مکس بورس اجماع نظرات بر صعود آرام بورس - مکس بورس

بسیاری از کارشناسان نظرات خود در خصوص روند این‌هفته بازار را با چاشنی خوشبینی بیان کرده‌اند. به گفته آن‌ها اقبالی که این روزها حول کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی وجود دارد، به بورس تهران و صنایع کالامحور سرایت کرده است. از سویی برخی دیگر براین باورند با وجود رشد شاخص و رسیدن به سقف سه‌و‌نیم ساله، کماکان حجم معاملات پایین است که می‌تواند روند کم‌نوسان شاخص را به دنبال داشته باشد.

 کارشناسان

صعودی: حدود ۶۲ درصد از کارشناسان خوشبین به صعود شاخص طی هفته جاری هستند. کارشناسان رشد‌ قیمتی فلزات پایه در هفته اخیر را غافل‌گیرکننده عنوان کردند. به گفته آن‌ها اوج‌گیری قیمت مس تا محدوده ۶هزارو ۴۰۰ و روی تا محدوده ۲ هزار و ۹۰۰ دلار می‌تواند اثر مستقیمی بر صنایع  فلزی – معدنی بورس تهران داشته باشد. در این شرایط انتظار می‌رود این رشد کماکان ادامه‌دار باشد و کلیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر از نگاه این گروه عرضه اولیه «اوان» به عنوان دومین عرضه سال جاری، با وجود کوچک بودن می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار سهام را افزایش دهد.

‌کم‌نوسان: پایین بودن حجم و ارزش معاملات یکی از دلایلی است که کارشناسان آن را دلیلی برای نوسان محدود شاخص در هفته آتی بیان می‌کنند. به این ترتیب ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان به این گزینه رای داده‌اند. از نگاه آن‌ها با وجود رشد قابل توجه شاخص، کمبود نقدینگی در بازار سهام یکی از معضلات اصلی است. موضوعی که قسمت اعظم آن به سود‌های مطلوب در بازارهای کم‌ریسک برمی‌گردد. برهمین اساس بعد از اینکه طی یک هفته شاخص رشد این‌چنین داشته است، با حجم کم معاملاتی که وجود دارد نباید انتظار تداوم خیلی زیاد این رشد را داشت.

نزولی: تنها ۱۰ درصد از کارشناسان احتمال نزول شاخص را در این هفته داده‌اند. برهمین اساس این گروه بیان می‌کنند بعد از رشد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، سیاست‌های آمریکا در قبال کرده شمالی نگران‌کننده است که این موضوع می‌تواند عامل فشاری بر قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی باشد. از این رو این موضوع می‌تواند صنایع مرتبط با این فلزات را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین به گفته آن‌ها سود جذاب بازارهای دیگر، این روزها باعث شده بسیاری نقدینگی خود را از بازار سهام به این بازارها منتقل کنند که این موضوع نیز می‌تواند برای این بازار نگران‌کننده باشد.

سهامداران

صعودی: عمده سهامداران نیز خوشبین به صعود شاخص هستند. به این ترتیب ۵۵ درصد بر این باورند بورس این هفته را نیز مانند هفته قبل در مسیر صعودی گام خواهد برداشت. سهامداران در این زمینه نظراتی مشابه کارشناسان دارند و امیدوار به روند قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هستند. از سوی دیگر این گروه خوشبین به انتخاب کابینه اقتصادی امیدوارند که کابینه جدید بتواند شرایط بازار سهام را تا حد زیادی بهبود بخشد.

کم‌نوسان: ۴۱ درصد از سهامداران بر این باورند شاخص طی هفته جاری با روند آرامتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. براساس گفته‌های این گروه بازار رمق چندانی برای ادامه رشد هفته اخیر ندارد. آن‌ها بر این باورند این هفته ، هفته نسبتا آرامی برای بازار به شمار می‌رود و نمی‌تواند تحولات چندان مهمی را در پی داشته باشد.

نزولی: تنها ۴ درصد از سهامداران معتقدند که شاخص این هفته را با نزول به پایان می‌رساند. براین اساس آن‌ها چندان امیدوار به قیمت‌های جهانی نیستند. از سوی دیگر این گروه بیان می‌کنند، بعد از این رشد‌ها بسیاری از حقوقی‌ها اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند و این موضوع می‌تواند در روند نزولی بازار اثر داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.