مکس بورس بعد از احیای برجام کجا سرمایه گذاری کنیم؟ - مکس بورس

همین موضوع، یعنی احیای برجام باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران به این فکر کنند که در شرایط جدید بهترین سرمایه‌ گذاری برای پول‌های افراد کجاست و احیای برجام به نفع کدام سرمایه‌گذاری‌ها  تمام می‌شود.

بعد از احیای برجام کجا سرمایه گذاری کنیم؟

در ادامه به پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ خواهیم داد که بعد از احیای برجام کجا سرمایه‌گذاری کنیم:

معضلی به نام تورم

در چند سال اخیر، پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، نرخ تورم در کشور به شدت افزایش یافته است. نرخ تورم ماهانه کشور در تیر ۱۴۰۱ به ۴٫۶ درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای یعنی از تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد بوده است.

تنها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یا به عبارتی همان تورم بیش از ۲۵ درصد بوده است. این حجم از تورم شدید قدرت خرید خانوارها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از افراد را در مورد سرمایه‌هایشان نگران کرده است.

بسیاری از مردم در یکی دو سال اخیر وارد بازارهای مختلفی شدند تا از سرمایه‌شان محافظت کنند، اما تعداد زیادی از آنها نه تنها سود نکردند بلکه با زیان قابل توجهی هم روبرو شدند. در شرایط فعلی نیز که احیای برجام نزدیک به نظر می‌رسد، انتخاب سرمایه‌گذاری مناسب برای جلوگیری از ضرر و حتی کسب سود بااهمیت است. به همین دلیل هم مهم است که بدانیم بعد از احیای برجام کجا سرمایه‌گذاری کنیم.

در دلار سرمایه‌گذاری کنم یا نه؟

دلار در چند دهه اخیر یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری افراد بوده است. پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، بهای این ارز معتبر در بازار آزاد بالا رفت و حتی در هفته‌های پیش تا ۳۳ هزار تومان نیز رسید. با این حال سرمایه‌گذاری در دلار ریسک کمی ندارد.

با احیای برجام منابع ارزی ایران که در کشورهای دیگر بلوکه شده آزاد می‌شود و امکان نقل و انتقال مالی و بازرگانی ایران با کشورهای دیگر راحت‌تر می‌شود. همین موضوع دسترسی به دلار را در ایران بیشتر می‌کند. دسترسی بیشتر به دلار، می‌تواند باعث افت قیمت دلار در برابر ریال شود.

همان طور که دیده می‌شود دلار در حال حاضر به زیر ۳۰ هزار تومان هم رسیده است و این روند کاهش قیمت، می‌تواند بیشتر هم ادامه پیدا کند. بنابراین بعد از احیای برجام دست کم در کوتاه مدت دلار سرمایه‌گذاری خوبی نیست و احیای برجام به نفع دارندگان آن نیست.

بازار سهام با احیای برجام بهبود پیدا می‌کند؟

یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌‎ گذاری در ایران، بازار سهام است. در یکی دو سال اخیر این بازار بسیاری از تازه‌واردان خود را با سختی و زیان روبرو کرد.

با این حال، در بلندمدت بازار سهام بهترین بازدهی را در میان بازارهای سرمایه ‌گذاری مختلف داشته است. مشکل اصلی بازندگان بازار سرمایه عمدتا زمان ورود نامناسب و ناآشنایی بیشتر آنان با سهام بود، هرچند عوامل دیگری هم در نوسانات بازار سهام و افت چشمگیر آن نسبت به مرداد ۱۳۹۹ نقش داشتند.

با احیای برجام، دلار افت می‌کند و این می‌تواند برای برخی شرکت‌های بزرگ خبر خوبی نباشد اما از سوی دیگر بهبود نقل و انتقالات مالی را با خود به همراه دارد و می‌تواند بالاخره سایه‌های نااطمینانی را در این بازار دست کم برای مدتی از میان بردارد. به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت برخی از صنایع بتوانند در بورس استقبال خوبی داشته باشند و برخی دیگر به اندازه آنها خوش‌اقبال نباشند.

همین موضوع باعث می‌شود پتانسیل‌های خوب بازار سهام برای افراد ناآشنا به بازار چندان قابل دستیابی و کشف نباشد. به همین منظور به افراد ناآشنا با بازار سهام یا کسانی که وقت کافی ندارند اما می‌خواهند از رشد بازار سهام بهره‌مند شوند، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی معتبر را معرفی می‌کنیم. برای افرادی که تا حدودی ریسک‌پذیرند، سرمایه‌گذاری در بورس بعد از احیای برجام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر است.

بعد از احیای برجام کجا سرمایه گذاری کنیم؟

بعد از احیای برجام طلا بخریم یا نه؟

قیمت طلا در ایران به دو عامل اصلی بستگی دارد. یکی از این عوامل قیمت دلار در بازار آزاد است و دیگری به قیمت جهانی طلا بستگی دارد. درست است که قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر نسبتا افزایش داشته اما افت قیمت دلار در صورت احیای برجام روی بهای فلز زرد هم تاثیرگذار است.

به این ترتیب، بعد از احیای برجام طلا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. البته تداوم تورم بلندمدت در ایران نشان می‌دهد اگر سرمایه‌گذاری دیدگاه بلندمدتی به طلا داشته باشد می‌تواند مدتی پس از احیای برجام و پس از افت معقول طلا و دلار اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کند.

برای کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در طلا هستند، گزینه دیگری هم وجود دارد. صندوق های خرید طلا گزینه‌ای است که مشکلات خرید طلای فیزیکی مانند جعل و سرقت را ندارد و از طرف دیگر بازدهی نزدیک به سکه امامی دارد.

خرید طلا از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم محسوب می‌شود. یعنی اگر بخواهید حتی با یک گرم طلا سرمایه‌گذاری کنید، باید مبلغی بیش از یک میلیون تومان داشته باشید اما صندوق طلا با نیم میلیون تومان هم امکان بهره‌مندی شما از بازدهی طلا را فراهم می‌کند.

ملک و مسکن بعد از احیای برجام

یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری افراد خرید ملک و مسکن بوده است.از دید بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی، مسکن یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است. با این حال، بعد از احیای برجام سرمایه‌گذاری در مسکن شرایط خاص خود را دارد.

بعد از احیای برجام، قیمت دلار افت می‌کند و همگام با آن محرک‌های رشد بازار مسکن هم قدرت دو سال اخیر را از دست می‌دهند. با این حال، قیمت مسکن ممکن است در اغلب مناطق با رکود روبرو شود و حتی رشد قیمت واقعی آن منفی شود.

منظور از «منفی شدن رشد قیمت واقعی» آن است که قیمت مسکن بالا می‌رود اما رشد آن احتمالا کمتر از تورم باشد. مثلا اگر تورم یک ساله ۲۰ درصد باشد مسکن ۱۰ درصد رشد کند. البته تغییرات قیمت در مناطق مختلف و شهرهای گوناگون متفاوت خواهد بود. در واقع با احیای برجام، احتمالا در کوتاه مدت خرید مسکن برای مصرف منطقی و برای سرمایه‌گذاری چندان منطقی نباشد.

بعد از برجام خودرو بخرم یا نه؟

یکی دیگر از بازارهایی که به نوعی سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده، خرید خودرو است. البته در اغلب کشورها خرید خودرو سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود اما با توجه به شرایط تولید، واردات و فروش در ایران خودرو به نوعی سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

بعد از احیای برجام، قیمت دلار با افت روبرو می‌شود و همین مساله باعث می‌شود خرید خودروهای خارجی به قصد سرمایه‌گذاری مطلوبیت قبل را نداشته باشد و حتی ارزان‌تر شود.

از سوی دیگر، بعد از احیای برجام خودروسازهای خارجی می‌توانند به ایران بازگردند و همین مساله می‌تواند روی قیمت خودروهای داخلی هم تاثیراتی بگذارد. بنابراین اگر عجله ندارید بهتر است کمی خرید خودرو را به تعویق بیندازید به خصوص اگر قصدتان سرمایه‌ گذاری نیست.

صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه‌ها بعد از احیای برجام

همان طور که اشاره کردیم، احیای برجام می‌تواند باعث افت دلار در بازار آزاد شود. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند موجب شود که بازارهایی که با بهای دلار مرتبط هستند با افت روبرو شوند.

این در حالی است که تقویت ریال در برابر دلار و احتمالا بهبود تورم انتظاری می‌تواند باعث شود صندوق‌های درآمد ثابت به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در شرایط احیای برجام تبدیل شوند. صندوق‌های درآمد ثابت معتبر بازدهی بهتری در مقایسه با بانک‌ها دارند و از نظر ریسک نیز شبیه به بانک‌ها هستند.

برخی صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارند که سود ماهانه پرداخت می‌کنند و از این منظر بیشتر به بانک‌ها شبیه می‌شوند؛ البته این نوع صندوق‌ها بازدهی بهتر و مزایایی مانند نداشتن نرخ شکست و روزشمار بودن را نیز دارند.

جمع‌بندی: بعد از احیای برجام کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

در این مطلب به بررسی بازارهای سرمایه‌گذاری بعد از احیای برجام پرداختیم. همان طور که دیدیم پس از احیای برجام بهتر است در گزینه‌هایی که با افزایش قیمت دلار ارتباط مستقیم دارند، سرمایه‌گذاری نکنیم.

در شرایط فعلی دو گزینه برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر هستند و احتمالا سودآور خواهند بود. یکی از آنها صندوق‌های درآمد ثابت معتبر هستند که با تقویت ریال گزینه خوبی به حساب می‌آیند و برای افراد ریسک‌پذیر گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آیند.

گزینه دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی معتبر است که به برخی از آنها اشاره کردیم. این صندوق‌ها با پیدا کردن شرکت‌ها و صنایعی که فرصت رشد دارند، می‌توانند برای افراد سودآور باشند. البته سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی برای افراد ریسک‌پذیرتر بهتر است و به دیدی بلندمدت‌تر احتیاج دارد.

 نکته آخری که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم آن است که گاهی بهتر است افراد به متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری دست بزنند. به عنوان مثال اگر فردی هستید که نه خیلی ریسک‌پذیر هستید و نه خیلی ریسک‌گریز، می‌توانید بخشی از دارایی خود را در صندوق‌های سهامی و برخی دیگر را در صندوق‌های درآمد ثابت قرار دهید. در این شرایط ریسک خود را کمتر کرده‌اید و سودآوری نسبتا معقولی هم خواهید داشت.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه مکس بورس تهیه نشده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 309 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 21 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.