مکس بورس نگاهی بر پتروشیمی مارون - مکس بورس

شركت پتروشيمی مارون با نماد مارون  در سال  ۱۳۷۷به صورت سهامي خاص تأسيس شده و تحت شماره ۱۴۸۰۱۲ در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتي تهران به ثبت رسيده است .  با توجه به انتقال مركز اصلي شركت از تهران به ماهشهر (منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ) در تاريخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۶ تحت شماره ۶۴۹۹ در اداره ثبت اسناد و املاك شهرستان ماهشهر به ثبت رسيد . به استناد مصوبه مورخ ۰۸/۰۶/۱۳۸۸ مجمع عمومي فوقالعاده شركت و آگهي شماره ۳۲۵۷ مورخ۱۳۸۸/۰۸/۲۷ نوع شركت از سهامي (خاص) به سهامي (عام) تبديل گرديد . شركت به موجب نامه مورخ ۱۷/۰۷/۱۳۹۰ سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان ياد شده پذيرفته شد.

ترکیب سهامداری شرکت 

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

 

موضوع فعاليت شركت اصلی

موضوع فعاليت اصلي شركت، به موجب ماده ۲ اساسنامه آن عبارت است ازاحداث، راه اندازی و بهربرداری كارخانجات صنعتی به منظور توليد، بازاريابی، فروش، صدور محصولات پتروشيمي، ذخيره، واردات، صادرات و تبديل كليه مواد پتروشيميايي و مشتقات ذيربط وانجام كليه فعاليتهاي توليدي، صنعتي، بازرگاني، فني ومهندسي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم مربوط به عمليات مذكور است، ميباشد.

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

موقعیت جغرافیایی

شركت پتروشيمي مارون در زمينی به مساحت ۱۰۸ هكتار و در دو منطقه جغرافيايي زير احداث گرديده است .

واحد بازيابي اتان در زميني به مساحت ۱۷ هكتار در كليومتر ۱۵ جاده اهواز – ماهشهر احداث شده است . در اين واحد خوراك واحد الفين توليد و با خط لوله به طول ۹۵ كيلومتر به منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ارسال ميشود .

واحد الفين به همراه واحدهاي پلي اتيلن سنگين، پلي پروپيلن، اتيلن اكسايد و اتيلن گلايكول و سرويسهاي جانبي و آفسايت در زميني به مساحت ۹۱ هكتار در سايت ۲ منطقه ويژه اقتصاد ی پتروشيمي بندر امام خميني (ره) احداث شده است.

اهداف کلان

پيگيری تكميل و به بهرهبرداری رسيدن طرحهای توسعه داخل مجتمع مارون و خارج از آن شامل طرحهای پتروشيمی بوشهر، سلمان فارسی و ايلام

حفظ سطح توليد و برنامه ريزی جهت افزايش توليد از طريق افزايش سطح خوراك دريافتي و بهبود فرآيندهای توليد كه منجر به افزايش سطح فروش و سودآوری خواهد شد.

ورود به بازارهای جديد بين المللی

سالانه در مجموع ۵۵۷ ميليون تن محصولات پايه پتروشيمي شامل اتيلن پروپيلن، متانول، آروماتيك و بوتادين در جهان توليد شده اند. در اين ميان اتيلن بالاترين حجم توليد را داشته و پروپيلن و متانول در رتبه های بعدی قرار گرفته اند . طي سالهاي ۱۹۹۰- ۲۰۰۰ سهم آمريكا، ژاپن و اروپای غربی از توليدات پايه پتروشيمي از ۸۰ درصد به ۵۵ درصد كاهش يافته و امروزه اين نواحي تنها ۳۲ درصد توليد محصولات پايه را در اختيار دارند . كشورهاي برزيل، روسيه، هند و چين سهم ۳۰ درصدی و ساير كشورها توليد ۳۸ درصد از اين محصولات را به خود اختصاص داده اند. عوامل متعددی ازجمله ابعاد اقتصادی طرح، قيمت جهانی نفت خام، تشديد نگرانيها ناشی از عرضه و مصرف سوختهای فسيلی و وضع مقررات جهانی زيست محيطی روي صنايع انرژي بر و بهره برداری از ذخاير شيل گاز (به خصوص در آمريكا ) سبب شده است كه رويكرد توسعه صنعت پتروشيمی در جهان به سمت يكپارچگي توليد و توسعه زنجيره محصولات سوق پيدا كند. اغلب شركتهای بزرگ پتروشيمی به منظور بهبود حاشيه سود و صيانت از منابع خوراك خام به توسعه صنايع پاييندستي پتروشيمي روی آورده اند و در اين راه اقدام به خارج كردن سرمايه خود از طرحهای غير يكپارچه نموده اند، اين توليدكنندگان با ايجاد طرحهای مشاركتی بهبود راندمان توليد، بازاريابی و عرضه محصول را مدنظر قرار داده اند . اين تغيير رويكرد را در منطقه خاورميانه به خصوص در كشور عربستان به عنوان يكي از رقبای اصلي صنعت پتروشيمی كشور نيز ميتوان ملاحظه كرد.

منابع ریسک

وجود تحريمهای بين المللی و قوانين محدودكننده كه ميتواند در زمينه های زير محدوديت ايجاد نمايد:

دسترسي به منابع مالي بين المللی

اخذ تكنولوژی روز دنيا از شركتهای برتر در سطح جهان

تامين تجهيزات خاص

تامين مواد ضروری همچون كاتاليستهای موردنياز براي تولید بعضي از محصولات

حضور رقابتی قدرتمند خارجی در منطقه با امكانات و شرايط محيطی و سياسي بسيار مساعدتر

عدم ثبات در قوانين و مقررات كشوری ازجمله سياست های ارزی كشور

نگراني از تامین آب مورد نياز از طرف شركتهای تامين كننده

عدم سیاستگذاری برنامه ريزی شده و با ثبات جهت توليد خوراك در واحدهای بالادست صنعت پتروشيمي

اجرای طرح هدفمند كردن يارانه ها و تغييرات آن

تلاش رقبای خارجی براي ساخت محصولات جديدتر با توجه به دسترسی آسان آنها در كسب منابع مالی و همچنين بازارهای اروپا

مقررات زيست محيطی

آزادسازی نرخ خوراك

طولانی بودن زمان تامين قطعات و لوازم جانبی

 

موضوعات مهم موثر بر آينده شركت

توقف كاهش قيمت نفت مطابق پيش بينی ها در سالهاي آتی و رشد قيمتهای جهانی، نشان ميدهد كه آينده با رشد محصولات پتروشيمی روبرو خواهد بود.

جلوگيری از كاهش خوراك دريافتی مجتمع كه منجر به حفظ سطح توليد و تداوم سودآوری شركت خواهد شد.

برنامه ریزی برای اهداف

از آنجا كه لازمه افزايش سطح سودآوری شركت، در مرحله اول فروش هرچه بيشتر محصولات و از طرفی برطرف كردن محدوديتهای لازمه از جمله خوراك دريافتی مجتمع ميباشد، برنامه های شركت از جمله نصب كمپرسور چهارم منجر به حفظ سطح توليد شركت با افزايش دريافت گاز بعنوان خوراك شده است.

لازم به ذكر است بر اساس مصوبه هيئت وزيران و ابلاغيه مورخ ۲۶/۰۲/۱۳۹۷ سازمان امور مالياتي، اعمال معافيت مالياتي بيست ۲۰ ساله برای واحدهای صنعتی و معدنی كه قبل از سال ۱۳۹۰ براي آنها پروانه بهره برداری صادر گرديده، مورد تصويب قرار گرفته، كه شركت براي سال ۱۳۹۶ آن را مد نظر قرار گرفته است.

طرحهاي توسعه ای شركت طرحهای توسعه ای شركت پتروشيمي مارون در دو دسته قابل تقسيم ميباشد

۱) طرح های توسعه داخل مجتمع مارون:

۲)طرحهای توسعه ای داخل مجتمع مارون

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

 

طرحهای سرمايه گذاری خارج از مجتمع مارون

 

طرحهای توسعه ای داخل مجتمع مارون

دريافت گاز از كارخانه گاز مايع ۱۵۰۰ جهت ارسال به كارخانه بازيابی اتان پتروشيمی مارون

۱) گاز سبك توليدی اين كارخانه به ميزان ۴ ميليون نرمال متر مكعب در روز ( معادل ۱۶ درصد گاز ورودی كارخانه بازيابی اتان ) مي باشد . پس از چندين بار مكاتبه با مديريت برنامه ريزي تلفيقي نفت ، آن امور اختصاص اين گاز به مارون را منوط به مطالعات لازم جهت دريافت گاز جايگزين جهت تزريق به ميادين نفتي كرنج پارسي نموده اند . خوشبختانه كار مطالعات و مهندسي آن انجام و به اتمام رسيده است و مقرر شده است كه ارسال گاز جايگزين از خط ۶ سراسری باشد . برآورد گاز درحال حاضر ۱۵۰ ميليون نرمال فوت مكعب مي باشد . كه در حال تزريق در ميادين كرنج است . مذاكرات با شركت نفت درحال انجام مي باشد.

۲) خريد كمپرسور پنجم جهت سايت اهواز

اهميت دريافت خوراك حداكثر جهت استمرار توليد با ظرفيت يكي از اساسي ترين دغدغه های واحد های توليدی پتروشيمی مارون است لذا در راستای برنامه ريزی استراتژيك تهيه شده از سال ۱۳۸۹ و پس از جلسات مختلف با حضور مسئولین دست اندكار وزارت نفت ، شركت ملي نفت ايران و  شركت ملي نفتخيز جنوب موافقت هاي اوليه بر مبنای استفاده ظرفيت مازاد به ميزان حدود ۸۵/۵ ميليون متر مكعب در روز معادل ۷٫۱۳۳ تن بر ساعت از كارخانه های گاز و گاز مايع ۸۰۰/۷۰۰-NGL اخذ گرديد . با توجه به نصب و راه اندازي موفق كمپرسور چهارم با ظرفيت ۸۵ تن در ساعت و موجود بودن گاز مازاد مقرر گرديد پروژه واحد كمپرسور پنجم مشابه واحد كمپرسور چهارم طراحي و مورد استفاده قرار گيرد كه قبلا طراحي ، اجرا و مورد بهره برداري قرار گرفته است . شرح كار مشاور براي واحد كمپرسور پنجم بازنگري ، كليه مدارك قابل اصلاح آن توسط كارفرما به مشاور تحويل و در موعد مقرر به اتمام رسيد . پروژه در حال انجام مناقصه مي باشد.

۳) اتيلن اكسايد و اتوكسيلات

مطابق بررسي ها و نيز شرايط گذشته، اتيلن گليكول در آينده بازارجذابی نخواهد داشت . ازاين نظر، اين شركت مايل است ۳۶ هزار تن در سال اتيلن اكسايد را به جاي مصرف به عنوان ماده اوليه توليد اتيلن گليكول، به مصرف توليد ۶۰ هزار تن محصولات اتوكسيله برساند . مواد اتوكسيله مصارف زيادی در محصولات آرايشی و بهداشتی و شوينده ها، مواد آبگير و دارويي و … دارند. طبق قرارداد منعقد شده با شركت شل، شرايط طراحي اوليه مورد ارزيابي قرار گرفت . نتايج اوليه نشان مي دهد كه طراحي اوليه قابليت توليد تا ۴۵ هزار تن در ساعت اتيلن اكسايد خالص دارد.

 

 

CO2 Removal (4

طبق قرارداد منعقده با BASF كاتاليست  Selecti high اين شركت خريداري گرديد . و تا ۱۵ ماه ديگر بايستي به پتروشيمی مارون منتقل گردد . جهت استفاده از اين كاتاليست بايد مقدار CO2 در گاز ورودی راكتور به ميزان چشمگيری كاهش پيدا كند . به اين منظور پروژه Revamp بخشي CO2 Removal واحد EG/EO در دستور كار قراردارد . در اين پروژه با استفاده از additive وارد شده به محلول كربنات و نيز تغييرات سخت افزاري در بخش Removal CO2 مقدار درصد گاز CO2 كاهش پيدا كند

۵) تعويض Packing هاي برج هاي EG/EO

شركت SHELL از واحد EG/EO ، آخرين تكنولوژی جداسازی در برجهاي جذب و رفع CO2 و EO مورد بررسي قرارگرفته است ، راه حل پيشنهاد شده استفاده از پركن های منظم ساخت شركت SVLZER مي باشد كه سطح تماس زياد و افت فشار كمي دارند و بعضا بازده جداسازي را تا ۷۰ درصد افزايش مي دهند. به همين منظور خريد و آماده سازی واحد در دستور كار قرار گرفته است

۶)پروژه شيرين سازي آب دريا(مستقلUtility(

در ساليان نه چندان دور كمبود آب در منطقه ، توليد در شركت پتروشيمي مارون كه حدود ۲۰۰۰ متر مكعب در روز (۵۲ درصد آب توليدی فجر ۱ )را مصرف مي كند . تحت تاثير قرار مي داد بطوری كه در چندين نوبت شركت پتروشيمی مارون مجبور به توقف توليد و يا كاهش ظرفيت توليد گرديد . و با توجه به مشكلات كمبود آب برنامه مقابله با بحران آب از چند سال پيش به جديت پيگيری نموده است در همين راستا پروژه شيرين سازی آب دريا با ظرفيت ۴۵۰۰۰ متر مكعب در روز در دستور كار قرار داده است . شروع مطالعات آب شيرين كن و عقد قرارداد با شركت دريا پالا به منظور تعيين Location تاسيسات ، اخذ مجوزهای لازم و ساير فعاليتهای مهندسی مربوطه كه تاكنون پروژه مطالعاتي ۴۱ درصد پيشرفت داشته است.

۷) مطالعه احداث واحدهاي LLD

اجراي احداث واحد LLDPE /HDPE Swing و خريد واحد دست دوم مطالعات امكانسنجیf s    تهيه گرديده است . و آماده ارائه به مديريت جهت تصميم گيری مي باشد

۸) بررسی امكان استفاده از آب فاضلاب ماهشهر

در آينده ای نزديك تمامي صنعت با بحران كم آبی مواجه خواهد شد لذا براي جبران كم آبي و استمرار توليد واحدهای صنعتی از دو طريق ميتوان كمبود آب را براي پتروشيمی مارون جبران نمود :

۱) تاسيس آب شيرين كن و تامين آب از طريق دريا و ديگري استفاده از آب فاضلاب شهري . كه پس از جلسات متعدد با مديران آبفاي ماهشهر و خوزستان ، توليد فاضلاب بندر ماهشهر حداقل ۷۰۰۰۰ متر مكعب در روز مي باشد و به دليل مسافت كم آن با پتروشيمي مارون، تامين دائمي كمبود آب از اين طريق به صرفه مي باشد . لذا در اين خصوص مكاتباتی انجام شده و منتظر حصول  نتيجه مدنظر است

۹)خريد زمين چهار هكتاری از منطقه ويژه اقتصادی

به منظور طرح های توسعه ای پتروشيمي مارون خريد زمين ۴ هكتاری از منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در دستور كار قرار گرفت و پس از ارائه طرحهای توجيهی و كسب مجوزات مربوطه از واحد هاي نظارتی، قرارداد خريد زمين با منطقه ويژه اقتصادی پتروشيمی بسته شد.

طرح های سرمايه گذاری خارج از مجتمع مارون :

شركت پتروشيمی لاله

شركت فرعی پتروشيمی لاله (سهامي خاص ) درتاريخ ۲۰شهريور ۱۳۸۱ تحت شماره ۱۹۲۱۳۳ در اداره ثبت شركتها و موسسات غير تجاري به ثبت رسيده و بهره برداري تجاري آن از تاريخ ۲۵/۰۴/۱۳۸۸ شروع شده است . مركز اصلی شركت در تهران و مجتمع توليدی آن در بخشی از سايت شركت پتروشيمی مارون مستقر شده است . موضوع فعاليت شركت مزبورطراحي، توسعه، تامين سرمايه، ساخت، تملك، بهره برداری و نگهداری كارخانهای در مجتمع پتروشيمی مارون براي توليد “پلي اتيلن سبك” و محصولات پايين دستی و جانبی آن می باشد . سرمايه ثبت شده شركت در تاريخ ترازنامه مبلغ ۹۵۲ ميليارد ريال ميباشدكه ۶۴ درصد سهام شركت متعلق به شركت پتروشيمي مارون و ۳۶ درصد آن متعلق به گروه صنعتي پليمر پوشينه (آقاي مهدي نجفی ) مي باشد . طبق توافقنامه سهامداران شركت بر مبنای قراردادهاي بلند مدت (۲۵ سال اوليه بعلاوه ۵۰ سال قابل تمديد ) در تاريخ ۹ تير ۱۳۸۲ با شركت پتروشيمي مارون (سهامدار اصلي شركت ) بابت تامين خوراك مجتمع (گاز اتيلن و پروپيلن ) اجاره زمين مجتمع، فروش تاسيسات جانبي (يوتيليتي)، خدمات سايت سرويس و موافقتنامه پرسنلي منعقد شده است.

 

شركت پتروشيمی بوشهر

شركت وابسته پتروشيمی بوشهر با تصويب شركت ملي صنايع پتروشيمی براي توليد محصولات الفيني، پلي الفيني، متانول، اتيلن گلايكولها و اسيد استيك تأسيس گرديد . طرحهای پتروشيمي بوشهر در سه زمين مجزا به ترتيب در مجاورت پالايشگاه گازی فازهاي ۷،۶ و ۸ پارس جنوبي، در شمال و جنوب كريدور ۱۲۵ متری فاز ۲ عسلويه در زميني به مساحت تقريبي ۲۰ و ۴۰ هكتار اجرا ميگردد اين طرح كه در مرحله قبل از بهرهبرداري با سرمايه ۳۰۰،۵ ميليارد ريال منقسم به ۳۰۰،۵ ميليون سهم هزار ريالي با نام تمام پرداخت شده ميباشد كه ميزان ۶۰ درصد سهام آن متعلق به شركت سرمايهگذاری ساتا و ۴۰ درصد متعلق به شركت پتروشيمي مارون ميباشد . فعاليت اصلي شركت در امور توليدی، بازرگانی و خدماتی درصنايع شيميايي و پتروشيميايي ميباشد. شركت پتروشيمي بوشهر مسئول اجرای طرحهای

۱ )شيرين سازی خوراك با ظرفيت ۳۲۰ ميليون فوت مكعب در روز گاز ترش

۲ )بازيابي اتان ۴۶۴،۲ هزار تن در سال

۳ )كراكر اتان با ظرفيت ۱ ميليون تن در سال

۴)متانول با ظرفيت ۶۵۰،۱ هزار تن در سال

۵ )اتيلن گلايكولها با ظرفيت ۵۵۰ هزار تن در سال

۶ )پلي اتيلن سنگين / سبك خطی با ظرفيت ۳۰۰ هزار تن در سال ميباشد .

پيشرفت كل پروژه پايان سال مالي منتهي به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۶ معادل ۰۴/۴۷ درصد پيشرفت واقعي در مقابل ۷۷/۵۸ درصد پيشرفت برنامه ای میباشد كه كل هزينه های اجرای طرح به مبلغ ۸۶۱،۱۰۳ ميليارد ريال (شامل ۴۴۳،۱۸ ميليون يوان و ۳۴۱،۹ ميليارد ريال ) ميباشد. كه طبق برنامه اعلام شده واحدهای اتان و متانول در نيمه دوم سال ۱۳۹۷ به بهره برداری خواهند رسيد

 

شركت پتروشيمی سلمان فارسی

شركت وابسته پتروشيمی سلمان فارسي درتاريخ ۱۸/۰۳/۱۳۸۸ تاسيس و هدف از اجرای طرح مورد مطالعه احداث واحد توليد پروپيلن توسط شركت پتروشيمی سلمان فارسی در منطقه ويژة اقتصادی ماهشهر واقع در استان خوزستان به ظرفيت اسمي سالانة ۴۵۰ هزار تن در سال ميباشد كه طبق برنامه كل توليدات اين واحد توسط سه شركت مارون، رجال و نويد زرشيمی جهت توليد گرانول پليپروپيلن جذب خواهد شد . اين طرح در مرحله قبل از بهره برداری با سرمايه ۱۲۰۰ ميليارد ريال منقسم به ۱۲۰۰ ميليون سهم هزار ريالي با نام ميباشد كه ميزان ۳۴ درصد متعلق به شركت پتروشيمي مارون ميباشد. فعاليت اصلي شركت در زمينه توليدی، بازرگاني و خدماتي درصنايع شيميايي و پتروشيميايي ميباشد. محور اصلي فعاليت شركت پروژه توليد ماده پروپيلن از گاز پروپان مايع از طريق فرايند PDH مي باشد . پيشرفت كل پروژه در سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ معادل ۴۸/۱۵ درصد پيشرفت واقعي ميباشد كه كل هزينه هاي اجراي طرح به مبلغ ۹۹۲،۲۶۳ هزار يورو و ۳۲۱،۶۷۱,۳ ميليون ريال برآورد گرديده است . پيش بينی ميشود سال ۱۳۹۹ اين طرح به بهره برداري خواهد رسيد. خوراك مورد نياز طرح به ميزان ۵۵۰ هزار تن پروپان از پتروشيمي بندرامام تامين ميشود.

 

شركت پتروشيمی ايلام

شركت پتروشيمي ايلام به صورت سهامي خاص و طي شماره ۲۵۳۸۶۱ مورخ ۰۷/۰۶/۱۳۸۴ در اداره ثبت شركتها و موسسات غير تجاري تهران به ثبت رسيده است در حال حاضر اين شركت جزء واحدهاي تجاری فرعي شركت پتروشيمي سرمايه گذاری ايرانيان (سهامي عام ) و واحد تجاری نهايي گروه شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس (سهامي عام ) می باشد. مركز اصلي شركت واقع در تهران ميباشد . بنا به تصميمات متخذه در جلسه مجمع عمومی فوق العاده شركت پتروشيمی ايلام مورخ ۲۰/۰۹/۱۳۹۵ و تفويض اختيار عملي نمودن افزايش سرمايه به هيات مديره آن شركت مبني بر تصويب سرمايه شركت از مبلغ ۹۹۶،۱۱ ميليارد ريال به ۹۹۶،۱۵ ميليارد ريال افزايش يابد كه سهم پتروشيمي مارون معادل ۲۷۰ ميليارد ريال معادل ۷۶/۶درصد بوده است. لازم به توضيح است كه عمليات توليد فاز يك شركت از آبان ماه ۱۳۹۲ آغاز و تا پايان همان سال بعنوان توليد آزمايشی در نظر گرفته شده و فروش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و هزينه های عمومي و اداري به حساب پروژه های در جريان تكميل منظور شده است

 

شركت صنايع تكمیلی مارون

شركت صنايع تكميلي مارون (سهامي خاص ) در مرحله قبل از بهره برداري در تاريخ ۲۳/۰۴/۱۳۹۵ با سرمايه ۱۰ ميليارد ريال منقسم به يك ميليون سهم ده هزار ريالي با نام مي باشد كه توسط موسسین پرداخت گرديده است . طي سال مالي جاری ، سرمايه شركت از مبلغ ۱۰ ميليارد ريال بمبلغ ۵۰۰ ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده (مبلغ ۳۴۰ ميليارد ريال ) و آورده نقدی (مبلغ ۱۵۰ ميليارد ريال ) افزايش يافته كه در تاريخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۶ به ثبت رسيده است .لازم به ذكر است ساير سهامداران، شركتهاي تينا تدبير مارون و افق سپهر مارون مي باشند . مركز اصلي شركت در شركت پتروشيمي مارون و مجتمع توليدی آن در بخشي از سايت شركت پتروشيمي مارون مستقر شده است . موضوع فعاليت شركت فوق احداث ، راه اندازی و بهره برداری كارخانجات صنعتي در مجتمع پتروشيمي مارون براي توليد كامپاند و طرح تصفيه پساب مجتمع پتروشيمي مارون به منظور تصفيه پساب توليدی واحدهاي الفين و EG/EO اين مجتمع مي باشد . پيشرفت كل پروژه در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶ معادل ۹۵ درصد پيشرفت واقعی می باشد. بنا به تصمیم و سياست های مديریتی شركت پتروشيمی مارون ، كل سهام شركت فرعی آميزه های پويا پليمری مارون به مبلغ اسمی (دفتری) به شركت فرعی صنايع تكميلی مارون منتقل شده است.

بررسی وضعیت مالی شرکت بر اساس اطلاعات منتشره ترازنامه ای, ریسک ها ,نقاط ضعف و قوت

الف ) وضعیت منابع ارزی پتروشمی مارون و هزینه های  اداری

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

ب)تسهیلات دریافتی

تحلیل بنیادی پتروشیمی مارون

 

شرکت های فرعی و عملکرد آنها

تینا تدبیر مارون افتی ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق نموده است.

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

شرکت افق سپهر مارون افتی ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل  محقق نموده است

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

شرکت پتروشیمی لاله نیز افتی ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق نموده است.

 

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

شرکت اصلی اما عملکرد به مراتب بهتری داشته است و   دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹ (حسابرسی شده) به ازای هر سهم ۶,۱۶۳ ریال سود محقق کرده است که نسبت به گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی نشده ۲۰% افزایش داشته است . شرکت براساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه آخرین پیش بینی سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ را ۱۲۹% پوشش داده است.

نگاهی بر هزینه های اداری ,اورهال(تعمیرات اساسی واحدها) و پیش بینی روند تولید در سال ۱۳۹۷

شرکت پیش بینی کاهش هزینه ها را به مبلغ ۱۱ درصد داشته است که با توجه به وجود اورهال تحقق آن بعید بنظر میرسد.

شرکت پیش بینی افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی در نرخ فروش محصولات با توجه به افزایش قیمت ارز برای سال ۱۳۹۷  را دارد.

بهای خوراک  در هر تن  ۳۰۰ دلار و افزایش قیمت نفت در بودجه پیش بینی شده است که افت قیمت نفت در اینجا میتواند جهش سود آوری خوبی محقق نماید.

در پیش بینی شرکت درآمدهای غیر عملیاتی کاهشی بوده و  نسبت به سال ۱۳۹۵ افت ۵۰ درصدی را نشان میدهد

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

نگاهی کلی بر نسبت های بنیادی سهم

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

 

نگاهی بر تکنیکال سهم

 

تحلیل تکنیکال و بنیادی پتروشیمی مارون

از منظر تکنیکال نیز ورود به سهم در وضعیت فعلی پرریسک تلقی میشود  مضافا بر آن قیمت بالای نماد باعث کاهش ورود نقدینگی به آن خواهد بود کاهش حجم و بروز اشباع خرید اخطاری بر میل اصلاحی سهم است .افزایش سرمایه مطروحه نیز میتواند عامل اصلاحی بیشتری برای سهم در نظر گرفته شود. با اینحال سهم همچنان در ترند استوکاستیک حامل واگرایی مثبت است . چنانچه نماد بتواند از مقاومت فعلی عبور نماید میتواند به ۵۰۰۰ تومان و مقاومت آن حمله کند

نتیجه کلی

پتروشیمی سلمان : پيش بينی ميشود سال ۱۳۹۹ اين طرح به بهره برداري خواهد رسيد.

صنایع تکمیلی مارون   : پيشرفت كل پروژه در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶ معادل ۹۵ درصد پيشرفت واقعی می باشد.

كل سهام شركت فرعی آميزه های پويا پليمری مارون به مبلغ اسمی (دفتری) به شركت فرعی صنايع تكميلی مارون منتقل شده است.

با توجه به دورنمای تحریم های آمریکا و  رشد سهام شیمیایی در برهه اخیر پیشنهاد میشود با احتیاط بیشتر جهت خرید سهام نماد اقدام نمود. آینده تیره و تار و پیچیده اقتصادی و جو سیاسی اقتصادی ناآرام حاکم بر کشور در نتیجه تحریم های بین المللی و نیز افزایش سرمایه شرکت همه و همه اخطاری جهت  رعایت احتیاط حداکثری میباشند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 490 views بار دسته بندی : تحلیل نماد تاريخ : 31 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.