مکس بورس سقوط آزاد وگستر در سال ۱۴۰۰/ گسترش سرمایه گذاری ایرانیان چگونه زیان ده شد؟ - مکس بورس

مکس بورس – سهیل بانی؛ شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان که سهام آن با نماد «وگستر» در بورس تهران معامله می‌شود، با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، عملکرد خود در سال گذشته را برای عموم افشا کرد. در این گزارش با نگاهی به صورت‌های مالی وگستر، به بررسی عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

زیان ۱۳۵میلیاردی وگستر در سال ۱۴۰۰

نگاهی به روند سود و زیان وگستر در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که وگستر از سال ۹۶ تا ۹۹ روندی سودده و رو به رشد را طی کرده است. به طوری که سود این شرکت در سال ۹۹، با ۲۴۷درصد رشد نسبت به سال ۹۸ همراه شد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که وگستر در حفاظت از پرتفوی خود در مقابل شرایط پر تلاطم بازار سهام در سال ۱۴۰۰ ناکام بوده و عملکرد نامطلوبی را بجا گذاشته است.

وگستر در حالی سال ۱۴۰۰ را با زیان خالص ۱۳۵میلیارد تومانی به پایان برد، که در سال ۹۹، توانسته بود سود خالصی در حدود ۲۰۰میلیارد تومان شناسایی کند. به این ترتیب، هر سهم وگستر که در سال ۹۹، ۴۹۰تومان سود ساخته بود، در سال ۱۴۰۰ با زیانی ۳۳۸تومانی را رقم زد.

در گراف زیر، عملکرد سود و زیان وگستر از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ نمایش داده شده است.

سود و زیان و گستر

دلیل عمده افت عملکرد وگستر، سقوط ۲۱۰میلیارد تومانی سود فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت بود. به علاوه، زیان وگستر از تغییر ارزش سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، حدود ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.

از سوی دیگر، وگستر در زمینه هزینه‌ها نیز با افزایش چشمگیری مواجه شد. به طوری که هزینه‌های عمومی شرکت که در سال ۹۹ برابر با ۳.۴میلیارد تومان بود، به ۵.۳میلیارد تومان رسید. سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز با افزایش هزار و ۷۸۵درصدی عدد ۳۰میلیارد تومان را تجربه کرد.

عقب ماندن وگستر از هم‌گروهی‌ها

وگستر در سال ۱۴۰۰، از نظر روند قیمتی نیز نتوانست شرایط خوبی را سپری کند. سهام وگستر معاملات سال گذشته را با قیمت ۱,۸۴۴تومان آغاز کرد و پس از سقوط ۷۷درصدی با قیمت ۴۲۸تومان پای به سال ۱۴۰۱ گذاشت. این در حالی است که در مدت مشابه، شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز ۳۴درصد افت کرد اما شاخص کل بورس رشد ۴.۷درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب وگستر نه تنها در مقابل کلیت بازار عملکرد خوبی نداشته، بلکه افت بیشتری از میانگین هم‌گروهی‌های خود تجربه کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 281 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 3 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها