مکس بورس تکذیب ممنوعیت واردات قراضه مس - مکس بورس

در اواخر ماه گذشته میلادی شایعاتی مبنی بر  ممنوعیت وارد قراضه مس به چین در بازارها منتشر و همین امر منجر به تحریک قیمت این محصول در بازارهای جهانی شد. حال دولت چین با انتشار سندی با رد شایعات مذکور اقدام به ابهام زدایی از این موضوع کرده است. 

دولت چین در هجدهم جولای سال جاری به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که واردات ۲۴ نوع از انواع ضایعات از جمله  برخی انواع پلاستیک، سربار وانادیم و ضایعات کاغذ و پارچه را از پایان سال جاری میلادی ممنوع خواهد شد. در این میان اشاره‌ای به ممنوعیت واردات قراضه مس نشده بود.

در اواخر ماه گذشته شایعاتی در بازار مبنی ممنوعیت واردات قراضه مس رده ۷ منتتشر شد. براساس این شایعات دولت چین در بخشنامه‌ای به اتحادیه صنعت بازیافت فلزات غیر آهنی از ممنوع شدن واردات قراضه مس رده ۷ از پایان سال جاری خبر داده بود.

 ضایعات رده ۷ به موادی گفته می‌شود حتما باید پیش از ورود به بازار مصرف مورد پردازش قرار گرفته و با ماهیتی جدی به چرخه وارد شوند. این محصولات شامل ضایعات سیم و کابل مس، قطعات خرد شده موتورها صنعتی و قطعات فله مسی می‌شود.

به تبع انتشار این خبر، قیمت مس در بازاهای جهانی روندی روبه رشد را تجربه کرد چرا که در شرایط کنونی که بازار جهانی مس با مشکل تامین کنسانتره مواجه است، توقف وادرات قراضه از سوی چین می‌تواند تولید مس تصفیه شده این کشور را با کاهش ملموسی مواجه کند.

در این میان خبر رسید وزارت حفاظت از محیط زیست چین در روزهای گذشته اقدام به شفاف‌سازی در زمینه محدودیت‌های پش روی واردات ضایعات کرده تا بدین ترتیب از ابهامات ایجاد شده در بازارها به تبع شایعات هفته‌های اخیر بکاهد.

موسسه متال بولتن با بررسی صحت این موضوع اعلام کرد که وزارت حفاظت از محیط زیست چین سندی را منتشر کرده که بر اساس این سند واردات ضایعات در سه لیست «ممنوع»، «محدود» و «مجاز» قرار گرفته‌اند.

براین اساس وارات ضایعات مس و آلومینیوم رده ۷ کماکان بدون تغییر نسبت به سند منتشر شده در پایان سال ۲۰۱۵ در دسته «محدود» قرار دارد. کالاهایی که در این دسته قرار دارند در صورت نیاز بازار با اخذ مجوز از مقامات دولتی قابل ورود به چین هستند.

نکته مهم در این میان این است که شرایط اخذ مجوز واردات سختگیرانه‌تر خواهد شد. قرار است در روز ۲۲ آگوست نشستی در وزارت حفاظت از محیط زیست چین برگزار شده و شایط اخذ مجوز واردات ضایعات رده ۷ مورد بررسی قرار گیرد. منابع نزدیک به این وزارتخانه از تصمیصم دولت برای سختگیری بیش از پیش در زمینه صدور مجوز واردات این کالاها خبر داده‌اند.

بدین ترتیب واردات قراضه مس از سوی چین در سال آینده مسلما روندی رو به افول را تجربه خواهد کرد. ذکر این نکته ضروری است که میزان واردات قراضه مس از سوی چین در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی با رشدی بیش از ۱۸ درصد به ۱/۸۵ میلیون تن رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.