مکس بورس اخبار مهم برای پالایشی‌ها | قیمت گذاری در پالایشگاه‌ها به زودی - مکس بورس

کلیات قیمت گذاری در پالایشگاه ها نهایی شده و قرار است به زودی جزییات آن پس از بررسی با هماهنگی وزارت نفت اعلام میشود.

به گزارش «دنیای بورس»،در حالی که از از چهارشنبه هفته آینده قرار است صندوق دارا دوم موسوم به صندوق مربوط به پالایشی‌ ها پذیره نویسی شود که موضوع قیمت‌گذاری در پالایشی ها با طرح نفتی دولت جدی‌تر دنبال میشود. ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در این باره گفته است:

  • قیمت‌گذاری در پالایشگاه‌ها تغییر کرد و این در حالی است که گشایش اقتصادی در صنعت پالایشگاهی به زودی صورت می‌گیرد. به دستور وزیر نفت، کلیات این طرح نهایی شده و جزییات آن شامل فرمول قیمت گذاری و محاسبه آن در حال بررسی است.
  • این مصوبه اثر مثبتی بر عملکرد پالایشگاه ها خواهد داشت، زیرا میانگین قیمت محموله های صادراتی کشور به دلیل شرایط تحریم بسیار پایین‌تر از میانگین قیمت محموله های صادراتی نفت خام منطقه است.
  • براین اساس پالایشگاه های خصوصی کشور شامل پالایشگاه های تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، بندرعباس، ستاره خلیج فارس، لاوان، شیراز و دو پالایشگاه دولتی شامل پالایشگاه های آبادان و اراک با تغییراتی در نحوه قیمت گذاری خوراک خود که نفت خام است، مواجه خواهند شد. 

البته امروز برای پالایشی ها خبر مهمی هم منتشر شد؛ طبق مصوبه وزارت نفت که امروز ابلاغ شده است، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی خود ایران تغییر یافته است. با توجه به شرایط تحریم این تغییر فرمول آثار مثبتی روی عملکرد پالایشگاه‌ها دارد به نظر اثرات این موضوع روی سود و زیان این گروه میتواند مثبت باشد. 

مهدی صرامی، معاون اقتصادی و مالی پالایشگاه نفت اصفهان نیز همین موضوع را تایید کرده و گفته است: طبق مصوبه وزارت نفت که امروز ابلاغ شده است، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی خود ایران تغییر یافته است. به گفته او با توجه به شرایط تحریم این تغییر فرمول آثار مثبتی روی عملکرد پالایشگاه‌ها دارد

از دید تحلیلگران، به نظر مشکل بازار سهام در شرایط فعلی بیشتر پالایشی هاست مشکل از همان جا اغاز شد وگرنه امروز صف فروش بسیاری از شرکت ها جمع شدند در واقع مشکل از پالایشی ها آغاز شد و به همان جا هم ختم می شود. این می‌تواند بهانه ای برای تسریع در اصلاح این گروه شود، به این شکل که این گروه افشای با اهمیت در سطح «الف» اعلام کرده و متوقف می شود و روز بازگشایی به مانند «شستا» اپن باز شده و به هر شکلی اصلاح می شود. از دید فعالان بازار سهام، شاید کمی در شاخص و افت شدت فشار فروش زیاد شود ولی به هر حال اصلاح فرسایشی نخواهد بود و دفعتی صورت میگیرد که البته معتقدیم خیلی اصلاح عمیقی در کار نیست چون خبر مثبتی پیش روست. به نظر این میتواند خبرخوبی برای بازار و اتفاق مثبتی برای نجات از این شرایط باشد و یک راه حل منطقی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 243 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 14 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.