مکس بورس ایران در آستانه مهار موج اول کرونا قرار دارد | موج دوم بیماری آغاز میشود؟ - مکس بورس

رئیس جمهور درباره استان‌ها و شهرهایی که شاهد رشد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بوده‌اند، دستوراتی را به وزیر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داد به استانداران استانها و مسئولان شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد رشد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بوده اند، ابلاغ کند که مراقبت ها را افزایش داده و با توجیه افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق، مردم را به رعایت کامل اصول بهداشتی دعوت کنند.

حسن روحانی امروز در گفت‌وگو با وزیر کشور، ضمن دریافت گزارش وضعیت برخی استانها و چند شهر کشور که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم، ابتلا به ویروس کرونا رشد داشته است، تاکید کرد: مردم این استانها و شهرها باید توجه داشته باشند که اگر اصول و مقررات بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است مجبور به بازگرداندن برخی محدودیت ها شویم.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از مردم بخاطر رعایت نکات و مقررات بهداشتی در برگزاری نماز عید فطر در مساجد، با بیان اینکه فقط با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توان زنجیره شیوع ویروس را قطع کرد، اظهار داشت: با این شرایط و همکاری خوب مردم می توانیم به تداوم روند بازگشایی اماکن و بقاع متبرکه و حرم های شریف امیدوار باشیم.

روحانی با بیان اینکه با بازگشایی های اخیر در برخی مراکز و کسب و کارها، نباید هشدارها درمورد رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم کمرنگ شود، افزود: بخش های اطلاع رسانی بویژه صدا و سیما و فضای مجازی در زمینه آگاهی بخشی به جامعه و اطلاع رسانی مضاعف و فراگیر باید فعالیت خود را افزایش دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رسیدن به مرز کنترل بیماری کووید ۱۹ و مهار ویروس کرونا بدلیل همکاری مردم و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بوده است، گفت: به هیچ وجه نباید این تلقی در افکار عمومی بوجود آید که مراقبت ها و رعایت اصول بهداشتی اهمیت سابق را ندارد و لذا رعایت نکات بهداشتی و مراقبت همچنان باید در دستور کار مردم باشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این تماس تلفنی، گزارشی را از وضعیت رشد تعداد مبتلایان در یک یا دو استان و چند شهر کشور به خاطر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند، برگزاری نماز عید فطر در مساجد با رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم و همچنین وضعیت تردد در جاده های بین شهری در تعطیلات آخر هفته و عید سعید فطر، ارائه کرد.

 

هدف دولت از بازگشایی ها،تامین حداکثری معیشت مردم است

معاون وزیر بهداشت گفت: سیاست دولت؛ بازگشایی حداکثری برای تأمین معیشت جامعه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی در ارتباط زنده تصویری با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما افزود: قرار نیست همه مشاغل بازگشایی شوند، اسامی همه اصناف و بنگاه هایی که مجوز بازگشایی دارند در سایت وزارت بهداشت ثبت شده است.

او ادامه داد: صنوفی که نامشان در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده می توانند با مراجعه به این سایت، کد بازگشایی (بارکد) خود را دریافت نمایند.

حریرچی با بیان این که تا کنون ۸۶ درصد صاحبان صنوف ثبت شده جهت دریافت کد بازگشایی (بارکد) به سایت مراجعه نموده اند، افزود: صنوفی که بارکد ندارند اجازه بازگشایی مغازه خود را ندارند.

او تصریح کرد: عملکرد بارکد به گونه ای است که مردم می توانند با گوشی خود آن را اسکن و از اصلی بودن آن اطمینان حاصل نمایند.

معاون وزیر بهداشت از تداوم تعطیلی تالارها خبر داد و افزود: مهدهاي کودک هم تعطیل هستند، کافه ها و قهوه خانه ها هم در صورت بازگشایی فعلاً مجاز به ارائه قلیان نیستند، استخرها هم در مناطق قرمز مجاز به بازگشایی نیستند اما روی هم رفته اکثر مشاغل اجازه بازگشایی دریافت نموده اند.

حریرچی تصریح کرد: در راستای بازگشایی های جدید، مهمترین عامل و بازرسین ما مردم هستند، مردم در صورت مشاهده هر گونه بازگشایی بدون بارکد می توانند با شماره گیری ۱۹۰ به واحد بازرسی گزارش دهند و ما حتماً پیگیری های لازم را به عمل خواهیم آورد.

 

برگزاری هرگونه تجمع، عامل انتشار ویروس کروناست

معاون کل وزارت بهداشت: برگزاری هرگونه مراسم به مناسبت عید فطر، عروسی و عزاداری و هرگونه تجمع، مهمترین عامل انتشار بیماری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما دکتر ایرج حریرچی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در استان خوزستان افزود: در استان خوزستان امروز نماز عید فطر نداشتیم که این مهم با همکاری امام جمعه استان انجام شد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در کشور میزان بستری و مرگ و میر نسبت به روز‌های اوج بیماری به نسبت ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها در برخی از استان‌ها با روند صعودی روبرو هستیم که بالاترین میزان صعود در استان خوزستان است البته میزان شیوع در این استان فقط کمی بالاتر از متوسط شیوع در کل کشور است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت تاکید کرد: با توجه به تعطیلات عید فطر و برگزاری مراسم‌ها پیش بینی این است که تا چند روز آینده روند صعودی را در این استان داشته باشیم و با توجه به اختیارات منطقه‌ای که داده شده اقدامات مناسبی صورت گرفته است و در دو دوره پنج و سه روزه با هدایت استاندار فاصله گذاری هوشمند را انجام دادیم.

وی با اشاره به تعطیلات پایان سال گذشته و ابتدای امسال در خوزستان و تعطیلات این روز‌های اخیر و ضربه خوردن اقتصاد در استان خوزستان افزود: درخواست عاجزانه از مردم خوزستان این است که تا یکی دو هفته دیگر هم به ما فرصت دهند تا بیماری را کنترل کنیم.

حریرچی گفت:به لحاظ خدمات بیمارستانی و همکاری نیرو‌های مسلح و سازمان تامین اجتماعی، همه همکاری خوبی دارشته اند و از لحاظ ظرفیت آزمایش این استان از استان‌های پیشرو در کشور است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد ابتلا در مراحل اولیه است، ولی متاسفانه در افراد مسن و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای و یا دیابت و قلبی و عروقی هستند با مرگ و میر هم مواجه می‌شویم.

معاون کل وزارت بهداشت افزود:راه اصلی مقابله با این بیماری اول فاصله گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی و دوم شناسایی بیماران در مراحل اولیه و سوم شناسایی کسانی که با بیماران تماس نزدیک داشته اند، است.

حریرچی گفت:همکاری خوبی که اکثر مردم انجام دادند در کنترل بیماری موثر بوده و منحنی صعودی به خط صاف درحال نزدیک شدن است، ولی تعدادی اندک که رعایت نمی‌کنند دیگران را با خطر مواجه می‌کنند.

وی افزود: انتظارمان این است که مردم مهربان و عشیره‌ای استان خوزستان همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا ما میزان مرگ و میر را به حداقل برسانیم.

حریرچی اضافه کرد: یکی از راهبرد‌هایی که ما در این استان داریم و در کشور هم قابل گسترش است، آن است که افرادی که در معرض خطر مرگ و میر هستند شامل افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای، بیشتر در معرض فاصله گذاری قرار دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با فاصله گذاری اجتماعی مناسب، حداکثر فعالیت‌های اقتصادی که توام با درآمد است بازگشایی شوند، اما در مقابل، دید و بازدید‌ها کاهش یابد.

دکتر حریرچی افزود: استفاده از ماسک بسیار مهم است و امیدواریم با تلاشی که انجام می‌دهیم به زودی شاهد غلبه بر این ویروس باشیم.

 

ترخیص بیش از ۱۰۵ هزار نفر از بیماران کووید ۱۹

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر از بیماران کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند. جهانپور با بیان اینکه از دیروز تا امروز ۴ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی دو هزار و ۱۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است افزود: از بین مبتلایان جدید، ۳۶۴ مورد بستری و یکهزار و ۸۱۶ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

وی گفت: روند بیماریابی در کشور تقویت شده است و موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان، امروز ۸۳ درصد از بیماران جدید را تشکیل می‌دهند. البته چندین هفته است که موارد جدید سرپایی بیش از ۸۰ درصد موارد جدید را شامل می‌شوند.

جهانپور افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۵ هزار و ۷۰۱ نفر رسید. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادندو مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۴۱۷ نفر رسیده است.

جهانپور افزود: ۲۶۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار و ۵۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. جهانپور با بیان اینکه وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است افزود: در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان موارد فوتی صفر و در ۸ استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است.

پایگاه اینترنتی وورد مترز اینفو (worldometers.info) که شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در جهان را به صورت لحظه‌ای منتشر و به روز رسانی می‌کند، اعلام کرد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۵ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۵۱۵ نفر افزایش یافته و شمار بهبودیافتگان به ۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است. شمار جان باختگان نیز  ۳۴۴ هزار و ۵۸۵ نفر اعلام شد.

 

ایران در آستانه مهار موج اول کرونا

ایرنا نوشت: رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود موج اول بیماری کرونا در کشور، تا آخر خرداد ماه مهار شود.

به گفته حسین قناعتی پیش بینی ما در مورد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا با آمارهای اعلام شده تقریبا برابر بوده است. وی با اشاره به اینکه مردان بیشتر از زنان در معرض کرونا قرار دارند، افزود: افرادی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و باید مراقبت جدی تری از خود به عمل آورند.

 

آیا موج دوم بیماری به زودی آغاز می‌شود

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا موج دوم بیماری به زودی آغاز می شود، گفت: به نظر می رسد موج همه گیری از ۱۰ تا ۱۵ روز پیش مجددا شروع شده و تعداد مبتلایان در برخی از استان ها در حال افزایش است. این سیر صعودی تدریجی بوده و وضعیت در روزهای آینده به حالت عادی برمی گردد.

وی ادامه داد: منحنی مرگ به‌رغم افزایش مبتلایان هنوز سیر نزولی آرام دارد. علت آن می تواند رعایت دقیق‌تر اصول بهداشتی و درمانی، آموزش بهتر مردم، تغییر رفتار ویروس یا سایر علل باشد.

قناعتی تاکید کرد که مردم باید همچنان توصیه های مسئولان از جمله رعایت اصول بهداشتی و حضور نیافتن در مجامع عمومی شلوغ را در دستور کار خود داشته باشند تا تعداد مبتلایان روند کاهشی پیدا کند.

وی در خصوص این سوال که ویروس کرونا چقدر زنده می ماند، گفت: هیچ کس دقیق نمی داند که این ویروس چقدر زنده می ماند، همه موارد اعلامی بر اساس اطلاعات افراد است. اطلاعات در مورد کرونا بسیار کم است و ماهیت بیماری طوری است که به دقت نمی توان پیش بینی کرد که چه روندی را در پیش می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: احتمالا” موج اول در اواخر خرداد فروکش خواهد کرد اما کسی دقیقا” نمی تواند در مورد رفتار ویروس کرونا پیش بینی دقیق داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با تجربه کسب شده در موج اول و همکاری مردم و مسئولین بتوان موج دوم بیماری کرونا را با تلفات کمتر و آرام تر طی کرد.

 

استفاده از ماسک احتمال ابتلا را به ۱.۵ درصد می‌رساند

وی با اشاره به اینکه در برخورد با بیماران حتما باید از ماسک استفاده شود، گفت: بررسی ها نشان داده است که اگر فرد سالم و فرد مبتلا ماسک نزند، حدود ۷۰ درصد خطر ابتلا وجود دارد، اما اگر دو طرف سالم و بیمار، ماسک بزنند، احتمال ابتلا به ۱.۵ درصد می رسد.

قناعتی اظهار داشت: افراد با ریسک بالای ابتلا مانند بیماران سرطانی، افراد مبتلا به  فشارخون و دیابت، مبتلایان به بیماری های زمینه ای در صورت حضور در مجامع باید ماسک بزنند.

 

قرنطینه تا ۱۵۰ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرنطینه در کاهش ابتلا به بیماری موثر است، گفت: تکنیک قرنطینه برای اولین بار در جهان توسط ابوعلی سینا استفاده شده است. بدون اجرای فاصله گذاری فیزیکی، اگر یک نفر مبتلا باشد، ظرف ۳۰ روز تعداد ۴۰۷ نفر را مبتلا خواهد کرد، اما اگر ۷۵ درصد تماس های اجتماعی را کاهش دهیم، تعداد مبتلایان در ۳۰ روز به حدود سه نفر می رسد.

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: به عبارت دیگر با اعمال قرنطینه افراد در این دوران، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ حدود ۱۵۰ برابر کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات کرونا، متفاوت بودن آن با سایر ویروس ها است برای مثال دوره بی علامتی ابتدای بیماری طولانی است که باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد مجاور فرد بیمار بدون علامت می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 197 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 23 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.