مکس بورس مهمترین موارد افشای اطلاعات بااهمیت در هفته اول مهرماه1397 - مکس بورس

مهمترین موارد افشای اطلاعات بااهمیت

به گزارش پرشین بورس در این هفته شاهد حجم انبوه از تغییرات سود شرکت های بورسی,تجدید ارزیابی ها و انعقادهای قرارداد مهم شرکت های پذیرفته شده در بورس ایران بودیم که بر روی سامانه کدال قرار گرفت.اگر چه این اطلاعات بعضا لابلای توضیحات مربوط به شفاف سازی نوسانات قیمتی این هفته بورس کم فروغ بودند اما تصمیم گرفتیم به صورت خلاصه به موارد افشا شده در هفته اول مهرماه ۱۳۹۷ نگاهی داشته باشیم.با ما همراه باشید.

مهمترین موارد افشای اطلاعات بااهمیت

فلوله :شرکت لوله و ماشین سازی ایران با نماد فلوله خبر از دستور هيات مديره مبني بر ارزشگذاری مجدد زمين كارخانه تپه سفيد به تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ داد.البته اثرات مالی این رویداد هنوز مشخص نیست اما بنظر میرسد این رویداد مقدمه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها باشد.

ما :شرکت بیمه ما خبر از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بر اساس نرخ ارز بازار ثانویه در سامانه کدال داد.و اعلام کرده محاسبه سود و زیان تسعیر ارز شش ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ بر اساس مکاتبه صورت گرفته بیمه مرکزی ج.ا.ا و استعلام از بانک مرکزی صورت پذیرفته و دارایی ها و بدهی های ارزی بر مبنای نرخ های ثانویه تسعیر گردیده است ، میزان دارایی و بدهی های ارزی و مبالغ تسعیر ارز طی جدول پیوست آن افشا شده است . لازم به توضیح است اقلام محاسبه شده برآوردی می باشد و به محض نهایی شدن ، هر گونه تغییر احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد .دارایی های ارزی شرکت دلار ، یورو ، یوآن ، درهم بوده و مبلغ کل آن ۹۷۵,۷۶۸٫۲۴ میلیون دلار و میزان تاثیر آن  آن مبلغ ۵۱,۴۶۹ میلیون ریال و ۱۲ درصد نسبت به سود سال مالی پیش است.

در خبری دیگر از بیمه ما شرکت اعلام نمود مجموع پرتفوی سرمایه گذاری در سهام و اوراق پذیرفته شده در بورس و فرابورس شرکت در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ جمعا به بهای تمام شده ۸۷۱،۳۱۸ میلیون ریال و ارزش بازار ۹۵۱،۳۳۰ میلیون ریال می باشد که بالغ بر مبلغ ۲۳،۸۰۴ میلیون ریال از ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها به حساب درآمد دوره منظور می گردد . ۲- تحصیل بالغ بر ۱،۴۴۹،۴۸۳ میلیون ریال اوراق مشارکت مرابحه دولتی با نرخ سود سالانه ۲۶%به سررسید آبان ماه ۱۳۹۹ است.

شکربن :شرکت کربن ایران با نماد شکربن خبر از برگزاری مزایده عرضه سهام شرکت دوده صنعتی پارس بصورت عمده(کنترلی) داد.در این اطلاعیه آمده است شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از شرکت کربن ایران و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت شیمیایی قصد دارد ۴۳/۷۵۴۶ درصد از سهام شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص را به صورت یکجا و نقد و یا نقد و شرایطی (۳۰درصد نقد و مابقی طبق شرایط اعلامی) از طریق شرکت بورس ایران واگذار نماید.که در مقطع فعلی منجربه نتیجه خاص نشده است.

رمپنا :شرکت گروه مپنا با نماد رمپنا پیرو مذاکره با سازمان بورس و اوراق بهادار صورت هالی مالی سال های ۹۲ تا ۹۶ شرکت های مپنا بین الملل و مپنا اندونزی به صورت مختصر جهت بهره برداری سهامداران ذر سامانه کدال منتشر نمود.بر اساس اطلاعات منتشره سود خالص شرکت مپنا بین الملل پس از کسر مالیات مبلغ ۱۸۹٫۰۰۲٫۴۷۵ یورو بوده است که بنظر بتواند برای رمپنا(شرکت اصلی)۱۳۲ تومان به ازای هر سهم سود سازی کند.

نوین :شرکت بیمه نوین با نماد نوین خبر از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی براساس نرخ ارز مستخرجه از سامانه نیما را در سامانه کدال منتشر نمود.در این اطلاعیه آمده است که محاسبه سود و زیان تسعیر ارز شش ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ براساس مکاتبه صورت گرفته بیمه مرکزی ج.ا.ا و استعلام از بانک مرکزی صورت پذیرفته و دارایی ها و بدهی های ارزی بر مبنای نرخ های سامانه نیما تسعیر گردیده است ، میزان دارایی و بدهی ارزی و مبالغ تسعیر ارز طی نامه و جدول پیوست آن افشا شده است.لازم به توضیح است اقلام محاسبه شده برآوردی می باشد و به محض نهایی شدن ، هرگونه تغییر احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد. دارایی های ارزی شرکت دلار، یورو ، لیر ، یوآن چین ، درهم امارات ، پوند انگلیس و به مبلغ ۲,۹۳۰,۴۴۷ (واحد مبلغ درج نشده است)و مبلغ ریالی ۲۳۳,۰۶۵ میلیون ریال بوده و نسبت به سود مالی سال قبل ۱۰۴ درصد میباشد.

فاراک :شرکت ماشین سازی اراک با نماد فاراک خبر از آموزش جوشکاران جهت اخذ صلاحیت لازم برای حضور در پروژه های بین المللی توسط شرکت INDUSTRIUS D.O.O کرواسی به مبلغ ۰۰۰ر۱۸ یورو از تاریخ اول نوامبر ۲۰۱۸ لغایت اول دسامبر ۲۰۱۸ در سامانه کدال داد که اثرات مالی این رویداد مشخص نیست.

تعدیل مثبت ۲۹ درصدی قنیشا

قنیشا :شرکت قند نیشابور با نماد قنیشا خبر از تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم داد.بر اساس نامه منتشره  مشخص شدن ۷۰۴ تن سرک تفاله خشک و ۶۰۰ تن سرک ملاس تولیدی بهره برداری دوره قبل به دلیل کاهش حجم موجودی به واسطه فروش قطعی شده شهریور ماه و انجام عملیات انبارگردانی.لازم به توضیح است با توجه به فله بودن محصولات فرعی تولیدی و پیش از این نیز ، مقدار تولید محصولات فرعی بر اساس استانداردهای تولید و تجربیات گذشته در حسابها اعمال می شده است. ۲) تمکین یکی از پیمانکاران بدهکار سنواتی به پرداخت بدهی خود با احتساب جرایم با توجه به پیگیری مستمر حقوقی انجام شده از زمان عدم ایفای تعهدات تا کنون. شایان ذکر است با توجه به گذشت بیش از ۵ سال از تاریخ سررسید مطالبات مزبور در اجرای سیاست‏های اعتباری شرکت، برای کل مبلغ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حسابها اعمال گردیده بود.سود پیش بینی شده هر سهم قبلی ۳۱۲ ریال و سود پیش بینی شده هر سهم فعلی ۴۰۲ ریال و پوشش بودجه ای نه ماهه شرکت ۹۴ درصدبوده است.شرکت در نه ماهه ۳۷۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است.

بکوثر :بیمه کوثر با نماد بکوثرخبر ازفروش ۱۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری سهام های بورسی و فرابورسی شرکت با سود تقریبی ۵۴۰ میلیارد ریال داد اما اثرات مالی آن مشخص نشده است.

فسرب :شرکت ملی سرب و روی ايران با نماد فسرب خبر از توقف برخی فعالیت های شرکت بدلیل انجام تعمیرات اساسی (اورهال) کارخانه سرب داده است.مبلغ درآمدهای عملیاتی سال مالی گذشته ۴۰۷,۰۲۱ و  و آخرین درآمد بخش متوقف شده برای یک سال مالی ۵۶۰,۶۴۶ وبرآورد تاريخ شروع مجدد فعاليت ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ میباشد.

مرقام :شرکت ایران ارقام با نماد مرقام نتايج شركت در مناقصه را در سامانه مدال رونمایی نمود.مرقام در مناقصه بانک ملت برنده شده است.موضوع مناقصه پشتیبانی و نگهداری تجهیزات رایانه ای منصوب در کلیه واحدهای صف و ستاد استان تهران ، البرز، مناطق آزاد تجاری-صنعتی – بانک ملت بوده است.در این اطلاعیه آمده است احتراما بدينوسيله به استحضار ميرساند پيرو مناقصه برگزار شده بانک ملت و پس از اعلام برنده شدن در مناقصه مذکور با موضوعيت ارائه پشتيبانی و نگهداری تجهيزات رايانه ای منصوب در کليه واحدهای صف و ستاد استان تهران ، البرز، مناطق آزاد تجاری—صنعتی بر اساس ليست تجهيزات پيوست( شامل رايانه سرور – رايانه شخصی – چاپگر تحويلداری – انواع چاپگر – صفحه نمايش – اسکنر – صفحه کليد) در پيشنويس قرارداد و تضامين ارائه شده به مبلغ ۱٫۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ريال معادل يک ميليارد و سيصد و پنجاه ميليون ريال ، به پيوست پيشنويس قرارداد تنظيمی که فيمابين بانک و برنده مناقصه تبادل و امضا خواهد گرديد، تقديم حضور مي گردد. آثار سود و زیان این قرارداد هنوز مشخص نیست.

-در خبری دیگر  مرقام  خبر از شرکت در مناقصه خرید، آماده سازی محل نصب، حمل و نصب و راه اندازی به همراه نرم افزارهای مربوط به ۲۰۰ دستگاه خودپرداز + (۱۶۱ دستگاه خودپرداز دیواری و ۳۹ دستگاه خودپرداز سالنی) برای بانک رفاه کارگران داده است.اما شرکت در مناقصه هنوز منتج به نتیجه نشده است.

تعدیل مثبت ۱۳۱ درصدی بموتو

بموتو :شرکت موتوژن با نماد بموتو تعدیل مثبت خود را رونمایی کرد.افزایش نرخ و میزان و مبلغ کلی فروش محصولات تولیدی دلیل این تعدیل برشمرده شده است.

انرژی :شرکت بورس انرژی ايران با نماد انرژی در نامه منتشره اعلام نموده است برادر ارجمند جناب آقای صابر جعفر وند آذر رییس محترم اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با سلام و احترام با عنایت به مصاحبه انجام شده مدیر عامل محترم شرکت ملی نفت ایران در رسانه ها ، مبنی بر عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران به استحضار می رساند جزییات عرضه آن و نیز ساز و کار اجرایی آن تاکنون مشخص نشده است. بدیهی است به محض دریافت اطلاعات، مراتب جهت اطلاع سهامداران محترم افشا خواهد شد.

کدما :شرکت معدنی دماوند با نماد کدما خبر از  توقف تولید کارخانه دونا داده است.مبلغ درآمدهای عملیاتی سال مالی گذشته ۶۸٫۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

حسیر :ریل سیر کوثر با نماد حسیر خبر از خرید۴۳۷ دستگاه واگن لبه کوتاه با ارزش کارشناسی ۷۰۲میلیارد ریال و به بهای ۵۰۰میلیارد ریال در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ از شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس. لازم به ذکر است مقرر شده است که درآمد حاصل از واگنهای جدید از تاریخ اول شهریورماه ۱۳۹۷ برای این شرکت مذکور گردد که با توجه به مشخص نشدن درآمدهای حاصله تا کنون در اطلاعات ماهانه درج نشده است و همچنین واگنهای مذکور بصورت اجاره در اختیار شرکت پرتو بار فرآور خواهد بود.همچنین ۲۵۰میلیارد ریال از مبلغ قرارداد از محل وجوه حاصل از انتشار اوراق اجاره تسویه شده است و مقرر گردید مابقی در صورتی که شرکت ریل سیر افزایش سرمایه داشته باشد از آن محل و در غیر اینصورت از محل درآمدهای عملیاتی آینده طی ۶ ماه به شرکت فروشنده پرداخت شود. ضمنا تا کنون گزارش توجیهی و مصوبه هیات مدیده جهت افزایش سرمایه از محل مطالبات تهیه نشده و در صورت تهیه و تصویب اطلاعات به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.ضمنا مبلغ خریداری کمتر از مبلغ کارشناسی بوده است.

تعدیل منفی ۸۲ درصدی ثامان

ثامان :شرکت سامان گستر اصفهان با نماد ثامان تعدیل منفی سنگین خود را رونمایی کرده است و گفته است کهبا عنایت به تلاشها و اقدامات صورت گرفته در خصوص فروش پرو‍‍‍ژه های شرکت خصوصا پروژه جی شیرو کمر زرین که در اولین بودجه شرکت لحاظ شده بود ، متاسفانه با توجه به شرایط بازار این امر محقق نگردید ولی شرکت امیدوار است با تلاشهای بیشتر انجام شده و ایجاد شرایط اقتصادای با ثبات در کشور در سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۶/۳۱ سود هر سهم با رقم بالاتری محقق گردد.اگر چه تعدیل منفی سنگینی است اما باید دید فروش سال آینده میتواند باعث سوددهی بیشتری برای شرکت گردد یا باز هم رکود دامن شرکت را خواهد گرفت.

دفارا :شرکت داروسازی فارابی با نماد دفارا خبر از  دريافت مجوز تغيير بيش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات را رونمایی کرد.آن درصد از محصولاتی كه افزايش نرخ را تجربه كرده اند، سهم ۷۶ درصدی را از كل سبد فروش محصولات دارند. با نظر به رشد ۴۲ درصدی مبلغ فروش ۶ ماهه ۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل، افزايش مبلغ فروش ناشی از افزايش در مقادير برخي از محصولات، افزايش نرخ فروش و كاهش ۷۵ درصدی تخفيفات در اين دوره است.مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل ۱,۹۳۵,۸۰۶ میلیون ریال ونسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به كل درآمد شركت در سال مالی قبل ۷۶ درصد میباشد.آن دسته از مواد خريداري شده كه مشمول افزايش نرخ شده اند، سهم ۹۸ درصدي از كل سبد مواد خريداري شده را دارا مي باشند. بر اساس محاسبات انجام شده، متوسط افزايش نرخ مواد مذكور برابر با ۱۳/۵ درصد است.

فایرا :شرکت آلومینیوم ایران با نماد فایرا اعلام کرده است نرخ ارز مورد استفاده در محاسبه قیمت پایه محصولات آلومینیومی(مندرج در ماده ۳ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات آلومینیومی مورخ ۰۳/۰۶/۹۷) از نرخ ارز رسمی بانک مرکزی به نرخ ارز نیما تغییر و سقف رقابت نیز به میزان ۲۰ درصد تعیین گردیده است. و بر اساس تغییرات فوق، در معامله روز جاری (۱۱/۰۷/۹۷) شمش خالص آلومینیوم، قیمت پایه ۱۸۹٫۹۰۰ ریال و قیمت میانگین موزون ۲۳۱٫۴۷۶ ریال به ازاء هر کیلوگرم تعیین گردید که نسبت به آخرین معامله قبل از آن(۱۴/۰۶/۹۷) در هر کیلوگرم ۹۱٫۷۸۳ ریال در قیمت پایه و ۳۱٫۹۷۶ ریال در قیمت میانگین معامله، افزایش نشان می‌دهد.

بمپنا :شرکت توليد برق عسلويه مپنا با نماد بمپنا نیز خبر از تبدیل وام ارزی به ریالی ذیل ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولیدی داده است و گفته است اختصاراً ، با عنایت به ظرفیت قانون رفع موانع تولیدی رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مصوبه هیات محترم دولت و ذیل ماده ۲۰ آن قانون، و دستورالعمل های اجرایی آن، این فرصت به شرکتهایی که دارای وام ارزی از محل گشایش اعتبار اسنادی و صندوق توسعه ملی بودند داده شد که وام خود را به نرخ تاریخ گشایش اعتبار اسنادی تبدیل به وام ریالی نموده و تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۷ نسبت به ایفای اقساط سررسید شده اقدام نمایند تا از مزایای قانون صدرالاشاره بهره مند گردند. شرکت تولید برق عسلویه مپنا نیز با عنایت به مزایای ماده ۲۰ قانون فوق از همان ابتدا تقاضای خود در این خصوص به بانک عامل (بانک ملت) تسلیم نمود. مبلغ کل بدهی ارزی این شرکت طبق جداول دریافتی از بانک عامل معادل ۷۳۲ر۹۷۰ر۲۸۳ یورو، شامل حصه سررسید شده آن به مبلغ ۳۵۱ر۳۵۹ر۱۹۶ یورو و حصه سررسید نشده آن تا تاریخ تبدیل (۳۱شهریور ماه۱۳۹۷) معادل ۳۸۱ر۶۱۱ر۸۷ یورو بوده، که طبق ماده ۲۰ قانون فوق این کل این مبالغ به نرخ تاریخ گشایش اعتبار (۰۳/۰۷/۱۳۸۷) تسعیر و با نرخ ۱۵ درصد سالیانه از تاریخ گشایش اعتبار تا زمان ایفای حصه سررسید نشده آن نسبت به اصل و فرع‌ آن تجدید محاسبه صورت گرفت، که خلاصه آن طبق جدول ریالی بانک ملت به شرح جدول زیر می باشد(جدول پیوست): شرح تهاتر شده – ریال تهاتر نشده – ریال جمع قابل پرداخت – ریال بدهی اقساط سررسید شده ۵۶۹ر۰۱۱ر۱۴۶ر۲۳۸ر۳ ۹۶۶ر۴۳۰ر۵۸۵ر۷۲۲ر۱ ۵۳۵ر۴۴۲ر۷۳۱ر۹۶۰ر۴ بدهی اقساط سررسید نشده ۴۹۳ر۵۶۰ر۶۶۸ر۷۲۷ر۱ ۰۳۸ر۲۰۶ر۶۰۰ر۹۱۳ ۵۳۱ر۷۶۶ر۲۶۸ر۶۴۱ر۲ جمع کل ۰۶۲ر۵۷۲ر۸۱۴ر۹۶۵ر۴ ۰۰۴ر۶۳۷ر۱۸۵ر۶۳۶ر۲ ۰۶۶ر۲۰۹ر۰۰۰ر۶۰۲ر۷ علیهذا؛ علیرغم کمبود منابع نقدی و به منظور حداکثر سازی منافع سهامداران محترم این شرکت موفق گردید تا قبل از اتمام مهلت استفاده از ماده ۲۰ قانون صدرالاشاره نسبت به ایفای جمع بدهی اقساط سررسید شده (ردیف یک جدول فوق) اقدام لازم را به عمل آورد.مبلغ بدهی ارزی شرکت۲۸۳,۹۷۰,۷۳۲ یورو و معادل ریالی آن برابر با ۳۴۹,۱۸۶,۰۶۰,۲۶۴ میلیون ریال و معادل با ۳۸ درصد سود سال مالی قبل است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 322 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.