مکس بورس آیا بورس در مسیر منطقی حرکت می‌کند؟ - مکس بورس

هشتمین دوره گزارش اجماع تیم‌های تحلیلی بورسی این‌بار با مشارکت ۴۳ گروه متمایز مدیریت دارایی فعال در بازار سرمایه، بیشترین تعداد مشارکت کننده در این برنامه از زمان شروع را به ثبت رساند. در این گزارش علاوه بر توضیح در خصوص جزئیات تحلیل‌های صورت گرفته و مفروضات جدید، یک جدول خلاصه و کاربردی‌ از سود تحلیلی ۵۹ شرکت برگزیده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ارائه می‌شود.

دنیای بورس: افت نزدیک به ۲۰ درصدی بازار نسبت به آخرین دوره این گزارش در میانه مهرماه، اهمیت و حساسیت اطلاعات بدست آمده از این گزارش را دوچندان کرده است. آیا انتظارات بازار نسبت به سودآوری شرکتها از مقطع مهرماه تاکنون، تغییر کرده است؟

۱- تحلیلگران سود سال ۱۳۹۸ را در آذر ماه، نسبت به مهرماه، با ۲۳ درصد کاهش پیش بینی کرده اند. با بررسی اطلاعات مختلف در این گزارش عوامل اصلی افت ۲۳ درصدی سود پیش بینی شده سال ۱۳۹۸ نسبت به آخرین پیش بینی در مهرماه عبارت است از:

الف- انتظار بازار از قیمت دلار از نزدیک به ۱۱ هزار تومان در مهرماه، به ۹۴۰۰ تومان رسیده است. (۱۳ درصد افت)

ب- انتظار بازار از قیمتهای جهانی، شامل فولاد، محصولات پتروشیمی و نفت، به طور میانگین، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

ج- با اثرگذاری تحریم‌ها بر تولیدکنندگان بزرگ محصولاتی نظیر مس و LPG، آثار تحریم‌ها به صورت واضح‌تری لحاظ شده است (به عنوان مثال، پیش‌بینی افت ۲۰ درصدی سود ملی مس نسبت به مهرماه امسال، بیش از هر چیز  به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها ارزیابی می‌شود)

در نتیجه سه عامل فوق، پیش‌بینی سودآوری صنایع در آذر ماه سال ۹۸ نسبت به آخرین پیش‌بینی در مهرماه، تغییر کرده است. 

به نظر می‌رسد افت نزدیک به ۲۰ درصدی بازار در دو ماه گذشته، متناسب با عوامل بنیادی تغییریافته در بازار در این مدت است. افت قیمت‌های جهانی، افت قیمت ارز در بازار آزاد و مشاهده آثار تحریم‌ها در فروش شرکت‌ها، پیش‌بینی سودآوری شرکتها را با ۱۹ درصد کاهش نسبت به گذشته همراه ساخته و همین موضوع، افت نزدیک به ۲۰ درصدی بازار سرمایه در این مدت را توضیح می دهد.

از این منظر، بازار سرمایه ایران، برخلاف آنچه مشهور است، روندی معقول و متناسب با بنیادهای سودآوری شرکت‌ها را دنبال می‌کند و براساس جریان و ورود  و خروج پول و یا دستکاری صاحبان منابع بزرگ ارزشگذاری نشده است. این به معنی سطح مناسبی از کارایی در محیط بازار سرمایه ایران و نشان دهنده انعکاس نسبتا درست وضعیت شرکت‌ها در قیمت آنها است.

۲- بر اساس این گزارش،  نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بزرگ بازار بر اساس سودهای پیش‌بینی شده برای سال ۹۸، به ۴٫۱  و بر اساس سودهای پیش‌بینی شده برای سال ۹۷، به ۴٫۸ رسیده است. با توجه به داده­های تاریخی و با توجه شرایط سیاسی موجود، P/E بازار در محدوده عدد ۴، در طول دوره‌های اخیر نسبتی مناسب و معقول بوده و در صورتیکه شاهد افت سودآوری نباشیم،  این ارزشگذاری رشد معقول بازار در میان مدت را حمایت می‌کند.

۳- در صورتیکه تبیین ما از  علل افت بازار در دوماه گذشته صحیح باشد، تغییر روند بازار، همزمان با تغییر روند سودآوری شرکتها صورت می پذیرد و در شکل ساده خود، متکی به عوامل زیر است:

الف- تغییر روند قیمت ارز و یا ثبات آن در محدوده کنونی

ب- تغییر روند قیمت‌های جهانی و یا ثبات در محدوده کنونی

ج- حل مشکلات پیش ­آمده از تحریم‌ها برای شرکت‌های بزرگ  

در حالی‌که انتظار می‌رود موارد اول و دوم حرکتی به سود بازار در میان مدت انجام دهند و روند نزولی شکل گرفته در دو ماه گذشته دست کم متوقف شود، قضاوت در مورد سوم، نامطمئن‌تر به نظر می‌رسد. تاثیر قوی‌تر تحریم‌ها بر شرکت‌های بزرگ بازار نسبت به آنچه تا کنون شاهد بودیم، می‌تواند در میان‌مدت، روند سودآوری شرکت‌ها را با دشواری مواجه سازد ولی تداوم شرایط کنونی، و یا بهبود نسبی آن، محیط را برای رشد سودآوری از نقطه کنونی و در نتیجه رشد بازار فراهم خواهد ساخت.

جدول زیر خلاصه‌ای از اطلاعات منتشر شده در سری گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» از هشتمین گزارش سودآوری مورد اجماع است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 86 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.