مکس بورس برنامه دولت برای رونق سهام | ربیعی: پول ها به بورس می آید - مکس بورس

دولت میگوید خوشحال است پول ها به سمت بورس در جریان است و این اتفاق مثبتی است. سیاست گذار البته تاکید دارد حمایت خود را از توسعه کیفی و کمی بورس اعلام می‌کند.

دولت حمایت خود را از توسعه کیفی و کمی بورس اعلام می‌کند

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از مهر، علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز در نشست خبری در رابطه با بازار بورس و استقبال از آن در کشور و اعتقاد برخی اقتصاددانان مبنی بر عدم تأثیر آن روی رشد بازار اقتصاد، گفت: از همکاران خود در وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی خواهش می‌کنم این موضوع را بیشتر توضیح دهند. بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی کشور است و نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد. ما در این شرایط یا باید از بانک برداشت کنیم یا باید تأثیر تامین مالی بنگاه‌ها را از راه بورس به دست بیاوریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این روش به مردم کمک می‌کند و موجب می‌شود تورم جدید به وجود نیاید و به افزایش نقدینگی کمک می‌کند، گفت: از همه آنهایی که قلم به دست دارند ضمن هشدارهایی که دارند درخواست می‌کنم به روش درستی که امروز روی ریل افتاده و پول‌ها دارد به سمت بورس می‌آید کمک کنند. این اتفاق بسیار مثبتی است که بورس در حال رونق است. آنها که نقد می‌کنند یادشان باشد این اتفاق میمون و مبارک است‌. شفافیت‌ها افزایش پیدا می‌کنند و نهایتاً باعث رفاه اجتماعی می‌شود. بنابراین رویکرد کلی دولت حمایت از توسعه این بازار است و ما کمک می‌کنیم این بازار رونق خود را داشته باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته بدیهی است در هر بازاری مهمترین عامل تعیین قیمت، میزان عرضه و تقاضا است‌. انتظارات تورمی هم در آینده اقتصاد نقش دارد. اینها همه نقش دارند. افزایش قیمت ارز هم نقش داشته است در نتیجه افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها یکی از عوامل رشد قیمت برخی از سهام‌ها بوده است‌.

ربیعی اضافه کرد: البته در کنار این موارد بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های صادرات محور قابل توجه بوده است‌. ضمن تاکید مجدد از حمایت دولت از بازار سرمایه، افرادی که به سمت خرید می‌آیند با این دیدها اقدام کنند. در هر حال دولت حمایت خود را از توسعه کیفی و کمی اعلام می‌کند. کرونا منجر شد چشم انداز روشنی از کسب و کارها ایجاد شود. طبق گزارش بانک مرکزی تورم انتظاری ما کاهنده است. خصوصاً عزم دولت بر این است و واگذاری‌های بیشتر، انتظار مثبتی ایجاد کرده است و ما کماکان آن را انجام خواهیم داد.

 

کسری بودجه کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه دولت برای جبران کسری بودجه اظهار داشت: در حال حاضر ما هم رکود ناشی از کرونا را داریم و هم بحث کاهش قیمت نفت که منجر به کاهش قیمت فرآورده می‌شود و از همین رو ما مشکلاتی در موضوع بودجه خواهیم داشت.

ربیعی ادامه داد: عددهایی که مطرح می‌شوند، غلط بوده و جز اینکه بحث کسری بودجه را مطرح می‌کنند، ارقامی از تبعات اقتصادی را نیز به آن اضافه می‌کنند. قطعاً اعدادی مانند ۲۴۰ هزار میلیارد غلط است.

وی گفت: بر اساس رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود ما با رقمی حدود کمتر از ۵۰ هزار میلیارد مواجه هستیم که برای جبران آن تمهیداتی دیده شده است. صرفه جویی در مصارف، انتشار اوراق و عملیات بازار باز، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ که در بودجه ۹۹ و پیش از رخ دادن این جریانات پیش بینی شده بود و مبلغ آن حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است. دولت مولد سازی اموال، افزایش بهره وری، صرفه جویی، انتشار اوراق و فروش سهام را در برنامه دارد.

سخنگوی دولت افزود: ما قطعاً پروژه‌ای عمرانی را در سال آینده ادامه خواهیم داد و پروژه‌های با پیشرفت ۹۰ درصد به بالا را تکمیل خواهیم کرد.

ربیعی عنوان کرد: از اشتغال شرکت‌های دانش بنیان، پایین دستی و خرد حمایت خواهد شد و در موضوع مالیات‌ها نیز تسهیلاتی خواهیم داد. وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه روی ارقام توافق کرده که کار کارشناسی روی ان انجام شده و نگرانی نداریم.

در همین رابطه بخوانید: یک خبر جدید درباره تصمیم دولت برای دلار ۴۲۰۰ تومانی

 

باید ۲۰ درصد هزینه‌های دولت کاهش پیدا کند

سخنگوی دولت گفت: در این جلسه بحث شد که دولت باید بتواند ۲۰ درصد کاهش هزینه داشته باشد و صرفه جویی کند و از راه‌های دیگر تأمین کسری بودجه هم استفاده کند. ما برای اصلاح ساختار بودجه اقداماتی را آغاز کرده بودیم. یکی از اقدامات مهم در بحث اصلاح ساختار بودجه، بحث مولد سازی دارایی‌های دولت بود که در زمان خودش در جلسه سخنگو بارها به این موضوع اشاره کردم.

وی افزود: با تجربه‌هایی که در سالهای گذشته در رابطه با دارایی‌های دولت صورت گرفته بود، امروز از این فرصت استفاده می‌کنیم تا با تأکیدی که به وزارتخانه‌ها شده است، بخشی از کسری بودجه با افزایش بهره وری تأمین شود. ان شاءالله قادر خواهیم بود که با بودجه‌ای که در آن هم عملیات عمرانی وجود داشته باشد و هم هیچ نارسایی و کسری در پرداخت‌ها و حقوق‌ها دارای خلل نشود، پیش برویم. در این جلسه به همه وزرا دستور داده شد که ضمن افزایش بهره وری همه چیز در تداوم پروژه‌های عمرانی باشد تا بتوانیم همه پروژه‌های بالای ۹۰ درصد را امسال به بهره برداری برسانیم.

ربیعی اظهار کرد: ما در این هفته جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را داشتیم با توجه به اینکه منابع بودجه در حوزه نفت با اتفاقاتی که دامنگیر جهان شده است دچار تلاطم می‌شود. مسئله نفت در کنار تحریم در کشور ما تأثیر چشمگیری دارد و بخشی از درآمدهای ما از حوزه نفت تأمین می‌شود. در همین رابطه جلسه‌ای داشتیم که ببینیم چگونه باید به روشی عمل کنیم که بودجه بتواند هم کفاف پروژه‌های عمرانی را بدهد و هم به نحوی سازمان پیدا کند که به هیچ عنوان حقوق، دستمزد و مستمری، یارانه و کمک‌های نهادهای حمایتی کاهش پیدا نکند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.