مکس بورس زیان ناشی از تسعیر ارز رمپنا و ابهام در اطلاعات منتشره - مکس بورس

۱- صورت سود و زیان و ترازنامه مپنا بین الملل در سه سال اخیر به چه صورت بوده است؟ لطفاً تصویری روشن و شفاف از وضعیت سودآوری سه سال گذشته و سال های اخیر پیش رو ارائه بفرمایید.

۲- وضعیت وصول مطالبات در شش ماه اخیر به چه صورت بوده است؟

۳- تهاتر مطالبات از دولت با بدهی های بانک گروه مپنا (خود و زیرمجموعه ها) با توجه به مصوبه اخیر دولت به چه مبلغ و در چه بازه زمانی انجام می شود؟

۴- مطالبات مپنا و زیرمجموعه ها از دولت و شرکت های دولتی چه مقدار است؟

۵- میزان وام های ریالی و ارزی مپنا و زیرمجموعه ها به چه میزان است؟

۶-با توجه به نرخ ارز در بازار ثانویه و نرخ های آزاد دلار امکان و احتمال صادرات برق به کشورهای همسایه آیا منطقی و اقتصادی می باشد؟  آیا در آینده نزدیک عملی خواهد شد؟

۷- افزایش سرمایه مپنا چند درصد می باشد؟ و از چه محلی؟ شایعاتی از افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی از انباشته به گوش میرسد، آیا درست است؟

۸- با توجه به افزایش نرخ ارز در دسترس آیا قیمت برق متناسب با آن طبق فرمول های وزارت نیرو نباید تغییر کند؟

وداد حسینی، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری معیار -سوالات زیر را مطرح نموده است

۱-      برنامه شرکت جهت عرضه نیروگاه­های زیر مجموعه (۹عدد) از طریق بورس و اوراق بهادار در چه مرحله­ای قرار دارد؟ برآورد زمان عرضه سهام شرکت­های فوق و حدود ارزش واگذاری هر نیروگاه چه میزان است؟ بهای تمام شده نیروگاه­های مذکور برای شرکت مپنا چه مقدار می­باشد؟

۲-      با توجه به صحبت­های مطرح­ شده در مجمع اخیر شرکت، برنامه افزایش سرمایه شرکت (ازمحل سود انباشته) در چه مرحله ­ای است و میزان آن چه مقدار می­باشد؟ در این خصوص چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

۳-      خالص تراز ارزی گروه مپنا چگونه است؟ لطفا به صورت شفاف مانده بدهی و دارایی ارزی گروه مپنا را اعلام بفرمایید.

۴-      با توجه به مطالبات سنگین گروه مپنا از دولت، تاکنون چه اقداماتی در جهت وصول آن صورت گرفته است و چه پیشنهاداتی جهت وصول آن وجود دارد؟

مصطفی حقیقی مهمانداری، مدیرعامل کارگزاری آبان – پرسیده است که

۱-     صورت ریز محاسبه ناشی از تسعیر ارز شرکت اصلی و تلفیقی را ارائه نمایید.

۲-جناب آقای دکتر علی آبادی مدیر عامل محترم شرکت در آخرین مجمع عادی سالیانه شرکت اظهار داشتند ترازنامه و صورت سود و زیان مپنا بین الملل در کدال افشا خواهد شد. خواهشمند است صورت های مالی فوق الذکر در کدال ارائه گردد.

۳-تراز ارزی شرکت مپنا بین الملل به چه صورت می باشد و با چه نرخی در صورت های مالی تسعیر شده است؟

۴-حجم قراردادهای شرکت به تفکیک حوزه فعالیت، حاشیه سود و درصد پیشرفت به چه صورت است؟

۵-در خصوص قرداد ۲٫۵ میلیارد دلاری نیروگاه ۳ هزار مگاواتی رمیله بصره، درصد پیشرفت پروژه، حاشیه سود ناخالص پروژه و روند هزینه ای و درآمدی آن به چه صورت می باشد؟

۶-با توجه به فراهم شدن امکان تهاتر بدهی بانکی شرکت ها با مطالبات دولتی،‌ آیا این شرکت اقدامی در این زمینه انجام داده است و حجم مطالبات مشمول به چه میزان بوده و شرکت در چه مرحله ای از اجرای آن قرار دارد؟ آیا سودی بابت دیرکرد تسویه مطالبات تعلق می گیرد؟

۷-با توجه به اظهارات مدیران شرکت در مجمع سالانه، برنامه تاسیس شرکت هلدینگ نیروگاهی و انتقال سهام تمام نیروگاه های مجموعه به این شرکت و عرضه سهام آن در بورس اعلام گردید. شرکت در چه مرحله ای از اجرای این برنامه قرار دارد؟

۸-پروژه شرکت در حوزه تولید موتور ماشین های برقی در چه مرحله است و جزئیات مربوط به مقدار تولید، حاشیه سود و سال بهره برداری از پروژه به چه صورت است؟

مونا حاجی علی اصغر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری پرتو آفتاب کیان 

لطفا با توجه به ضرورت برگزاری کنفرانس خبری به سوالات ذیل پاسخ دهید:

۱-با توجه به تحریم‌های صورت گرفته از طرف آمریکا ، رابطه شرکت مپنا با شرکتهای همکار از جمله زیمنس و … در حوزه تامین قطعات و انتقال تکنولوژی چگونه است و  کدام قسمت‌های درآمدی شرکت از این موضوع تاثیر منفی می پذیرد؟ لطفا تاثیرات را با عدد و رقم اعلام نمایید؟

۲-در صورت تقسیم فعالیت اصلی شرکت (با توجه به مبلغ درآمدی و سود و زیانی) به فعالیت اجرای پروژه ها و  فروش برق نیروگاههای شرکت، تاثیر و برآوردتان با توجه تغییرات نرخ ارز و تفاوت زیاد نرخ برق داخلی با میانگین جهانی آیا پیش بینی از تغییر آن در آینده دارید؟

۳-چرا نرخ فروش برق نیروگاههای سیکل ترکیبی با نرخ فروش برق انرژی‌های نوین تفاوت با اهمیت دارد (با توجه به همگن بودن محصول) ، آیا تفاوت نرخهای مزبور باعث تخصیص غیر بهینه منابع محدود پولی در کشور به پروژه های با نرخ بازده داخلی کمتر نمی شود و شرکت مپنا از محل سرمایه گذاریهای انجام شده در نیروگاههای سیکل ترکیبی درآمد و سود متناسب با سرمایه گذاری سرمایه گذاران را نمی برد؟ مدیریت شرکت در جهت احقاق حقوق سرمایه گذاران و رعایت صرفه صلاح آنها چه اقداماتی را انجام داده است؟

۴-نرخ صادراتی برق به کشورهای همسایه از جمله عراق ، پاکستان ، ارمنستان ، افغانستان و … چه میزان است؟ آیا شرکت در جهت ایفای تعهدات خود در قبال سرمایه گذاران اقدامی در جهت صادرات برق بطور مستقیم به کشورهای همسایه دارد؟ با توجه به راندمان نیروگاههای شرکت مپنا در صورت دریافت گاز به نرخهای دریافتی خوراک شرکتهای پتروشیمی ( حدودا ۱۲ سنت)  وصادرات مستقیم برق برآورد شما از حاشیه سود ایجادی برای شرکت چه میزان است؟ آیا مدیریت شرکت برای پیگیری این موضوع و خلق ارزش برای شرکت از جهت افزایش سود آوری و بهبود وضعیت مطالبات شرکت اقدامی انجام داده است؟

۵-با توجه به شفاف سازی انجام شده در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ در مورد تسعیر ارز چرا شرکت زیان تسعیر ارز شرکت اصلی را در صورت سود و زیان و سود تسعیر ارز شرکتهای زیر مجموعه را در صورت سود و زیان جامع و حقوق صاحبان سهام می آورد و در صورت و سود و زیان تلفیقی شرکت نمی آورد؟(با توجه به این موضوع که در حسابداری بین الملل از لحاظ مفهومی سود و زیان تسعیر ارز در حسابهای شرکت اصلی نمی آید چون در دنیا این پارامتر حالت RANDOM WALK  دارد و در هر دوره با دوره دیگر آن خنثی می شود و برای فهم بهتر وضعیت یک شرکت آن را جداکرده و در صورت سود و زیان جامع می آورند اما در کشور ما که روند تغییرات نرخ ارز یکطرفه هست لزوم شناسایی سود شرکت ناشی از تسعیر ارز در صورت سود و زیان جامع و عدم شناسایی آن در شرکت اصلی و تلفیقی شرکت چیست؟)

۶-با توجه به بند ۱-۷ حسابرس شرکت و بند ۱۸ یاداشت‌های همراه صورت‌های مالی شرکت ذخیره ۳۴ هزار میلیارد ریالی شامل اقلام مختلف گرفته شده است و در طی سالیان مختلف از سود هر دوره شرکت کاسته شده و با توجه به گزارش حسابرس در دوره های مختلف مبلغ مزبور تناسبی با مخارج گرفته شده در حوزهای مختلف ندارد؟ دلیل ادامه چنین روندی توسط مدیریت شرکت در جهت کنترل مدیریت سود و انتقال منافع سرمایه گذاران از یک دوره به دوره های آتی چه می باشد؟

۷-دلایل عدم ارائه صورتهای مالی مپنا بین الملل (ترازنامه ، سودو زیان ، جریان وجوه نقد) به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهم شرکت ( بدون ارایه یادداشتهای همراه آن) برای تحلیل سرمایه گذاران چیست؟

۸-برنامه شرکت در جهت وصول مطالبات خود از دولت از طریق اسناد خزانه و یا تهاتر آن با طلبهای دولت از بانکها و یا شرکت چیست؟آیا مدیریت شرکت برنامه ای برای سرعت بخشیدن گرفتن مطالبات با شتاب بیشتر از ایجاد بدهی ها از جانب دولت به خود دارد.؟

مرتضی استهری، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ایده مفید سوالات زیر را جهت طرح در کنفرانس پرسیده است.

۱-با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش هزینه‌ها، آیا دولت برنامه‌ای جهت افزایش قیمت برق دارد؟

۲-برآورد راه‌اندازی نیروگاه برحسب هزار مگاوات در سال‌های آتی را بفرمایید .  چند درصد از نیروگاه‌های مذکور توسط مپنا انجام می‌شود؟

۳-آخرین مانده دارایی و  بدهی ارزی به تفکیک شرکت اصلی و تلفیق به چه میزان می‌باشد و هر کدام به چه نرخی تسعیر شده‌اند؟

۴-برنامه تهاتر مطالبات از دولت با بدهی به سیستم بانکی در چه مرحله‌ای است و شرکت چه اقداماتی انجام داده است؟در مورد شرکت مپنا بین‌الملل :

۵- آخرین وضعیت سودآوری و میزان سود انباشته در شرکت مپنا بین‌الملل را توضیح دهید.

۶-اثرات تحریم بر عملکرد مپنا بین‌الملل را شرح دهید.

۷-استراتژی شرکت جهت انتقال منابع و تقسیم سود یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت مپنا بین‌الملل را بیان کنید.

حسین سلیمی، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری مدبران هما – پرسیده است

۱-چند درصد از درامد شرکت اصلی و چند درصد از درآمد تلفیق بر مبنای دلار است؟

۲-چند درصد از طلب های مپنا دلاری است؟ بدهکار اصلی دلاری دولت است

۳-آیا در شرایط حاضر (به عنوان مثال خروج پیمانکاران خارجی) مپنا پروژه جدیدی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ گرفته است؟ لطفا در صورت مثبت بودن، پروژه ها را نام ببرید.

۴-دولت چه تصمیم/راه حل جدیدی برای نقد کردن بدهی هایش به مپنا پیشنهاد یا اتخاذ کرده است؟

۵-در رابطه با جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای مپنا جهت تهاتر ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات وارداتی در گمرک چه پیشرفتهایی صورت گرفته است؟

۶-با توجه به اتمام قراردادهای فروش تضمینی برق نیروگاه هایی مثل عسلویه و غیره، در حال حاضر فروش برق تحت قراردادهای دو جانبه چگونه صورت میگیرد؟در حال حاضر با چه نرخی برق به فروش می رود؟

۷-در حال حاضر چه تعداد از کل نیروگاه های مپنا سیکل ترکیبی است؟ و برنامه شرکت برای سیکل نمودن نیروگاه های حرارتی/گازی چیست؟ آیا تا پایان سال۹۷ یا ۹۸ به این تعداد افزوده می شود؟

۸-چند درصد از درآمد مپنا ( تلفیق) تا انتهای شهریور، صادرات تجهیزات بوده است؟

فرهاد عبداله زاده، مدیرعامل کارگزاری نهايت نگر پرسیده است

۱- ميزان افزايش سرمايه شركت چه ميزان است ؟ در بازار شايعاتي از ۲ هزار به ۱۲ هزار ميليارد شنيده مي شود

۲- آيا برنامه ای برای عرضه زير مجموعه ها در بورس داريد ؟

۳- ميزان دقيق ظرفيت برق زير مجموعه های مپنا چه ميزان است ؟و هر نيروگاه هزار مگاواتي چه ميزان ارزش دارد ؟

۴- لطفا در مورد توليد ماشين های برقی شفاف سازی نمائید .

حال باید منتظر شفاف سازی شرکت در پاسخگویی به این سوالات در کنفرانس اطلاع رسانی رمپنا باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 326 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.