مکس بورس اوج‌گیری خوش‌بینی‌ها بین فعالان بورس - مکس بورس

کارشناسان بر این باورند بسیاری از فاکتورها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا بورس تهران مرحله جدیدی از رشد را تجربه کند. در کنار روند قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی که هفته‌هاست صنایع کالا محور را تحت تاثیر قرار داده، این روزها خبرها در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌‌های بانکی با نظارت بیشتر بانک‌ مرکزی، انتقال اوراق «سخاب» به بورس و عبور شاخص از سقف ۴۲ ماهه امیدها به تداوم صعود بورس را افزایش داده است.

کارشناسان

صعودی: خوشبینی به رشد شاخص میان کارشناسان چشمگیر است، به طوری که ۶۵ درصد از افراد این گروه صعود شاخص را در این هفته محتمل‌ترین گزینه می‌دانند. به عقیده این گروه مهم‌ترین خبر این روزهای بازار در خصوص نرخ سود بازار پول است. اگر شرایطی فراهم شود که نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار به طور دقیق و به میزان ۱۵ درصد اعمال شود، شاهد جذابیت بیشتر بازار سهام برای سرمایه‌گذاران هستیم. موضوعی که طی سال‌های اخیر، همواره یکی از موانع رونق بورس بوده است. در این میان تعدادی از کارشناسان از زمزمه انتقال اوراق «سخاب» به بورس سخن می‌گویند. با توجه به اینکه سود این اوراق طی هفته‌های اخیر حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته است، این خبر نیز می‌تواند برای سهامداران خوشایند باشد.

 

کم‌نوسان: کارشناسان در نظرات خود هیچ اشاره‌ای به روند نزولی شاخص نکرده‌اند. برهمین اساس ۳۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان روند آرام وکم‌نوسان را محتمل‌ترین رفتار بازار پیش‌بینی کرده‌اند. بر این اساس عده‌ای معتقدند جریان ضعیف نقدینگی در بورس از شتاب رشد تا حد زیادی می‌کاهد. از سوی دیگر این گروه بر این باورند با ورود به آخرین ماه تابستان، تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها می‌تواند از عوامل خروج نقدینگی از بازار باشد. این موضوع که هرساله بطور سنتی تا حدی از رشد شاخص می‌کاهد، می‌تواند روند کم‌نوسانی را برای هفته جاری رقم بزند.

 

سهامداران

صعودی: در رقمی قابل توجه ۷۹ درصد از سهامداران روند این هفته بورس تهران را صعودی در نظرگرفته‌اند. سهامداران معتقدند روند بازار طی هفته پیش رو تحت تاثیر ادامه رشد قیمت‌های جهانی خواهد بود. از سوی دیگر آغاز انتشار گزارش‌های تولید و فروش مردادماه شرکت‌ها به شفاف شدن عملکرد آن‌ها منجر می‌شود. امری که می‌تواند به واسطه انتظار از عملکرد مناسب عامل دیگری برای حفظ روند مثبت بازار باشد. در بخش کلان نیز تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند  فضای مناسبی را برای بازار ایجاد کند. سهام‌داران بیان می‌کنند که سیاست‌های جدید در بازار پول تماما به نفع بازار سهام است و مطمئنا جذابیت سرمایه‌گذاری را برای سهامداران دوچندان می‌کند.

کم‌نوسان: ۱۴ درصد از سهامداران پیش‌بینی خود را بنا بر روند کم‌نوسان شاخص می‌دانند. آن‌ها از کمبود نقدینگی در بازار سخن می‌گویند. این گروه بیان می‌کنند با وجود اینکه کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی رشد خوبی داشته‌اند، به نظر می‌رسد با سیاست‌های جدید دولت چین در جهت تقاضا تا حدودی از این رشد کاسته شود و صنایع فلزی- معدنی با آرامش بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

نزولی: تنها ۷ درصد از سهامداران پیش‌بینی نزول شاخص را داده‌اند. این گروه به تنها موضوعی که تاکید می‌کنند، نزدیک شدن به فصل تسویه اعتبارات کارگزاری‌هاست. موضوعی که هر ساله تا زمان محدودی شاخص را در مسیر نزول قرار داده است.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.