه معلم قرار دارند

وزارت آموزش و پرورش
مجموعه وزارت آموزش و پرورش شامل دانش آموزان و معلمان كشور بخش بزرگی از مشتريان شركت را به خود اختصاص داده است. بيش از ۵٫۱ ميليون معلم و ۱۳ ميليون دانش آموز از خدمات شركت بيمه معلم استفاده ميكنند. لازم به ذكر است كه اين مجموعه در حدود ۵۰ درصد پرتفوی شركت بيمه معلم را تشكيل می دهد.

شركت كشتیرانی ج.ا.ا

شركت كشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و شركتهای تابعه از جمله مشتريان كليدی بيمه معلم محسوب ميشوند.شركت مفتخر است خدمات بيمه ای خود را به شركت كشتيرانی با بيش از ۴۰۰ كشتی و ۲۷هزار نفر از خانواده اين مجموعه ارائه مينمايد.لازم به ذكر است مجموعه شركت كشتيرانی در كل حدود ۳۷ درصد سهام بيمه معلم را در اختيار دارد كه در حدود ۶ درصد پرتفوی شركت بيمه معلم را تشكيل می دهد.

هلدينگ صندوق ذخيره فرهنگيان
صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان يكی از هلدينگهای بزرگ اقتصادی كشور يكی از مشتريان كليدی شركت به حساب ميآيد. اين هلدينگ با بيش از ۸۴۰ هزار نفر سهامدار عضو، در زمينه های مختلفی همچون ساختمان، صنايع آموزشی و IT ،انرژی، صنعت، بورس، بانک، و خدمات رفاهی فعاليت ميكند. بيمه معلم به ۲۶ شركت زير مجموعه اين هلدينگ خدمات بيمه ای ارائه مينمايد.

نتايج عملكرد

خلاصه عملكرد شركت در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۱۳۹۷ در مقايسه با دوره مشابه قبل به شرح جدول ذيل ميباشد:

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

وضعيت ذخاير شركت

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

مقايسه حق بيمه و خسارت پرداختی

ملاحظه روند حق بيمه و خسارت پرداختی شركت ، در ۵ سال گذشته و پيشبينی سال و ۹۷ همچنين، ترسيم خطرگرسيون مربوطه، مبين اين مطلب است كه شيب خط رگرسيون حق بيمه با مقدار ۲۰۰۶ از شيب خط رگرسيون خسارت بامقدار۱۲۷۸بيشتر است؛به عبارت ديگر فاصله دو خط رگرسيون حق بيمه و خسارت در حال افزايش است و نشان دهنده كاهش نسبت خسارت كل شركت در طول اين سنوات ميباشد و ميتوان اينگونه تفسير نمود كه شتاب رشد حق بيمه شركت، علی الخصوص درسال ۹۷ ، بيشتر از رشد خسارت پرداختی بوده و در نهايت منجر به توليد منافع بيمه ای بيشتری خواهد شد.

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

روند فروش و بهای تمام شده در ۵ سال اخير:

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

 

روند نسبت خسارت شركت در سنوات مختلف(مبالغ به ميليارد ريال)

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

سرمايه گذاری ها

خلاصه وضعيت سرمايه گذاری های شركت در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در مقايسه با دوره قبل بشرح ذيل ميباشد :

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

مقايسه سود سرمايه گذاری شركت به تفکیک در سالهای اخير (مبالغ به ميليون ريال)

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

نسبت های کلیدی عملیاتی و مالی

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

نسبت های انواع بیمه

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

درآمد حاصل از سرمايه گذاری های شركت :

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

عملکرد مالی شرکت

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت بیمه معلم در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰  ضمن افزایش سرمایه ۵۰%به ازای هر سهم ۲۸۹ریال سود محقق کرده  و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم ۱۰٪ رشد داشته است .این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ مبلغ ۴۳۲,۹۷۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰%رشد داشته است.

پیش بینی سود ومعلم بر اساس گزارش های مالی

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

 

ارزش گذاری هر سهم ومعلم بر مبنای فایل ارزش گذاری منتشره

ارزش سهام بیمه معلم  روش DDM معادل ۴٫۲۹۶٫۰۶۹ میلیون ریال و ارزش هر سهم  ۲۸۶۴ ریال برآورد میشود.

ارزش سهام بیمه معلم در روش FCFE معادل۵٫۲۲۴٫۰۲۰ و ارزش هر سهم ۳۴۸۳ ریال برآورد میشود.

ارزش سهام بیمه معلم در روش P/E معادل ۳٫۸۳۵٫۵۱۳ میلیون ریال و ارزش هر سهم ۲۵۵۷ ریال براورد میشود.

ارزش کل سهام بیمه معلم معادل ۴٫۲۵۴٫۱۵۸ میلیون ریال و ارزش خرد هر سهم ۲۸۳۶ ریال برآورد میشود.

قیمت نمادهای شرکت های مشابه صنعت بیمه معلم

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

 

اکنون و در گام اخر به تحلیل ارزش گذاری نماد ومعلم با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی پرشین بورس میپردازیم تا از صحت و سقم اطلاعات منتشره ومعلم آگاه شویم.

مفروضات ما در ارزش گذاری نماد ومعلم به شرح تصویر ذیل است.باید توجه داشت با توجه به استاندارد متفاوت ترازنامه شرکت های بورسی بیمه ای مواردی مانند بدهی های جاری , دارایی های جاری و حساب های دریافتنی بصورت مجزا محاسبه گردید تا امکان استفاده از آنها در تحلیل زیر امکان پذیر باشد.همچنین بدلیل P/S نسبتا پایین نماد و نوع صنعت امکان تعیین قیمتی نماد بر مبنای ارزش گذاری بر مبنای P/Sبه روش مقایسه ای به ازای هر سهم مقدور نیست.تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل بنیادی در فایل pdf زیر قابل دانلود است.

ومعلم-۱۳۹۷-۱۳۹۷٫۱۲٫۲۳

نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل بنیادی برای نماد ومعلم به شرح زیر است.

 

تحلیل جامع و بنیادی ومعلم

پیش بینی سود محاسباتی نرم افزار برای سال آتی مشابه مقدار پیش بینی شرکت در فایل ارزش گذاری است.

پیش بینی شرکت برای سال جاری ۵۰۸ ریال سود به ازای هر سهم است که با نتایج ۵۰۲ ریالی محاسبه نرم افزار تفاوت بزرگی ندارد.

شرکت در سال جاری برنامه افزایش سرمایه ۶۶% از محل آورده نقدی و سود انباشته را جهت کفایت سرمایه دارد.بنابراین نماد برای نوسان گیران مناسب نیست.

انتظار میرود از این عرضه اولیه استقبال گردد(با توجه به تعداد ۳۶۰٫۰۰۰ کد بورسی) .برای عرضه اولیه , این نماد گران است و جا داشت که قیمتی جذاب تر تعیین گردد.

این مطلب به روز رسانی میشود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 368 views بار دسته بندی : گروه های بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.