مکس بورس افت ادامه‌دار دلار؟/ مقاومت سکه در برابر فشار عوامل اثرگذار - مکس بورس

در معاملات امروز بازار ارز دلار به مسیر نزولی خود ادامه داد و سطح روانی۱۳ هزار تومان از دست رفت. در شرایطی که برخی همچنان به نزول ادامه‌‌دار و احتمال افزایش سرعت ریزش با از دست رفتن کف روانی اشاره می‌کنند اما همچنان تقلای دلالان برای نجات دوباره دلار ادامه دارد. در این شرایط در ساعات میانی معاملات افت دلار در مسیر نزولی متوقف شد اما نشانه‌ها از احتمال افت‌ادامه‌دار دلار در کوتاه‌مدت خبر می‌دهد. در چنین شرایطی معاملات فردا می‌تواند در تعیین نرخ تا پایان سال اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

دنیای بورس: هر دلار آمریکا ساعت ۱۷ امروز به بهای ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد که ۴۰۰ تومان کمتر از قیمت یکشنبه بود. مدیریت عرضه دلار توسط بازارساز و شدت گرفتن فروش افراد عادی بهای دلار را به کمترین مقدار خود از ۲۸ بهمن رساند. دو سنگین پیاپی شاخص ارزی کشور منجر به شکست مرز روانی ۱۳ هزار تومان و ورود دلار به کانال ۱۲ هزار پس از ۱۵ روز بود. بهای دلار از ابتدای دیروز مسیر نزولی را در پیش گرفت و ریزش ۷٫۹ درصدی نرخ ارز نسبت به اوج خود در اسفند ماه را رقم زده است.

صرافی‌های عامل بانک مرکزی توانستند قدرت خود را به رخ دلالان بکشانند و با افزایش عرضه و کاهش پلکانی قیمت مندرج بر تابلوی صرافی‌های بانکی به نیاز بازار پاسخ داده و مقدمات تنزل دلار را فراهم آورند. صرافی ملی در ابتدای کار خود نرخ فروش تابلو را بر روی عدد ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داد و طی روز با دو مرحله اصلاح به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. با کاهش نرخ ارز توسط بازارساز عده‌ای از مردم عادی از ترس افت بیشتر در روزهای منتهی به پایان سال به فروش دلارهای خود اقدام کردند و با تشدید سمت عرضه به نزول بیشتر دلار کمک کردند. در ابتدای صبح دلار با قیمت معاملاتی ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز به کار کرد و رفته رفته با شدت گرفتن فشار عرضه به اصلاح قیمت پرداخت و در ساعت ۳ بعد از ظهر به کمینه ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید. در این نقطه سمت تقاضا تقویت شد و در نهایت قیمت ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان برای شاخص ارزی کشور به ثبت رسید. کاهش نرخ حواله درهم به قیمت‌های زیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم به افت بیشتر نرخ ارز کمک کرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد حذف بهانه‌های دلالی معاملات را برای سفته‌بازان بازار ارز تنگ‌تر ساخته است. در حالی‌که تلاش برای جلوگیری از افت نرخ دلار با داغ نگه داشتن نرخ‌های تلگرامی وجود داشت اما نبود بهانه کافی و قدرت‌نمایی بازارساز در معاملات امروز دلالان ارزی را ناکام گذاشت. 

بعضا احتمال افت دوباره دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی را در کوتاه‌مدت مطرح می‌کنند. اما همچنان کارشناسان اقتصادی نسبت به رویه نرخ دلار در میان‌مدت و عدم اصلاح مورد نیاز در اقتصاد کشور نگران هستند؛ مواردی که اگر با سیگنال‌های منفی سیاسی مانند رد FATF همراه شود می‌تواند بار دیگر بازار ارز را داغ کند. تجار و اشخاصی که در ارتباط مستقیم با بازارهای بین‌المللی هستند بر لزوم تصویب لوایح مرتبط با FATF و جلوگیری از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این سازمان بین‌المللی تاکید دارند و امید است که این مباحث مورد توجه سیاست‌گذار قرار گیرد.

اوج‌گیری حباب سکه

ساعت ۱۷ امروز هر سکه طرح جدید ۶۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به بهای ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. شکست مرز روانی توسط دلار و تنزل اونس طلا به کف ۵ هفتگی خود مقدمه کاهش بهای سکه را فراهم کرد. افزایش فروش دلار توسط صرافی‌های بازارساز و شدت گرفتن عرضه از طرف مردم عادی به دلیل احتمال کاهش بیشتر نرخ ارز، به افت ۳ درصدی نرخ ارز انجامید و به واسطه آن دلار برای اولین بار در اسفند در کانال جدید قرار گرفت. طلای جهانی نیز به دلیل اوج‌گیری شاخص دلار و کاهش سطح ریسک‌ها در بازار جهانی به مسیر نزولی خود ادامه داد و کمترین قیمت خود از ۲۵ ژانویه را به ثبت رساند. هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ امروز به بهای ۵/۱۲۸۸ دلار به فروش رفت و افت روزانه ۰٫۴ درصد را برای خود به ثبت رساند. کاهش ریسک‌های اقتصادی و سوددهی بازارهای موازی فشار را بر فلز زرد بیشتر کرد. اخبار مطلوب در مورد افزایش احتمال توافق تجاری بین چین و آمریکا به بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی انجامید و با کاهش ریسک‌ها از جذابیت طلا برای سرمایه‌داران کاست. این خبر محرک رشد بازارهای جهانی سهام شد، بطوری که شاخص بازار سهام شانگهای به اوج ۹ ماهه خود رسید. شاخص دلار هم بر قله دو هفته اخیر قرار گرفت و با محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیر دلاری، مجرای تقاضای طلا را منقبض کرد و بهای فلز زرد را به کمترین حد خود در ۵ هفته اخیر رساند. با شکسته شدن حمایت ۱۲۸۹ دلاری اکنون مرز حمایتی ۱۲۷۱ دلار پیش‌رو طلا قرار دارد. افت بیشتر دلار نسبت به اونس هم منجر به صعود حباب سکه به اوج ۱۸ روزه شد. با کاهش ارزش ذاتی طلا حباب سکه با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع ۱۷۵ هزار تومان قرار گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.