مکس بورس امید به صعود ادامه‌دار بورس در هفته دوم زمستان - مکس بورس

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۱/۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. بازگشت بورس به مسیر صعودی در آخرین روز از هفته گذشته در حالی رخ داد که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند رشد قیمت سهام در هفته  پیش رو را ادامه‌دار ارزیابی می‌کنند.

دنیای بورس: پس از ارتقای ۱/۵ درصدی شاخص کل سهام طی روزهای معاملاتی هفته گذشته، غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» پیش‌بینی می‌کنند که رشد قیمت‌ها در هفته پیش رو هم ادامه یابد.

کارشناسان

صعودی: ۵۲ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته پیش رو را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان رسیدن قیمت سهام به کف حمایتی پس از اصلاح قابل توجه اخیر و سطوح نموداری، فرصت خرید سهام را به معامله‌گران داده است. گزارش‌های ماهانه و  ۹ ماهه  شرکت‌ها که در بسیاری موارد فراتر از انتظار اهالی بازار بود، بر فرصت خرید سهام نزد معامله‌گران بیش از پیش تاکید می‌کند. افزایش نرخ ارز نیز در پایان هفته گذشته نشان داد که سیاست‌های دولت در قبال پایین نگه داشتن نرخ دلار نمی‌تواند تداوم یابد و این امر یعنی خوش‌بینی نسبت به صعود نرخ ارز به‌خصوص(پس از نزول قابل توجه قیمت نفت) در بین اهالی تالار شیشه‌ای طی روز چهارشنبه نیز مشاهده شد. از سوی دیگر، قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته نیز افزایش یافت و این امر مسیر رشد قیمت سهام را تسهیل خواهد کرد.

کم‌نوسان: ۳۸ درصد از  این کارشناسان روند عمومی قیمت‌ها در هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند رسیدن قیمت سهام به سطوح فعلی و به عبارت دیگر اصلاح نسبتا سنگین قیمت سهام تعداد فروشندگان در بازار را به نحو چشمگیری کاهش داده است. با این حال، محرک خاصی نیز در بازار وجود ندارد تا تقاضای سهام را افزایش دهد. چرا که مطلوبیت گزارش‌های ۹ ماهه شرکت ها پیشتر در وضعیت سهام منعکس شده بود و علاوه بر این، همچنان فشار کاهش قابل توجه قیمت نفت بر بازار سهام فشار وارد خواهد کرد. در نتیجه، تقابل این عوامل روند کم‌نوسانی بر بازار حاکم خواهد شد.

نزولی: ۱۰ درصد از کارشناسان مزبور نیز روند نزولی برای شاخص کل پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند، وضعیت سیاسی پیرامون تحریم‌ها اثرات خود بر اقتصاد کشور را نمایان کرده است. قیمت نفت نیز افت قابل توجهی را تجربه کرده و نمی توان نسبت به رشد اندک آن در یک یا دو روز دل بست. کسری بودجه دولت نیز بالاست و نگرانی‌ها در عرصه اقتصاد کلان کشور عقب‌نشینی معامله‌گران از بورس به عنوان آینه اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت. گزارش‌های ۹ ماهه نیز تاکنون چندان مطلب قابل توجهی را به سمع و نظر سهامداران نرسانده است. در این فضا سهام به سمت نزول قیمت‌ها پیش خواهد رفت.

سهامداران

صعودی : ۸۰ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته پیش رو را صعودی ارزیابی کرده‌اند. جو مثبت به وجود آمده در بازار در معاملات چهارشنبه نیز به ارتقای شاخص سهام و خرید قابل توجه معامله‌گران انجامید، در کنار خوش‌بینی به صعود نرخ ارز  نگاه فعالان را بار دیگر به بورس معطوف خواهد کرد. این امر می‌تواند رشد قابل توجه سهام طی روزهای آتی را به دنبال داشته باشد.

کم‌نوسان: ۱۱ درصد از سهامداران مزبور اما روند قیمت‌ها را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد می‌گویند، علی‌رغم جذابیت‌های موجود در بازار سهام پس از اصلاح سنگین قیمت‌ها، همچنان نگرانی‌ها از وضعیت آتی بازار ارز و تداوم فشار سیاست‌گذار در راستای نرخ دلار و به طور کلی اقتصاد کشور وجود دارد. تقابل این دو موضوع در شرایط فعلی روند کم‌نوسانی پیش پای معاملات قرار می‌دهد.

نزولی: ۹ درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته روند عمومی قیمت سهام را نزولی ارزیابی می‌کنند. این سهامداران نزول قیمت نفت و همچنین نگرانی در عرصه بازارهای جهانی در هفته جاری می‌تواند با افزایش ریسک‌گریزی مجددا زمینه خروج سهامداران را فراهم کند. از طرفی نیز فشار سیاست‌گذار بر رشد نرخ دلار نیز همچنان وجود دارد. این موارد می‌تواند موجب نزول شاخص سهام شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 100 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.