مکس بورس بازگشت نفت به مدار صعود - مکس بورس

با شروع کار بازارهای جهانی در روز چهارشنبه بهای نفت به مدار صعود بازگشت. کاسته شدن از سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا و تداوم سیاست کاهشی نفت کارتل نفتی اوپک بر خلاف فشارهای رئیس جمهور آمریکا محرک رشد نفت بود.

دنیای بورس: بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با رشد ۰٫۵۴ درصدی معادل ۳۰ سنت به سطح ۵۵٫۸ دلار رسیده است. امروز WTI برای مدت کوتاهی به بالای مرز ۵۶ دلار هم صعود کرد.

نفت برنت نیز با افزایش قیمت ۲۱ سنتی معادل ۰٫۳۲ درصد به بهای ۶۵٫۶ دلار به ازای هر بشکه به فروش رفت.

بنا به تخمین انستیتو نفت آمریکا (API)‌ موجودی‌های تجاری نفت این کشور در هفته گذشته حدود ۴٫۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. اطلاعات رسمی در این مورد عصر امروز توسط اداره انرژی آمریکا منتشر خواهد شد. بنا بر اطلاعات رسمی سطح این موجودی‌ها در ۵ هفته گذشته افزایش یافته است. کاهش موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بیانگر رشد سطح تقاضاست که یکی از محرک‌های مهم افزایش بهای طلای سیاه است.

بازار نفت در سال جاری میلادی حمایت مناسبی از سمت سیاست کاهشی اوپک پیدا کرده است. کشورهای عضو این کارتل نفتی به همراه برخی کشورهای خارج از این کارتل مانند روسیه (معروف به اوپک پلاس) سال گذشته توافق کردند که تولید روزانه خود را به میزان ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش همگانی معاف شده‌اند.

به نظر می‌رسد که اوپک در تداوم اجرای این سیاست مصمم است و در مقابل فشارهای سیاسی مقاومت خواهد کرد. دوشنبه دونالد ترامپ در پیام توئیتری قیمت نفت را بسیار گران توصیف کرد و از اوپک خواست تا از تلاش برای افزایش بهای طلای سیاه دست بردارد.

با این حال کاهش سطح تولید نفت توسط اوپک فاقد قدرت کافی برای راه‌اندازی رالی صعودی نفت بوده است.

افزایش تولید نفت ایالات متحده نیز در تقابل با کاهش نفت اوپک برآمده است و ممکن است مازاد عرضه را به بازار بازگرداند. تولید نفت آمریکا در طول سال گذشته ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. بنا به پیش‌بینی بانک گلدمن‌ساکس آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ تولید نفت آمریکا مرز ۱۳ میلیون بشکه را نیز رد خواهد کرد. کم شدن سطح تقاضا به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی و افزایش بهره‌وری صنایع مربوطه از جمله عوامل انقباض مجرای تقاضای نفت محسوب می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.