مکس بورس عرضه بلوک 6.3 درصدی متعلق به بانک صادرات در پتروشیمی داراب - مکس بورس

به گزارش پرشین بورس کارگزاری امین سهم در نظر دارد نسبت به عرضه بلوک مدیریتی پتروشیمی داراب با نماد داراب متعلق به بانک صادرات از طریق فرابورس  اقدام کند.

در اطلاعیه مندرجه آمده است مطابق با دستور مرجع قضایی کارگزاری امین سهم در نظر دارد نسبت به عرضه سهام پتروشیمی داراب با نماد داراب  متعلق به بانک صادرات جمعا به میزان ۲۱۵,۶۷۸,۸۱۰(دویست و پانزده میلیون و ششصد و هفتاد هشت هزار و هشتصد و ده سهم) معادل با ۶٫۳۲ از سرمایه پایه (مجموع سهام و حق تقدم نماد مذکور) به قیمت پایه هر سهم ۱۱۲۴ ریال  و مجموع ۲۴۲٫۴۲۲٫۹۸۲٫۴۴۰ (دویست و چهل و دو میلیارد و چهارصد و بیست و دو میلیون و نهصد هشتاد و دو هزار و چهارصد و چهل ریال) در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ بصورت یکجا و نقد ا در تابلو پایه ب  (فرابورس) قدام کند.

این در حالی است که قیمت تابلو نماد معاملاتی داراب در روز معاملاتی ۱۳۹۷/۰۴/۱۳ در قیمت ۶۳۰ ریال بوده است باید دید آیا با شرایط معامله نقدی و چنین بلوک بزرگی آنهم در دو برابر قیمت معاملاتی تابلو مشتری پیدا میشود یا خیر.

پتروشیمی داراب در سال مالی گذشته عملکرد درخشانی نداشت و  دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۳۶ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰% افت داشته است. براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۴,۷۲۰ میلیون ریال سود خالص عاید شرکت گردید شرکت در سال گذشته افزایش سرمایه ۱۲۷ درصدی را از محل مطالبات و آورده نقدی به منظور اجرا و تکميل طرح توسعه واحد توليد پلي اتيلن به ظرفيت ۳۰۰ هزار تن در سال و پروژه هاي جانبي به ثبت رساند  .مهلت  استفاده از سهام حق تقدم شرکت  تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ لغایت تاریخ۱۳۹۷/۰۱/۰۹  بوده است.

طرح توسعه :

طرح پلي اتيلن سنگين داراب که در کیلومتر ۱۸ جاده داراب- شیراز در استان فارس و به مساحت ۱۲۰ هکتار از سال  ۹۱ به پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا شروع شده و تا اسفند ۱۳۹۵ تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سرمايه گذاري مهد اميد آرين ۵۹٫۳۷ درصد، بانک صادرات ۱۹٫۸۹درصد، ساير سهامداران ۲۰٫۷۵ درصد در این طرح مشارکت داشته اند.فرماندار داراب در تابستان سال جاری بیان کرده بود طی این ۱۰ سال برای این پروژه پتروشیمی داراب حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما اخیراً خبر جابجایی و تعطیلی آن بعد از ۸ سال به گوش می رسد.برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که چرا باید بعد از ۱۰ سال و با صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان برای پتروشیمی داراب، صحبت از تعطیلی و انتقال آن باشد.وضع کنونی پروژه پتروشیمی داراب از تصویب تبلیغاتی و سیاسی این طرح نشئت می گیرد. تصویب سیاسی این طرح فرصتی برای انجام مطالعات زیست محیطی و اقتصادی باقی نگذاشت.

در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ پتروشیمی داراب اقدام به شفاف سازی در سامانه کدال کرد

متن شفاف سازی پتروشیمی داراب به قرار ذیل است 

پتروشیمی داراب به عنوان سهامدار اصلی شرکت پتروشیم فیروز آباد و الفین ۱۴ می باشد و هرگونه پیشرفت در پتروشیمی های یاد شده پیشرفت در این شرکت می باشد . لذا با شروع به کار الفین ۱۴ در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۶ ضمن بر طرف شدن کلیه مشکلات مطرح شده در گذشته ، باعث امید برای حرکت در سایر پروژه ها شده است . همچنین با توجه به هماهنگی انجام شده با مدیران بانک های عامل ، گشایش اعتبار در سال ۱۳۹۶ انجام و در سال ۱۳۹۷ روند اجرایی کار سرعت بیشتری گرفته است . اطلاع رسانی در خصوص روند اجرایی و … از طریق سایت رسمی این شرکت صورت می پذیرد و هرگونه اطلاع رسانی دیگری در این خصوص غیر موثق می باشد .

اما چند روز بعد به تاریخ  اول تیرماه ۱۳۹۷ خبرگزاری مهر خبر از نشست بررسی مشکلات احداث ۴ طرح پتروشیمی در شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب و جهرم در استان فارس امروز (سه شنبه، ۲۹ خردادماه) با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت، نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء نماینده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و همچنین نمایندگان این ۴ شهر آقایان کوروش کرم پور، محمد جواد جمالی نوبندگانی، رضا انصاری و محمدرضا رضایی کوچی و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خبر داد.
سردار کریمی نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء در این نشست گفته بود که  احداث پتروشیمی در این ۴ شهر برای قرارگاه خاتم الانبیاء صرفه اقتصادی ندارد، اما قرارگاه می تواند ۷۰ درصد نیروی شاغل در پروژه الفین عسلویه را به ۴ شهر فسا، فیروزآباد، جهرم و داراب اختصاص دهد و در این ۴ شهر صنایع پایین دستی ایجاد کند.
لاریجانی نیز گفته بود  ستاد اجرایی فرمان امام و قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهادهای خود را برای ایجاد طرح های جایگزین ارائه دهند .
جعفر قادری نماینده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، در این نشست اظهار داشت:پیشنهاد ستاد احداث ۲ واحد پلی اتیلن در فیروزآباد، یک واحد پلی اتیلن در جهرم و ایجاد دو واحد صنایع پایین دستی در داراب و فسا است..
بحث و بررسی های فراوانی پیرامون چگونگی احداث این ۴ طرح پتروشیمی در شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب و جهرم صورت گرفت که در نهایت بنابر دستور رئیس قوه مقننه مقرر شد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و قرارگاه خاتم الانبیاء ظرف یک هفته آینده پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب برای ایجاد طرح های جایگزین در حوزه صنایع پایین دستی و متناسب با سرمایه طرح های گذشته در ۳ فاز حداکثر دو ساله به صورت مکتوب ارائه دهند تا پس از بررسی توسط نمایندگان این ۴ شهر تصمیم نهایی اتخاذ شود.

با عرضه بلوکی  فعلی که دلایل آن هنوز کاملا مشخص نیست (دستور مرجع قضایی) باید دید سرنوشت طرح پلی اتیلن سنگین پتروشیمی داراب چه خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 397 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 31 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها