مکس بورس بازیگران بورس (هفتگی)| خریداران و فروشندگان هفته که بودند؟ - مکس بورس

بورس تهران معاملات هفته را با ثبت بازدهی ۲ درصدی از سر گذراند. اما در این هفته فروشندگان و خریداران چه کسانی بودند و حقیقی یا حقوقی های بازار، کدام دست برتر را داشتند. رصدگری گروه های مختلف بورسی چه چیزی را نشان می دهد. گزارش بازیگران بورس در این هفته به سراع گروه های مختلف رفته است.

به گزارش «دنیای بورس»، بورس تهران در حالی معاملات این هفته را با ثبت بازدهی ۲درصدی سپری کرد که به دنبال جو  مثبت ایجاد شده، سهامداران خرد بیشتر در جبهه خرید فعال شدند و در تمامی روزهای هفته خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کردند. به طوریکه در نهایت در مجموع هفته حدود ۳۴۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

در این میان معاملات روز چهارشنبه ۴۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این میان بیشترین میزان خرید سهم توسط سهامداران خرد به جمع آوری سهام داده گسترعصرنوين تعلق داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «های وب» به بیش از ۱۲میلیارد تومان رسید. در این میان به دنبال تقاضای بالای حقیقی ها در جمع آوری سهام مزبور، دو سهامدار عمده به عرضه سهم اقدام کردند. به طوریکه ۴۰میلیون سهم از سوی سهامدار عمده و مالک ۷۱٫۳۶درصدی سهم که یک سهامدار حقیقی است، عرضه شد. در همین راستا بازارگردان «های وب» نیز به فروش ۵میلیون سهم پرداخت.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را در نماد پتروشیمی نوری داشتند که با خالص خرید ۶٫۶میلیارد تومانی در این نماد همراه شد

بانکی: رصد خرید و فروش ها در نمادهای بانکی نشان می دهد که گروه مالي سپهرصادرات به خرید سهام بانک صادرات ادامه داد و در آخرین روز کاری هفته نیز ۳۶میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. البته این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد سرمايه‌گذاري‌ صنعت‌ نفت‌ اقدام به عرضه ۳میلیون سهم کرد.

 در نماد بانک خاورمیانه نیز در حالی صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه به خرید حدود ۸میلیون سهم پرداخت که در مقابل ۲۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدارسپهر عرضه شد.

خودرویی: در میان نمادهای خودرویی صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان به خریدهای خود در نماد گروه بهمن ادامه داد و امروز نیز حدود ۱۰۰هزار سهم دیگر را خریداری کرد. در همین راستا قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ نیز شاهد خرید ۲۰۰هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معين ملت بود. شركت سرمايه گذاري سمند نیز دیگر حقوقی فعال در نمادهای خودرویی بود که امروز ۲۰۰هزار سهم گسترش‌ سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو را خریداری کرد. البته لیدر گروه یعنی ایران خودرو نیز با تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه گذاري سمند روبرو شد. این حقوقی امروز ۳۰۰هزار سهم «خودرو» را به پرتفوی خود افزود.

فلزی: در گروه فلزی نیز فولاد مبارکه اصفهان شاهد خریدهای سنگین از سوی سهامداران خرد بود. در حالی امروز بیش از ۲۱میلیون سهم «فولاد» در میان معامله گران داد و ستد شد که ۹۸درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. در این میان به دنبال تقاضای بالای حقیقی ها به خرید سهام مزبور، سهامدار عمده «فولاد» یعنی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به واگذاری ۲میلیون و ۱۴۵هزار سهم شد.

در همین راستا ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. بر این اساس امروز یک میلیون سهم «فملی» توسط موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران و ۴۰۰هزار سهم دیگر نیز از سوی شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس خریداری شد.

معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز توسعه‌ معادن‌ روي‌ ايران‌ با خرید بیش از ۱۲۰هزار سهمی توسط شركت سرمايه گذاري انديشه محوران روبرو شد. توسعه‌معادن‌ و فلزات‌ نیز دیگر نماد معدنی بود که خرید ۵۰۰هزار سهم از سوی شركت توسعه معدني و صنعتي صبانور را تجربه کرد.

سیمان: در گروه سیمانی نیز صندوق سرمايه گذاري امين آشناايرانيان به همراه صندوق سرمايه گذاري سهم آشنا به خرید سهام سیمان شاهرود پرداختند و در مجموع ۵۰۰هزار سهم مزبور را جمع آوری کردند. در نماد سیمان مازندران نیز شركت سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان ، ۵۰۰هزار سهم را جمع آوری کرد. شركت آتيه داده پرداز نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان خزر به خرید بیش از ۳۰هزار سهم پرداخت. این در حالی است که سیمان قاین با واگذاری حدود یک میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري و توسعه صنايع سيمان مواجه شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 22 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.