مکس بورس بستر داغ سهام طرح‌های کاغذی پتروشیمی + چند نکته - مکس بورس

علت رشد قیمت سهام طرح های کاغذی در پتروشیمی چیست. چرا معاملات سهام این شرکت ها همچنان داغ هستند. برای پاسخ به این پرسش یادآوری چند نکته ضروری است.

دنیای بورس | در این گزارش به برخی از طرح‌ها که سهام آن‌ها در فرابورس معامله می‌شود مانند ممسنی،‌ داراب، فسا،‌ جهرم،‌ دهدشت، کازرون و گلستان پرداخته شده است، پیشرفت این طرح‌ها کمتر از ۵ درصد بوده اما سهام این شرکت‌ها مسیر پرشتاب صعودی را در پیش گرفته‌اند. اما علت این رشد قیمتی چیست و چرا سهام این طرح‌های پتروشیمی همچنان می‌توانند داغ بمانند؟ مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی فارس در خصوص افزایش قیمت سهام طرح‌های کاغذی پتروشیمی به بورس پرس نکاتی عنوان کرده است. در این میان چند نکته جالب توجه وجود دارد. 

 در این گزارش به برخی از طرح‌ها که سهام آن‌ها در فرابورس معامله می‌شود مانند ممسنی،‌ داراب، فسا،‌ جهرم،‌ دهدشت، کازرون و گلستان اشاره شده است. یکی از موارد با اهمیت وضعیتی بوده که بازار پایه فرابورس خود را به آن دچار ساخته است. 

 این طرح‌ها سال‌هاست که در فرابورس تامین مالی شده‌اند اما این طرح‌ها به دلایل مختلف مانند عدم وجود منابع آب و خوراک به سرانجام نرسیدند. 

 اشخاصی که سهام این طرح‌های پتروشیمی را خریداری می‌کنند یا با بی‌اطلاعی کامل از وضعیت داخلی یک شرکت خرید و فروش کرده یا اتفاقا اطلاعات کاملی از وضعیت این طرح‌ها دارند. زمانی‌که آگاهی کافی از داخل شرکت وجود نداشته باشد بین شرکت «الف»‌ و «ب» هیچ تفاوتی وجود ندارد. در نتیجه این افراد عمدتا تازه‌وارد به دنبال سهامی هستند که بیشترین سود را در کمترین زمان برای آن‌ها به همراه داشته باشد. 

 اما در نقطه مقابل اتفاقا عده‌ای با آگاهی در معاملات این طرح‌ها شرکت می‌کنند. این افراد می‌دانند که این طرح‌ها پیشرفتی در حد کمتر از ۵ درصد را با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از تعریف این طرح‌های پتروشیمی دارا هستند؛ سایر موارد را در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» مطالعه کنید. 

 اما چرا باید سهام چنین شرکت‌‌هایی خریداری شود. سهام برخی از طرح‌های پتروشیمی امروز نیز با صف خرید همراه هستند. سهام این پتروشیمی‌ها بین ۳ تا ۴ برابر شده است و همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» نیز اشاره شد بی‌توجهی به وضعیت کلی این طرح‌ها تا جایی است که برای مثال سهام پتروشیمی داراب و جهرم با وجود این‌که از تمام جهات مشابه هستند با اختلاف قیمتی ۵۰ تومان (نزدیک به ۲۰ درصدی) معامله می‌شوند. 

 در خصوص علت خرید سهام این شرکت‌ها باید به ارزش پایین بازار و در نتیجه امکان فضای داغ معاملاتی برای همراهی تازه‌واردان بازار اشاره کرد. در شرایطی که نقدینگی به سمت سهام هجوم آورده و در عین حال سهام‌داران عمده این طرح‌های پتروشیمی مورد اشاره نیز سهامی در بازا عرضه نمی‌کنند و همچنین با توجه به ارزش بازار کمتر آن‌ها نسبت به دیگر نمادهای بازار طبیعتا بستر داغ‌تری برای معاملات این نمادها وجود خواهد داشت. البته در معاملات امروز تقریبا عمده نمادهای بازار با صف خرید همراه هستند و گسیل نقدینگی به سمت طرح‌های پتروشیمی صف خرید این نمادها را نیز به دنبال داشته است. 

 در چنین شرایطی با توجه به این‌که سهام در میان سهامداران خرد توزیع شده است فرابورس نمی‌تواند در روند این معاملات دخالت کند و باید مانند دیگر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار با سهام این طرح‌ها برخورد شود. در عین حال عرضه‌کننده عمده‌ای نیز برای این نمادها وجود دارد. حال جای تعجب است که بپرسیم چرا باید سهام این طرح‌های پتروشیمی کاغذی داغ شوند و رشدهای عجیب قیمت را تجربه کنند؟ مگر رشدهای قیمتی کنونی سهام جز هجمه نقدینگی است. همیشه تصمیمات اشتباهی در ابتدا مانند تعریف همین طرح‌ها گرفته می‌شود و در ادامه نیز با همان تفکر اشتباه و بدون برنامه به خیال خود به دنبال تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستیم و در شرایط کنونی نیز راه چاره‌ای جز دل بستن به عرضه و تقاضای بازار و چشم امید به راه‌اندازی این طرح‌ها وجود ندارد. 

 بازار پایه فرابورس را عمدتا چنین شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که بسیاری از آن‌ها نباید وجود می‌داشتند اما در شرایط کنونی وجود آن‌ها و با توجه به هجمه نقدینگی بستر داغ را برای سفته‌بازی مهیا کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 247 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.