مکس بورس الگوهای ویران‌کننده در ذهن بورس‌بازان - مکس بورس

رویه قیمتی برخی از نمادها الگوهای خطرناکی را برای بورس‌بازان ایجاد کرده است. این الگوها تصور از جهش چند ده برابری قیمت یک سهم است. در ادامه نیز معمولا از موج سنگین اصلاحی سهم غفلت می‌شود و معامله‌گران به میزان احتمالی زیان توجه چندانی ندارند.

دنیای بورس: برای مثال امروز غگل با صف فروش سنگین به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان مواجه است. این سهم روزهای داغی را پشت سر گذاشت و پس از انجام افزایش سرمایه و ثبت آن نیز صعود پرشتاب خود را ادامه داد. حال این سهم در مسیر اصلاحی قرار گرفته است. به صورت مشخص همان‌طور که هیچ دلیل منطقی برای رشد قیمتی این سهم پیش از این مطرح نبود در شرایط کنونی نباید به دنبال دلیل منطقی برای علت اصلاح بود که به پشتوانه آن بتوان پایان اصلاح را تشخیص داد. نکته جالب این‌که غگل طی یک سال تا پایان ۹۸ تقریبا ۱۶ برابر شده بود و حالا در مسیر اصلاحی قرار گرفته است واقعا هیچ چشم‌اندازی از ادامه روند قیمتی این سهم وجود ندارد. 

 غسالم از دیگر نمادهایی است که صف فروش نسبتا سنگین را امروز تجربه می‌کند. این سهم نیز نسبت به یک سال قبل تقریبا ۱۶ برابر شده بود. البته طی لحظات اخیر صف فروش این سهم نیز جمع شد و شاید موضوعی که در نگاه فعالان بازار مشاهده می‌شود این‌که غسالم برخلاف غگل همچنان افزایش سرمایه خود را انجام نداده است و معامله‌گران در انتظار بازگشایی عجیب برای غسالم مانند غگل هستند. 

 اما این الگوها می‌تواند در نهایت زیان سنگین معامله‌گران را به دنبال داشته باشد. بر این اساس بهتر است نگاهی دقیق‌تر به وضعیت کنونی سهام داشته باشیم و در کنار سیگنال‌های بازاری به وضعیت بنیادی و واقعیت‌های ارزش‌گذاری نیز نیم‌نگاهی شود. باید به معامله‌گران وضعیت صف فروش یک ماهه پتروشیمی جهرم (با نماد جهرم) یا اصلاح حدود ۳۵ درصد سهام تولید تجهیزات سنگین اشاره کرد، تپکو نیز برای نزدیک به یک ماه است که با صف فروش همراه بوده و برخلاف جهرم که هیچ خریداری ندارد تا به واسطه آن حجم مبنا پر شده و حداقل معاملات سهام تسهیل شود، اندک خریدارانی مشاهده می‌شوند که جسارت ادامه خرید در حباب کنونی تپکو را می‌پذیرند. همچنان تپکو را می‌توان دارای حباب ۲۰۰ درصدی قیمت دانست؛ ارزش معادل بلوکی تپکو از سوی خصوصی‌سازی یک سوم سطوح قیمتی کنونی در تابلوی سهام است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 27 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.