مکس بورس از صفر تا 100 «فولاد» با «دنیای بورس» - مکس بورس

جهش سودآوری فولاد مبارکه بحث داغ محافل بورسی شده است. در حالی‌که همه فعالان بازار پس از مشاهده این تعدیل به انتظار برای تعدیل مثبت این شرکت اشاره می‌کنند اما نمی‌توان این اظهارات غیرمطمئن را عامل جلب اعتماد خریداران دانست. چه بسا بسیاری از همین افراد از رالی «فولاد» جا مانده‌اند. «دنیای بورس» از ابتدای تیر مسیر قیمتی شفافی برای «فولاد» ترسیم کرد. در حالی‌که تحلیل‌های ارائه‌شده تاکنون کاملا هم‌راستا با واقعیت بوده، مسیر آتی این سهم نیز همچنان جذاب به نظر می‌رسد.

در حالی «فولاد» امروز آماده انجام معامله است که فولاد مبارکه در نیمه نخست سال پس از اعلام تعدیل سودآوری بیش از ۷۸ درصدی، در نیمه نخست سال موفق به پوشش ۵۵ درصدی سود خالص پیشبینی جدید شد. سود هر سهم در گزارش جدید «فولاد» معادل ۵۳۸ ریال پیشبینی شده است. «دنیای بورس» در آخرین تحلیل از سودآوری «فولاد» با عنوان سقف انتظارات در «فولاد» کجاست؟ برآورد از سود هر سهم برای سال مالی فولاد مبارکه را ۵۰ تومان مطرح کرد. در این میان بخشی از تعدیل مثبت «فولاد» ناشی از افزایش سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی بود.

ارسال سیگنال‌های کامل از جذابیت فولاد

 در گزارش با عنوان رونمایی از برگ برنده «فولاد» در پاییز به انتظار برای تحقق سود ۱۰ تومانی فولاد مبارکه در تابستان اشاره شده بود. در این گزارش عنوان شده بود که تحلیل سودآوری از سوی «دنیای بورس» تنها با در نظر گرفتن سود ناخالص بوده است. صورت مالی نیمه نخست فولاد مبارکه نیز تاییدی بر این تحلیل است. در این خصوص سود ناخالص فولاد در ۳ماهه تابستان در مقایسه با بهار افت نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومانی داشته است این در حالی است که «فولاد» در بهار۱۲۱ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. بر این اساس در صورتی‌که سایر سرفصل‌های درآمدی «فولاد» مطابق با بهار در تابستان نیز تکرار می‌شد فولاد مبارکه مطابق با پیشبینی‌های «دنیای بورس» این سود را محقق می‌کرد.

سایر درآمدهای «فولاد» از انتظارات فراتر رفت

با این حال در تحلیل پیشین «دنیای بورس» به این موضوع نیز اشاره شده بود که تحلیل عملیاتی فولاد مبارکه کاملا بر ارزندگی این سهم تاکید دارد. بر این اساس تغییرات مثبت سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی (در گزارش رونمایی از برگ برنده فولاد در پاییز به این موضوع کاملا اشاره شده است) به عنوان حاشیه امنی برای فولاد مطرح بود. در این میان انتظار انعکاس مثبت این موضوع در صورت‌های مالی ۹‌ماهه «فولاد» وجود داشت که در عملکرد نیمه نخست اثر خود را گذاشته و موجب تحقق سود ۲۹۸ ریالی برای این شرکت در ۶ ماهه نخست شده است.  

 پاداش همراهی با «دنیای بورس»

به هر حال مخاطبانی که با تحلیل‌های «دنیای بورس» از فولاد مبارکه از ابتدای تابستان همراه بودند تا پایان هفته گذشته بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را کسب کرده‌اند. این در حالی است که پس از غافل‌گیری فعالان بازار باید در انتظار بازگشایی این سهم بود. در خصوص قیمت بازگشایی نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت. با این حال در صورتی‌که این سهم با میانگین قیمتی دیگر نمادهای فولادی مانند «فخوز» بازگشایی شود باید در انتظار رشد بیش از ۲۵ درصدی قیمت «فولاد» در زمان بازگشایی بود. به این ترتیب نسبت قیمت به درآمد کنونی «فولاد» به حدود ۵ خواهد رسید.

در این میان باید توجه داشت که پیشبینی‌های جدید فولاد مبارکه همچنان قابلیت تعدیل با اهمیت سودآوری (بالاتر از ۲۰ درصد) را دارا است. در این خصوص به گزارش‌های اخیر «دنیای بورس» مراجعه کنید. بازگشایی قیمتی این چنینی «فولاد» رشد حدود ۹۰۰ واحدی شاخص کل را به همراه خواهد داشت. اثر این موضوع بر کل بازار سهام نیز قابل توجه است. کوچ نقدینگی به سمت فلزی‌ها (تکرار سناریو تابستان و رکود دیگر صنایع در برابر رونق فلزی‌ها) یا از سوی دیگر آمادگی بورس برای جذب نقدینگی تازه و رشد دسته جمعی قیمت سهام می‌تواند دو حالت محتمل باشد.

رصد ارزندگی «فولاد»

در صورتی‌که قیمت سهام فولاد مبارکه با تقاضای اندکی همراه بود (همچنان هراس از فشار فروش با توجه به تعداد سهم ۷۵ میلیاردی و شناوری ۲۳ درصدی وجود دارد) و رشد چندانی را تجربه نکرد بسته به وضعیت بازار جهانی فولاد و همچنین شرایط کلی بازار می‌توان به رشد ادامه‌دار قیمتی این سهم امیدوار بود. در این میان بسته به میزان ریسک، سهام‌داران کنونی احتمالا سیاست شناسایی سود یا ادامه سهام‌داری را انتخاب خواهند کرد. باید در نظر داشت با قیمت‌های کنونی عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا رسیدن به سود ۶۵ تومانی تا پایان سال بسیار راحت به نظر می‌رسد. بر این اساس با نسبت قیمت به درآمد منطقی برای این سهم (حتی ۴) می‌توان از روند قیمتی آتی این سهم آگاه بود. باز هم تاکید می‌شود که توانایی عملیاتی فولاد مبارکه در پاییز دیدنی خواهد بود.

با تمامی این تفاسیر همچنان توصیه می‌شود که تحلیل‌های آتی این سهم را از طریق «دنیای بورس» دنبال کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 82 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.