مکس بورس اروپا: امریکا حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد - مکس بورس

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است امریکا به دلیل خروج از برجام، حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.

به گزارش «دنیای بورس»، ایرنا نوشت: سخنگوی جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنانی گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، سخنگوی بورل گفت: «آمریکا به طور یکجانبه در ماه می ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده است و هیچ مشارکتی در ساختارها و فعالیت آن نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان آمریکا را عضوی از برجام دانست».

«رادیو فردا» به نقل از این منبع آلمانی نوشت: «بنابراین ما این نکته را در نظر داریم که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم‌های مخصوص طرف‌های برجام ( از قبیل مکانیسم ماشه) رجوع کند».

خبرگزاری د.پ.آ المان روز یکشنبه این مطلب را به نقل از «پیتر استانو» سخنگوی جوسپ بورل نوشت. این سخنگو گفته است با توجه به این که آمریکا بطور یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸ خارج شد و در فعالیت های بعدی مربوط به برجام حضور نیافت، لذا این کشور نمی تواند به عنوان کشور مشارکت کننده در برجام تلقی شود. وی گفت: بنابر این معتقدیم آمریکا در موقعیتی نیست که به مکانیسم های تعریف شده برای شرکای برجام از جمله مکانیسم ماشه متوسل شود.

از سوی دیگر «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی نیز در یک پیام توییتری با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را “پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام” قرار داد. عاقلانه خواهد بود به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود».

به دنبال شکست قطعنامه فوق در شورای امنیت، مقام‌های آمریکایی از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در تلاش هستند، علیرغم آنکه دیگر عضو برجام نیستند، مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنند.

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.  از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، ۱۱ عضو دیگر به آن رای ممتنع دادند و تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن که تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد و قرار است مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ هم به زودی به آنجا سفر کند، به این قطعنامه رای مثبت دادند. 

به این ترتیب، قطعنامه آمریکا کاملا شکست خورد اما دولت ترامپ مدعی است می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند و تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران را احیا کنند. این ادعا هم در رای روز گذشته شورای امنیت و هم در اظهارات متعدد مقامات عضو برجام، رد شده است.

در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مکانیسم ماشه آمریکا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است و آمریکایی‌ها می‌دانند که از آن نمی‌تواند استفاده کنند.

در آیین تکریم و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مکانیسم ماشه آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و آنها این را می‌دانند که نمی‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خیال نکنیم اگر یک حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق با آنها است.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر داشتن حق در استفاده از مکانیسم ماشه گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ می‌روند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از ۲۲۳۱ ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.

وی تصریح کرد: رای امروز نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین‌الملل با سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ که می‌خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان‌دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 191 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.