مکس بورس خبری جذاب از عرضه اولیه پتروشیمی نوری - مکس بورس

پتروشیمی نوری

به گزارش پرشین بورس , شركت پتروشیمی نوری(برزويه) با نماد نوری برنامه‌ای کلیدی و ضربتی آن هم در مدت زمان ۱۰۰ روز در هلیدنگ پتروشیمی خلیج فارس کلید خورده که در صورت اجرای کامل و موفقیت آمیز آن در مدت زمان ۱۰۰ روز برای استفاده بهینه‌تر از خوراک میعانات گازی در صنعت پتروشیمی پایان خواهد داد.

پتروشیمی نوری

ماجرا از این قرار است که در شرایط فعلی ظرفیت نصب شده تولید محصول حیاتی و استراتژیک «پارازایلین» در صنعت پتروشیمی حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن در سال بوده که از این ظرفیت نصب شده واحد ۱۸۰ هزار تنی پارازایلین پتروشیمی بندرامام به دلیل پائین بودن ضریب تبدیل میکس زایلین به پارازایلین و نداشتن توجیه اقتصادی در مدار تولید قرار ندارد و واحد ۴۰۰ هزار تنی پتروشیمی بوعلی هم به دلیل حادثه دو سال قبل فعلا قادر به تولید نیست.

در این بین واحد کوچک ۴۴ هزار تنی پتروشیمی اصفهان به دلیل نبود خوراک کافی پائین‌تر از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند و با این وصف، هم اکنون تنها تولیدکننده «پارازایلین» در صنعت پتروشیمی ایران پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصول است.

بد نیست بدانید که یکی از مهمترین بازارهای مصرف «پارازایلین» در صنایع پتروشیمی، پتروشیمی شهید تندگویان بوده که با ترکیب اسید استیک سالانه به حدود ۷۵۰ هزار تن خوراک نیاز دارد که امکان تولید محصول PET (ماده اولیه تولید بطری) فراهم شود.

در طول پنج سال گذشته تاکنون تولید در واحد «پارازایلین» پتروشیمی نوری همواره روندی کاهشی داشته که عمر بالای غربالگری مولکولی در برج‌های جذب یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید پارازایلین در بزرگترین مجتمع آروماتیک ایران و جهان بوده که با اجرای طرحی ۱۰۰ روزه تعویض غربال‌های مولکولی (مولکولارسیو) ظرفیت تولید محصول «پارازایلین»  این مجتمع پتروشیمی افزایشی ۷۰ درصدی را تجربه کند و به ظرفیت اسمی تولید نزدیک شود.

اجرای طرح تعویض غربال‌های مولکولی پتروشیمی نوری قرار بود که تیرماه امسال اجرایی شود اما به دلیل بحران PET و ذوق و شوق دلالان بورس کالا برای خرید و احتکار این محصول عملا اجرای طرح تعمیراتی ۱۰۰ روزه پتروشیمی نوری به مهرماه موکول شد تا با فروکش کردن تقاضای فصلی PET امکان اجرای یکی از مهمترین طرح‌های تعمیراتی صنعت پتروشیمی کشور فراهم شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.