مکس بورس اولین تراکنش مالی ایران و اروپا در اینستکس انجام شد + جزییات - مکس بورس

در حالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمدید ۶۰ روزه معافیت هسته‌ای ایران خبر داد که اولین تراکنش مالی در اینستکس انجام شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اسکای نیوز، مورگان اورتگاس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: معافیت‌های هسته‌ای ایران که چهار فعالیت هسته‌ای را در بر می‌گیرد برای ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد شد.

با این حال تداوم توسعه فعالیت‌های هسته‌ای غیرقابل قبول بوده و با تمام ابزار دیپلماتیک و اقتصادی برای محدود کردن فعالیت‌های بی ثبات کننده رو به رشد ایران ادامه خواهیم داد. همچنان از نزدیک بر همه تحولات برنامه هسته‌ای ایران نظارت خواهیم کرد و می‌توانیم این محدودیت‌ها را در هر زمان تنظیم کنیم.

بر اساس این گزارش، با اعمال این معافیت‌ها کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند اجازه دارند در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک، و نیروگاه اتمی بوشهر به همکاری با ایران ادامه دهند.

 

اولین تراکنش مالی اروپا با ایران در چارچوب اینستکس انجام شد

همچنین وزارت خارجه آلمان از ارسال اولین محموله به ایران در چارچوب سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با تهران خبر داد. وزارت خارجه آلمان در توئیتر اعلام کرد: فرانسه، آلمان و انگلیس تأیید می‌کنند اینستکس با موفقیت اولین تراکنش را انجام داد و صادرات محصولات دارویی از اروپا به ایران را تسهیل کرد. اینستکس و همتای ایرانی آن برای انجام تراکنش‌های بیشتر و تقویت این ساز و کار همکاری خواهند کرد.

در دسامبر سال گذشته فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام از پیوستن ۶ کشور اروپایی دیگر (بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد) به اینستکس، ساز و کار مالی که برای کم‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ایجاد یک کانال تجاری ایجاد شده، استقبال کرده بودند.

در همان زمان معاون وزیر خارجه چین در نشست خبری با عباس عراقچی معاون وزیرخارجه ایران در پکن از اروپایی‌‎ها خواسته بود اجرای اینستکس را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

 

فرانسه چه گفت

سخنگوی دولت فرانسه نیز گفته است: انجام نخستین تراکنش اینستکس با ایران را تایید می‌کنیم. تاکید داریم که تجارت مشروع با ایران از این کانال، ادامه و گسترش یابد. آماده گفتگوی سازنده با ایران برای حل و فصل مسائل مرتبط به تعهدات برجامی هستیم.

 

جزئیات وال‌استریت ژورنال از اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب اینستکس

جزئیات اندکی درباره این تراکنش مالی ارائه شده اما افراد نزدیک به این موضوع اعلام کردند که تجهیزات فروخته شده مربوط به درمان بیماری‌های خونی بوده که از یک شرکت آلمانی خریداری شده و چندین ماه نهایی شدن این معامله به طول انجامیده است. ارزش مالی این قرارداد تقریبا ۵۰۰ هزار یورو (۵۴۸ هزار دلار) بوده است و تجهیزات فروخته شده هیچ ارتباطی به همه‌گیری ویروس کرونا ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 216 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 26 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.