مکس بورس نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد - مکس بورس

به گزارش مکس بورس ؛ بانک دی، با نماد معاملاتی دی در بازار دوم فرابورس تهران سرمایه گذاران زیادی دارد. این نماد در بسیاری از روزهای معاملاتی به عنوان پرتراکنش ترین نماد فرابورس شناخته می‌شود و در میان فعالان بازار هم نوسان گیرها اغلب علاقه ویژه ای به خیرید و فروش این هم فرابورسی دارند.

اما به ‌رغم اینکه این سهم بانکی اغلب به‌عنوان محل سرمایه گذاری بلند مدت شناخته می شود در اغلب سال‌ها زیان های سنگینی به ثبت رسانده است. به طوری بررسی عملکرد بانک دی از ابتدای سال ۹۲ تا کنون نشان می‌دهد که این بانک بدون در نظر گرفتن سال‌های ۹۲ تا ۹۴ سود انباشته ثبت کرده است و نهایتا در پایان سال  ۹۴، ۱۴۶ میلیارد تومان سود انباشته داشته، در مجموع طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد زیان انباشته ثبت کرده است.

نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد

روند زیان دهی این بانک در حالی ادامه دارد که بانک دی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز به مراتب عملکرد ضعیف‌ تری داشته است. به طوری که در فصل بهار ۱۴۰۲ این مولفه با افزایش هزار و ۸۷۰ میلیارد تومانی به حدود ۱۹ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت. از این رو می‌توان گفت سرمایه گذاری در چنین بانک‌ هایی خطر از دست دادن سرمایه را به همراه دارد

نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد

نگاهی به عملکرد مالی بانک دی

صورت های مالی ماهانه بانک دی در سال جاری نشان می دهد که زیان خالص این بانک در فصل بهار با افزایش قابل توجهی در مقایسه با فصل قبلی مواجه است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه گذشته نیز حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است.

این بانک در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۸ میلیارد تومان درآمد تسهیلات داشته است. نگاهی به عملکرد فصل گذشته این بانک نیز نشان می‌دهد که بانک دی در زمستان ۱۴۰۱ هم حدود ۴۸۱ میلیارد تومان از بخش تسهیلات اعطایی خود درآمد داشته است.

نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد

مقایسه‌ای میان میزان تسهیلات اعطایی و تسهیلات وصول شده بانک نیز حکایت از آن دارد که «ودی» در ۴ ماهه ابتدایی سال حدود سه هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است و در مقابل تسهیلات وصول شده نیز رقم سه هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

تراز عملیاتی بانک دی

بانک دی با زیان شدیدی دست و پنجه نرم می کند و تراز عملیاتی بانک دی نیز اوضاع خوبی ندارد و در سه ماه ابتدایی سال به ترتیب منفی ۱۳۹، منفی ۱۶۸ و منفی ۲۶۴ بوده است. این در حالی است که تراز عملیاتی این بانک در ماه گذشته نیز شرایط مناسبی نداشته و رقم منفی ۲۱۴ را ثبت کرده است.

نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد

سپرده های بانک دی و سود حاصله از آنها

نگاهی به سود حاصله از سپرده‌ های سرمایه گذاری شده بانک دی نیز نشان می‌دهد که مولفه مذکور کاهش قابل توجهی را در تیر ماه ثبت کرده است. به طوری که سود سپرده ‌های سرمایه گذاری شده این بانک از ۴۰۸ میلیارد تومان در خرداد ماه به حدود ۳۷۵ میلیارد تومان در ماه گذشته رسیده است که بیش از ۸ درصد (معادل ۳۳ میلیارد تومان) کاهش داشته و تراز عملیاتی منفی ‌تری را برای این بانک به بار آورده است.

آمار میزان سپرده‌ های دریافتی و سپرده های تسویه شده بانک دی در پایان تیر ماه هم نشان می‌دهد که این بانک بیش ۴۱ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان سپرده‌ های دریافتی داشته است و در مقابل رقم ۴۱ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان هم برای بخش سپرده های تسویه شده به ثبت رسیده است.

نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد

نگاهی آماری به عملکرد سالانه بانک دی

تراز عملیاتی بانک دی در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ماهانه منفی ۳۶۳ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۱۱٫۴ درصدی به نسبت سال قبل از آن بود. در این سال کمترین تراز عملیاتی متعلق به شهریور ماه با منفی ۵۶۷ میلیارد تومان بود و بیشترین تراز نیز برای اسفند ماه با منفی ۱۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.

از طرفی، بانک دی در عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به اسفند، حدود ۲۸۱۷ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب کرده است. هم چنین جمع سود اعطا شده به سپرده های سرمایه گذاری شده در این بانک به ۶۸۲۱ میلیارد تومان رسید.

صورت ‌های مالی بانک دی نشان می‌دهد که این مجموعه با زیان انباشته ۱۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ فعالیت کرده که در پایان ۱۴۰۱ چهار هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان زیان خالص ساخته و نهایتا رقم ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای زیان انباشته به ثبت رسیده است. صورت‌ های مالی این بانک نشان می‌دهد که بخش اصلی زیان خالص ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ این مجموعه به تراز عملیاتی منفی آن و هزینه‌ های اداری و عمومی این مجموعه باز می‌گردد.

در چنین شرایطی است که برآورد می‌شود در صورتی که تراز عملیاتی این بانک اصلاح نشود و یا اینکه بانک دی در فروش اموال مازاد خود عملکرد مناسبی نداشته و نتواند از فروش این اموال سود شناسایی کند؛ زیان انباشته بانک دی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 13 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها