مکس بورس جزییات آزاد سازی سهام عدالت به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم + ارزش سهام عدالت - مکس بورس

این روزها بحث سهام عدالت پس از آزادسازی آن باز هم داغ شده است. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند و همواره این سوال برای برخی افراد مطرح است که چگونه میتوانند مشمول سهام عدالت شوند. این درحالی است که پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد.

امیر هامونی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری صداوسیما در تشریح روش‌های آزادسازی سهام عدالت گفت: اگر مردم روش مستقیم را انتخاب کنند، سهام ۳۶ شرکت در سبد (پرتفوی) آن‌ها به نامشان می‌شود و مردم مستقیم سهامدار شرکت‌ها می‌شوند و حق مالکیت و مدیریت دارند و در کنار آن ۱۳ شرکت باقی مانده در قالب یک سهم استانی دارند.
هامونی ادامه داد: افرادی که اطلاعات کافی را از سهام ندارند و روش غیر مستقیم را انتخاب کردند از طریق سهام یک شرکت استانی (مجموع ۴۹ شرکت) در آن حضور دارند، بطور غیر مستقیم در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند.

مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: روش مستقیم برای افرادی که با بازار بورس آشنا هستند، بسیار خوب است، اما برای فرادی که اطلاعات کافی ندارند و امکان تحلیل صورت‌های مالی را ندارند روش غیر مستقیم بهتر است.وی با اشاره به اینکه این روز‌ها رشد بازار سرمایه چندین برابر شده است، بیان کرد: مردم به دور از هیجان و با استفاده از سبد گردان‌ها و بازار گردان‌ها وارد بازار شوند تا در بلند مدت طعم سهامداری را به درستی بچشند.هامونی با بیان اینکه رشد شاخص و ضریب نفوذ بازار سرمایه از مولفه‌های رشد بازار سرمایه است، ادامه داد: امروز سایز بازار نسبت به اقتصاد و نقدینگی بزرگ شده است و بازار به لحاظ حجم و تعداد معاملات بزرگتر شده است.وی بیان کرد: اگر مردم سواد مالی نداشته باشند فرصت بازار سرمایه می‌تواند تبدیل به تهدید شود و مردم باید با آگاهی نسبت به صورت‌های مالی شرکت‌ها اقدام به خرید سهم کنند.
هامونی گفت: هیجان بزرگترین عامل ضرر است و به ازای هر خریدی که در بازار انجام می‌دهند باید اگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند.

از سویی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی، الزامات آزاد‌سازی سهام عدالت را تشریح کرد. به گفته اسماعیل غلامی، با توجه به تاخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، دولت باید هرچه زودتر سه اقدام را در دستور کار قرار دهد. زمینه‌سازی برای ورود همه شرکت‌های مشمول این طرح به بورس، تعیین محدوده زمانی مشخص برای انتقال مالکیت به دارندگان سهام و تهیه مقررات مورد نیاز برای انتقال سهام به صاحبان سهام، سه اقدام مورد اشاره است.

الزامات آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت بعد از گذشت ۱۴ سال درحالی با ابلاغیه مقام معظم رهبری به مراحل نهایی نزدیک شده است که سازمان خصوصی‌سازی انتخاب دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را پیش روی ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت این سهام قرار داده و جزئیات نحوه اجرایی شدن این امر را به شورای‌عالی بورس محول کرده است. در این راستا شورای‌عالی بورس نیز در جلسه فوق‌العاده دوشنبه شب به بررسی آزادسازی سهام عدالت پرداخته است. حال جدای از سازوکار تعیین شده از سوی شورای‌عالی بورس (البته تا زمان تنظیم این گزارش جزئیات دقیق از فرآیند تعیین‌شده از سوی شورای‌عالی بورس در دست نبوده است)، آزادسازی سهام عدالت مزایا و معایبی را به دنبال خواهد داشت. در این راستا اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بررسی مزایا و معایب آزاد‌سازی سهام عدالت پرداخته و معتقد است با توجه به تاخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری سهام عدالت پیش آمده است و همچنین به‌دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق و آزادسازی «عدالت» را به‌عمل آورد. جزئیات بیشتر را در ادامه می‌خوانیم.

تسریع در اقدامات لازم

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی معتقد است: با توجه به تاخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است دولت محترم باید هرچه زودتر اقدامات مقتضی را در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه‌گانه زیر به‌عمل آورد.

۱- دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب کنند و به تناسب نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

۲- مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورای‌عالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

۳- نسبت به سهام باقی‌مانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورای‌عالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذی‌ربط هرچه زودتر زمینه ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم کند.

از ابلاغیه چنین استنباط می‌شود که انتظار آزاد‌سازی سهام زودتر ازاین بوده است و شاید بعد از مهلت قانونی در تبصره ۳ ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت و تعیین تکلیف وضعیت و مبلغ سهام سهامداران ۶ ماه بعد از دوره ۱۰ ساله (پایان دوره تقسیط) یعنی ۳ سال پیش به‌دلیل پرداخت مبلغ سهام واگذارشده باید اجازه فروش سهام خود را داشته باشند. اما به‌دلیل نبود سازوکار لازم این فرصت برای سهامداران میسر نشده است که در ادامه به این موانع و راهکارهای پیشنهادی در سایت سهام عدالت و تاثیر این آزاد‌سازی در بورس اوراق‌بهادار خواهیم پرداخت.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

قبل از ورود به اصل موضوع این سوال مطرح می‌شود که با توجه به اینکه در دست مردم برگ سهام یک میلیون تومانی وجود دارد چگونه ارزش سهام سهامداران (غیر سهامداران دو دهک اول و چند میلیون نفری که مابه‌التفاوت مبلغ یک میلیون تومانی و مبلغ تسویه شده بعد از دوره ۱۰ ساله را پرداخت کرده‌اند) به مبلغ ۵۳۰ هزار تومان کاهش یافته است؟ آنچه پاسخ داده می‌شود این است که با توجه به مهلت ۶ماهه بعد از دوره ۱۰ ساله نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت تسویه نشده (به مبلغ حدود ۴۳۰ هزار تا ۵۳۰هزار تومان) اقدام نکرده‌اند. این موضوع جای بحث حقوقی خواهد داشت، چراکه چگونه سهامی به فردی فروخته و مقرر شده بهای سهام ظرف مهلت ۱۰ سال از محل سود سهام تسویه شود و اگر بعد از پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به‌طور کامل تسویه نشده باشد، خریداران مکلفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در غیر این ‌صورت سازمان خصوصی‌سازی به میزان مبلغ بدهی تسویه شده سهام مورد وثیقه را آزاد کند و نسبت به وصول مطالبات خود از محل فروش سهام باقی‌مانده وفق مقررات اقدام خواهد کرد (تبصره ۳ ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت).

با این شرط در فروش سهام مقرر شده دولت از محل فروش سهام باقی‌مانده نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کند نه اینکه سهامی را که فروخته به همان قیمت ۱۰ سال قبل پس بگیرد. با اجرای این روش وصول مطالبات، تعداد شرکت‌های واگذار‌شده از ۶۴ شرکت به ۴۹ شرکت و مبلغ سهام واگذارشده از ۴۹ هزار میلیارد تومان به مبلغی درحدود ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره ارزش سهام عدالت گفته بود: دو دهک پایین درآمدی که سهام کامل یک میلیون تومانی در اختیار دارند، ارزش سهامشان بالای ۱۵ میلیون تومان است و برای باقی مردم نصف این مقدار است.

از سوی دیگر از زمان اجرای آزاد‌سازی سهام از آن تاریخ تاکنون حدود ۳ سال می‌گذرد اما چرا و به چه علت و با وجود قطعی شدن و پرداخت مبلغ سهام براساس روش اجراشده، آزاد‌سازی سهام تاکنون میسر نشده است؟

موانع آزاد‌سازی سهام عدالت

شاید گفته شود چرا شما که می‌دانستید این موانع وجود دارد از اول در قانون و آیین‌نامه‌ها این موانع را برطرف نکرده بودید؟ در این خصوص باید گفت، چه باید گفت و چه باید کرد که چراکه از ما گفتن بود. همانا سازمان خصوصی‌سازی نتایج مطالعات و مشکلات اجرای سهام عدالت را توسط گروه تحقیقاتی خود در بهار ۱۳۸۶ تحت نام کتاب، «آسیب‌شناسی طرح سهام عدالت» منتشر کرده است. شاید هم بهتر باشد از آقای دکتر دانش‌جعفری وزیر وقت اقتصاد سوال شود این طرحی که قرار است امروز اجرا شود، در همان زمان هم قرار بود با تغییرات جزئی توسط وزارت اقتصاد اجرا شود و نشد؟ چرا و چگونه و به چه دلیل ما مجبور شدیم اوراق سهام عدالت را ظرف یک روز تعویض کنیم.  در همین راستا باید عنوان کرد که موانع آزاد‌سازی سهام عدالت ناشی از ساختار تشکیلاتی سهام عدالت بوده که در نمودار مندرج در صفحه ارائه شده است. فرض می‌شود استان مربوطه دارای سه شهرستان A ، B ، C باشد. مردم مستقیما سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی یا سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نبودند، بلکه سهامدار یکی از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستان بودند. از آنجا که شرکت‌های تعاونی خود دارای قانون مخصوص به خود بوده و امکان پذیرش آنها در بورس اوراق وجود ندارد، بنابراین بازار رسمی برای انتقال سهام آنها وجود نداشت و حتی پیشنهاد شد بازاری خاص برای آنها به وجود بیاید که میسر نشد.  با توجه به ساختار موجود تنها راه برای آزاد‌سازی سهام عدالت، امکان نقل‌وانتقال در یک بازار رسمی سهام است. به این ترتیب مردم باید خود مستقیما سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده یا مستقیما سهام شرکت‌های قابل واگذاری (از قبیل فولادمبارکه و…) که در پرتفوی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفته، را در اختیار گیرند و شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستان‌ها حذف شوند. طرحی که با تغییراتی جزئی در سایت سهام عدالت پیشنهاد شده است.

نگاه به ابهامات موجود

براساس ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی مکلفند با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۸ تمهیدات لازم را برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس فراهم کنند. متاسفانه معلوم نشد چرا حداقل این پذیرش و تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهام عام (به استثنای یک استان) و پذیرش آنها در بورس اوراق بهادار صورت نگرفته است. شاید باز هم به‌دلیل وجود سهامدار بودن شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستان‌ها و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های سهامی عام این اتفاق صورت نگرفته است.

چراکه اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌های استانی به سهامی عام تبدیل و در بورس اوراق بهادار یا فرابورس پذیرفته شده بودند و نیازی هم به موافقت مقامات بالاتر نبود. زیرا در بند ۶ ابلاغیه ۸ ماده‌ای مورخ تیرماه سال ۱۳۸۵ که مقام معظم رهبری فرموده بودند خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس به میزانی که اقساط آن پرداخت یا مورد تخفیف واقع شده مجاز است، امروز حداقل در اجرای ابلاغیه جدید چندین قدم جلوتر بودیم.

روش‌های آزادسازی سهام عدالت

همان‌طور که عنوان شد دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت پیشنهاد شده است.

 

آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم: در صورت انتخاب آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به سهامدار تخصیص و انتقال می‌یابد.

۱- به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام‌عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن، این دسته از سهامداران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.

۲-  در این حالت مسوولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن براساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای‌عالی بورس صورت خواهد گرفت.

۳-  مطابق قانون تجارت شما سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته از جمله سود و … بهره‌مند خواهید شد.

۴- دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید.

۵- بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه از جمله ایجاد امکان معامله‌پذیری سهام تخصیص‌ یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده است.

آزادسازی سهام عدالت به روش غیرمستقیم: در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

۱-  با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

۲- سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰درصد) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰ درصد) ساماندهی خواهد شد.

مزایا و معایب روش مستقیم سهام عدالت

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

صرف‌نظر از اینکه این اقدام موجب می‌شود که بورس ایران بزرگ‌ترین بورس جهان بشود، ولی بورسی خواهد شد که خود ریسک‌هایی هم خواهد داشت. همچنین با عدم مدیریت به نحو صحیح، با حباب روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر سهامداران کسانی نیستند که پول مازاد خود را به نوعی پس‌انداز کرده باشند، بلکه کسانی هستند که به اجبار یا در اثر توهم ناشی از افزایش شاخص بورس سهامدار شده‌اند، آنگاه بزرگ‌ترین بورس جهان دچار بحران خواهد شد. شاید نمونه آن را درسرمایه‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری در چند سال اخیر بتوان مشاهده کرد. البته امید است در روش اول نحوه آزاد‌سازی (روش مستقیم)، سهامداران جدید به سرنوشت بعضی از سهامداران شرکت‌های سازمان گسترش مالکیت صنعتی سابق دچار نشوند.  درخصوص روش اول آنچه مسلم است و از بند‌های یک الی ۵ آن برداشت می‌شود با یک مثال ساده بهتر بیان خواهد شد. در این حالت تعداد سهام یک شرکت مثلا تعداد سهام بانک ملت در پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی به تعداد نفرات سهامدار شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستان‌های آن استان تقسیم (شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستان نخواهیم داشت) و مشخص خواهد شد که چه تعداد سهام بانک ملت متعلق به هر نفر خواهد بود. همچنین سهام تعلق‌گرفته براساس قیمت سهم در تاریخی خواهد بود که به شرکت سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است و نه به قیمت مقطع واگذاری از سرمایه‌گذاری استانی به سهامدار سهام عدالت. صرف نظر از محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای‌عالی بورس، سهامداران جدید حقوقی مشابه سهامداران غیرسهامدار عدالت خواهند داشت.  البته باید توجه داشت با توجه به شرایط اقتصادی مردم و افزایش شاخص بورس اوراق بهادار و نیاز به نقدینگی، مردم این روش را انتخاب می‌کنند، زیرا زودتر به پول خواهند رسید. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سهام ۳۵ شرکت مشمول واگذاری بورسی تهیه می‌شوند، شرکت‌هایی که ۸۶ درصد پرتفوی سهام آنها را تشکیل داده‌اند. از طرف دیگر موضوع نقدینگی که به‌دست اقشار کم‌درآمد می‌رسد مشکل دیگری خواهد بود و این به معنی تورم افسارگسیخته است، معایب دیگر این روش وقتی شروع می‌شود که سهامدارانی که اطلاعات و دانش بازار سرمایه را ندارند، چه بسا با نگهداری سهام خود روزی دچار حباب بازار سرمایه شوند و به سرنوشت سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری دچار شوند و شاید معایب دیگر برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های مشمول واگذاری است که خود کار هرکس نیست و اعصابی آهنی می‌خواهد که بتواند مجامع چند میلیون نفری آنها را برگزار و مدیر انتخاب کند.

مزایا و معایب روش غیرمستقیم سهام عدالت

در روش دوم سهام مربوط به هر سهامدار عدالت از شرکت‌های مشمول واگذاری در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری استانی باقی‌ می‌ماند. مردمی که تا دیروز سهامدار سهام شرکت‌های تعاونی شهرستان بودند، امروز سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند. اقبال انتخاب این روش توسط سهامداران به‌دلیل عدم دسترسی به نقدینگی لازم در این شرایط اقتصادی کشور بسیار کم است. ضمنا تبدیل این شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا پروژه استانی تغییر چندانی در ماهیت فعالیت این شرکت‌ها نخواهد داشت.  ای کاش همان‌طور که قبلا اشاره شده بود کلیه سهامداران سهام عدالت مستقیما سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تبدیل به شرکت‌های سهامی عام و در بورس پذیرفته می‌شدند. به این ترتیب با توجه به تعداد ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی نه تنها برگزاری مجامع آنها و ریسک ناشی از حباب بازار سرمایه کاهش می‌یافت، بلکه امکان نگهداری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توسط سهامداران بیشتر بود.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

عرضه سهام دولتی در بورس ادامه دارد.

رییس جمهور در در سخنرانی امروز خود نیز به تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۸ نیز گفته است که دو سه نکته دیگر هم دارم که به طور خلاصه می‌خواهم بگویم. اولا امسال که سال جهش تولید است دولت به این تصمیم رسید که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند، و این کار یک نوبت انجام شد یک نوبت دیگر هم به زودی انجام می‌گیرد نوبت‌های دیگر هم در ماههای آینده به تناوب انجام می‌گیرد. چرا این کار را می‌کنیم چرا این سهام را در بورس عرضه می کنیم؟ اولا اگر ما می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم دولت باید چابک شود. دولت باید تصدی‌گری‌هایی را که نیاز ندارد کنار بگذارد، آنهایی که حاکمیتی نیست! اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم.

وی افزود: نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه های صحیح و درست و سالم برای جمع آوری نقدینگی و در نهایت کاهش تورم و مهار تورم حضور مردم در  بورس است. در بورس اگر حضور پیدا کنند هم صاحب سهام می‌شوند و هم اگر لازم باشد سهامشان را می‌توانند اضافه کنند، می‌توانند بفروشند، پس هم نقدینگی جمع می شود.

روحانی ادامه داد: سوم اینکه بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شود؛ برای ما خیلی مهم است که شستا شفاف باشد؛ سهام دیگر شرکت‌های دولتی در بورس بیاید، شفاف بشود و همه ببینند؛ مبارزه با فساد  و رانت در سایه شفافیت است و ما این راه را ادامه می‌دهیم و ان شاءالله تا پایان سال مردم خواهند دید قدم‌های مهمی را در این راه برمی‌داریم.

رییس جمهور به سهام عدالت نیز اشاره کرد و افزود: نکته بعدی که باید روی آن تاکید کنم، مساله سهام عدالت است؛ می‌دانید که حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند؛ حالا در کشور ۲۳ یا ۲۴ میلیون خانواده داریم و در هر خانواده‌ای به طور متوسط یک یا دو نفر یا سه نفر صاحبان سهام عدالت هستند و مالکیت این سهام عدالت متعلق به مردم است؛ از سال ۸۴ این بحث‌ها انجام گرفت و تصویب شد و مقام معظم رهبری موافقت کردند؛ در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث و آیین‌نامه‌ها نوشته شد؛ اما خیلی روشن نبود ورقه‌ای که در اختیار مردم به عنوان سهام عدالت بود، یعنی چه؟ مالک چه هست و نیست! مالک هست؟ اصلا نیست!‌ می‌بایست به تدریج از سود سهام به عنوان پرداختی اینها محاسبه می‌شد تا اینها صاحب سهام می‌شدند، مالک که نبودند، ورقه داشتند. در دولت یازدهم همه تلاش‌ها انجام گرفت که مردم مالک این سهام شوند و این کار را بحمدالله دولت یازدهم انجام داد که کار بسیار عظیم و بزرگی بود؛ مردم احساس کردند مالک هستند؛ یک حساب و کتاب و سایت و سامانه‌ای دارد؛ سود هم به موقع به مردم پرداخت شد و دولت در سه نوبت سود این سهام را به مردم پرداخت کرد.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

وی ادامه داد: از امروز به بعد با اجازه مقام معظم رهبری در این مقطع حساس مردم صاحب و مالک سهام هستند. مردم دو گونه می‌توانند عمل کنند؛ من از وزارت اقتصاد و دارایی و مسوولین بورس که در این چند روز زحمت کشیدند و دارند زحمت می‌کشند، خواهش می‌کنم با یک زبان بسیار ساده‌ای برای مردم توضیح دهند تا همه مردم ایران و همه آنهایی که صاحب این سهام هستند ؛یعنی آن ۵۰ میلیون نفر که حدود ۱۵ میلیون نفرشان از افراد روستایی هستند، بدانند؛ میلیون‌ها نفر از اینها بازنشسته‌ها هستند؛ عده زیادی عشایر هستند؛ عده‌ای از اینها آنهایی هستند که تحت حمایت کمیته امداد هستند.افراد مختلف از خادم یک مسجد و حسینیه گرفته تا افراد مختلف در جامعه، افرادی که یک تاکسی در اختیار دارد و تاکسیران است تا کارگران فصلی ساختمان هستند؛ تمام افراد؛ یک قالیباف تا یک فعال قرآنی تا آنهایی که مددجو هستند، همه داخل این ۵۰ میلیون نفر هستند.

روحانی افزود: این ۵۰ میلیون نفر باید بدانند دو راه دارند؛ اگر می‌خواهند سهام خود را بفروشند و امروز به پول برسند؛ می‌توانند اعلام کنند که ما سهام خود را می‌خواهیم بفروشیم؛ سازوکار آن به راحتی تهیه می‌شود که چگونه این سهام فروش رود و چه روزی فروش رود و پول هم به حساب آنها ریخته شود. زمانی یک عده می‌گویند ما الان نیاز به پول نداریم و می‌خواهیم این سهام ما باشد و سالانه سود آن را بگیریم، در آینده هم اگر لازم بود می‌فروشیم؛  این دو موضوع ، دو شکل بیشتر ندارد و به راحتی این را برای مردم حل کنیم و بگوییم هر کدام از شما می‌خواهید سهام خود را بفروشید، بنویسید من خواهان فروش هستم و کسی که نمی‌خواهد بگوید من خواهان فروش نیستم.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

رییس جمهور تاکید کرد: بگذاریم در این شرایط که شرایط سختی برای مردم هست به هر حال روزهای سختی است، هم ما دو سال تحریم داشتیم تحریم سخت پشت سر هم داشتیم هم موضوع کرونا آمد زندگی مردم، برخی از شغل‌ها، کسب‌ها، ده رسته‌، یازده رسته کاری را دچار مشکل کرد الان این کمکی برای آنها است حال هر مقدار که می‌شود یک خانواده ممکن است دو سهم داشته باشد، یک خانواده ممکن است سه سهم داشته باشد، یک خانواده ممکن است یک سهم داشته باشد. می تواند امروز یک کمکی برای آنها باشد. خواهش می‌کنم وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس ما خیلی روان و ساده با یک شکل کاملا روشن به این ۵۰ میلیون نفر خطاب کنند و بگویند عزیزان شما صاحبان این سهام هستید اگر دلتان می‌خواهد بفروشید. اگر هم می‌خواهید نگهدارید بگویید من مایل به فروش نیستم. بعد آنهایی که می‌خواهند بفروشند سازوکار آن را برایشان مشخص کنیم. خودِ دوستان بنشینند برای مردم ترتیب و توضیح دهند این کار خیلی ساده است برای اینکه این سهام در بورس فروخته شود و پول آن هم به حساب آن افراد واریز شود.

روحانی ادامه داد: خواهش می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممک این کار عملیاتی شود. امروز یک نیاز خاصی دارد ما همه کمک کنیم که این کار انجام بگیرد.

رییس جمهور به حذف صفر از پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: آخرین نکته من راجع به پول ملی است. سالیان دراز بود یک پول ملی داشتیم روی نوشتار و کتابت و یک پول ملی داشتیم در گفتار و زبان، وقتی با هم صحبت می‌کردیم می‌گفتیم این کیلویی چند؟ می‌گفت کیلویی ۷ تومن، وقتی می‌رفتیم بانک می‌گفتیم من پول می‌خواهم می‌گفت ۷ هزار ریال ، ۷۰ هزار ریال می‌خواهی؟ بعد او فکر می‌کرد می‌گفت ۷۰ هزار ریال یعنی ۷ هزار تومان؟ بانکی دوباره از او می‌پرسد که تو ۷ هزار تومان می‌خواهی، دومرتبه می‌آورد روی کاغذ، آخر هم اشتباه می‌کردند، هم این و هم او اشتباه می‌کرد. بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر همین ریال‌، تومان است. هم مردم اشتباه می‌کنند هم کارمند بانک اشتباه می‌کند.این چه واحد پول ملی است؟ که یک مفسر باید همیشه بغل دست او باشد، این مجمل است که همیشه مفسر می‌خواهد. یک پول ملی داشتیم که هیچ وقت در عمل آن را نمی‌دیدیم پول ملی ما ریال است، ریال کجا بود؟ واحد پول ملی ما ریال است و اصلا حضور ندارد، در زندگی مردم.

وی افزود: فکر می‌کنم یک کار خیری است؛ البته از لحاظ وجهه بین‌المللی هم خیلی بهتر است وقتی می‌خواهیم واحد پول ملی خود را با واحد پول اروپا، مثلا یورو، مقایسه کنیم یک وقتی‌ می‌گوییم این یورو ۱۷۰ هزار ریال است ، یک وقتی می‌گوییم این یورو ۱۷ تومان است؛ یعنی چهار تا صفر این ۱۷۱۰هزار را برمی‌داریم و ۱۷ تومان می‌شود؛ هم گفتن آن راحت است؛ هم زیباتر و قشنگ‌تر است و هم محاسبه آن آسان‌تر و با ذهن مردم کاملا منطبق است. پس از لحاظ محاسبه با پول‌های دیگر هم این کار که انجام گرفته به نفع ماست و به نظر من یک کار مبارک و خوبی است که در کشور ما انجام شده است.

رییس جمهور تاکید کرد: فکر نمی‌کنم و بعید می‌دانم از لحاظ رشد اقتصادی و تورم و این چیزها خیلی تاثیری داشته باشد؛ حذف صفرها بیشتر سهولت حسابگری و زیباتر شدن پول ملی در برابر پول‌های خارجی است و اینکه مردم نباید هر روز در ذهن خود یک محاسبه اضافه انجام دهند؛ گفتار و نوشتار مردم یکی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، علی ربیعی در گفت و گو با ایرنا، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را از مهمترین اقدامات دولت برای رشد اقتصادی کشور دانست گفت: این واگذاری‌ها منجر به سرمایه‌گذاری‌های مجدد در اقتصاد و صنعت خواهد شد که عامل اصلی برای رونق تولید، افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های جدیدتر می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه واگذاری‌ سهام‌ شرکت‌های دولتی گفت: عرضه سهام و واگذاری شرکت‌های دولتی، گام دیگری برای کوچک‌سازی دولت و بزرگ کردن حوزه عمومی و بخش‌های صنعتی خصوصی در کشور به عنوان یک استراتژی از سوی دولت دنبال می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه دولت با اجرای سیاست‌های واگذاری سهام و شرکت‌ها بدنبال کسب درآمد و هزینه‌کرد درآمدهای خود نیست، گفت: این واگذاری‌ها در نهادهای عمومی  و یا در بخش‌هایی از دولت هم این درامدها منجر به سرمایه گذاری‌های مجدد شده که همین امر زمینه ساز تولید، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری‌های جدیدتر می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به استراتژی‌ها دولت در اصل ۴۴، خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها، گفت: این برخی این روزها الفاظی به کار می برند که دولت با این واگذاری‌ها می‌خواهد هزینه‌های جاری خود را تامین کند و یا پول آن را به بخش‌های غیرمولد ببرد که به طور قطع این گونه نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: قطعا بخش‌هایی از درآمدهای این واگذاری‌ها به بخش‌های مولد اختصاص خواهد یافت به خصوص در نهادهای عمومی مثل تامین اجتماعی یا سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که (سهام) خود را عرضه خواهند کرد بنابراین است که منجر به سرمایهگذاری جدید شود.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

آغاز عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس از اول تیر

ربیعی با بیان اینکه مرحله اول واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های واگذاری قابل معامله در بورس که یی تی اف (ETF) به صورت پذیره‌نویسی باقیمانده آن انجام می‌شود، گفت: پذیرنویسی باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و بیمه البرز و بیمه اتکای امین از فردا(یکشنبه) ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت افزود: مرحله دوم واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که در مرحله دوم واگذار خواهند شد، باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از اول تیرماه سال جاری آغاز شود.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

عرضه سهام ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه و صنایع مس در نیمه دوم سال

ربیعی اضافه کرد: مرحله سوم واگذاری ایی تی اف از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس،  باقی مانده سهام دولت در “ایران خودرو”، “سایپا”، “فولادمبارکه” و شرکت “صنایع مس” است که این هم طبق برنامه ریزی انجام شده باید در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ انجام شود. بخشی از واگذاری از طریق ای تی اف انجام خواهد شد که در سه مرحله  انجام می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از واگذاری هم در قالب هلدینگ‌های تخصصی و به صورت مجزا خواهد بود، گفت: اینها برای این است که ما تمام شرکت‌های غیربورسی را هم بتوانیم ‌تحت عنوان شرکت‌های بورسی واگذار کنیم.  برای غیر بورسی ها هم  اولویت ما شرکت‌های سودده است. اینها را در قالب هلدینگ‌های تخصصی یا به صورت مجزا می‌بریم.

ربیعی گفت: ایجاد هلدینگ‌های تخصصی البته به شرط آنکه هیچ شرکت جدیدی ایجاد نشود یعنی یک هلدینگ تخصصی ایجاد می‌شود با توجه به پوسته‌هایی که وجود دارد، از ظرفیت‌های  این پوسته‌هااستفاده می‌شود و شرکت جدیدی تاسیس نخواهد شد و از ظرفیت شرکت‌های موجود استفاده می شود بنابراین اشکال شرکتهای جدید را نخواهد داشت.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بخشی هم به صورت مجزا و پذیرش آنها بازار سرمایه و واگذاری آنها تا ۴۹ درصد سهام است که اگر بخواهم به موارد مهم اشاره کنم واگذاری در قالب هلدینگ‌های پالایش نفت، هلدینگ‌های نیروگاهی و هلدینگ‌های کشاورزی است.

جزییات آزاد سازی سهام عدالت

شرکت‌های سرمایه گذاری صنعت آب و برق واگذار می‌شوند.

سخنگوی دولت واگذاری‌ها را به دو دسته «هلدینگ‌ها» و «شرکت‌های مجزا» تقسیم کرد و گفت: در واگذاری شرکت‌های مجزا، شرکت «فولاد آذربایجان» که به همراه طرح «فولاد میانه» قرار دارد و شرکت «آلومینیوم ایران»، هواپیمایی «کیش ایر» و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی «پرسپولیس» و «استقلال» هستند؛ البته شرکت‌های سرمایه گذاری صنعت آب و برق هم واگذار خواهد شد.

ربیعی افزود: دولت یک برنامه جامع و مفصل در زمینه واگذاری‌ها دارد؛ به طوری که در قالب سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های مادرتخصصی تا سقف ۳۰ درصد در این بخش، پس از این که در بازار سرمایه پذیرش شوند، واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به فهرست واگذاری سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: «ایدرو» و «ایمیدرو» از مهمترین  سازمان‌های توسعه‌ای هستند که هر کدام با ارزش‌هایی که مشخص شده واگذار خواهند شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: تولید نیروی برق حرارتی، سازمان «تهیه کالای آب و برق» (ساتکاپ) و در نهایت در بخش تخصصی‌ها «شرکت ملی پالایش پخش فرآورده های نفتی» است که دولت بنا دارد در مراحل مختلف و با شیوه‌های مختلف آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تامین مالی آنها بتواند در دوران کرونا از سرمایه گذاری‌های جدید و ایجاد اشتغال‌های جدید و یا حتی اتمام پروژه های نیمه تمام حمایت کند.

وی افزود: برخی پروژه در کشور ۹۰ درصد آن تکمیل شده است و فقط ۱۰ درصد آن باقی مانده است که با توجه به شرایط تحریم و شرایطی که بودجه سال ۹۹ دارد، بودجه عمرانی کافی برای اتمام آنها در دست نیست، و دولت بخشی از درآمد واگذاری‌ها را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام استفاده خواهد کرد.

مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان شامل اصل گواهی حصر وراثت صادره از مراجع ذیصلاح قانونی، اصل کارت ملی وراث، مشخصات هویتی «شماره شناسنامه و تاریخ تولد ورثه»، کد پستی و نشانی محل اقامت لااقل یکی از وراث، شماره تلفن همراه هر یک از وراث، شماره شبای بانکی تمامی وراث «در صورتی که پیش تر در سامانه سهام عدالت شماره شبای تایید شده نداشته باشند»، اصل وکالت نامه کاری رسمی وکیل از ورثه، اصل مدرک تعیین کننده قیمومیت و ولایت هر یک از ورثه و اصل کارت ملی وکیل، قیم و ولی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی نقل از ایرنا، حسن علایی درباره علت توقف انتقال سهام عدالت فرد متوفی به وراث گفت: از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود تا در یک مدت زمان معین تعداد مشمولین را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کنیم و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه  اگر مانع از انتقال سهام عدالت افراد متوفی نمی‌شدیم، زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام کردیم تغییر می کرد، افزود: برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام را به صورت موقت متوقف کردیم تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد و بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه آینده اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.

علایی اظهار داشت: کسانی که در حال حاضر نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.

بانکهای پارسیان و پاسارگاد به فهرست بانكهای منتخب پذیره نویسی سهام دولت اضافه شد

وزارت اقتصاد در این اطلاعیه منتشره ، بانکهای پارسیان و پاسارگاد را نیز به فهرست بانک های منتخب جهت پذیره نویسی افزوده است.گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه شماره (۲) واگذاری واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه گری مالی یکم)، بانک های منتخب جهت پذیره نویسی متقاضیان را شامل بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض الحسنه مهر ایران اعلام کرده بود.

برای اخبار تکمیلی در خصوص جزییات آزاد سازی سهام عدالت ، اینجا کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 221 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.