مکس بورس سومین عرضه اولیه سال 1397 با نماد زبینا کلید میخورد. - مکس بورس

به گزارش پرشین بورس , سهام شرکت كشاورزی و دامپروری بينالود با نماد زبینا  در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت كشاورزی و دامپروری بينالود با سرمایه چهارصد میلیونی در دامنه قیمتی هر سهم ۱۴۸۰ تا ۱۵۲۴ریال در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۹  عرضه اولیه خواهد شد. مدیر عرضه شرکت کارگزاری بورس بهگزین و متعهد خرید شرکت کارگزاری بورس بهگزین خواهد بود. سقف تعهد خرید حداکثر تا ۵۰ درصد سهام قابل عرضه در روز اولیه می باشد. براساس اطلاعیه مندرجه , حداکثر سهام قابل خرید برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۸۰۰ سهم خواهد بود که با فرض سقف قیمتی برای این عرضه مبلغ ۱۲۱۹۲۰  تومان  برای شرکت در عرضه اولیه مورد نیاز خواهد بود. البته پیش بینی می شود چنانچه در حدود ۱۰۰ هزار کد متقاضی در عرضه اولیه شرکت نمایند , بیشتر از ۴۰۰ سهم به هر کد تعلق نخواهد گرفت که در این صورت مبلغی کمتر از ۶۱ هزار تومان موردنیاز خواهد بود.

بهتر است در مقدمه یاددآوری کنیم که با توجه به مقدار سهام شرکت و میزان ناچیز سهام عرضه اولیه و روانشناسی بازار , تحلیل بنیادی نماد در اولویت دوم قرار میگیرد و بنابراین  خرید این مقدار سهم ریسک مالی بالایی برای فعالان بازار سرمایه نخواهد داشت  فعلا نیم نگاهی بر وضعیت سهم و معرفی شرکت میکنیم  و تحلیل بنیادی جامع تر را به فرصت دیگر موکول میکنیم

شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (سهامی عام) پس از انقلاب اسلامی تحت عنوان موسسه کشت و دام نیشابور که یکی از واحدهای تابعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده است در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ از شخصیت حقوقی موسسه  تبدیل به شرکت سهامی خاص و با سرمایه ۴۰ میلیون ریال  تشکیل  و  تحت شماره ۷۴۳ مورخ ۱۳۷۳/۲/۱۸، در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نیشابور به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۷۸ موسسه کشت و صنعت تربت حیدریه وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور ادغام شده است و در ۱۳۹۶  شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته است. در حال حاضر شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است،

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه شرکت  عبارت است از:

۱)انجام کلیه امور مرتبط با فعالیتهای کشاورزی و زراعت، باغبانی و باغداری، دامپروری و دامداری و پرورش و نگهداری طیور، پرورش و نگهداری زنبور عسل، پرورش و صید آبزیان حلال گوشت.

۲)بهره برداری و استفاده از محصولات کشاورزی، باغبانی، شیر، گوشت، پشم و سایر فرآورده های پروتئینی و مواد اولیه صنایع وابسته به کشاورزی و دامپروری و حفاظت و تبدیل آنها.

۳)تهیه، نگهداری، بسته بندی، فروش و توزیع فرآورده های مربوط به فعالیتهای فوق الاشاره.

۴)صدور محصولات کشاورزی، باغبانی، دامی، لبنی، آبزیان و تبدیلی به خارج از کشور.

۵)ایجاد مزارع، باغات، کارخانجات صنایع تبدیلی، کشتارگاه و سردخانه و بهره برداری از آنها به منظور تحقق موضوع فعالیتهای فوق.

۶)واردات ماشین آلات و ادوات کشاورزی از خارج کشور.

۷)واردات مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات مورد لزوم از کشورهای دیگر در ارتباط با صنایع وابسته به فعالیتهای فوق الاشاره.

۸)واردات دام و گونه های حیوانی و طیور و بذر و نهال از خارج کشور با رعایت قوانین مربوطه.

۹)مشارکت با سایر شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی.

۱۰)کلیه اموری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به موضوعات فوق مرتبط باشد.

لازم به ذکر است انجام کلیه امور مربوط به تولید و  فروش محصولات کشاورزی، باغی، دامی می باشد. فعالیت اصلی شرکت انجام امور دامداری در واحدهای قدس و ظفر و امور کشاورزی در واحدهای ایثار، گلستان و خسروآباد می باشد.

محصولات :

تولیدات شرکت به سه گروه تخصیص میابد شیرخام، دام و  محصولات کشاورزی.

سهامداران عمده زبینا,  شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با تملک  ۲۰۴ میلیون سهم و معادل با ۵۱ درصد و همچنین  بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با ۱۹۶ میلیون سهم و معادل با ۴۸٫۹۹ درصد میباشد

شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس مالک سهام شرکت های کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام به میزان ۱۷۸٫۵ میلیون سهم  و سهام شرکت   کشاورزی و دامپروی مگسال با نماد زمگسا  به تعداد ۶۱٫۲ میلیون سهم و همچنین  شیر و گوشت زاگرس شهرکرد با نماد  زشگزا به میزان ۳۲٫۴۲ میلیون سهم  و  همچنین شرکت دامداری نمونه تلیسه  با نماد تلیسه  به میزان ۳۱٫۲۸ میلیون سهم است

از نکات جالب تاریخ مجمع شرکت زبینا  روز پنج شنبه مورخ ۲۸/۰۴/۱۳۹۷  و تنها ده روز پس از عرضه اولیه نماد خواهد بود  در صورت های مالی منتهی به  سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ شرکت  باتوجه به يادداشت توضيحي ۷-۱۲، به رغم دريافت وکالت بلاعزل از سهامدار عمده شرکت در خصوص انتقال رسمي مالکيت دارايي‎های خريداري شده از سهامدار مذکور در سالهاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، اقدامات به عمل آمده جهت انتقال مالکيت رسمي مزارع ايثار، خسروآباد، دامداری قدس و باغ گلستان به نام شرکت، عمدتأ به دليل عدم تجميع پلاکها و اختلاف مساحي يا در رهن بودن برخی از آنها در بانک کشاورزی ، به نتيجه نهايي نرسيده است و نتیجتااظهارنظر اين سازمان بر اثر مفاد اين بند مشروط نشده ‎است.

همچنین قدامات انجام شده از سوي هيئت مديره جهت انجام تکاليف مقرر در جلسه مجمع عمومي عادي مورخ ۱۲ تير ۱۳۹۶ صاحبان سهام درخصوص موضوع مندرج در بند ۵ فوق و همچنين درخصوص وصول مبلغ ۸/۹ ميليارد ريال مطالبات راکد تا تاريخ اين گزارش منجر به نتيجه نهايي نگرديده است.
معاملات مندرج در يادداشت توضيحي ۱-۳۶، به عنوان کليه معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحيه قانون تجارت که طي سال مالي مورد گزارش انجام شده و توسط هيئت مديره شرکت به اطلاع اين سازمان رسيده، مورد بررسي قرار گرفته است. معاملات مذکور با رعايت تشريفات مقرر در ماده قانوني ياد شده در خصوص کسب مجوز از هيئت مديره و عدم شرکت مدير ذينفع در رأي گيري صورت نپذيرفته است، ليکن نظر اين سازمان به شواهدي حاکي از اينکه معاملات مزبور با شرايط مناسب تجاري و در روال عادي عمليات شرکت انجام نگرفته باشد، جلب نگرديده است.

اصلاحیه ماده ۱۲۹ قانون تجارت بیان میدارد که  اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها، شریک یا عضو هیئت‌مدیره یا مدیرعامل در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت انجام می‌شود نمی‌توانند بدون اجازه هیئت مدیره به طور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع و یاسهیم شوند.

بنابراین با رجوع به روح و محتوای قانون تجارت میتوان فهمید تخلفات مالی کوچکی در شرکت و مخالف با محتوای قانون تجارت صورت گرفته است اما با توجه به اینکه ضرری عاید باقی سهامداران نشده است یا اگر شده , سهامداران عمده دیگر یا سایر افراد ذینفع در این خصوص مخالفت صریح یا ضمنی نداشته اند ,این تخلفات قابل چشم پوشی و اغماض مینماید

نگاهی به ترازنامه

سود محقق شده  به ازای هر سهم زبینا برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۴۵۲ ریال بوده است.

سود محقق شده  به ازای هر سهم زبینا برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۵۳۳ ریال بوده است.

سود محقق شده  به ازای هر سهم زبینا برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۲۶ ریال بوده است.

سود محقق شده  به ازای هر سهم زبینا برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۴۱ ریال است.

همانطور که ملاحضه میکنید  روند سود دهی شرکت در سال های اخیر منفی بوده است.

طرح های در دست اقدام شرکت

شرکت طرح احداث باغات پسته در سطح ۳۰۰ هکتار را از نیمه دوم شهریور ۱۳۹۲ شروع نموده و تاکنون بالغ بر ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است  میزان درآمد پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ از این طرح حدود ۲۰۷ تن و به مبلغ ۶۲۲۵۰ میلیون ریال است.

طرح بهسازی نوسازی و افزایش ظرفیت واحد ظفر به تعداد ۵۰۰ راس دام مولد  که تاریخ اختتامیه طرح۳۱/۰۲/۱۳۹۷ میاشد و تاکنون  ۸۷ درصد رشد فیزیکی داشته است و پیش بینی افزایش درآمد ۸۱۵۱۰ میلیون ریالی از این طرح متصور است.

با توجه به اینکه گزارش هایی ترازنامه ای شرکت در حال بارگزاری در وبسایت کدال میباشند بنابراین تحلیل بنیادی جامع شرکت كشاورزی و دامپروری بينالود با نماد زبینا به زودی در وبسایت منتشر خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 337 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 31 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.