ایران خودرو نیازمند تغییر اساسی در ریل سیاست گذاری است. در این میان افزایش سرمایه ناشی از تحدید ارزیابی دارایی ها در حالی مطرح است که در نگاه به دارایی های خودرو توجه به چند ضروری و اسای است. برای بررسی نکات این مطلب را بخوانید.
به گزارش «دنیای بورس»، مباحث داغ پیرامون افزایش سرمایه خودروسازان همچنان ادامه دارد. همچنان این موضوع مطرح است که آیا ایرانخودرو توان افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی را دارا است یا خیر. بر این اساس نگاهی به برخی از داراییهای این شرکت خواهیم داشت.
در ابتدا باید گفت که نمیتوان آمار دقیقی از داراییها و مهمتر از آن ارزش آنها داشت زیرا عمده سرمایهگذاریهای ایرانخودرو با توجه به زیان موجود در صورتهای مالی باید بر اساس ارزش جایگزینی ارزشگذاری شوند که نیازمند برررسی دقیق کارشناسان ارزشگذاری دارد و همچنان باید در انتظار شفافسازی بیشتر ایرانخودرو بود.
اما به صورت کلی اطلاعاتی که در صورتهای مالی و همچنین در سایر منابع وجود دارد حاکی از این موضوع است که کارخانه ایرانخودرو در جاده مخصوص کرج بیش از ۲۱۰هکتار است و زیربنای واحدهای داخلی کارخانه نیز به ۷۹۰ هزار متر مربع میرسد. ایرانخودرو در دیگر شهرها و حتی کشورهای دیگر نیز واحدهای تولید دارد. برای مثال ایرانخودرو خراسان در زمینی به مساحت ۳۴۰ هکتار در شهر بینالود واقع شده است که ظرفیت تولید حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارا است. در دیگر شهرها مانند تبریز، کرماشاه و فارس نیز شاهد شعباتی از کارخانه ایرانخودرو هستیم.
در خصوص فعالیت ایرانخودرو در دیگر کشورها میتوان به سایت تولید ایرانخودرو در جمهوری آذربایجان کارخانه با ظرفیت تولید ۶ هزار دستگاه اشاره کرد که توان تولید تا ۵۰ هزار دستگاه را دارا است؛ سمند ال ایکس در این کارخانه تولید میشود. گرچه از نظر کارشناسان احداث کارخانهها با تیراژ پایین جنبه اقتصادی نداشته و برای خودروسازان سودآور نبوده اما در بحث داراییها باید به دیگر کارخانههای ایرانخودرو در کشور سوریه یا ونزوئلا نیز اشاره کرد.
علاوه بر واحدهای تولید خودرو واحدهای تامین قطعات مانند ساپکو نیز جالب توجه است. ساپکو در سال ۹۷ بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان فروش داشته است. بعضا در اخبار مشاهده میشود که این شرکت نیز در زمینی به مساحت ۱۶۹ هزار متر احداث شده است ارزشگذاری این شرکت یا دیگر کارخانههای تولیدی ایرانخودرو قطعا به نظرات دقیق کارشناسان ارزشگذاری نیاز دارد. مجموعه ایرانخودرو تعداد زیادی از شرکتها را شامل میشود که در جاهای مختلف کشور حضور دارند.
اگر به سرمایهگذاریهای بورسی و همچنین سرمایهگذاری سمند مراجعه شود به نظر میرسد ایرانخودرو از این محل توان افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را دارا است. البته اینکه سرمایهگذاری سمند با چه قیمتی ارزشگذاری شود در میزان افزایش سرمایه ایرانخودرو موثر است و میتوان اثر قابل توجهی بر میزان افزایش سرمایه ایرانخودرو داشته باشد.
در پایان باید گفت به عقیده کارشناسان ایرانخودرو داراییهایی مازاد بر آنچه در بازار شایع شده است را دارد اما نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد احتمال ورود به داراییهای استهلاکپذیر است که میتواند هزینه استهلاک را در صورتهای مالی ایرانخودرو افزایش دهد و این افزایش هزینه میتواند احتمال انجام افزایش سرمایه را افزایش دهد. با این حال برخی از کارشناسان و مطلعان حوزه خودرو عنوان میکنند که حتی با احتساب زیان امسال ایرانخودرو با توجه به حجم قابل توجه داراییهای خود توان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را دارا است، این موضوع به خصوص با توجه به بهای تمامشده پایین داراییهای این شرکت مورد توجه است. موارد بالا بخشی از داراییهای ایران خودرو است و با این حال این شرکت زیان سنگینی را دارا است که نیاز به تغییر اساسی در رویه سیاستگذاری در اقتصاد کشور را مشخص میکند.