مکس بورس متانول به روند صعودی خود ادامه می دهد؟ - مکس بورس

قیمت متانول در دو ماه اخیر به دلیل برخی تحولات سمت عرضه و بهبود وضعیت تقاضا به ویژه در بازار چین رشدی چشمگیر در حدود ۳۵ درصد را به ثبت رساند. حال سوال مهمی که پیش روی فعالان بازار قرار دارد این است که آیا در شرایط فعلی متانول توانایی ادامه روند رو به رشد را دارد یا باید منتظر تزلزل قیمت این محصول بود؟

روند اخیر قیمت:

در ۲۸ جولای امسال (ششم مرداد) قیمت متانول در بازار واراتی چین با تزلزلی مختصر به ۲۷۵ دلار در هر تن رسید و پس از آن با رشدی مستمر توانست در هشتم سپتامبر ( هفدهم شهریور ) به سطح ۳۶۰ دلار دست یابد. بدین ترتیب جهش قیمتی حدود ۳۵ درصد در بازار متانول به ثبت رسید.

عوامل حمایت‌کننده از قیمت:

به صورت سنتی ماه سپتامبر به عنوان فصل اوج تولید در بسیاری از صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی به حساب می آید. امسال نیز تقاضا از سوی بخش‌های پایین دستی برای متانول در بازار داخلی چین افزایش یافت امری که به رشد قیمت در معاملات آتی و نقدی این کشور منجر شد و همین امر نیز تحریک تقاضا در بازار وارداتی را به همراه داشت.

خروج برخی واحدهای بزرگ تولید متانول در آسیا نیز از دیگر عوامل حمایت‌کننده از قیمت بود. تعطیلی سایت شماره یک تولید متانول پتروشیمی زاگرس در برهه‌ای ماه گذشته و فعالیت این واحد با کمتر از ظرفیت کامل پس از بازگشایی و همچنین خروج سایت شماره دو، سه و چهار تولید متانول شرکت Sabic عربستان برای انجام تعمیرات یک ماهه در کمبود عرضه و حمایت از قیمت‌ها نقش شایانی داشت.

در عین حال پس از بروز توفان سهمگین هاروی در جنوب ایالات متحده، نگرانی‌های زیادی در زمینه کاهش عرضه متانول از سوی تولیدکنندگان آمریکایی پدید آمده و همین امر نیز در حمایت از قیمت‌ها موثر بوده است. پس از وقوع توففان اخیر شرکت Celanese مجبور به تعطیلی سایت تولیدی خود در ایالت تگزاس با ظرفیت سالانه ۱/۳ میلیون تن شد.

در این میان رشد ملموس قیمت زغال سنگ در چهار ماه اخیر و عبور قیمت این محصول از مرز ۱۰۰ دلار نیز هزینه تولید در واحدهای زغال سنگ به متانلول را افزایش داد و در رشد قیمت تاثیرگذار بود.

چشم انداز کوتاه مدت قیمت:

تا دو هفته آینده تعطیلات ملی چین آغاز میشود و شاهد بسته بون بازارهای معاملاتی از دوم تا ششم ماه اکتبر خواهیم بود. تاثیر این تعطیلی از هم اکنون در بازار متانول دیده میشود و سطح فعالیت در بازار این محصول کمی پایین آمده است.

در عین حال به علت در پیش بودن نوزدهمین اجلاس  ملی حزب کمونیست چین، محدودیت‌های جدیدی پیش روی صنایع این کشور قرار گرفته است. علاوه بر سختگیری‌های زیست محیطی که از سال گذشته توسط دولت چین  در آستانه فصل سرد بر سر راه صنایع آلاینده از جمله محصولات پتروشیمی، پالایشی، فلزات آهنی و غیر آهنی و همچنین زغال سنگ از سوی دولت  قرار میگیرد، برای برگزاری این نشست مهم نیز محدودیت‌های جدید برای کنترل آلودگی هوا و همچنین برخی محدودیت‌های امنیتی در بخش لجستیکی این صنایع از جمله حمل و نقل مواد شیمیایی در دستور کار قرار گرفته است.

بدیت ترتیب انتظار میرود قیمت متانول با اخلال پیش رو در وضعیت عرضه وتقاضای بازار به تبع این محدودیت‌ها روند متزلزل را در هفته‌های پیش رو پشت سر بگذارد. علاوه بر این موضوع تغییرات احتمالی در کادر رهبری حزب کمونیست و موضع‌گیری احتمالی حزب در قبال وضعیت رشد اقتصادی، ظرفیت مازاد تولیدی در صنایع و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی میتواند سمت و سوی بازارهای کالایی این کشور را تغییر دهد.

در این میان رشد عرضه متانول نیز موضوع دیگری است که بازار را زیر فشار قرار خواهد داد. تا پایان ماه جاری میلادی قرار است واحد جدید یک میلیون تنی زغال سنگ به متانول شرکت Hualu Hengsheng به مدار تولید وارد شود. تاثیر این امر از هفته گذشته بر بازار داخلی چین مشخص بود و به تبع این وضعیت قیمت متانول در ۱۰۰ یوان سقوط کرد. این در حالی است که تا پایان سال جاری میلادی ظرفیت‌های جدیدی نیز از سوی دیگر کشورها مانند ایران (پتروشیمی‌های مرجان و کاوه) قرار است به چرخه تولید اضافه شوند.

در این میان برخ از فعالان بازار با اشاره به نقش پررنگ واحدهای زغال سنگ به متانول در بازار متانول معتقدند که رشد ملموس قیمت زغال سنگ در ماه‌های اخیر ممکن است حمایتی را از قیمت این محصول به عمل آورد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.