مکس بورس اهالی بازار در انتظار صعود شاخص - مکس بورس

بورس تهران معاملات دومین هفته اسفندماه را در حالی آغاز می‌کند که قریب‌به‌اتفاق کارشناسان و سهامداران بر سر رشد شاخص در طول این هفته به اجماع حداکثری رسیده‌اند. سطوح بالای قیمت جهانی مواد خام، رونق معاملات محصولات پایه در بورس کالا و همچنین حمایت نرخ‌های ارز از سهام وابسته که بخش عمده‌ای از بورس تهران را در اختیار دارند، عوامل صعود شاخص ارزیابی شده است.

دنیای بورس: معاملات بورس  در هفته گذشته را  با رشد قابل توجه ۶/۳ درصدی شاخص کل به پایان رسید. این روند در شرایطی رخ داد که بیشتر سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند این نماگر را همچنان صعودی ارزیابی می‌کنند.

کارشناسان

صعودی: ۶۹ درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار سهام طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی بار دیگر زمینه توجهات به معاملات سهام را فراهم کرده است. موضوعی که همراه با رشد نرخ دلار نیمایی در صعود قابل توجه قیمت‌ها در بورس کالا  نیز منعکس شده است. از سوی دیگر، روند نرخ دلار در بازار غیررسمی نیز مورد توجه قرار دارد و به نظر می‌رسد چشم‌انداز صعودی نرخ دلار و تورم در اقتصاد کشور، تقاضای سهام را تحت تاثیر قرار بدهد و منجر به صعود قیمت‌ها شود. علاوه بر این، گزارش‌های بهمن‌ماه شرکت‌ها به خصوص در شرکت‌های کالایی مطلوب بود(نسبت به چند ماه قبل) و این موضوع نیز در تکمیل پازل تقاضای سهام موثر خواهد بود.

کم‌نوسان: به اعتقاد ۲۶ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی، روند نماگر بازار طی دومین هفته معاملاتی اسفند کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند، شرکت‌های فعال در بورس، به خصوص شرکت‌های مرتبط با بازارهای جهانی و صادراتی فرصت تازه‌ای برای خودنمایی در بورس پیدا کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌های سیاسی در کمین معامله‌گران است و از این رو چندان نمی‌توان به صعود دو سه روز شاخص کل دل بست. در این زمینه تصویب کامل لوایحFATF  اثرگذار خواهد بود که بنا بر رویه اخیر به نظر می‌رسد بار دیگر تعیین تکلیف آن به تعویق خواهد افتاد تا سایه ریسک و احتیاط بر سر معاملات سهام باقی بماند. در این فضا، تقاضا کم‌توان و عرضه نیز به دلیل جذابیت فعلی قیمت‌ها در سطح پایینی خواهد ماند. بر این اساس، قیمت‌ها در یک محدوده اندک نوسان خواهند کرد.

نزولی: تنها ۵ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده‌اند. سیگنال‌های تکنیکال، از تب و تاب افتادن تقاضا در پی شناسایی سود کوتاه‌مدت که در چند ماه اخیر رویه غالب معامله‌گران بوده و همچنین احتمال معوق ماندن سرنوشت FATF، عامل افزایش فشار فروش در بازار خواهد بود. ضمن اینکه به دنبال روند صعودی قیمت سکه و ارز، برخی توجهات به سرمایه‌گذاری در این بازارها معطوف خواهد شد. افزون بر این، نزدیک شدن به پایان سال و فشار ناشی از فروش به منظور تسویه اعتبارات را نیز نباید از نظر پنهان داشت.

 

سهامداران

صعودی: ۵۷ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند قیمت‌ها طی هفته جاری را صعودی عنوان کرده‌اند. موج ایجاد تقاضا در پی تحولات بازارهای جهانی و بازار ارز طی روزهای آتی منجر به افزایش تقاضا و بالطبع صعود شاخص سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: ۲۴ درصد سهامداران اما روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ریسک‌های سیستماتیک ناشی از تبعات خروج آمریکا از برجام و فشار تحریم‌ها و همچنین بلاتکلیفی تصویب FATF  به عنوان یکی از شرط‌های اجرای بسته تجاری اروپا علی‌رغم وزش مجدد نسیم رونق (بازارهای جهانی و دلار) موجب احتیاط معامله‌گران و نوسان محدود قیمت ها خواهد شد.

نزولی: ۱۹ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز افت شاخص کل طی هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این دسته ریسک‌های سیاسی در شرایط فعلی موجب می‌شود به محض شکل‌گیری یک روند صعودی، سهامداران در سمت فروش فعال شوند. برای تغییر این روند عامل قدرتمندی همچون تصویب FATF  و افزایش امیدواری به اروپا می تواند موثر باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.