مکس بورس بازگشت شاخص به مدار مثبت - مکس بورس

تا ساعت ۱۰:۱۵ شاخص کل بورس تهران رشد نزدیک به ۲۵۰۰ واحدی را تجربه کرده است. پس از افت شاخص کل بورس تهران در سه روز معاملاتی گذشته امروز نیز شاخص کل بورس معاملات را در مدار منفی آغاز کرد و در ادامه اما رشد قیمت سهام در گروه‌های مختلف باعث شد که شاخص از مدار منفی خارج شود.

دنیای بورس: پیش از آغاز گزارش باید به این موضوع اشاره کنیم به حدی سیستم معاملاتی کُند و با تاخیر عمل می‌کند که ما به اعدادی که در صفحه مانیتورمیبینیم نیز شک داریم. امیدواریم راه چاره‌ای برای عبور از قفلی هسته معاملات گرفته شود. به هر حال آن‌چه در این گزارش میبینیم اعدادی است که ما در مانیتور میبینیم و ممکن است با آن‌چه شما در صفحه معاملات خود می‌بینید متفاوت باشد. واقعا جا دارد از مدیران بورس بخواهیم با یک افزایش سرمایه از صرف سهام از حباب سهم «بورس» هر قدر که نقدینگی نیاز دارند برای به روزرسانی هسته معاملات استفاده کنند، گرچه فعلا بهانه تحریم مانع از این کار می‌شود. 

 گرچه در این لحظات صف فروش در معاملات پالایشی را شاهد هستیم اما این نمادها نیز پس از رشد قیمت نفت در معاملات دیروز امروز از کف قیمتی روزانه فاصله گرفته بودند. در معاملات امروز فولاد و فملی رشد قابل توجه قیمت را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این می‌توان به رشد نمادهای بانکی نیز اشاره کرد. 

 در گروه خودرویی نیز معامله‌گران به استقبال برگزاری مجامع افزایش سرمایه خودروسازان در هفته آینده رفته‌اند. به این ترتیب سهام خودروسازان تا نزدیکی سقف قیمتی روزانه رشد کرده‌اند. خودروسازان هفته آینده برنامه برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده را دارند که به دنبال آن و با توجه به افزایش سرمایه سنگین سهام این شرکت‌ها می‌تواند برای مدت یک تا دو ماه متوقف باشد. البته اگر سرعت به خرج دهند شاید بتوان به بازگشایی سهام این گروه حتی در مدت چند هفته نیز امیدوار بود به هر حال باید به توقف سهام به منظور انجام افزایش سرمایه توجه شود. 

 در گروه دارویی شب گذشته اخباری از صدا و سیما مبنی بر این‌که یکی داروسازی ابوریحان تولید دارو موثر در درمان کرونا را در پیش گرفته است منتشر شده است که این موضوع اثرات خود را د رتشکیل صف خرید در این سهم منعکس کرده است. همچنین اثرات این موضوع به دیگر نمادهای گروه دارو و سهام‌داران عمده مانند تیپیکو و وپخش نیز منتقل شده است. کرونا همچنین اثر خود در شرکت‌های گروه شیمیایی که در تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده فعالیت دارند نیز منعکس کرده و سهام این شرکت‌ها را با صف خرید همراه کرده است. در گروه دارویی نیز هر خبری از تولید مواد ضدعفونی‌کننده یا هر ماده موثر در مقابله با کرونا اثر خود را بار دیگر در سهام منعکس می‌کند. این در حالی است که در چند روز اخیر و با وجود انتشار همین اخبار سهام دارویی صف فروش را تجربه می‌کردند. 

 همچنان باید نسبت به حباب وآوا هشدار داد و در هفته‌های گذشته نیز اشاره شده بود که با عرضه اولیه زکوثر احتمالا بهانه جدیدی در دست سفته‌بازان برای داغ کردن این سهم حبابی ایجاد می‌شود. با این حال همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز مطرح شد با احتساب ارزش بازار زکوثر نیز ارزش واقعی وآوا کمتر از ۳۰ درصد سطوح کنونی است. اثرات تشکیل حباب و معاملات هیجانی را می‌توان در قفل شدن سهام تپکو، جهرم و دیگر نمادهایی از این دست نیز مشاهده کرد. تپکو با صف فروش سنگین همراه است و فروشندگان امیدوار به این‌که بار دیگر موجی از نقدینگی بتواند آن‌ها را از این حباب برهاند و جهرم نیز با صف‌ فروش سنگین در روزهای متوالی همراه بوده اما پس از حجم مبنا با مشکل قفل شدن سهام در سطوح فعلی نیز مواجه شده است و این موضوع ریسک عدم نقدشوندگی را برای این سهم بالا برده است. دلایل حبابی بودن این نمادها در کنار دیگر نمادهایی مانند وگستر، گوهران، وجامی و سایر موارد در گزارش‌های پیشین دنیای بورس قابل مشاهده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.