مکس بورس افزایش دوباره تعداد مبتلایان + استان هشدار | احتمال پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز - مکس بورس

اگر چه روند بهبود یافتگان کرونا در ایران روبه افزایش است اما تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته دوباره ۴ رقمی شد. این در حالی است که همچنان شرایط عادی نیست

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به روند رو به افزایش بهبودیافتگان بیماری کرونا در کشور  و البته افزایش مبتلایان روزانه به ۱۲۲۳ نفر، تعداد مبتلایان به کرونا در کشورمان را ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر اعلام کرد.

جهانپور، تعداد بهبودیافتگان را ۷۹ هزار و ۳۹۷ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۶۷۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت، آمار فوت در شبانه روز گذشته را ۷۴ نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون ۶۲۷۷ نفر از بیماران کرونا در کشور فوت شده اند. وی افزود: تعداد تست‌های تشخیصی در آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت نیز تا ظهر دوشنبه به ۵۰۸ هزار و ۲۸۸ مورد رسیده است.

جهانپور افزود: شرایط عادی نیست و در برخی استانها مثل خوزستان موارد بیماری کووید ۱۹ رو به افزایش است و رعایت فاصله گذاری فیزیکی حتی بیش از گذشته لازم است انجام شود.اگر این اپیدمی کنترل شده مدیون همکاری مردم است.

 

 بازگشایی مدارس فقط برای شهرهای با وضعیت سفید است

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در یک نشست خبری (لینک) در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پروتکل‌های بازگشایی مدارس از بیست و هفتم اردیبهشت ماه، بیان کرد: حتماً همه ما اخبار بین‌المللی را نیز دنبال می‌کنیم. به تدریج بعضی کشورهایی که درگیر کرونا هستند به میزان اینکه موفقیت در مهار ویروس، موضوع بازگشایی مدارس در واحدهای آموزشی را در دستور کار خود قرار دادند، این چالش غالب کشورها است. با توجه به اعلام برخی از شهرستان‌ها به عنوان وضعیت سفید، به معنای آن که در آنجا بستری و فوتی نداریم یا بستری محدود داریم، ستاد ملی تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت‌.

ربیعی افزود: رئیس‌جمهور هنوز اطمینان خاطری کسب نکرده بودند و از بیستم به بیست و هفتم تعویق انداختند که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کشور بررسی کنند و پیشنهادات خود را بیاورند. بدیهی است در هر گونه تصمیمی رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت لازم و ضروری است. هر گونه مجوزی برای بازگشایی نیازمند تاکید از سوی وزیر بهداشت خواهد بود.

وی تصریح کرد: با فاصله نشستن، تعداد کم دانش آموز در کلاس‌ها، ضدعفونی کردن مدارس در نوبت‌های مختلف و ضدعفونی کردن سرویس‌ها، نگرانی از مسیر رفت و آمد دانش آموزان و توصیه به والدین مهمترین مسائلی است که در پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار خواهد گرفت. بنابراین این امر فقط برای شهرهای سفید است و در سایر موارد مانند امتحانات به موقع و کنکور تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

بیمارستان‌ها نباید وجهی دریافت کنند

به گزارش وزارت بهداشت؛ همچنین محمدحسین حیدری، در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره نتایج ارزیابی بیمارستان‌ ها، گفت: ارزیابی بیمارستان‌ ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری ها را انجام داده و براساس شاخص ‌های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه های مربوطه مانند کرونا انجام می ‌دهند. در عین حال، وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با پسخوراندی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می ‌کنند، به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می ‌دهیم.

وی درخصوص نحوه نظارت بر نانوایی‌ ها به ویژه در بحران کرونا، افزود: در این زمینه چنانچه شکایات از طریق ۱۹۰ ثبت شود، به صورت ویژه مورد پیگیری قرار می گیرد. مواردی که در حوزه نانوایی ها منجر به شکایت می شود، بخشی مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به دست برخی افراد نرسیده باشد و بخشی دیگر مربوط به بحث گندزدایی و ضدعفونی‌هایی است که باید انجام شود. لذا، اینگونه موارد را بلافاصله از طریق سامانه به حوزه‌ های مربوطه منتقل کرده و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیریم. اما مردم باید بدانند که حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کرده، مشکل ‌شان را مطرح و پیگیری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیت‌هایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت‌ های وزارت بهداشت این وسایل در اختیار بخش های مختلف ارائه خدمت قرار گیرد. در حال حاضر، هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده، می‌ تواند در اختیار مردم قرار گیرد. در عین حال با شهرداری‌ ها هم هماهنگ شده تا در متروها و بخش‌های مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

 

درمان کرونا رایگان است

آقای دکتر حیدری درخصوص تخلفات مالی احتمالی بیمارستان‌ ها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا، گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ ها و مقررات ویژه ‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تعرفه، وجود دارد، منوط می ‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران مبتلا به کرونا، بر اساس بازرسی‌ های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ ها گزارش‌ هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است.

این مسأله را با وزیر بهداشت و معاونان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌ های خاص بیمه و مددکاری بیمارستان‌ها استفاده کنیم تا مردم این پرداخت ‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی وجود دارد که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌ هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می ‌کنیم.

وی ادامه داد: البته اکنون به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان ‌ها مأمور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی‌ هایی که انجام می‌ شود، بیمارستان‌ ها ملزم شوند که بخشنامه‌ ها و دستورالعمل‌ ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.

آقای دکتر حیدری تأکید کرد: روال کلی برخوردها در این زمینه، این است که ستاد تعرفه استان ‌ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان‌ ها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل‌ های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود.

به همین دلیل تمام پرونده‌ های مربوط به این موضوع را با همکارانمان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم که به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.

 

علت دریافت وجه از بیماران کرونا در برخی بیمارستان‌ها

آقای دکتر حیدری در پاسخ به سوالی درخصوص تخلفات بیمارستان ‌ها، گفت: البته اینطور نیست که تمام بیمارستان‌های خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه تعدادی از آنها بر اساس گزارش هایی که به ما می‌رسد، مورد بررسی قرار گرفتند. در عین حال حوزه نظارت معاونت درمان هم بیمارستان‌ها را رصد می‌کند.

گزارشاتی هم در این زمینه به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد آن را مورد بررسی قرار دادیم، امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستان ‌ها چه بوده که در حوزه مبالغ دریافتی تغییراتی را انجام داده ‌اند. اگر بتوانیم مشکلات ‌شان را حل کنیم، مسائل بعد از آن هم منتفی می ‌شود. در حال بررسی این موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.

 

بیشترین شکایات ارسال شده به سامانه ۱۹۰

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص بیشترین شکایاتی که در سامانه ۱۹۰ مطرح شده، گفت: تماس‌هایی که با سامانه ۱۹۰ گرفته می ‌شود، در حوزه‌های مختلفی اعم از بهداشت، درمان، تعرفه و اخیرا هم کرونا، قرار دارد. منتها در فواصل مختلف کرونا، نحوه تماس‌ها و نوع موارد مطرح شده، متفاوت بود. در اسفند همه درگیر خط اختصاصی که در سامانه ۱۹۰ برای کرونا ایجاد شده بود، بودیم و مردم راهنمایی‌ های مربوط به کرونا را دریافت می‌ کردند و بیشتر نگرانی‌ هایشان درباره مباحث مربوط به نحوه درگیری با کرونا بود.

منتها بعد از اینکه برخی بیماران بستری شدند، شکایاتی را از حوزه درمان داشتیم که درباره بیش دریافتی ‌های حوزه‌های درمان و بیمارستان‌ها بود. به ویژه برای بیمارستان‌های خصوصی که به تناسب مشکلات مالی که برایشان ایجاد شده، ممکن است، دریافتی‌ هایی داشته باشند که داریم کنترل می ‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت هم سؤالات مردم در مورد دفن متوفیان ناشی از کرونا، مسائل آرامستان‌ ها و حِرَفی که باید بسته باشند، بود که اینها را نیز پیگیری می ‌کردیم. همچنین شکایاتی از دیر آمدن اورژانس و بستری در بیمارستان‌ ها نیز مطرح می ‌شد.

وی تأکید کرد: هر یک از این مراحل در وضعیت خاصی ایجاد شده است، اما بعد از سپری کردن زمانی بعد از بحران و پایدار شدن شرایط، شکایات هم در حد خاص خود قرار می ‌گیرد. در عین حال قبل از بحران کرونا نیز بیشترین شکایات در بیمارستان‌ها مربوط به ارتباط پزشک و پرستار با مردم بود که مردم اعلام می ‌کردند در بیمارستان‌ها با ما درست برخورد نمی ‌شود. بعد از کرونا دیدیم که همه مردم حامی مدافعان سلامت هستند، بنابراین، این ظرفیت برای ارتباط بهتر با مردم وجود دارد. در حوزه بهداشت هم عمده شکایات در زمینه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مراکز عرضه غذا بود.

آقای دکتر حیدری درخصوص استان‌ هایی که بیشترین شکایات در آنها ثبت شده است، گفت: شاید بتوان گفت که تماس های استانی مان در ابتدای امر از همان ۶ تا ۷ استانی بود که در ابتدا بیشترین درگیری را با کرونا داشتند که بعد به ۲۰ تا ۲۱ استان رسید. در سایر موارد هم از استان های دیگر هم تماس هایی را داشتیم. ما برای اینکه بتوانیم به سرعت به این نیاز پاسخ دهیم شرایطی را ایجاد کردیم که تماس‌ ها با سامانه ۱۹۰ را در استان های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران به ۱۹۰ مرکز وصل کردیم تا حداکثر استفاده را از زمان انجام دهیم.

 

تشکیل کمیته ‌ای برای خریدهای ضروری کرونا

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت خریدها و واردات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: کمیته ‌ای برای خریدهای ضروری کرونا وجود دارد که به این معنا است که معاونت درمان، اضطراری را برای ایجاد یکسری تخت های آی سی یو مطرح می کند که این تخت ها و تجهیزات متعلق به آن، باید در زمان کوتاهی تهیه شوند.

بنابراین، بسیاری از قوانین و مقررات تحت الشعاع زمان کوتاه قرار می‌ گیرد. ما نیز در تلاشیم که بر اساس یک پروتکل خاص شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم که در حال انجام است و خوشبختانه هم پیش می‌ رود.

 

داروخانه، تنها مرجع فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده

وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه نظارت بر فروش اقلام حفاظتی بهداشتی، گفت: تنها مرجع برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده، داروخانه ‌ها هستند. البته با توجه به اعمال برخی محدودیت ‌ها در توزیع این اقلام شرایطی ایجاد شد که مردم برای تهیه این اقلام به مراکز دیگر هم مراجعه می‌ کردند؛ به طوری که در مواردی شاهد بودیم که داروخانه این اقلام را نداشت، اما دست فروش داشت.

طبیعی است که در اینجا نمی‌توان نظارت کرد که دستفروش در چه زمانی، با چه قیمت و شرایطی این اقلام را تهیه کرده است، اما در حال حاضر تمامی داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های پخش محصولات حفاظت فردی را در اختیار دارند و مردم باید از همین داروخانه ‌ها این اقلام را دریافت کنند. مردم باید مبادی تهیه این اقلام را بیشتر مورد توجه قرار دهند. اقلام موجود در داروخانه‌ها معتبر و تایید شده هستند.

آقای دکتر حیدری همچنین گفت: یکسری از اقلام بهداشتی از سوی شهرداری‌ ها و استانداری ‌ها درخواست شده و از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اختیارشان قرار گرفته است. حتی برخی اقلام اهدایی از خارج از کشور هم بوده که به نام ارگان خاصی بوده است که به طور مستقیم در اختیار آن ارگان قرار گرفته و نحوه توزیع آن هم برعهده خود ارگان است.

 

بروز پدیده ‌ای به نام کاسبان کرونا !

وی در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد پدیده ‌ای با عنوان کاسبان کرونا در کشور، گفت: متأسفانه بحثی تحت عنوان کاسبان کرونا حقیقت دارد و این طبیعت برخی افراد سودجو است که به محض ایجاد برخی محدودیت‌ ها، شرایطی را فراهم می کنند تا بتوانند حداکثر سودشان را از نیازهای مردم کسب کنند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با همکاری پلیس، انبارهای احتکار را کشف کرده و انبارهایشان بلافاصله در اختیار هیأت امنای ارزی قرار گیرد و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود.

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: عمده مواردی که در این زمینه مطرح شد، ماسک‌ های احتکار شده بود که از سوی پلیس و تعزیرات پیگیری شد و انبارهایی را کشف کردند که همه آن‌ها طبق پروتکلی که تعزیرات و دادستانی کل کشور و ناجا داشتند، به دانشگاه علوم پزشکی همان شهر یا استان داده می‌شد تا بتواند در اختیار حوزه درمان و مدافعان سلامت قرار گیرد؛ زیرا در آن زمان محدودیت زیادی در حیطه اقلام حفاظتی فردی داشتیم.

در عین حال کاسبان کرونا در مواردی هم در حوزه محلول‌های ضدعفونی، الکل متانول را به جای اتانول عرضه کرده بودند. به محض اطلاع پیگیری و جمع آوری شد و افرادی که مرتکب این تخلف شده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست مجازی، گفت: مجموعه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌تواند در این برهه حساس سلامت در زمینه مسائل و مشکلاتی که ممکن است در این حوزه داشته باشید، پاسخگو باشد.

همه مردم می ‌توانند در زمینه بیماری کرونا و یا سایر مواردی که در حوزه بهداشت درمان و اورژانس کشور است، از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند و انتقادات، پیشنهادها و شکایات‌شان را با این سامانه مطرح کرده و مطمئن باشند که این شکایات را ثبت و بلافاصله در کل کشور پیگیری کرده و به مردم پاسخ می‌دهیم. مردم باید در آرامش پروتکل ‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند و اگر به آنها توصیه شده که در خانه بمانند، حتما این کار را انجام دهند و در جامعه هم بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روند را روزبروز به سمت کاهش ببریم و در نهایت میزان مرگ و میر را به صفر برسانیم.

 

*تذکر درباره اجرای پروتکل‌های فاصله‌ گذاری در هواپیماها

آقای دکتر حیدری درباره مباحث مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، ادامه داد: با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردم و این دغدغه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی را مطرح کردم و پیگیر مسائل مربوط به آن هستیم. دیروز نماهنگی را دیدیم که در پروازی موارد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. مسأله پروتکل‌های بهداشتی که باید در هواپیما رعایت شود و چگونگی امکان انتقال کرونا در هواپیما را یک ماه پیش برای همکارانم در سازمان هواپیمایی ارسال کردم و نسبت به کنترل آن تذکر دادم. در عین حال طی روزهای آینده به صورت سرزده وارد مجموعه های فرودگاهی خواهیم شد و این موضوع را در داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

احتمال بروز پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز

وی درباره اقدامات نظارتی برای احتمال موج دوم کرونا نیز گفت: تمهیدات لازم در این حوزه در بخش‌های بهداشت و درمان دیده می شود. این امکان وجود دارد که به طور مثال در آبان کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم. فکر می ‌کنم در آن موج با توجه به آلودگی‌ هایی که از قبل داشتیم و آموزش هایی که ارائه شده، مردم بهتر می توانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد که البته مشروط به فعالیت هایی است که مردم انجام می دهند و امیدواریم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با کمک مردم بتواند موج دوم را به خوبی کنترل کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت برخی رستوران ها در سطح شهر و شلوغی آنها، گفت: اگر بر اساس کدگذاری که انجام شده، بارکد داشته باشند و QR کد آنها بر روی درب ورودی‌ شان نصب شده باشد تا مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، مشکلی ندارد، اما اگر این اتفاق نیفتاده و مردم خودشان بدون توجه به این موضوع به رستوران‌ ها می ‌روند، بنابراین مردم باید رعایت کنند.

مردم باید این اقدامات را انجام دهند. دیروز شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم در مجتمع علاءالدین تجمع کرده بودند و فکر می کردند که فاصله گذاری اجتماعی این است که یک درب کوچه باز کنیم که مردم رفت و آمد کنند. بنابراین فعالیت و یا تعطیلی واحدهای صنفی بر اساس پروتکل هایی که از سوی معاونت بهداشت تدوین شده، مشخص شده است و اطلاع رسانی شده است. مردم هم باید این موارد را مورد توجه قرار دهند.

 

ماسک و مواد ضدعفونی کننده قیمت مصوب دارند

وی درخصوص نظارت بر قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده، گفت: این اقلام قیمت مصوب دارند. البته در برخی موارد شاهدیم که داروخانه‌ ها به دلیل قیمت بالایی که پیشتر برای تهیه این اقلام پرداخته اند، مقداری قیمت را بالاتر ارائه داده اند. البته در این زمینه شکایت زیادی به ما ارجاع نشده و عمدتا شکایت ها از نبود این اقلام بوده است. در عین حال، مردم باید توجه کنند که نیازی نیست همه مردم ماسک N۹۵ داشته باشند. بلکه با یک ماسک ساده سه لایه هم می‌ توانند جلوگیری کنند. در عین حال، نحوه استفاده از ماسک و مدیریت ارتباطات بین فردی شان می تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد. باید توجه کرد که یک ماسک N۹۵ می تواند یک پرستار را از ابتلا نجات دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تأخیر در پرداخت یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا که با موافقت مقام معظم رهبری و ابلاغ رییس جمهوری اعلام شده بود، گلایه کرد.

آقای سعید نمکی روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت: به لطف خدا و با جان‌فشانی همکارانم درمبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشورها جلو افتادیم، اما در مضیقه مالی و در مقایسه با آنها که میلیاردها دلار هزینه کردند، (همکارانم) با حال خراب می‌پرسند حداقل یک میلیارد دلار صندوق (ذخیره ارزی) چه شد؟ خبرش خراب‌تر کرد جراحت جدایی / چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی.

رییس جمهوری روز ۱۸ فروردین ۹۹ با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه صادر کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری نیز در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رییس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد. روحانی در آن نامه پی‌نوشت کرده بود: «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و تا آنجا که ممکن است از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزییات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

آقای دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز ۲۹ فروردین ۹۹ در همین رابطه گفته بود: با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری رقمی افزون بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله و کنترل بیماری کرونا اختصاص یافت.

 

روزانه ۱۰۰ نمونه کرونا ویروس بررسی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در بازدید از آزمایشگاه قطب ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، از زحمات پرسنل آزمایشگاه که در زمان بحران کرونا با تلاش شبانه روزی توانستند روزانه بیش از ۱۰۰ نمونه کرونا ویروس را بررسی نمایند، تقدیر کرد.

وی گفت: با همکاری معاونت بهداشت، دانشکده پزشکی و گروه ایمونولوژی، مکان آزمایشگاه قطب HIV دانشگاه از اسفند ۹۸ جهت انجام آزمایشات کرونا ویروس ارتقاء یافته است و به همت اساتید ویروس شناسی دانشگاه و دانشجویان علاقمند، روزانه بیش از صد نمونه کووید ۱۹ در این مرکز آزمایش و بررسی می‌شود.

کوهپایه زاده خاطر نشان کرد: در واقع حوزه بهداشت در زمینه پاسخگویی اجتماعی، عملکرد خوبی داشته است و در این مدت کم توانسته تجهیزات لازم را برای انجام آزمایشات کرونا ویروس فراهم آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، از راه اندازی مرکز بهداشت ولی عصر تا پایان ماه رمضان خبر داد و افزود: تقریباً این مرکز آماده راه اندازی است و با نصب انشعابات امید است تا عید سعید فطر بتوانیم از این مرکز بهره برداری نماییم.

وی افزود: به منظور ارائه خدمات با کیفیت و حفظ ایمنی پرسنل در نظر داریم آزمایشگاه جامع مرکز بهداشت غرب را به این مکان (مرکز ولی عصر) واقع در منطقه ۱۸ منتقل نماییم.

در آزمایشگاه قطب ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، روزانه بیش از ۱۰۰ نمونه کرونا ویروس ارسالی از مراکز جامع سلامت و بیمارستان‌های تحت پوشش بررسی و نتایج آن در مدت کمتر از ۲۴ ساعت آماده و به مراکز ارسال می‌شود.

 

ستاد مبارزه با کرونا درباره بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری می‌کند

به گزارش وزارت آموزش‌وپرورش ، آقای محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: در جلسه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا مأموریتی از سوی رئیس ‌جمهور به وزارتخانه‌های آموزش ‌وپرورش و بهداشت داده شد تا در مناطقی که کم‌خطر یا سفید هستند، موضوع بازگشایی مدارس را بررسی کنند و با درنظر گرفتن مخاطرات موجود و وضعیت سلامت دانش آموزان، گزارش نهایی در جلسه آینده ستاد کرونا ارائه و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر آموزش و پرورش که امروز به‌ صورت ویدئو کنفرانس و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری ، وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن برای فرهنگیان سخن می گفت تصریح کرد: سلامت دانش آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد و هر زمان که مسئولان بهداشت کشور اجازه دهند مدارس را بازگشایی خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف، ممکن است در بعضی از استان‌ها مدارس بازگشایی شوند و در برخی دیگر همچنان بسته بمانند. هم‌اکنون بیش از ۱۳۰ شهرستان به‌ عنوان مناطق کم‌خطر هستند و قطعاً اگر بازگشایی تصویب شود، مدارس این شهرستان‌ها بازگشایی خواهد شد.

حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات به‌ صورت حضوری، اضافه کرد: امتحانات پایه دوازدهم تعیین تکلیف شده است و از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود که به استان‌ها ابلاغ‌ شده است.

وی با بیان اینکه تأکید وزارت آموزش‌ وپرورش در برپایی امتحانات نهایی به ‌صورت حضوری است مگر آنکه در آن زمان وزارت بهداشت صلاحدید دیگری داشته باشد ادامه داد: درحال حاضر بر اساس چارچوب‌های مورد قبول آموزش‌ و پرورش پیش‌بینی ما این است که می‌توانیم امتحانات را در زمان اعلام‌شده و به‌ صورت حضوری با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار کنیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش از خانواده‌ها و دانش آموزان بویژه دانش آموزان پایه دوازدهم و کنکوری‌ها خواست که نگرانی نداشته باشند و تأکید کرد: سلامت دانش آموزان برای ما اصل اساسی است و مراقبت‌های لازم را برای محافظت از دانش آموزان در نظر خواهیم گرفت.

حاجی میرزایی در مراسم عملیات ساخت ۱۴۵۰۰ واحد مسکن فرهنگیان با اشاره به تأمین مسکن برای ۱۰۰ هزار فرهنگی فاقد مسکن گفت: ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان یکی از سیاست‌های جدی وزارتخانه بوده و در این راستا زمین‌های متعلق به آموزش و پرورش به ساخت مسکن فرهنگیان اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های جدی وزارت آموزش‌وپرورش، ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان است و به روش های مختلف تلاش می‌شود وضعیت فرهنگیان بهبود یابد.

حاجی میرزایی گفت :مسکن یکی از نیازهای اصلی هر فردی است و ما می‌دانیم که بخش زیادی از حقوق معلمان فاقد مسکن، صرف اجاره‌ بها در مسکن می‌شود و اگر بتوانیم مسکن لازم را برای فرهنگیان تأمین کنیم کمک بزرگی به این قشر شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش درباره اختصاص زمین‌های متعلق به آموزش‌ وپرورش به ساخت مسکن فرهنگیان در سراسر کشور، تصریح کرد: تأمین هزینه زمین بخش مهم و تعیین‌کننده در مسکن است. بنابراین متعهد شدیم که هر جا زمینی متعلق به آموزش‌ وپرورش داریم به مسکن فرهنگیان اختصاص دهیم.

وی افزود: تاکنون بیش از ۳ میلیون و سیصد هزار مترمربع زمین را در استان‌های مختلف شناسایی و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کردیم. برخی از این زمین‌ها نیاز به تغییر کاربری دارند که با پیگیری‌های انجام‌شده ، تغییر کاربری آن‌ها صورت خواهد گرفت.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: به این صورت هزینه زمین ، چه زمین‌هایی که از طریق آموزش‌ و پرورش به فرهنگیان اختصاص‌ یافته و چه زمین‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی برای این منظور در نظر گرفته‌ شده است، رایگان محسوب می شود و از این طریق امیدواریم که مسکن ارزان‌تری در اختیار همکاران فرهنگی قرار گیرد.

وزیر آموزش‌ وپرورش درباره چگونگی روند ثبت‌نام فرهنگیان در سامانه مسکن اضافه کرد: از تمام همکاران شاغل و بازنشسته که فاقد مسکن هستند و تاکنون از مزایای وزارت مسکن و شهرسازی استفاده نکرده‌اند، خواستیم در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی‌شده بود، ثبت‌نام کنند که در مدت‌زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام ، بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سامانه یادشده نام‌نویسی کردند و در مرحله اول ۷۵ هزار نفر احراز صلاحیت شدند و امروز در نخستین گام و با حضور آقای جهانگیری عملیات اجرایی ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ مسکن فرهنگیان به ‌تدریج آغاز خواهد شد.

حاجی میرزایی گفت: منابع موردنیاز برای ساخت مسکن فرهنگیان، از طریق بانک مسکن و بانک ملی تأمین خواهد شد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملی ایران نوشته شد مبلغ ۴ هراز میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن فرهنگیان در اختیار وزارت آموزش ‌وپرورش قرار گرفته است که امیدواریم با آورده اولیه همکاران، منابع لازم برای ساخت را تأمین و کار را آغاز کنیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌توانیم در یک سال و نیم آینده این مسکن‌ها را تحویل دهیم، تصریح کرد: از ۷۵ هزار مسکنی که باید تأمین شود درحال حاضر زمین برای ساخت ۱۴۵۰۰ مسکن تأمین‌ و عملیات ساخت آنها شروع‌ شده است. درباره عملیات ساخت مابقی مسکن‌ها نیز همکاری ما و وزارت راه و شهرسازی ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم براساس قولی که وزیر راه و شهرسازی داده تا حدود ۱۰۰ هزار شاغل فرهنگی را در ماه‌های آینده تعیین تکلیف کنیم.

 

امتحانات نهایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود

همچنین خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برگزاری امتحانات همه پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و ستاد کرونا ابلاغ ‌شده است ، مدنظرگرفته خواهد شد، اظهار داشت: برای رعایت این پروتکل‌ها از مراقبان بهداشت وزارت آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت محله‌های آموزش‌ و پرورش بهره خواهیم گرفت .

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر تا هفدهم، نظر ستاد کرونا و وزارت بهداشت تغییر کند این نظر معیار ما خواهد بود اما تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات در تاریخ ۱۷ خرداد را آماده کرده‌ایم و مصمم هستیم در این تاریخ اگر شرایط فراهم باشد امتحانات را برگزار کنیم.

آقای ساکی درباره این پرسش که آیا آئین‌ نامه نحوه برگزاری امتحانات نهایی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: برنامه امتحانات به همه واحدهای آموزشی، ادارات نواحی و مناطق آموزش و پرورش اعلام شده و زمان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم، ۱۷خرداد است.

وی گفت: تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم، دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده‌ایم که حدفاصل اجتماعی بین صندلی دانش‌آموزان باید بین ۱.۸ تا ۲ متر مربع رعایت شود یعنی دانش‌آموز تا صندلی کناری و جلو دو متر فاصله داشته باشد.

ساکی با بیان اینکه برای برگزاری امتحانات تمهیداتی اندیشیده‌ایم افزود: ازجمله این تمهیدات ، مراقبان بهداشت در مبادی ورودی سالن‌های برگزاری امتحانات باید حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه دانش آموزان را به استفاده از ماسک و دستکش و رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌ها توصیه کرده‌ایم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت با بیان اینکه برنامه امتحانات نهایی در پورتال وزارت آموزش و پرورش اعلام و در مدارس هم نصب شده است درباره منابع امتحانات خرداد اظهار داشت: آموزش‌های امسال دانش آموزان با شرایط شیوع کرونا به دو بخش تقسیم شد، بخش اول تا پایان بهمن و حتی هفته اول اسفند ، حدود ۸۰ درصد کتب درسی در اکثر کلاس‌های پایه دوازدهم تدریس شده است و بخش دوم ۲۰ درصدی بود که از طریق آموزش غیرحضوری توسط شبکه‌های تلویزیونی و بسترهای پیام‌رسان‌های موجود و شبکه «شاد» انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: لذا ما ۸۰ درصد اول را برای همه دانش‌آموزان مبنا قرار دادیم و ۱۶ نمره از این بخش سوال طرح می‌کنیم و برای چهار نمره باقی‌مانده یعنی بخش دوم نیز دو نوع سوال طرح می‌کنیم . چهار نمره از ۲۰ درصدی که توسط آموزش غیرحضوری تدریس شده و چهار نمره نیز از همان ۸۰ درصد قبلی.

ساکی اضافه کرد: دانش‌آموزانی که درآموزش غیرحضوری مشارکت داشتند در صورت تسلط بر سوالات می‌توانند به سوالات ۲۰ درصد پایانی پاسخ دهند، اما اگر دانش‌ آموزی که تعداد آنها بسیار کم است، هیچ یک از شیوه‌های آموزش غیرحضوری نداشته‌اند برای آنکه حقی از آنها تضییع نشود، از همان ۸۰ درصدی که ۱۶ نمره سوال طرح شده این چهار نمره نیز طرح شده است که امیدواریم انتخاب کنند و پاسخ دهند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 267 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.