مکس بورس رشد p/e بازار سرمایه به 10.75 در مهرماه - مکس بورس

گزارش عملکرد مهرماه بورس

به گزارش پرشین بورس در روزهای ابتدایی آبان ماه بازار سرمایه و با توجه به پایان رسیدن مهرماه ماه۱۳۹۷ گزارش کاملی در خصوص معاملات بازار بورس در ماه گذشته تقدیم میگرددطی۲۲ روزكاری مهر۱۳۹۷  ،ارزش معاملات در مقايسه با شهريور ۹۷ ،۷۳ درصدافزايش يافت واز۱۷۹۸۸۹ ميليارد ريال به ۳۱۰۳۲۷ ميليارد ريال رسيد. همچنين حجم سهام معامله شده از ۶۴۹۲۸ميليون سهم به ۹۱۴۸۲ ميليون سهم معادل ۴۱ %افزايش يافت.

از ابتدای سال تا كنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار اول و دوم به ترتيب برابر با ۲۱۰۰ميليون سهم و ۵۷۲۵ ميليارد ريال بوده است.

در مهر۹۷ ،دفعات معاملات سهام برابر با ۴۳ درصد در مقايسه با شهريور ۹۷افزايش يافت و از۳۶۸۳هزار دفعه به ۵۲۵۰ هزار دفعه رسيد.

شاخص بورس در پايان مهر۹۷در مقايسه با شهريور ۹۷به ميزان ۲۷۲۴۱واحد برابر با ۱۷ درصد افزايش يافت و از ۱۶۰۵۳۸ واحد به ۱۸۷۷۷۹واحد رسيد.

ارزش بازار در پايان مهر۹۷ در مقايسه با شهريور ۹۷ به ميزان ۱۰۳۸۵۷۹ ميليارد ريال برابر با ۱۷ درصدافزايش يافت و از ۶۱۲۴۱۳۹ ميليارد ريال به ۷۱۶۲۷۱۷ ميليارد ريال رسيد.

براساس معاملات خرد و بلوك، در اين ماه ارزش سهام خريداري شده ی اشخاص حقوقی در حدود۱۰۵۷۲۳ ميليارد ريال و معادل۳۶ درصد از كل خريدها بود، در حالی كه ارزش سهام فروخته شده آنها۱۱۹۴۱۴ ميليارد ريال و در حدود ۴۱ درصد از كل فروش ها بود. بر اين اساس در اين ماه سرمايه
گذاری خالص اشخاص حقوقی به ميزان ۱۳۶۹۰ ميليارد ريال شد. در عين حال ميزان خريد و فروش سهام اشخاص حقيقی به ترتيب ۶۳ و ۵۸ درصد از ارزش خريد وفروش بود.در ادامه مطلب با نگاه آماری به بررسی وضعیت شاخص  و میزان معاملات آن میپردازیم.با ما همراه باشید

گزارش عملکرد مهرماه بورس

p/e بازار سرمایه در شهریور ماه ۱۳۹۷ به ۹٫۰۵ بالغ شده بود که با ریزش های اخیر و اصلاح حداقل ۲۰ درصدی کلیه نمادهای بورسی انتظار میرفت p/e بازار نیز حداقل یک واحد اصلاح داشته باشد که با انتشار اطلاعات جدید از سوی سازمان بورس مشخص گردید نه تنها اصلاحی در این خصوص صورت نگرفته است بلکه این عدد رشد فزاینده ای داشته است و به ۱۰٫۷۵ واحد بالغ شده است.چنانچه بازار در ادامه نتواند با تعدیل سود شرکت های بورسی نسبت p/e را کاهش دهد انتظار بازار ریزشی دور از ذهن نخواهد بود.میزان p/eگروه های مختلف بورسی به تفکیک در جدول زیر مورد اشاره قرار گرفته اند.البته باید توجه داشت انتظار رشد قیمت دلار نمایی در شش ماهه دوم و فروش داخلی شش ماهه دوم بسیاری از شرکت ها با دلار ۸۰۰۰ تومانی که از شهریور ماه شروع شده است میتواند p/e بازار سرمایه را با تعدیل مواجه کند بنابراین در مقطع فعلی میبایست تحرکات سودآوری شرکتها با دقت بیشتری مورد رصد قرار گیرد.

بر اساس جدول ذیل و بر اساس p/eگروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی علیرغم رشد خوب خود و بانوجه به سود محقق شده یا قابل پیش بینی شرکتها ,هنوز نسبتا کم ریسک تلقی میشوند اما گروه مخابرات با p/e=5.75 و گروه سایر واسطه گری های مالی با p/e=6.62 کم ریسک تلقی میگردند.با اینحال باید اذعان داشت که ورود به گروه هایی با p/e بالای ۱۰ ریسک بالایی میطلبد و از این منظر سرمایه گذاری در نمادهای گروه های با p/e پایین از ریسک کمتری برخوردار است .

ارزش بازار به تفکیک صنعت در جدول زیر مورد اشاره قرار گرفته است.

   

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 377 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها