مکس بورس به بورس بیایید، ۵۰ درصد بازدهی کسب کنید - مکس بورس

از ابتدای سال جدید تاکنون بورس بازان چقدر بازدهی کسب کردند. با هجوم و سیل نقدینگی به بازار سهام و برنامه های عرضه های اولیه بزرگ حالا اما در این خصوص گمانه زنی ها بالا گرفته است.

دنیای بورس |  بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به بیش از ۵۰ درصد رسید. هجوم بی‌محابای نقدینگی به معاملات سهام مجالی برای اصلاح و حتی استراحت در مسیر صعودی ایجاد نکرده است.

همچنان تیم اقتصادی دولت بر ادامه حمایت از بازار سرمایه تاکید دارد و تنها راه نجات اقتصاد کشور در شرایط کنونی را بازار سرمایه می‌خواند. بر این اساس باید تنور بازار سرمایه داغ بماند تا دولت بتواند از گرمای آن بهره ببرد. البته پیش از این نیز اشاره شد دولت نمی‌تواند صعود ادامه‌دار سهام را تضمین دهد و این موضوع باید مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

امروز ارزش معاملات خرد بورس تهران تا ساعت ۱۲:۳۰ به ۵ هزار میلیارد تومان رسید. امروز شاخص کل رشد نزدیک به ۳.۸ درصدی را تجربه کرد. شاخص کل فاصله تنها ۴ درصدی را تا ابرکانال ۸۰۰ دارد با این سرعت رسیدن به اعداد بالاتر نیز دور از انتظار نیست.

مجموع صف خرید بازار سهام کشور تا پایان معاملات عادی حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود و تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی امروز بورس تهران نیز نزدیک به هزار میلیارد تومان بوده است. ادامه فروش سنگین سهام‌داران درصدی و هجوم هم‌زمان معامله‌گران حقیقی را شاهد هستیم.

 

سرخطی از شانس تا رانت | دولت برنده اصلی هیجان بورس؟

سهام تازه‌وارد بعد از ساعت عادی معاملات بار دیگر مورد معامله قرار گرفتند. در این میان شستا به عنوان آخرین و بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سهام کشور امروز نیز صف خرید بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی را در معاملات سرخطی ساعت ۱۳:۳۱ دقیقه به خود دید. ارزش بازار شستا به حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پیش از این به رانت‌های سنگین عرضه‌اولیه اشاره شده بود. سازمان بورس نیز در پاسخ به انتقادات نسبت به رانت عرضه اولیه برخی از موارد فنی را اصلاح کرد؛ فاصله حداقلی ۳۰۰ میلی ثانیه در سفارشات خرید سرخطی از یک کد معاملاتی. گرچه این موضوع باعث شده که از خریدهای پرحجم به واسطه رانت‌های سنگین تنها توسط چند کد معاملاتی جلوگیری شود.

در مرحله نخست باید گفت این موضوع از رانت سرخطی جلوگیری نمی‌کند. زیرا فرض کنید از یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری بتوان سفارش را با سرعت بیشتری ارسال کرد. با فرض این‌که حتی اقدامات فنی بتواند از ثبت سفارش از سوی معاملات با دسترسی بهتر به سیستم معاملات جلوگیری کند این بار کسب سود را به شانس واگذار کرده و به نوعی وضعیت معاملات سهام به قمار تبدیل شده است.

در بهترین حالت با فرض محال حذف رانت در این حالت اگر شانس با شما همراه باشد می‌توانید سرخطی خرید کنید.

حالا که کل بازار سهام به واسطه هیجان سنگین نقدینگی با صف خرید مواجه است ارزش رانت سرخطی احتمالا بیش از همیشه مشخص می‌شود. راه‌حل حذف رانت سرخطی و جلوگیری از سودهای رانتی حذف دامنه نوسان قیمت است.

معاملات را به وادی شانس برده و اگر شانس بیاورید در صف خرید می‌توانید خرید کنید. به صورت کلی هر گونه تحلیل چه بنیادی چه تکنیکال از بازار رخت بربسته است و تنها صف است که مسیر قیمتی آتی سهام را تعیین می‌کند. رسمی که با دامنه نوسان گذاشته شده است تنها هیجان را به دنبال و در ادامه نیز منجر به نابودی همیشگی تحلیل در معاملات می‌شود.

دولت برای تامین مالی و بودجه به بازار سرمایه نیاز دارد و رونق بازار سرمایه احتمالا جز با حفظ دامنه نوسان قیمتی حفظ نمی‌شود. اما اگر بپذیریم که سهام تا ابد رشد نمی‌کند هراس ما از آن‌جاست که همین هیجان در سمت خرید در سمت فروش مشاهده شود و صف‌های فروش سنگین را شاهد باشیم. گرچه فعلا هیچ نشانه و سیگنالی از احتمال رخداد این موضوع در کوتاه‌مدت مشاهده نمی‌شود اما ترس واقعی همینجاست که هیچ ایده و تحلیلی از زمان پایان صعود سهام وجود ندارد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 250 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.