مکس بورس تحلیل بورس امروز | اثر یک خبر   - مکس بورس

امروز بازار با نوسانات معناداری روز خود را متاثر از خبرهای مربوط به صدق و کذب نافرجام تشکیل صندوق‌ سرمایه گذاری ETF مربوط به پالایشی دنبال کرد.

دنیای بورس | تایید و تکذیب‌های مکرر درباره عرضه یا لغو عرضه صندوق دارا دوم که تا این لحظه هم ادامه داشته است، روند کلی بازار امروز را دگرگون کرد. با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان خصوصی سازی در روز گذشته و انعکاس آن در صداوسیما، سهامداران امروز به عرضه صندوق دارا دوم امیدوار شده و در نتیجه بازار با رشد قابل توجهی در یک ربع ابتدایی، از مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم گذشت. با این حال خبری مبنی بر لغو عرضه سهام چهار پالایشگاه مهم کشور در غالب صندوق ETF سهام این نمادها را به محدوده منفی و صف فروش کشاند. اما کمی بعد این خبر تکذیب شد تا دوباره نمادهای پالایشی به صف خرید برسند. اما این تکذیب هم دوباره تکذیب شد! این بار روابط عمومی  سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دلیل «عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور»، سهام دولت در این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. انتشار این خبر نه تنها باعث شد نمادهای گروه پالایشی یک دست صف فروش شود بلکه کل بازار را قرمزپوش کرد.

در شرایطی که بازار کار خود را با رشد قابل توجه شروع کرده بود، در نهایت با افت بیش از ۱۳ هزار واحد به کار خود پایان داد. این افت قابل توجه از آن جهت حائز اهمیت است که بازگشایی «اخابر» با رشد ۷۰ درصدی و تاثیر مثبت ۱۸ هزار واحدی بر شاخص کل همراه بود. اما این تاثیر مثبت هم نتوانست در برابر ریزش یکپارچه بازار مقاومت کند و با صف فروش‌های میلیاردی که روی نماد دو غول خودروسازی تشکیل شد، افت شاخص کل بیشتر شد.

نکته قابل تامل آن است که مشخص نیست لغو عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق قابل‌معامله‌در بورس (ETF)  توسط چه نهادی گرفته شده و آیا این تصمیم قطعی است یا نه؟! سازمان خصوصی سازی این مسئله را به دلیل «عدم اقدام وزارت نفت» می‌داند، وزارت نفت اما در مقابل اعلام کرده است این تصمیم، طبق «آخرین اظهار نظر وزیر اقتصاد» اتخاذ شده و این وزارتخانه آماده تشکیل صندوق ETF و انجام هر گونه تصمیم وزارت اقتصاد است. اما وزیر اقتصاد هم در مقابل اعلام کرده است عرضه سهام پالایشی ها به علت «آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) » به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.

نوسان بیش از اندازه نمادهای پالایشی در روز جاری انتقاد سهامداران را به دنبال داشته و برخی از کارشناسنان اعتقاد دارند با توجه به اهمیت این موضوع و تا مشخص شدن قطعی تصمیم وزارت اقتصاد، نمادهای پالایشی باید متوقف می‌شدند.

این نکته از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که جو روانی منفی ناشی از عدم عرضه دارا دوم روی کلیت بازار تاثیر گذاشت و باعث شد شاخص‌کل هم‌وزن ۱٫۶۲ درصد افت داشته باشد، آن هم در شرایطی که در ابتدای معاملات امروز، همه شاخص‌ها رشد محسوسی داشتند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 243 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.