مکس بورس آیا سهام با کاهش دامنه نوسان نزول می‌کند؟ | درماندگی سازمان بورس در مواجهه با سیل نقدینگی - مکس بورس

طی اطلاعیه‌ای بار دیگر از تصمیمات عجیب مدیران بورسی رونمایی شد. از روز شنبه دامنه نوسان قیمت به دو درصد کاهش می‌یابد. دلیل این موضوع مطرح نشده است اما به صورت مشخص می‌توان علت چنین اتفاقی را درماندگی در مقابله با رشدهای مداوم و حبابی قیمت سهام مطرح کرد. اما آیا این تصمیم باعث نزول بورس می‌شود؟

دنیای بورس: ابتدا باید با این سوال مطرح کرد که آیا کاهش دامنه نوسان بازار پایه دردی از این بازار دوا کرد و مانع از شکل‌گیری هیجان شد یا اتفاقا بر شدت هیجان افزود؟ از میانه شهریور این تصمیم اجرایی شد و با وجود شوک موقت اما یک رالی قدرتمند در ادامه شکل گرفت که کل بازار پایه را به محدوده حباب برد و رشدهای چند صد درصدی را برای سهام رقم زد.

کاهش دامنه نوسان به محدوده دو درصد موضوعی بود از چند روز قبل مطرح می‌شد ولی از چند ماه قبل قابل پیشبینی بود. در یک سیستم دولتی سیکل معیوبی معمولا شکل می‌گیرد که هر چند سال یک‌بار رونمایی می‌شود. تصمیم کنونی شباهت بسیاری به اوایل دهه ۸۰ دارد زمانی‌که مدیر وقت سازمان بورس درمانده از یافتن راه‌کاری برای توسعه بیشتر بازار راه‌حل‌های خودساخته و دقیقا خلاف واقعیت‌های جهانی را در پیش گرفتند و کار به جایی کشید که اجازه خرید به معامله‌گران در مقطعی داده نمی‌شد. البته در سیستم صُلب اقتصاد کشور نباید انتظار معجزه از هیئت مدیره سازمان بورس داشت و این اساس مشخص بود که سرانجام کار به درماندگی مدیران بورسی در مواجهه با هیجان بازار سهام و تکرار اشتباهات گذتشه می‌رسد.

 وقتی که مدیران سازمان بورس از کنترل هیجان نقدینگی در سهام متعلق به خودشان بورس، فرابورس، انرژی و کالا وامانده‌اند چه انتظاری از این افراد وجود دارد که بخواهند تصمیمی معقول اتخاذ کنند. زمانی‌که در این سه نماد این مدیران می‌توانستند مسیر افزایش سرمایه از صرف سهام را تسهیل کرده و به فکر به روز ساختن سیستم معاملات از این طریق باشند در حالی‌که سهام جهش‌های متوالی را تجربه می‌کرد نباید انتظار تصمیم منطقی در مواجه با کل بازار را داشت. در افزایش سرمایه از صرف سهام بنا است که به جای دردسر و مشکلات زیاد از انتشار حق تقدم سهام مازاد بر تعداد سهام اسمی در بازار به فروش برسد تا از این محل تامین مالی برای شرکت انجام شود و البته بدیهی است که مکانیزم به نوعی اعمال می‌شود که حق سهام‌داران پیشین ضایع نشود. .

آیا مدیران سازمان بورس و اقتصاد کشور هیچ به فکر تامین مالی منطقی شرکت‌ها با چنین روش‌هایی در بورس بودند. آیا غیر از تصمیمات خودساخته هیچ نوع خلاقیتی که در حد و اندازه جهانی آن باشد می‌توان در تیم مدیریت بورس متصور بود. بار دیگر تاکید می‌شود تمام انتقادات به سازمان بورس وارد نیست بلکه به کل اقتصاد کشور و به تفکر حاکم بازمی‌گردد. به عقیده یکی از منتقدان شریف اقتصادی کشور مشکل از تفکر است و نمی‌توان با تغییر دادن لایه‌های پایینی انتظار تحول داشت و این تغییرات در نهایت به همان سیکل معیوب می‌رسد.

حال احتمالا دلیل این موضوع کاهش التهاب عنوان می‌شود اما اگر عرضه‌های اولیه نتوانند نقدینگی پرقدرت را جذب کنند باید گفت این موضوع اتفاقا هیجان را در معاملات سهام بیشتر می‌کند و فضا را برای تشکیل صف به عنوان عامل اصلی اوج‌گیری هیجان بیشتر و بیشتر می‌شود. احتمال تشکیل صف در دامنه نوسان دو درصدی چندین برابر ۵ درصد است و باید به تصمیم‌گیرندگان بابت این تصمیم جهت هیجان بیشتر تبریک گفت. بر این اساس اگر اتفاق خاصی نیفتد و همچنین عرضه‌های اولیه پرقدرت انجام نشود تا بخش عظیمی از نقدینگی را به خود جذب کند (به گزارش «آیا ترمز بورس کشیده می‌شود؟») مراجعه کنید، حتی پس از یک شوک احتمالی، پیشبینی افزایش شدت هیجان را باید داشت.

اطلاعیه کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.