مکس بورس آرایش خرید و فروش معامله‌گران سهام - مکس بورس

انتقال نقدینگی درحالی در اختیار سهامداران عمده بود که برآیند هفتگی بازار نشان از اختیار حقیقی‌های بازار بود.

دنیای بورس: معاملات روز چهارشنبه هر چند با انتقال نقدینگی در دست سهامداران عمده همراه شد، ولی در مجموع هفته خالص خرید مثبتی در کارنامه حقیقی‌های بازار ثبت شد. به طوریکه در این هفته بیش از ۴۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

بررسی روند جابجایی هایی در هفته ای که گذشت نشان از آن دارد که در چهار روز ابتدایی هفته، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم توانستند نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کنند. بر این اساس خالص خرید ۱۵۰میلیارد تومانی در هر کدام از روزهای شنبه و یکشنبه به جابه‌جایی ۱۲۲میلیارد تومانی در روز دوشنبه ختم شد. این روند در روز سه شنبه به جابجایی ۱۴۰میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار همراه شد.

ولی در روز چهارشنبه و همزمان با ریزش شدیدی بازار ، حقیقی ها بیشتر به فروش سهم اقدام کردند و توانستند خالص خرید ۱۳۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند. به این ترتیب برآیند جابجایی ها در مقیاس هفته به انتقال ۴۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتهی شد.

تغییر مالکیت‌های روز چهارشنبه

همزمان با سقوط ۸هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه، روند تغییر مالکیت ها نیز تغییر مسیر داد. بر این اساس حقوقی های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا حمایت های خود، نقدینگی را به زمین خود منتقل کردند. امری که با خالص خرید ۱۳۰میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد.

در این روز بیشترین خرید حقوقی ها در نماد سایپا بود. به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در نماد مزبور به بیش از ۱۱میلیارد تومان رسید. در همین راستا ایران خودرو نیز شاهد خرید ۵۰۰هزار سهم از سوی گروه مالي پارسيان بود. در مقابل صنايع ‌ريخته‌گري ‌ايران‌ با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد روبرو شد.

به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این نماد به ۱۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان رسید. تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام «خریخت»، سبب شد تا حقوقی آن به عرضه سهم بپردازد، هر چند در پایان معاملات همچنان صف خرید ۳۶میلیون سهمی برای آن باقی ماند. بر این اساس ۶۳میلیون سهم «خریخت» از سوی گروه بهمن عرضه شد. در این میان خود «خبهمن» خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ یک میلیون و ۲۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان و یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم دیگر نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «خبهمن» خریداری شد.

در این معاملات، صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان نیز خرید یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ را در کارنامه خود ثبت کرد.

کدام حقوقی به خرید «فولاد» و «فخوز» پرداخت؟

فولاد مباركه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در معاملات امروز بود که خالص خرید ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی را از سوی حقوقی ها تجربه کرد. در این میان موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير به خرید ۷۰۰هزار سهم «فولاد» پرداخت.

در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد خرید ۸۰هزار سهم از سوی  سرمايه گذاري سامان مجد بود. این حقوقی در جریان معاملات روز سه شنبه نیز ۳۰هزار سهم «فخوز» را خریداری کرده بود. ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز دیگر نماد فلزی بود که با خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی  سرمايه گذاري آتيه انديشان مس روبرو شد.

این در حالی است که غلتك سازان سپاهان شاهد عرضه ۲۰۰هزار سهم توسط توليدي چدن سازان بود.

حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بانکی

در این روز نمادهای بانکی نیز عمدتا خرید و حمایت از سوی حقوقی را تجربه کردند. در این میان صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه به همراه صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدارسپهر در مجموع ۵۰۰هزار سهم بانک خاورمیانه را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید ۹میلیون سهم از سوی گروه مالي پارسيان دنبال شد. در همین راستا گروه مالي سپهرصادرات نیز ۵میلیون سهم بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود. صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران نیز که در چند روز اخیر به عرضه سهام بانک تجارت پرداخته بود، امروز در نقش خریدار ظاهر شد و یک میلیون سهم را جمع آوری کرد.

در پتروشیمی‌ها چه خبر بود؟

بررسی خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای پتروشیمی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده در بیشتر نمادها دارد. به طوریکه «پترول» خرید یک میلیون سهم از سوی مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني و یک میلیون و ۳۰۰هزار سهم از سوی سرمايه گذاري مدبران اقتصاد را تجربه کرد. در همین راستا «جم پیلن» از حمایت سهامداران عمده برخوردار شد؛ سهامي بيمه ايران ، صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين و پتروشميران در مجموع حدود ۱۰۰هزار سهم «جم پیلن» را خریداری کردند.

در همین راستا موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز به خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسيان پرداخت و ۲میلیون و ۳۰۰هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.