مکس بورس بازی دشوار بازارساز با سفته‌بازان ارزی - مکس بورس

نرخ دلار در معاملات امروز دستخوش نوسان پردامنه‌ای شد، اما در نهایت بدون تغییر خاصی نسبت سه‌شنبه به کار خود پایان داد. بازارساز توانست با تغییر دوباره رویه نرخ‌گذاری در معاملات امروز تقاضای رانتی (آبیتراژی) دلار را تا حدودی کاهش دهد. روز گذشته به تقاضای سه‌وجهی بازار ارز اشاره شده بود که در شرایط کنونی با وجود حذف تقاضای رانتی همچنان حضور دیگر تقاضاها مانعی در برابر افت محسوس نرخ دلار محسوب می‌شوند.

دنیای بورس: گرچه سطوح کنونی و نرخ‌های بالاتر دلار را نمی‌توان با منطق اقتصادی برای شرایط کنونی توجیه کرد اما همچنان انتظارات از آینده یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند نرخ دلار است. درآمد ارزی کنونی کشور از نفت و صادرات غیرنفتی همچنان نشان از قدرت ارزی دارد که می‌تواند بر روند نرخ دلار فشار وارد کند و دلار را در مسیر نزولی قرار دهد. با این حال آن‌چه مانع از این موضوع می‌شود عدم انجام اقدامات اصلاحی در حوزه‌های مختلف است که از نظر اقتصادی و غیراقتصادی انتظارات از آینده نرخ دلار را بالا نگه داشته است.

در چنین شرایطی امروز تا ساعت ۱۷ هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰ تومان به فروش رفت. افزایش تقاضای رانتی و فصلی و باقی ماندن انتظارات از آینده اقتصاد کشور دلار را در معاملات دیروز به کانال ۱۳ هزار بازگرداند. آربیتراژ ارزی شکل گرفته دیروز به واسطه تفاوت نرخ دلار در صرافی‌های بازارساز و بازار آزاد به رشد نرخ دلار با افزایش تقاضای سفته‌بازی کمک کرد. در همین راستا دلار معاملات امروز خود را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد. امید به کسب سودآوری از فاصله قیمتی شکل گرفته بین ارز ارائه شده بازارساز و بازار آزاد هم به تشکیل صف خرید جلوی صرافی ملی و تعدادی از صرافی‌های منتخب بانک مرکزی از ابتدای صبح امروز انجامید. در این شرایط بازارساز با عقب‌نشینی از سیاست اشتباه روز گذشته، استراتژی فروش دلار خود را تغییر داد و نرخ مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل خود را به قیمت‌های بازار نزدیک کرد. این اقدام بازارساز با حذف تقاضای رانتی به کاهش متقاضیان دلار در صرافی‌های عامل انجامید.

فشار تقاضای فصلی هم به زودی برطرف خواهد شد و عوامل افزایشی دلار این حمایت را از دست خواهند داد. تنها دو هفته به پایان سال باقی مانده و بسیاری از افرادی که به دلیل مسافرت‌های خارجی به دنبال دلار بودند، خرید خود را انجام داده و از بازار خارج شده‌اند. ذکر این نکته نیز لازم است که شرایط سخت اقتصادی امسال بسیاری از افراد را از مسافرت‌های خارجی بازداشته و توجه آنها را معطوف به مقاصد داخل کشور کرده است.

با این حال مهم‌ترین عامل شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار دلار به قوت خود باقیست. انتظارات مردم از آینده اقتصادی کشور مهم‌ترین نقش را در نوسانات آتی بازار ارز خواهد داشت. عدم وجود سیگنال داخلی در خصوص انجام اصلاحات در حوزه‌های مختلف مزید بر علت شده تا از افت دلار جلوگیری شود. نبود تغییر بنیادین در ساختار بودجه سال آینده کشور و تکرار مسیر بارها آزموده شده و بی‌نتیجه دلار چند نرخی مانع از تغییر انتظارات عمومی نسبت به روند نرخ دلار و تورم پس از یک دوره پرشتاب صعودی شده است. همچنین در کارزار سیاسی داخلی نیز مخالفت‌ها با لوایح FATF نیز مشاهده می‌شود که برای فعال اقتصادی نشان از تغییر نگرش سیاست‌گذار و احتمال تکرار سناریوهای تکراری بازار ارز شود. همچنین در حالی‌که سیاست‌گذار با یک گام اصلاحی ساده مانند برداشته شدن یارانه حامل‌های سوختی می‌توانست انتظارات آتی را کاملا سرکوب کند اما از این موارد نیز استفاده نکرد. در چنین شرایطی اخبار در خصوص شکل‌گیری بازار متشکل ارزی در فروردین شنیده می‌شود که در صورت اجرای منطقی و به دور از توهمات سیاست‌گذاری گذشته، شاید بتواند در خلا سایر عوامل، اوضاع نابسامان بازار ارز کشور را متحول سازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.