مکس بورس قیمت دلار در کف 13 هزار تومان| بازار ارز در انتظار لوایح FATF - مکس بورس

درحالی که قیمت دلار در کف ۱۳ هزار تومان قرار دارد که بازار ارز نسبت به هر گونه اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد. انتظارات از تصمیم‌گیری در قبال تصویب لوایح FATF در صدر آن قرار دارد.

به گزارش «دنیای بورس»، نرخ هر دلار آمریکا تا ساعت ۱۱:۳۰ امروز حدود ۱۳۰۵۰ معامله می‌شود. طی هفته‌های اخیر دلار در نیمه پایینی کانال ۱۳ هزار تومان مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته است. بررسی وضعیت نوسان ارز در یک سال گذشته نشان می‌دهد که این رویه در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری نیز تکرار شده بود.

 در این خصوص دلار از روزهای پایانی بهمن سال گذشته وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد. در ادامه به دنبال تنش‌های سیاسی در اوایل اردیبهشت نرخ دلار تا میانه اردیبهشت به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید اما با حذف عامل هیجانی به تدریج مسیر نزولی را طی کرد و سرانجام در کانال ۱۱ هزار تومان آرام گرفت.

در هفته‌های اخیر نیز صعود پرشتابی داشت و گرچه به ۱۴ هزار تومان وارد شد اما در این سطح دوام نیاورد. دلار چسبندگی زیادی را به سطح ۱۳ هزار تومان نشان می‌دهد اما نکته جالب توجه این‌که با عبور دلار از یک کف روانی مانند ۱۳ هزار تومان در ادامه شتاب افت تا رسیدن به سطح روانی بعدی مانند میانه کانال و همچنین کف کانال ادامه پیدا کرده است. در شرایط کنونی همین موضوع نوسان ارز در مرز ۱۳ هزار تومان را مورد توجه قرار داده است.

 البته در هفته‌های اخیر دلار به ۱۲ هزار تومان وارد شد و تا ۱۲۵۰۰ تومان نیز افت داشت با این حال در مدت کوتاهی این افت جبران شد و به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت. همچنان نباید توان بازارساز را در کنترل نوسان ارز دست کم گرفت. این موضوع می‌تواند عقب‌نشینی نوسان‌گیران و دلالان را از بازار به دنبال داشته باشد و افت نرخ را رقم بزند. از طرفی نگرانی در خصوص متغیرهای اقتصادی یا سیگنال‌های غیراقتصادی مانند عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF نیز وجود دارد که می‌تواند تلاطم دلار را به دنبال داشته باشد.

 با این حال در سوی دیگر برخی از کارشناسان در اوج ناامیدی از بهبود روابط بین‌الملل و رفع تحریم‌ها همچنان نسبت به برخی از سیگنال‌های امیدوارکننده هستند. هر گونه سیگنال مثبت سیاسی می‌تواند اثر ویژه‌ای در افت نرخ دلار داشته باشد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 307 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.