مکس بورس بازیگران سهام در این هفته چه خریدند؟ - مکس بورس

خرید و فروش های بازیگران بورس در حالی این هفته با خالص خرید بیش از ۳۱۳میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که تقاضای بالای حقیقی‌ها در این هفته سبب شد یکی از جابه‌جایی‌های قابل توجه در مقیاس هفتگی در کارنامه آن‌ها ثبت شود.

دنیای بورس: در حالی این هفته به دنبال جو مثبت ایجاد شده در بازار سهام، شاهد فعالیت بیشتری از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم که روند خریدهای پرحجم حقیقی‌ها از ابتدای هفته آغاز شد و تا معاملات روز سه شنبه ادامه یافت. ولی در روز چهارشنبه و به دنبال اصلاح شاخص، فروش سهامداران خرد شدت گرفت و در مقابل حقوقی‌ها فعال شدند؛ به طوریکه در ۴روز ابتدایی هفته خالص خرید معامله‌گران حقیقی به ۳۳۸میلیارد تومان رسید.

اما در روز چهارشنبه ۲۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. به این ترتیب برآیند تغییرمالکیت‌های هفتگی به خالص خرید ۳۱۳میلیارد تومانی بازیگران خرد ختم شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند؛ به طوری خالص خرید آن‌ها در گروه بانکی به حدود ۱۳۰میلیارد تومان رسید.

البته بخش عمده ای از خریدهای صورت گرفته به جمع آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت که با انتقال بیش از ۱۵۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وتجارت» همراه شد.

در حالی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ايرانیان به عنوان سهامدار حقوقی فعال در «وتجارت» روز دوشنبه اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد سهم مزبور کرد که روز چهارشنبه به حمایت از این نماد اقدام کرد و ۱۰۰میلیون سهم را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: در این هفته سهامداران خرد به خرید سهام نمادهای معدنی نیز تمایل زیادی نشان داده و به این ترتیب حدود ۱۲۰میلیارد تومان نقدینگی را از بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند. در راس این گروه نیز خرید سهام گل گهر قرار داشت که با خالص خرید ۸۰میلیارد تومانی حقیقی ها همراه شد. همچنین در این هفته سهامداران خرد بیش از ۳۴میلیارد تومان نقدینگی را به خالص خرید چادرملو اختصاص دادند.

ج) گروه فلزات اساسی: در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام فلزی و شیمیایی پرداختند. بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در گروه فلزی به بیش از ۵۶میلیارد تومان رسید که حدود نیمی از این رقم یعنی ۲۴٫۶میلیارد تومان به خرید سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. ملی مس ایران نیز با ثبت خالص خرید میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بود.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: در گروه شیمیایی نیز حدود ۲۱میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. در صدر این خریدها جمع آوری سهام «پارسان» با خالص خرید ۱۰میلیارد تومانی قرار داشت.

دادوستدهای روز چهارشنبه

در جریان معاملات روز چهارشنبه، سهامداران عمده به حمایت برخواسته و در نهایت خالص خرید ۲۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز برخلاف روزهای قبل که سهامداران خرد به خرید سهام بانک تجارت پرداخته بودند، حقوقی «وتجارت» به حمایت از سهام اقدام کرد.

بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در نماد مزبور به ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید. همانطور که عنوان شد در این روز صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی تجارت ايرانیان ، ۱۰۰میلیون سهم «وتجارت» را خریداری کرد.

در همین راستا بانک خاورمیانه نیز با حمایت از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد. بر این اساس سام الكترونيک به همراه صندوق سرمايه‌گذاری مشترک افق كارگزاری بانک خاورمیانه در مجموع یک میلیون سهم مزبور را خریداری کردند. در این روز گروه مالی بانک پارسيان نیز ۳۰۰هزار سهم بانک پارسیان را جمع‌آوری کرد.

در میان دیگر جابه‌جایی‌های قابل توجه در روز چهارشنبه، خرید سهام ملی مس ایران قرار داشت؛ به طوریکه در این روز بیش از ۹۰۰میلیون سهم «فملی» توسط سهامدار عمده یعنی موسسه صندوق بازنشستگی شركت ملی صنايع مس ايران خریداری شد. در همین راستا یک میلیارد سهم سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين را پتروشيمی فن آوران خریداری کرد.

در مقابل عمران و توسعه فارس با عرضه ۲۰میلیون سهمی از سوی توسعه صنايع وصادرات فارس مواجه شد. واگذاری ۱۵میلیون سهم سیمان کردستان از سوی توسعه سرمايه‌وصنعت غدير و عرضه ۵۶میلیون سهم تامین سرمایه نوین از سوی رهروان دورانديش از دیگر تغییرات مهم در این بازار بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.